Analitycy o systemach "antyużywkowych": "Nie leży to w interesie Microsoftu i Sony"
Ostatnie plotki o nowych konsolach nie są optymistyczne dla graczy korzystających z gier używanych. Według niepotwierdzonych informacji, zarówno Xbox 720, jak i PlayStation 4 mają posiadać system „antyużywkowy”. Wątpią w to analitycy, a Michael Pachter uważa, że blokowanie używanych kopii „nie leży w interesie Microsoftu i Sony”.
Serwis GameIndustry zapytał branżowych analityków, co sądzą o ewentualnym wprowadzeniu w nowych konsolach systemu przeciw grom używanym. Jak mówi Michael Pachter z Wedbush Morgan:
Blokowanie używanych gier nie leży w najlepszym interesie Sony i Microsoftu. Być może przyniosłoby to drobne korzyści Activision i EA, ale uderzyłoby znacząco w GameStop [sklep ten zajmuje się handlem „używek”]. Jeśli Sony samo by coś takiego wprowadziło, GameStop mógłby odmówić sprzedaży konsoli tego koncernu, na czym ucierpiałyby wyniki PS4.
Pachter dodał, że jeśli jedna firma wprowadzi blokadę gier używanych, a druga nie, to ta, która ją zastosowała „straci udział w rynku”. Zaznacza, że żaden z trzech koncernów – Microsoft, Sony i Nintendo nie jest „aż tak głupi, by zrobić to samemu”, a zarazem wszystkie nie są „aż tak złe, by zrobić to razem”.
Podobnie uważa David Cole z DFC Intelligence. Jak mówi:
System, który próbowałby blokować używane gry najprawdopodobniej powstrzymałby wielu klientów przed wymianą starego produktu na nowy. Innymi słowy: nie sądzę, by to sprawdziłoby się na głównym rynku.
Z kolei Lewis Ward z IDC stwierdził, że wydawcy najchętniej chcieliby, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki pozbyć się rynku „używek”, ale sądzi, iż jest to mało prawdopodobne. Jak wyjaśnia:
Klienci będą się buntować. Dopóki istnieć będzie świetny system wymiany , gracze będą handlować płytami i kupować gry po niższych cenach. Sony najprawdopodobniej wykorzysta patent Online Pass do produkcji z multiplayerem, ale dla rodzin z ograniczonym budżetem i kiepskim łączem internetowym możliwość kupna lub wymiany używanych gier była dotąd ważnym powodem stojącym za nabyciem konsoli.