Zawartość CD-Action 04/2014
Urodzinowy (18 lat!) numer CD-Action, zapakowany w czarno-złotą foliową kopertę, ujrzycie w kioskach i salonach z prasą od 11 marca. I choć objętość (132 strony), liczba DVD (2) oraz cena (15,99 zł) nie odbiegają od normy, postaraliśmy się maksymalnie go uatrakcyjnić. Pełna wersja Assassin's Creeda to dopiero początek.
Po pierwsze – aż 5 pełnych wersji gier: Assassin's Creed Director’s Cut Edition, Tom Clancy's H.A.W.X. PL, Off-Road Drive: Rajdy Bezdroży PL, Strategic War in Europe PL, Cinders.
Po drugie – dajemy wam w prezencie zniżkę 50% na ok. 150 gier ze sklepu boxoffstore.pl. A są wśród nich tytuły m.in. z ofert Ubisoftu i Warnera (np. wszystkie Batmany).
Po trzecie – pismo zawiera sporą dawkę rozmaitych tekstów okolicznościowych (a i na DVD znajdą się np. nigdy wcześniej niepublikowane fotki z redakcji i nie tylko).
Po czwarte – bracia Minkiewicze narysowali specjalny komiks (WilQ!) poświęcony naszym urodzinom.
Ale po kolei, jak powiedział minister gospodarki, patrząc na to, co się dzieje z PKP.
W zapowiedziach polecamy Kingdom Come: Deliverance, czyli czeskie RPG (od projektanta/scenarzysty serii Mafia) osadzone w prawdziwym średniowieczu, tzn. żadnych smoków i innych elfów nie spotkacie. Warto też polecić polski survival horror Kholat oparty na autentycznych tajemniczych wydarzeniach z lat 50. Tym, którzy zawsze chcieli zostać Złym Lordem, polecamy Nekro, natomiast miłośników starej szkoły erpegowej ucieszy Legend of Grimrock 2. Tytułów w tym dziale jest – jak zawsze – dużo więcej, co możecie sprawdzić w spisie treści na kolejnej podstronie newsa.
W beta-testach aż trzeszczy. Berlin specjalnie poleciał do Japonii, by zapoznać się z Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, i materiału starczyło mu aż na cztery strony. Byliśmy też u Blizzarda i sprawdziliśmy, jak się ma World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ale prawdziwą perełką numeru może być Wolfenstein: The New Order, który w porywający sposób łączy to, co najlepsze w starej i nowej szkole tworzenia FPS-ów. Pograliśmy również w The Elder Scrolls Online, Age of Wonders III, Divinity: Original Sin oraz Dead Island: Epidemic. A to wciąż nie wszystkie beta-testy, które trafiły do numeru.
Sporo dzieje się także w recenzjach. Mamy od dawna niewidzianą ocenę 10/10! Ale nie zdradzę, jaka gra ją dostała (po ciężkich bojach zresztą, bo nie była to decyzja łatwa i jednomyślna). Ale za to powiem, że CormaC zarykiwał się ze śmiechu przy South Parku: Kijku Prawdy, natomiast gemowi podczas grania w Thiefa nie było raczej do śmiechu. Berlin rozpływa się nad Dark Souls 2, Krigore chwali Plants vs. Zombies: Garden Warfare, a Lightning Returns: Final Fantasy XIII nie wzbudziło w enkim większych emocji. Wzięliśmy też na tapetę Octodada: Dadliest Catch, Lego Przygodę, Battlefielda 4: Drugie uderzenie oraz World of Tanks: Xbox 360 Edition. Sprawdziliśmy też, jak nasi rodacy poradzili sobie z grą na licencji Rambo.
Najważniejszy w tym numerze jest jednak dział publicystyczny. Zacznijmy od tych klasycznych artykułów. Przedstawiamy wam historię skradanek (i dorzucamy felieton zahaczający o ten temat), a także gatunek visual novel. Przybliżamy postać Benoita Sokala oraz przypominamy ciekawe sposoby developerów na utrudnienie życia piratom. Są też felietony, z czego jeden – autorstwa 9kier – na pewno narobi dużo szumu, bo będzie o kobiecej seksualności i związanej z tym grze. Pozostałe poruszają tematy mobilnego Dungeon Keepera i braku anonimowości w sieci. No i nie mogło zabraknąć Szpil.
Tytuł drugiej części działu publicystycznego – „Urodziny CDA” – mówi sam za siebie. Tekstów jest tam tak wiele i są tak długie, że niektóre będą miały ciąg dalszy w kolejnych numerach pisma. Wyjątkowo powróci na łamy Gamewalker (w którym udzielili się nie tylko obecni, ale i dawni członkowie naszej ekipy: Eld, EGM, Czarny Iwan, Martin, Tiges), choć jest to w zasadzie bardziej skrzyżowanie Gamewalkera z Pod ostrzałem. W artykule „Ale numer” Smuggler przedstawia 18 najważniejszych wydań w historii CDA, ale żeby nie było tak bardzo subiektywne, reszta ekipy (dawnej i obecnej) dopisuje się w ramkach. Nie mogło też zabraknąć przeglądu najważniejszych gier minionych 18 lat. Na kolejnej stronie znajdziecie natomiast wspomniany urodzinowy komiks WilQ (nie będzie to zresztą jedyny akcent rysunkowy związany z naszą rocznicą).
Nie żyjemy jednak tylko historią, dlatego wpuszczamy was za kulisy i pokazujemy – w piśmie oraz na DVD – jak obecnie wygląda produkcja CDA, a dokładniej jego drukowanie i tłoczenie płyt. Szczerze polecamy, bo i teksty, i filmiki są naprawdę ciekawe.
W dziale technologicznym zachęcamy do zapoznania się z megaporadnikiem dla potencjalnych gwiazd internetu: „Pokaż, jak grasz – streamowanie, gameplaye, podcasty”. Nie brakuje też testów nowych, rozsądnie wycenionych kart graficznych (po trzy GeForce’y GTX 750 i Radeony R7), smartfonów, myszek, ultrabooka i tabletu. Porównaliśmy też (na podstawie Assassin’s Creeda IV) możliwości PS4 i niewiele droższego peceta złożonego wedle specyfikacji Valve’a dla tańszych Steam PC. Wyniki są interesujące. Zaglądamy też do świata przyszłości, w którym ty sam będziesz swoim hasłem dostępu do różnych usług (i mowa nie tylko o skanowaniu oka czy sprawdzaniu odcisków palców).
A na deser – Na Luzie i Action Redaction, jak zawsze.
Zostały nam zatem płyty DVD. Pełne wersje już znacie: Assassin's Creed Director’s Cut Edition, Tom Clancy's H.A.W.X. PL, Off-Road Drive: Rajdy Bezdroży PL, Strategic War in Europe PL oraz Cinders. Dorzuciliśmy też demo Postmortem, gameplaye, mody, Na Luzie, e-booki, bonusy oraz specjalny dział urodzinowy, gdzie obok wspomnianych filmów z drukarni i tłoczni oraz niepublikowanych fotek redakcji znajdziecie kolejną edycję Pod ostrzałem (tym razem na celowniku enki) oraz filmiki paru znanych vlogerów składających życzenia CDA. Szczegółowy spis zawartości zamieszczam poniżej.
Zainteresowani? To widzimy się we wtorek 11.03!
PS Zwróćcie uwagę na okładkę i nadruk na kopercie (w rzeczywistości będą ładniejsze, bo metalicznego złota nie da się oddać na ekranie). Grafiki tam umieszczone nie są przypadkowe. W wieniec wpletliśmy okładki gier, które w ostatnich 18 latach były na ustach graczy. Nie jest to zresztą jedyny smaczek, które tam znajdziecie, ale wyszukiwanie reszty pozostawiam już wam.
Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.