10
27.09.2014, 15:44Lektura na 7 minut

Shadow Tower ? o tym jak From Software wciąż robi jedną grę

From Software wypuściło swojego czasu grę o tajemniczym wojowniku zmagającym się z siłami ciemności. Tytuł w dużej mierze opierał się na wymagającej walce... a dodając do tego porządnie zrobione blokowanie, zajmującą eksplorację (bez muzyki! sam ambient!) oraz bardzo wysoki poziom trudności, kupił sobie przychylność grona maniaków.


Pita

Gra nazywała się Shadow Tower i wyszła na pierwsze PlayStation w 1998 roku.

Pamiętam słynne powiedzenie, że pisarz pisze całe życie jedną książkę. I chociaż pomiędzy procesem tworzenia literatury a gier jest milion różnic, to nie bez powodu niektóre firmy oraz twórców kojarzymy z pewnymi tematami, wariacjami i kliszami. id Software i FPS-y, Square-Enix i jRPG-i, Harada i bijatyki...

From Software od zawsze robiło przede wszystkim mroczne fantasy – i chociaż gry takie jak seria Armored Core, Otogi lub Metal Wolf Chaos pozornie temu przeczą, to w istocie to potwierdzają. Zanim zaczniecie wymachiwać rękami i zarzucać mi szaleństwo: From Software to całkiem duża firma. Kluczowi w niej ludzie tykają się różnych gatunków, ale zawsze kończy się na grach w pewien sposób smutnych i na pewno sporo (szczególnie jak na gry) dumających nad istotą człowieczeństwa.

From od zawsze dąży do powtarzania dwóch rzeczy. Po pierwsze – że jako rasa wciąż jesteśmy słabi i skłóceni, zbyt dumni oraz ufni w swoją siłę. Po drugie – stara się przełamać pewne klisze typowe dla gatunków pod względem rozgrywki (z różnym skutkiem, na każdy hit w ich portfolio da się znaleźć przeciętniaka).

I tutaj wracamy do Shadow Tower, które najłatwiej byłoby określić prototypem. Gra, delikatnie rzecz ujmując, nie była sukcesem. Zresztą do czasów Demon’s Souls zawsze obrywało się grom From dokładnie za te same rzeczy. Recenzenci jak mantrę powtarzali – wolne, nudne, trudne, mroczne, ciemne. GameSpot jako zarzut wobec RPG-ów firmy pisał: „The game also didn't give you much direction; you had to piece everything together yourself”. Zachodni świat Shadow Tower nie chciał.

Ale małe grupki zapaleńców jarały się tytułami, które w przyszłości miały dać nam serię Souls.


Redaktor
Pita
Wpisów20

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze