Street Fighter X Tekken: Wywiad z Yoshinori Ono i Katsuhiro Haradą
Nagrody na polską edycję turnieju Capcom Fight Club są już w Warszawie, a wszystko za sprawą ShinX-a, naszego wysłannika ("pożyczonego" z magazynu Playbox), który nie tylko przywiózł gry i konsole podpisane przez panów Ono i Harada, ale też zrobił szybki wywiad z najważniejszymi w chwili twórcami bijatyk.
cdaction.pl: Jestem w Hamburgu wraz z Yoshinorim Ono, producentem serii Street Fighter oraz Katsuhiro Haradą, producentem serii Tekken. Dobrze Was ponownie widzieć, witajcie!
Yoshinori Ono: Witamy Ciebie oraz wszystkich czytelników CDA i Playboxa!
Na początku gratuluje kolejnego, tym razem wspólnego sukcesu w waszym dorobku. Street Fighter X Tekken wszędzie zbiera pozytywne opinie i choć wielu graczy miało obawy czy taki crossover się uda i czy będzie grywalny, to znowu pokazaliście niedowiarkom że dla Was nie istnieją rzeczy niemożliwe do zrobienia.
Ono: Naprawdę? Komuś się to podoba?! (śmiech) Docierają do nas kolejne opinie od prasy i powoli napływają głosy od graczy, cieszymy się że odbiór Street Fighter X Tekken jest tak dobry.
Yoshinori, wiem że to pytanie słyszysz codziennie kilkanaście razy, ale gracze wciąż o to pytają. Dlaczego postaci i gemy z zapowiedzianych DLC znajdują się na płycie? Czy sprzedawanie zawartości, która powinna być dostępna dla każdego kto kupił grę była odgórną decyzją Capcomu?
Ono: Jakie DLC? Nic nie jest oficjalnie zapowiedziane! (śmiech)
Harada: Nie wiem o czym mówisz (śmiech)
Nie uwierzę, że mogłeś wypuścić grę ze "Street Fighter" w nazwie, bez Blanki jako podstawowej, dostępne od początku postaci.
Mam rozumieć, że to była odgórna decyzja na wyższych szczeblach Capcomu i niewiele mogłes z tym zrobić?
Ono: Na pewne rzeczy po prostu nie mam wpływu i nie mogę o tym mówić. Eee... To wina Harady.
Harada: To on wymyslił to DLC, a teraz mnie się wszyscy czepiają na twitterze! (śmiech)
Jedną z rzeczy, którą będzie można dokupić będą gemy, które nie będą dostępne w normalnej wersji. Czy nie sądzicie, że gdy
spotka sie dwóch graczy na takim samym poziomie, ten który wydał pieniądze na "lepsze" gemy będzie miał swego rodzaju handicap?
Ono: To nie do końca tak. Gemy z DLC są inne, niekoniecznie silniejsze od podstawowych. Poza tym, najsilniejsze gemy najtrudniej
uaktywnić, więc gdy spotka sie 2 graczy na podobnym poziomie, mogą odpowiednimi kombinacją eliminować przewagę przeciwnika i stwarzać własną. Długo nad tym myśleliśmy, próbowaliśmy podejść do tematu na różne sposoby i wybraliśmy według nas najlepszy model. Zdajemy sobie sprawę że może być różnie i pewne kombinacje mogą być nieco zbyt silne, ale monitorujemy sprawę na bieżąco
i będziemy reagować.
Czy poza postaciami, gemami i strojami będzie jakaś inna zawartość do kupienia? Nowe areny, misje, tryby?
Ono: Bardzo bym chciał, ale nie mogę nic na ten temat powiedzieć.
Harada: Przecież mówiłeś mi w drodze tutaj, że... (śmiech)
Przy tak dużej ilości postaci i możliwych kombinacji, naturalne jest że w końcu zostaną odkryte mniejsze i większe błędy, bugi, glitche i zostanie ustalona turniejowa drabinka najsilniejszych postaci. Czy masz zamiar utrzymać idealny balans między postaciami, czy niektórzy faworyci będa zauważalnie silniejsi?
Ono: Nigdy nie mieliśmy zamiaru dzielić postaci na silniejsze i słabsze. Każda ma swój unikalny styl i to od graczy zależy czy
wykorzystają jej potencjał. Nie zakładaliśmy, że w np. SF IV Sagat zdobędzie taką popularność, a w SSF IV Yun. To gracze o tym decydują,
a nam pozostaje wsłuchiwać się w ich uwagi.
Harada: Ono celowo zrobił tak, żeby postacie z Tekkena były słabsze, bo wie że Tekken to lepsza gra.
Pozostając przy kwestii balansu, w jaki sposób będą wprowadzane poprawki? Czy będą to częste aktualizacje, patche co jakiś
czas, czy za kilka miesięcy wszyscy pójdziemy do sklepów i kupimy Super Street Fighter X Tekken?
Ono: Tworząc Street Fighter x Tekken mieliśmy na uwadzę również duże turnieje, pokroju EVO w USA czy Tougeki(Super Battle Opera) w Japonii. Częste aktualizacje całkiem zdezorientowałyby profesjonalnych zawodników, takich jak choćby Tokido, sądzę więc, że poprawki będą wprowadzane regularnie, ale w nieco większych odstępach czasu.
Czyli w Super Street Fighter X Tekken?
Ono: Wszyscy wciąż to powtarzają!
Harada: Bo wydajesz jedną wersję za drugą!
Kod sieciowy gry przed premierą pozostawiał sporo do życzenia, ja sam pomimo szczerych chęci rozegrałem ledwie kilka walk. Kiedy to zostanie naprawione?
Ono: Jestem zdziwiony. O problemach z nawiązaniem połączenia nie mieliśmy praktycznie żadnych sygnałów. Wiemy natomiast, że jest
problem z dźwiękiem, a raczej jego brakiem. Dzieje się tak dlatego, że gra nie równa prędkości do słabszego połączenia, a próbuje
dogonić gracza o lepszym łączu. Niestety nie współgra to z odtwarzaniem dźwieku, co jakimś cudem przeoczyliśmy, ale odpowiednia
łatka jest w drodze.
Dlaczego nie wykorzystaliście technologii GGPO, która świetnie się sprawdziła w Street Fighterze 3rs Strike Online Edition [to profesjonalna technologia dbająca o jakość gry w sieci - przyp. red.]?
Ono: O GGPO jest tyle najrozmaitszych opinii, od wychwalających po absolutnie besztające, że nie zdecydowaliśmy się na to rozwiązanie.
Kolejną okolicznością dyskwalifikujacą GGPO był ogromny apetyt na zasoby konsoli. Przy SFIII mieliśmy duży nadmiar mocy, więc
udało się to zaimplementować, przy SFxT zwyczajnie nie starczyłoby na to mocy obliczeniowej.
Capcom VS SNK przetarł szlak na polu wzajemnej współpracy japońskich developerów, którzy byli nastawieni do siebie wrogo. Co sprawiło, że podjęliście współpracę z Namco i zrobiliście SFxT? Czy była to chłodna kalkulacja biznesowa, Twoja miłość do Harady,
czy to nowe podejście japońskich developerów do tworzenia gier? Mowi się, że Zachód Was przeskoczył technologicznie i koncepcyjnie, czy to jest rodzaj deski ratunku?
Ono: Harada nie dał mi żadnej technologii, tylko wpadał do nas i kradł pomysły! (śmiech) Gry japońskie a "zachodnie" to dwa zupełnie
różne światy i to gracze decydują który z nich wolą. My robimy to co kochamy i jest nam z tym dobrze, co wcale nie oznacza że
czujemy sie gorzej od reszty świata. Poza tym chciałem wreszcie skopać Haradę grającego "swoimi" i pokazać mu kto tu rządzi!
Harada: Kuma rządzi!
Czy wersja na PC będzie miała postacie DLC od razu, jak w przypadku SSFIV? Jakaś dodatkowa zawartość?
Ono: Nie mogę udzielić odpowiedzi na to pytanie
Harada: Patrz jaki on grzeczny!
Skupmy się na Was. Jesteście jednymi z najbardziej szalonych i rozrywkowych "twarzy" branży gier. Jak na to reaguje szefostwo? Czy siedzą sztywno w garniturach i krzyczą "Ono! Zachowujesz się jak pajac! Przynosisz wstyd Capcomowi!", czy przyjmują Wasze wygłupy i styl bycia na luzie, bo to poprawia wizerunek Twoich projektów?
Ono: W Japonii jest tak, że dopóki pracujesz w tej firmie, nikt nie powie Ci wprost że Twoje zachowanie jest nieodpowiednie.
Natomiast jak tylko Harada się zwolni z Namco, wiem że odetchną tam z ulgą i powiedzą "W końcu ten brodaty błazen sobie poszedł!"
Kto wygra w pojedynku Polska-Niemcy w Street Fighter x Tekken?
Ono: To będzie z pewnością zacięty pojedynek, ale będę trzymal kciuki za reprezentanta Polski!
Harada: Chwilę temu mówiłeś coś zupełnie innego temu Niemcowi który tam siedzi... (wskazuje palcem)
Ono: (śmiech) Niech wygra lepszy!
Macie coś do przekazania naszym czytelnikom?
Ono & Harada: Pozdrawiamy serdecznie i mamy nadzieję, że będziecie zadowoleni ze Street Fighter X Tekken!