Crysis 3: Opcje z DX11 w wersjach konsolowych? Crytek: "To możliwe"
Crysis 2, choć pod względem grafiki był gorszy od pierwszej części, pełnię swojej możliwości pokazywał na PC (zwłaszcza po instalacji tekstur w wysokiej rozdzielczości), z kolei posiadacze konsol musieli zadowolić się nieco brzydszą wersja. W przypadku „trójki” Crytek stawia sobie ambitny cel: chce przenieść efekty generowane przez DX11 na X360 i PS3. Jak?
Wywiadzie udzielonym serwisowi Eurogamer Rasmus Hojengaard, dyrektor kreatywny Crysisa 3, zdradził, że niemieccy developerzy chcą zaoferować posiadaczom konsol takie same efekty, jak na PC. Oczywiście nie oznacza to, że DirectX 11 zostanie uruchomiony na kilkuletnim Xboksie 360 – twórcy gry wykorzystają swoją programistyczną magię.
Jak mówi:
Jeśli jest to możliwe, chcemy przetłumaczyć funkcje z DX11 na DX9 w sposób, dzięki któremu będą one działać dobrze na Xboksie [360], ponieważ nie chcemy, żeby wrażenia z rozgrywki różniły się między sobą na poszczególnych platformach. To bardzo trudne zadanie, ale możliwe do realizacji. Wymaga po prostu znacznie więcej pracy. Kilka rzeczy stworzonych przez chłopaków od konsolowych wydań gry jest niesamowitych. Są m.in. opcje renderingu, które teoretycznie nie powinny działać na konsolach, ale skonstruowali oni kod programu w ten sposób, że pozwala emulować rzeczy podobne do [tych z DX11]. […] Chłopaki nie dysponują jednak tak prostą strukturą, jak w przypadku DX11, ale osiągają podobne rezultaty po prostu eksperymentując i stosując różne sztuczki i triki.
Hojengaard jako przykład podał opcję parallax occlusion mapping, zaznaczając, że na razie Crytek nie potwierdza, iż pojawi się ona w konsolowej wersji Crysisa 3. Jak wyjaśnia:
To bardzo zaawansowana opcja, która teoretycznie nie powinna działać na Xboksie 360, ale developerom udało się ją uzyskać.
Podkreśla jednak, że najważniejsza dla Niemców jest wydajność. Jeśli emulacja pewnych bajerów graficznych na konsolach oznaczałaby spadek płynności, to twórcy Crysisa 3 z niej po prostu zrezygnują. Nie chcą „zakrztusić” X360 i PS3.
Hojengaard dodaje, że Crytek ma nadzieję, iż nowa gra będzie wizualnym pokazem tego, na co stać konsole pod koniec ich życia. Według niego, perspektywa przekraczania granic, gdy teoretycznie limity są już osiągnięte, jest „interesująca”.