30
19.09.2018, 15:52Lektura na 5 minut

GeForce RTX 2080: Przetestowaliśmy nową kartę Nvidii

Wedle zapowiedzi ma to być karta szybsza niż topowy do niedawna GeForce GTX 1080 Ti i pozwolić na komfortowe granie w 4K przy 60 fps-ach. Co w zasadzie by się zgadzało…

Od premiery poprzedniej generacji GeForce’ów minęły już ponad dwa lata. Czy warto było czekać? To zależy, czego się oczekiwało. Jeśli jak najwyższej wydajności w już dostępnych grach, do tego w niższej cenie, to wyniki testów mogą niestety rozczarować. Niepodkręcone wersje RTX-ów 2080 mają w grach wydajność tylko minimalnie wyższą niż GeForce GTX 1080 Ti – i to pod warunkiem, że ten również będzie w wersji niepodkręconej. A w 3DMarku to starsze GPU zdobywa więcej punktów! Warto przy tym dodać, że testy przeprowadziliśmy na maszynie z procesorem Intel Core i7-8700K (pełna specyfikacja platformy testowej na dole), czyli obecnie najlepszym do grania, zaś testowany był widoczny na zdjęciu model Asus ROG Strix RTX 2080 OC Edition.

Efekty? Następujące (dla porównania podajemy także wyniki osiągnięte na tej samej platformie i tym samym sterowniku przez referencyjną kartę GeForce GTX 1080 Ti):


3DMark (Graphics, wynik w punktach)

TestGeForce RTX 2080GeForce GTX 1080 TiFire Strike2793927977Fire Strike Ultra65646747Time Spy109759332


 


Far Cry 5 (detale ultra, liczba fps-ów)

RozdzielczośćGeForce RTX 2080GeForce GTX 1080 Ti1920 x 10801281212560 x 1440107923840 x 21605853


 


Wiedźmin 3: Krew i wino (detale uber, liczba fps-ów)

RozdzielczośćGeForce RTX 2080GeForce GTX 1080 Ti1920 x 10801331212560 x 144098923840 x 21605453


 


World of Tanks enCore (detale maksymalne, liczba fps-ów)

RozdzielczośćGeForce RTX 2080GeForce GTX 1080 Ti1920 x 10802222202560 x 14401581533840 x 21608079


 


Counter-Strike: Global Offensive (detale maksymalne, liczba fps-ów)

RozdzielczośćGeForce RTX 2080GeForce GTX 1080 Ti1920 x 10803873192560 x 14403182663840 x 2160220198

 

Jeśli doda się do tego zauważalnie wyższą cenę nowości (ceny RTX-ów 2080 zaczynają się od ok. 3500, zaś GTX-ów 1080 Ti – od 3000 zł, choć można je upolować taniej), kupno nowego GeForce’a serii 2000 tylko ze względu na liczbę fps-ów nie ma obecnie uzasadnienia ekonomicznego. Bo nawet w 4K oferuje on w wykorzystywanych przez nas Far Cry’u 5, Wiedźminie 3, World of Tanks enCore oraz Counter-Strike’u: Global Offensive praktycznie taką samą wydajność co poprzednia generacja. Fakt, przy nieco niższym poborze prądu, ale to około 60 W różnicy. Nawet jeśli będziesz grać 24 godziny na dobę, późniejsze niższe rachunki nie zrekompensują dużo wyższej ceny karty.

Ale to tylko jedna strona medalu. GeForce RTX 2080 ma w zanadrzu kilka sztuczek, które każą spojrzeć na niego znacznie przychylniejszym okiem. Potencjalnie najważniejszą z nich jest sprzętowe wsparcie dla ray-tracingu, dzięki któremu nowe GPU są – według materiałów Nvidii – sześciokrotnie wydajniejsze niż poprzednicy. Ma to znacząco poprawić wygląd gier, o czym przekonują choćby twórcy najnowszego Metro (o czym pisaliśmy w tym newsie, rzecz jasna z dołączonym wideo) czy Battlefielda V (o którym to pisaliśmy tutaj, też z wideo).

Na razie nie sposób tego jednak sprawdzić osobiście, bo dostępne są co najwyżej wersje beta. Na finalne trzeba poczekać, aż Microsoft uaktualni Windowsa 10, co ma nastąpić w przyszłym miesiącu. Mniej więcej wtedy powinien też ukazać się patch dodający opcję włączenia ray-tracingu w Shadow of the Tomb Raider. Efekty jego działania były już wprawdzie pokazywane podczas Gamescomu, ale wtedy były problemy z uzyskaniem 60 fps-ów w Full HD (o czym pisaliśmy tutaj)…

Kolejna potencjalnie bardzo fajna nowość to wygładzanie krawędzi DLSS (Deep Learning Super-Sampling). Bazuje na sztucznej inteligencji i ma zapewnić dwukrotnie wyższą wydajność niż TXAA na serii 1000, w dodatku oferując wyższą jakość obrazu. W przeciwieństwie do TXAA (i pozostałych stosowanych wcześniej technik wygładzania krawędzi) DLSS wymaga wsparcia ze strony twórców gier, nie da się go bowiem tak po prostu włączyć w sterowniku. Nvidia pochwaliła się jednak ostatnio, że na liście jest już 25 tytułów, w tym PUBG, Shadow of the Tomb Raider, Hitman 2 czy Final Fantasy XV (pełna lista dostępna jest tutaj).

GeForce RTX 2080 wydaje się więc kartą dużo bardziej przyszłościową niż oferujący dzisiaj porównywalną wydajność GeForce GTX 1080 Ti. Jeśli różnica w cenie nie ma dla ciebie znaczenia, nie ma się co zastanawiać – seria 2000 to lepszy wybór. Jeśli jednak liczysz się z pieniędzmi, lepiej albo kupić kartę serii 1000, albo – jeśli nie musisz póki co wymieniać GPU – poczekać na obniżki. Oraz premierę RTX-a 2070, która ma mieć miejsce w przyszłym miesiącu. Rzecz jasna będzie to karta wolniejsza, ale również dostanie wszystkie nowości – i jeśli nie masz monitora 4K, powinna być znacznie lepszym (bo tańszym) wyborem.


Platforma testowa

procesor: Intel Core i7-8700K, cooler: SilentiumPC Navis Pro 240, karta graficzna (poza tym testem): Zotac GeForce GTX 1070 8 GB, płyta główna: Asus ROG Strix Z370-E Gaming, pamięć: Kingston HyperX Predator RGB, 4 x 8 GB, 2933 MHz, CL15, dyski: Samsung 960 EVO 500 GB, Adata SU 650 480 GB Ultimate, obudowa: SilentiumPC Armis AR7 RGB, zasilacz: SilentiumPC Supremo FM2 Gold 750 W


Czytaj dalej

Redaktor
Aleksander „Allor” Olszewski
Wpisów723

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze