Zawartość CD-Action 9/2011
Wrześniowy numer CD-Action wyjątkowo pojawi się dzień później niż zwykle, czyli W ŚRODĘ 31.08. Powód opóźnienia jest oczywisty – targi gamescom, których termin nieco kolidował z naszym cyklem wydawniczym, więc musieliśmy troszkę opóźnić druk pisma, żeby zdążyć z relacją i przeglądem gier z Kolonii. Mam nadzieję, że to nie będzie dla was żaden problem, szczególnie że ten numer CDA zapowiada się... tłusto.
Po pierwsze – zawiera 2 DVD z trzema pełnymi wersjami gier po polsku, a oprócz „tradycyjnej” zawartości dołożyliśmy też Tipsomaniaka (140 dodatkowych stron) i kilka drobnych gadżetów, które powinny wam przypaść do gustu. Numer będzie nietypowo zapakowany (tzw. megapakiet – kto pamięta CDA 09/10, wie o co chodzi).
Tegoroczny Tipsomaniak to dwie książeczki w jednej. Około 40 stron zajmują komiksy znanego wam zapewne Otisa (to jego pasek jest co miesiąc w dziale Info) i na pewno wam znanego Marka Lenca. Ba, są nawet komiksy stworzone przez nich wspólnie.
Druga część książeczki to już poważny poradnik – gdy posypał ci się Windows, gdy nie możesz połączyć się z netem, gdy nie chcą działać gry, gdy komputer robi się za wolny, gdy utraciłeś bardzo cenne dane, gdy chcesz sformatować dysk itd., itp. Podpowiemy, pokażemy, poprowadzimy za rękę. Do tego na płycie dorzuciliśmy programy narzędziowe i specjalny „zestaw ratunkowy do reanimacji komputera”, powiązany z tą częścią Tipsomaniaka. Tak czy siak – 140 dodatkowych stron do poczytania – i do śmiechu, i do podbicia swego „skilla”.
A co w samym CDA? Dział W produkcji zdominowany jest przez gamescom. Oprócz relacji z targów macie też przegląd ponad 30 tytułów. Nie będę tutaj wymieniał ich tytułów, po prostu powiem tyle, że jeśli pokazała się warta uwagi gra, albo jeśli ujawniono coś nowego o jakiejś oczekiwanej produkcji – znajdziecie to w naszym piśmie.
Dodatkowo opisujemy też kilka „rimejków HD” klasycznych gier oraz dzielimy się wrażeniami z grania w kilka głośnych produkcji (Diablo 3, Gears of War 3, Anno 2070). I jeszcze niespodzianka – polski cyberpunkowy FPS Hard Reset, który bardzo przyjemnie zaskoczył sceptycznie do niego nastawionego CormaCa.
W Recenzjach widać, że sezon wakacyjny w pełni – co jednak nie znaczy, że nie ma tam niczego godnego uwagi. Hut stworzył megarecenzję Deus Ex: Human Revolution – wbrew krakaniom malkontentów gra wypadła godnie. Fani pierwszego DE na pewno się ucieszą, bo najnowsza część mocno czerpie inspiracje z „jedynki”. Niektórzy twierdzą, że aż za mocno... Enki poszalał po ulicach w Driver San Francisco, gem poznęcał się nad najnowszym dodatkiem do „dragonaża” (Dragon Age II: Dziedzictwo), Siekiera rąbał Dead Horde, Monk sprawdził, czy Gods & Heroes jest warta zagrania, Martin zachwycił się najnowszym Patrycjuszem (Patrician IV: Narodziny Dynastii). Przetestowaliśmy też Traumę i pecetową wersję Limbo. A jest jeszcze dość nietypowy Bastion, cyberpunkowe E.Y.E: Divine Cybermancy oraz sporo drobnych gier na konsole i telefony.
W Publicystyce przedstawiliśmy wam historię i genezę formatu MP3. Enki w artykule o gamification pokazuje, jak mechanizmy wzięte z gier „przeciekają” do naszego normalnego życia. Dwaj fizycy (w tym jeden profesor, a jednocześnie autor science fiction) bawią się bronią grawitacyjną – a dokładniej zastanawiają się, czy: a) da się ją w ogóle zrobić, b) jak by wyglądała, c) jakie byłyby jej koszta. Wyniki są... porażające. :)
W Grach Wiecznie Żywych przypominamy Devil May Cry, zaś w Grach Kontrowersyjnych rzecz naprawdę mocna, która wywołała skandal na festiwalu produkcji niezależnych i spory huk w branży, czyli Super Columbine Massacre RPG! W opartej na faktach grze wcielamy się w dwóch nastolatków, którzy rozpętali strzelaninę we własnej szkole. I wbrew pozorom nie jest to żerowanie na temacie, a ambitna, artystyczna próba zmierzenia się z pytaniami, których zwykle gry nie stawiają... Warto o niej poczytać, a nawet w nią zagrać (jest darmowa).
Wróćmy jednak do nieco lżejszych tematów. Allor opisuje wrażenia z imprezy, którą Blizzard zorganizował w Warszawie. W „Grywać z wampirem” autor sprawdza, jak często twórcy gier sięgali po tematykę wampirów i co z tego wynikało. Będzie też trzeci odcinek cyklu „Czego uczą nas gry” z wiele mówiącym podtytułem „Fabuła jest dla frajerów”. Krótko mówiąc – obśmiewamy najbardziej oklepane scenariusze i wątki, jakie są używane w grach. Będzie też fotoreportaż z fabryki produkującej pamięci RAM i pendrive’y – pokażemy wam, jak wygląda cykl produkcyjny. Na dodatek jest to polska fabryka (nie „filia w Polsce”), w której nasi rodacy robią układy wcale nie gorsze niż to, co wychodzi z Tajwanu i okolic. Tematy publicystyczne kończymy obszernym tekstem pod tytułem „Konsole przyszłości – przyszłość konsol”, gdzie zastanawiamy się, jak będą wyglądali następcy obecnych konsol, jaka będzie przyszłość tego segmentu komputerów i jak będą wyglądały gry tworzone dla nextgenów.
Dział sprzętowy zaczynamy od megatestu telefonów nie droższych niż 600 zł. Ku naszemu zdziwieniu okazało się, że już za niecałe 300 zł można kupić naprawdę przyzwoitego smartfona... Tak, tak... A poza tym testy monitorów (w tym jednego z bardzo fajnie rozwiązanym 3D i modelu z tunerem telewizyjnym), słuchawek, dysków twardych (w tym SSD), padów, myszek itd.
A na deser tradycyjnie Na Luzie i Action Redaction.
Dwa DVD9 to jakieś 17 GB miejsca. Czym to zapełniliśmy? Pomijając tradycyjny miks bonusów, modów, trailerów itd., zmieściły się tam trzy pełniaki w polskiej wersji językowej (skradanka Splinter Cell: Double Agent, gra akcji Peter Jackson's King Kong oraz samochodówka Rajd Polski), a także specjalny dodatek do Tipsomaniaka, czyli płyta ratunkowa. Co to jest? Otóż jedna z płyt, jakie dołączamy do tego numeru pisma, ma dodatkową funkcjonalność. Oprócz standardowej zawartości, czyli gier, bonusów, galerii, jest też na niej cały pakiet pożytecznych programów. Dodatkowo jest również płytą bootowalną. Oznacza to, że gdy pojawią się problemy ze sprzętem czy Windowsem, można za jej pomocą uruchomić komputer i dzięki narzędziom na niej umieszczonym spróbować naprawić usterki. Szczegółowy opis działania płyty ratunkowej i narzędzi na niej zawartych znajduje się w Tipsomaniaku.
Zatem: ŚRODA 31.08, 17,99 zł w ręku i „Megapakiet” CDA 09/2011 jest twój!
Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.