Na Luzie Classic, odcinek 7
Myśl na dziś: Niektóre pomyłki sprawiają zbyt wielką radochę, by popełniać je tylko raz.
Ludzki żywot
Ludzki żywot – gra z gatunku MMORPG. Okrzyknięta została najbardziej innowacyjną grą wszech czasów, głównie z racji niesamowitych efektów graficznych, wielowątkowej, nieliniowej fabuły, a także z niebywałej popularności..
PEGI: 0-122+, zawiera przemoc, przekleństwa, seks, narkotyki
Ogólny zarys
Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i opiera się w głównej mierze na interakcji z otoczeniem oraz innymi graczami. Bohater gry rozwija się, zdobywa doświadczenie i wiedzę. Wiele zamieszania wprowadza fakt, że fabuła gry nie jest w żadnym stopniu stała. Każda rozgrywka niesie ze sobą zupełnie odmienny poziom wrażeń. Każdy z graczy rozpoczyna swoją historię zupełnie inaczej oraz prowadzi ją w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Nawet najmniejsze wybory mają wpływ na kolejne wydarzenia. Fakt ten pogłębiony jest przez bardzo duży aspekt losowości oraz to, że na świat wpływają jednocześnie miliardy innych użytkowników.
Powstanie gry
Wydawca Ludzkiego żywota nie jest do końca znany. Trwa spór o prawa autorskie do projektu pomiędzy God Studios oraz Buddha Arts, a także Big Bang Corporation z filią w Evolution Labs. Znanym wydawnictwem przypisującym sobie autorstwo było też Hellada Productions, jednakże upadek studia doprowadził do jego wycofania się z konfliktu.
Niejasny jest również proces i czas powstawania tej niezwykłej gry. Według zwolenników Big Bang Corporation zajęło to kilka miliardów lat, według twórcy z God Studios tylko 6 dni, a pozostałe wytwórnie utrzymują, że jedynie rozwinęły amatorski projekt.
Cel gry
Każde ze studiów wydawniczych, roszczących sobie prawa autorskie do gry, inaczej opisuje jej ostateczny cel:
Wg God Studios celem gry jest wyselekcjonowanie możliwie dużej grupy graczy, którzy będą dopuszczeni do gry w jej następnym wydaniu o tytule Wieczny żywot.
Wg Evolution Labs gra jest sandboksem, nie ma celu ostatecznego i celem jej jest dobra zabawa wszystkich graczy. Alternatywnie celem jest uzyskanie na drodze wielopokoleniowej ewolucji graczy o jak najwyższych parametrach.
Wg Buddha Arts gra powstała przez pomyłkę, kiedy część serwerów w serwerowni Uniwersum na skutek błędu w kodzie wydzieliła z procesów osobną maszynę wirtualną jako grę. Wg tej koncepcji ostatecznym celem gry jest zrozumienie przez wszystkie podprocesy konieczności powrotu do jedności z główną serwerownią i zaprzestanie gry.
Mechanika gry
Gracz jest w gruncie rzeczy całkowicie wolny (wyjątkami są niektóre serwery z co bardziej restrykcyjną polityką); może robić cokolwiek, oczywiście w ramach zdrowego rozsądku i obowiązującego na serwerze prawa. Gracz, idąc przez życie, zdobywa doświadczenie oraz nowe, przydatne bądź nie, umiejętności. Punkty biegłości w danej dziedzinie zdobywa jedynie dzięki praktyce – im dłużej wykonuje daną pracę, tym lepiej mu ona wychodzi. Często zdobywanie doświadczenia w niektórych domenach przychodzi łatwiej niż w innych; jest to indywidualna i generowana losowo cecha.
Gra, potwierdzając swój niezwykły poziom trudności, daje nam tylko jedną szansę. Formalnie rozgrywka kończy się w momencie śmierci. Dopiero po ukończeniu swojego najwyższego poziomu gracze dowiadują się, czy występują jeszcze poziomy dodatkowe. W zależności od przekonania, które studio jest realnym wydawcą gry, gracze prowadzą grę wg instrukcji danego studia i różnią się w poglądach na ich istnienie:
Duża część teistów (zwolenników God Studios) jest przekonana, że po spadnięciu punktów życia do zera następuje spotkanie z samym twórcą projektu i przejście do etapu bonusowego.
Ateiści (zwolennicy Evolution Labs) uważają, że po śmierci kontynuacja gry w jakiejkolwiek świadomie ciągłej formie jest niedostępna.
Osobną grupę stanowią hinduiści oraz buddyści (Zwolennicy Buddha Arts).Twierdzą, że po śmierci następuje respawn, niestety traci się przy okazji wykreowaną postać, cały ekwipunek, doświadczenie, oraz znów startuje na poziomie 0.
Klasy postaci
W grze jest dostępnych bardzo wiele klas postaci. Co ciekawe, możliwe jest rozwijanie kilku klas jednocześnie. Poniżej kilkanaście najciekawszych:
Gildie
Jak w wielu innych MMORPG, także i w Ludzkim żywocie występują tzw. Gildie skupiające graczy. Na serwerze Polska najpopularniejszymi gildiami są:
Unia Europejska – na serwerze Polska występuje jej filia. Gildia ta swoje miejsce zawdzięcza wielkiej ilości golda, które daje wszystkim noobom, którzy o nie proszą. Ze względu na udzielanie pomocy finansowej początkującym graczom jest lubiana przez grono GM na serwerze. Właściwie to nikt nie wie, po co ta organizacja istnieje, ale niektórzy twierdzą, że ich ukrytym celem jest zjednoczenie serwerów.
Politycy – to moderatorzy danego serwera. Obecnie głównymi moderatorami są Premier i Prezydent, chociaż dawno temu, przed poważnymi zmianami na serwerze, rangi ustawiane były inaczej, najwyższą stanowił Król wybierany przez najbogatszych graczy.
Policja (niegdyś Milicja) – jedna ze starszych organizacji na serwerze, założona przez GMów. Została stworzona do ochrony słabych graczy. Od członków wymagane są specjalne umiejętności, które można nabyć po odpowiednim przeszkoleniu.
Sędziowie – gildia stworzona przez GMów. Sędziowie mogą – niezależnie od adminów - przyznawać czasowego/permanentnego bana za złamanie regulaminu gry.
Urzędnicy – gildia nielubiana przez zwykłych graczy. Gracze z tej gildii sprawdzają ilość golda u gracza, itemy i część z nich zabierają na budowę stadionów. Dodatkowo, żeby postawić jakiś budynek, trzeba prosić ich o zgodę.
Szefowie – kolejna, po urzędnikach, nielubiana gildia. Gracze ci są bardzo bogaci i zlecają innym wykonanie jakiegoś zadania za golda. Ostatecznie jednak zamiast tracić majątek, powiększają go. To chyba jakiś bug w tej grze.
Mafia – gildia od lat konkurująca z Policją. Nie cieszy się sympatią GMów, jest to spowodowane nagminnym łamaniem regulaminu przez ich członków. Zajmują się handlem nie do końca legalnymi itemami, nie do końca legalną ochroną silnych graczy i ich biznesów za odpowiednią cenę oraz nie do końca legalnym usuwaniem kont innych graczy.
Wojsko – najstarsza organizacja założona przez GMów. W zamian za golda, żołnierze uczestniczą w bitwach i wojnach. Dostają najlepsze itemy dodające znaczną ilość HP i punktów ataku. Mimo to, część graczy, która wybrała tę gildię, ginie.
Kościół – jedna z najstarszych i najpotężniejszych gildii w całej grze, ma swoje filie praktycznie na każdym z serwerów. Jednym ze specjalnych przywilejów jest możliwość przyznawania przez członków gildii specjalnych rang w grze.
ZHP/ZHR – zrzesza najczęściej newbie od 6 do 16 poziomu. Większość graczy przychodzi do nich, ponieważ nikt inny ich nie chce, a poza tym dają za darmo itemy: Zieloną Kurtkę, Krzyż i Getry.
Dzieci Neo – najnowsza gildia w grze. Jej członkowie to postacie niskolevelowe (zwykle do 16 poziomu). Dzieci Neo zajmują się obrażaniem innych graczy, zakłócaniem przebiegu gry i wandalizowaniem. Często określani też jako Gimbaza.
Menele – najbardziej tajemnicza gildia ze wszystkich. Dokładna data jej powstania jest nieznana, ale szacuje się, że jest jeszcze starsza niż gildia Kościół. Co dziwne, jest to jeden z niewielu przypadków gildii, w których nie ma podziału na rangi. Druga podejrzana rzecz to fakt, że aby przyłączyć się do gildii, nie trzeba zawierać żadnego kontaktu z Guild-Masterem. Oficjalną drogą do dołączenia do Meneli jest po prostu stałe używanie pewnego rodzaju potionów.
Naukowcy – jedna z najbogatszych i nowszych gildii w grze. Członkowie tej gildii w zamian za golda i punkty doświadczenia starają się rozwikłać tajniki gry ale coś kiepsko im idzie. Tworzą też za golda itemy dla większości innych gildii.
Co ciekawe, udzielanie się w jednej gildii nie wyklucza bycia w innej. Przykładowo - wielu polityków, to jednocześnie mafiosi oraz menele, a niektóre dzieci NEO, to też członkowie gildii harcerskiej itd.
Serwery
Oficjalnych serwerów jest 193. Istnieją też serwery pirackie, najpopularniejsze to Kosowo, Osetia Południowa, Sosnowiec, Atlantyda czy Lemuria. Serwery nie są od siebie całkowicie oddzielone – mogą ze sobą handlować lub walczyć. Jeśli władze danego serwera są zanadto agresywne, organizacja serwerów oficjalnych (ONZ - Organizacja antyNoobów Zaniepokojonych) nakłada na nie bana, zwanego w slangu graczy sankcjami.
Trwają prace nad nowymi serwerami. Możliwe, że w przyszłości gracze będą mogli grać także na serwerach znanych jako Mars czy Kosmos, ale na razie nie są to potwierdzone informacje. Niektórzy uważają, że te serwery są już zajęte przez użytkowników z innych gier nazywanych kosmitami. Uważa się, że istnienie takich gier podobnych do Ludzkiego Żywota jest bardzo możliwe, ponieważ w dużej odległości od głównego serweru Ziemia istnieje wiele innych znanych serwerów. Wiele osób uważa, że skoro te serwery zostały już stworzone, to muszą tam być jacyś gracze.
Tryb dla zaawansowanych
Serwery są pogrupowane w Kontynenty, charakteryzujące się zróżnicowanym poziomem trudności. W grze oprócz trybu Easy (kontynenty: Europa, Ameryka Północna, Australia, część Azji), występują też tryby o podwyższonym stopniu trudności: Medium (Azja, Oceania, na pozostałych kontynentach można zakupić konto Menel) oraz Hard (Afryka, Ameryka Południowa, Antarktyda). Na kontynentach przeznaczonych do gry w trybie Hard panują ekstremalne klimaty – od lodowato zimnego do piekielnie gorącego.
Gra w trybie Hard wyróżnia się też tym, że nieproporcjonalnie więcej czasu zabiera samodzielnie zdobywanie nawet najbardziej podstawowych produktów. Przedmioty również trzeba tworzyć samodzielnie. Ze względu na niski poziom golda na większości serwerów oraz nikłą sieć zaopatrzenia (bardzo mało sklepów) – nabycie przedmiotów (naturalne w trybie Easy), w trybie Hard jest utrudnione. Znienawidzona w trybie Easy szkoła jest tutaj luksusem. Znikoma ilość graczy o specjalności Medyk na tym poziomie powoduje, że nawet najmniejsza choroba może spowodować przyspieszony koniec gry. Graczom zmieniającym tryb na Hard zaleca się staranne przygotowanie i przejście minimum rocznego samouczka adaptacyjnego.
Zdaniem gildii NASA, istnieje też tryb Hardcore ale zagrać w niego odważyło się bardzo niewielu graczy (np. Neil Amstrong, Jurij Gagarin).
Hakerzy
Wśród graczy bywają hakerzy, twierdzący, że udało im się dostać do zaplecza gry lub nasłuchać kodowanie poleceń admina i znają przyszłość. Bardziej znanym hakerem jest Nostradamus, który grał w grę około aktualizacji 1.5.0.3–1.5.6.6 i wyciągnął z gry parę ciekawych informacji. Jednak spekuluje się, że znalazł tylko dziurę w plikach, które Administrator załatał wydając Service Pack.
Niektórzy również marzą o cheatach, ale oficjalnych nikt nie odkrył. Kod gry jest jak do tej pory niezłamany i nie powstały również żadne trainery. Krążą pogłoski, że Usain Bolt ma speedhacka, Simo Häyhä oraz Lee Harvey Osvald mieli aimboty, niektórzy z gildii Armia używają wallhacków termowizyjnych, zaś ninja odkryli sposób na włączenie ghost mode.
Strona techniczna
Żywot chwalony jest za doskonałą oprawę audiowizualną. Każda lokacja dopieszczona jest w najmniejszych detalach, tekstury są w niewyobrażalnej rozdzielczości, cienie i gra świateł są w najlepszym, zapierającym dech w piersiach, wydaniu. Niesamowita jest sztuczna inteligencja NPC, jak np. zwierząt. Niektórzy twierdzą, że również one są graczami, tylko o dużo mniejszych prawach. Fizyka w grze jest najwyższej jakości. Wielu użytkowników postanawia zgłębiać jej tajniki, wybierając gildię naukowca.
Wymagania sprzętowe
Do gry można przyłączyć się w prawie każdej konfiguracji sprzętowej. De facto – rozbudowa i ulepszanie parametrów sprzętowych gracza jest jednym z elementów gry! Wyjątkową sytuację stanowi przypadek gry o specjalnie podwyższonym stopniu trudności, gdy gra wylosuje nowemu graczowi jedną z mutacji letalnych, przydzielając grę na urządzeniach z wadami technicznymi: np. może nie działać głos, obraz bądź okienko komunikacji. W wyniku choroby, zmiany otoczenia lub zażycia różnego rodzaju eliksirów, może wystąpić czasowa lub stała, subiektywna dla gracza zmiana środowiska gry. Nie wiadomo, czy postrzegane przez gracza zjawiska są różnymi odmianami świata gry, czy też są istotnie wynikiem błędów sprzętowych gracza.
Trudność gry
Pomimo posiadania tylko jednego życia i braku respawnów spora część userów gra do naturalnego końca gry, osiągając całkiem wysokie poziomy doświadczenia rzędu 80–90. Oficjalnie najwyższy poziom zdobyła graczka na serwerze Francja, mianowicie 122. Niemal dogonił ją gracz serwera Polska, który osiągnął poziom 111 (oficjalnie). Nieliczni wiedzą też o niejakim Azerze, który w 1973 miał 168. poziom. Plotki głoszą, że używała cheata powodującego nieśmiertelność, ale dostał kicka od admina. Legendami wysokich leveli byli jednak pierwsi gracze gracz o nicku Matuzalem ponoć osiągnął level 969, niestety w tamtych czasach nie prowadzono jeszcze highscores.
Opinie na temat gry
Wiele osób krytykuje Żywot za jego miejscami bardzo wysoki stopień trudności. Nieprzewidywalność scenariusza skutkuje tym, że niemożliwe jest znalezienie solucji. Brak zapisu w dowolnym momencie, a nawet systemu checkpointów drastycznie obniża grywalność i komfort grania. Kontrowersje budzi sposób zdobywania poziomów. Każdy poziom trwa stałą ilość czasu, niezależnie od ilości punktów doświadczenia. Narzeka się też na wciąż niepoprawione bugi, momentami nieracjonalną fabułę oraz brak darmowych serwerów a także – paradoksalnie – spadek statystyk i parametrów postaci przy osiąganiu wysokich leveli (szczególnie odczuwalne od około 60 lvl).
Mimo to Ludzki Żywot nadal pozostaje najpopularniejszą grą na świecie. Obecnie gra w nią ponad 7 miliardów ludzi, a liczba ta systematycznie rośnie.
Bonus na następnej stronie: najgorsze okładki płyt.
Byt teoretycznie wirtualny. Fan whisky (acz od lat więcej kupuje, niż konsumuje), maniak kotów, psychofan Mass Effecta, miłośnik dobrego jedzenia, fotograf amator z ambicjami. Lubi stare, klasyczne s.f., nie cierpi ludzkiej głupoty i hipokryzji, uwielbia sarkazm i „suchary”. Fan astronomii, a szczególnie ośmiu gwiazd.