8
19.03.2014, 13:15Lektura na 5 minut

Project Morpheus: Oto odpowiedź Sony na Oculus Rifta!

Koniec plotek, spekulacji i domysłów. Zgodnie z przewidywaniami, na trwającym GDC, Sony zaprezentowało „swojego Oculus Rifta”, czyli okulary rzeczywistości wirtualnej, które działać będą z konsolami PlayStation. Urządzenie znane na razie, jako Project Morpheus, znajduje się w fazie prototypu.


Piotrek66

Rzeczywistości wirtualnej Sony poświęciło cały panel dyskusyjny w trakcie Game Developers Conference. Shuhei Yoshida, prezes Sony Worlwide Studios, zaprezentował w jego trakcie Project Morpheus

Urządzenie powstaje już od kilku lat – pokazano zdjęcia prototypowych modeli pochodzących z 2010 i 2011 roku. Do jednego z nich przyczepiony był „ruchowy” kontroler Move. Zaprezentowano też dwa dema technologiczne – w pierwszym grano w God of Wara, a w drugim główne skrzypce odgrywała nasza polska Datura. Wybór rodzimej produkcji nie dziwi – w końcu została ona zaprojektowana z myślą o sterowaniu „różdżką” Sony, a jej mechanizmy rozgrywki i ukazanie akcji wydają się idealnie pasować do VR.

Project Morpheus oczywiście nie jest jeszcze urządzeniem gotowym – to na razie rozwijany ciągle prototyp. Na trwającym GDC uczestnicy imprezy będą mogli go jednak przetestować. Sony zdecydowało się zresztą pokazać swój sprzęt właśnie na zjeździe twórców gier, by zdobyć ich opinie. Gogle działać będą z PS4, kontrolerem Move i kamerą PlayStation Camera. Do konsoli będą podłączane przez porty USB i HDMI. Na koniec Yoshida oznajmił, że ma ogromny szacunek do pionierów współczesnej wirtualnej rzeczywistości, czyli twórców Oculus Rifta.

Następnie na scenie pojawił się Richard Marks, starszy dyrektor w dziale badań i rozwoju w Sony. Stwierdził, że na wielu płaszczyznach VR będzie w przyszłości „preferowanym medium”. Jako przykład podał sytuację, w której koncern opracował wraz z należącym do NASA Jet Propulsion Laboratory demo, w którym użytkownik może pospacerować po Marsie. Wykorzystano do tego zdjęcia zrobione przez łazik Curiosity.

Według Marksa, potencjał rzeczywistości wirtualnej jest coraz większy, najpierw jednak trzeba poradzić sobie z kilkoma głównymi problemami związanymi z tą technologią. A tych jest sześć. Są to:

  • Wzrok – aby osiągnąć wrażenie obecności w wirtualnym świecie, niezbędne jest wykorzystanie ekranów o dużej rozdzielczości, które działałyby w wysokiej liczbie klatek. 
  • Dźwięk – to kolejny ważny element VR. Aby zwiększyć immersję, gracz musi słyszeć dźwięki, które będą brzmieć tak samo, jak w rzeczywistości. 
  • Śledzenie – nie ulega wątpliwości, że bez śledzenia ruchów gracza, rzeczywistość wirtualna straci swoją magię. Bo co z tego, że będziemy mieli przed oczami cyfrowe obiekty, jeśli kamera nie będzie poruszać się zgodnie z ruchem naszej głowy? W przypadku Project Morpheus Sony korzysta z tej samej technologii, która znalazła się w kontrolerze Move i PlayStation Camerze – tyle tylko, że sensory są znacznie czulsze
  • Sterowanie – Sony stara się, by sterowanie było proste, co na razie jest wielkim wyzwaniem. Do kierowania postacią firma zamierza zastosować Move’a, który ponoć idealnie nadaje się do VR
  • Łatwość obsługi – koncern chce, żeby obsługa gogli była bardzo prosta. Aby rozpocząć zabawę, gracz będzie musiał tylko podłączyć sprzęt
  • Treść – oczywiście rzeczywistość wirtualna byłaby tylko nic nieznaczącym gadżetem, gdyby nie gry, które mogłyby wykorzystać jej możliwości. Studia Sony pracują już nad kilkoma projektami, ale firma chce zachęcić zewnętrznych twórców do zrobienia własnych projektów. Dlatego Project Morpheus pokazano po raz pierwszy na GDC.
  •  

    Ostatnią częścią panelu było wystąpienie Antona Mikhailova, starszego inżyniera oprogramowania w dziale badań i rozwoju w Sony. Według niego, VR nie jest akcesorium, a zupełnie nowym medium, zaś gry są tylko jednym z typów treści. I zapewne wcale nie najważniejszym. 

    Nim jednak VR wejdzie pod strzechy, trzeba rozwiązać kilka problemów. Jednym z nich jest śledzenie ruchów ciała, które ze względu na wysokie opóźnienie jest niemożliwe. Istnieją też kłopoty z głębokością obrazu i występowanie zjawiska tzw. „obcinania”. Polega ono na tym, że obiekty znajdujące się na dalszym planie nie są wyświetlane. Mikhailov nie owija w bawełnę i mówi wprost, że przed developerami stoi jeszcze wiele wyzwań projektowych, by przystosować gameplay do rzeczywistości wirtualnej.

    Przygotowany egzemplarz developerski sprzętu wyposażony jest w ekran o rozdzielczości 1080p z 90-stopniowym kątem widzenia, moduł śledzący ruchy użytkownika z odświeżaniem o częstotliwości 1000hz i możliwością obrotu o 360 stopni. Urządzenie współpracuje z tą samą kamerą, co DualShock 4 i Move i wyposażone jest w system dźwięku przestrzennego – gogle potrafią symulować 60 wirtualnych źródeł dźwięku, dzięki czemu gracz może precyzyjnie określić jego źródło. Obsługuje też zewnętrzne słuchawki.

    Ciekawostka jest opcja, która umożliwi wyświetlanie obrazu z gogli także na ekranie telewizora. Dzięki temu nasi znajomi będą mogli obserwować nasze zmagania bez potrzeby zakładania drugiego egzemplarza okularów. Mało tego – będą mogli przeszkadzać nam w zabawie.

    Tuż po panelu dyskusyjnym odbyła się sesja pytań i odpowiedzi, na której pokazano developerski egzemplarz Project Morpheus. Wyposażony był on w pięciometrowy kabel, ale Sony zamierza stworzyć wersję bezprzewodową. Urządzenie ukaże się „tak szybko, jak to tylko możliwe” i będzie działać przede wszystkim z PS4 (niewykluczona jest kompatybilność z Vitą i PC). Waga i cena są na razie nieznane, ale Mikhailov zapewnia, że jego zespół chce, by sprzęt kosztował jak najmniej.

    Poniżej znajdziecie jeszcze obecną specyfikację techniczną Project Morpheus:

  • Rodzaj sprzętu: montowany na głowie
  • Ekran: LCD
  • Rozmiar ekranu: 5 cali
  • Rozdzielczość: 1920x1080 (po 960x1080 na jedno oko)
  • Kąt widzenia: 90 stopni
  • Śledzenie: odświeżanie 1000 Hz, możliwy obrót o 360 stopni
  • Sensory: akcelerometr, żyroskop
  • Interfejsy: HDMI i USB
  • Funkcje: trójwymiarowy dźwięk, współdzielenie ekranu z TV

  • Redaktor
    Piotrek66
    Wpisów17556

    Obserwujących0

    Dyskusja

    • Dodaj komentarz
    • Najlepsze
    • Najnowsze
    • Najstarsze