14
27.04.2017, 15:19Lektura na 2 minuty

Persona 5: Atlus przeprasza za zakaz streamowania

Absurdalna polityka została właśnie złagodzona.


Mateusz Witczak

Przypomnijmy, tuż po zachodniej premierze Persony 5, jednego z najlepiej ocenianych tytułów w historii PS4, Atlus wprowadził zestaw obostrzeń ograniczających możliwość streamowania i nagrywania let's playów. W tym celu zablokował peesczwórkową funkcję Share i obwieścił, iż osoby dysponujące sprzętem do transmisji nie mogą pokazywać więcej niż 90 minut gry, powinny unikać prezentowania ważnych walk z bossami oraz niektórych istotnych dla fabuły sekwencji czy cutscen. Wydawca tłumaczył kontrowersyjną decyzję chęcią "uniknięcia rozpowszechniania spoilerów" (co było o tyle absurdalne, że gra wyszła w Japonii siedem miesięcy wcześniej). W dodatku zagroził, że za streamowanie wydarzeń z drugiej połowy gry jutuberzy mogą spodziewać się ostrzeżeń lub nawet zawieszenia kanału.

O drakońskich zasadach napisały największe branżowe portale (również my). Efekt? Firma nieco spuściła z tonu – o ile wcześniej nie mogliśmy publikować nagrań po 7 lipca (przekładając z kalendarza gry na nasze: mniej więcej połowa fabuły), teraz datą graniczną jest 19 listopada (innymi słowy pozwolono nam pokazywać znacznie późniejsze wydarzenia).

Co jednak najważniejsze, doczekaliśmy się oficjalnych przeprosin. Jak czytamy na oficjalnym blogu:


Ku naszemu zdziwieniu pojawiło się wiele artykułów i otrzymaliśmy wiele maili, w których proszono nas o zmianę reguł dotyczących streamowania/nagrań. Nasi fani są powodem, dla którego gra jest na świecie ogromnym sukcesem i wciąż chcemy, by mogli cieszyć się nią bez strachu przed spoilerami (...), ale chcemy też przeprosić tych, którzy odczytywali nasze poprzednie sugestie jako groźby. Chcemy być transparentni na temat tego, co robimy. Naszym celem nigdy nie było grożenie komukolwiek, z pewnością wybraliśmy niewłaściwy ton i sposób na przekazanie naszych intencji.


I wszystko pięknie, ale przycisk Share dalej nie działa.

Więcej o piątej Personie przeczytacie w nadchodzącym CDA 06/2017. Cross wyjątkowo się na jej temat rozpisał (tekst liczy sobie 4 strony) i po ponad 100 godzinach rozgrywki nagrodził tytuł Atlusa bardzo wysoką oceną.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze