16.10.2018, 12:41Lektura na 5 minut

LAG Festival of Art and Independent Games – edycja 2018

12 i 13 czerwca 2018 roku odbyła się III już edycja Festiwalu Sztuki i Gier Niezależnych. Wzięli w niej udział przedstawiciele i studenci trzech uniwersytetów: Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu w Ostrawie oraz Uniwersytetu Św. Cyryla i Metodego w Trnavie, a także eksperci branży gier video, profesorowie i artyści z Japonii, Niemiec, Holandii, Czech, Słowacji i Polski.


Informacja prasowa

LAG FESTIVAL  jest wynikiem długotrwałej współpracy artystów z wymienionych ośrodków akademickich, których wspólnym celem jest ukazanie potencjału studiów artystycznych oraz rozwój kierunków artystycznych w zakresie sztuki nowych mediów i nowych technologii, szczególnie projektowania gier. W ramach projektu LAG Festival już od 2015 roku realizowane są konferencje, warsztaty projektowania gier typu GAME JAM a także liczne spotkania, wykłady gościnne, konkursy LAG ARENA  i koncerty LAG MUSIC.

W roku 2018 w  ramach projektu LAG Festival of Art and Independent Games studenci z Cieszyna, Ostravy i Trnavy już po raz trzeci wzięli udział w międzynarodowych 5-dniowych warsztatach projektowania gier, które w tym roku odbyły się w maju w Trnavie, na Słowacji. Podczas warsztatów studenci pracowali w losowo dobranych 10-osobowych grupach międzynarodowych a ich zadaniem było stworzenie działającego poziomu gry. „Wszyscy wiemy, że gra to jest projekt interdyscyplinarny, złożony. Warsztaty 5-dniowe to jest czas, w którym student ma szanse sprawdzić czego się nauczył przez cały rok. Uczy się pracować w zespole, a to jest bezcenne doświadczenie. (…) Trzeba przyznać, że co roku gry są coraz lepsze” – ocenia prof. Małgorzata Łuszczak, Dziekan Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego.

2 dni festiwalowe w Cieszynie stanowiły podsumowanie rocznych prac w projekcie LAG FESTIVAL of ART and INDEPENDENT GAMES. Jak co roku festiwal rozpoczął się międzynarodową konferencją LAG EDU pt. Sztuka i Technologia. Konferencje z cyklu LAG EDU mają charakter spotkania twórców i ekspertów zajmujących się tworzeniem gier. Celem konferencji jest wymiana doświadczeń w zakresie procesów tworzenia gry, założeń technicznych technologicznych oraz  nawiązanie kontaktów z ekspertami i projektantami z różnych stron świata. Rokrocznie mówcami konferencji są zarówno przedstawiciele świata nauki, artyści, projektanci oraz reprezentanci branży gier z Europy i ze świata. Gośćmi tegorocznej konferencji LAG EDU byli naukowcy z Tokyo University of Technology - Prof. Kunio Kondo oraz prof. Kazuo Sasaki, którzy przedstawili interesujące wykłady na temat cyfrowego modelowania postaci oraz japońskiej animacji. Na konferencji wystąpili także twórcy gier niezależnych: Victor Van Schagen (Coal Power Games, Niemcy), Valentin Wirth (Hangar 13, Republika Czeska) oraz polscy reprezentanci branży gier: Rafał Polito z firmy Techland i Błażej Zając z firmy IMGN.PRO. Tematyka prezentacji dotyczyła nie tylko aspektów twórczych lecz także kwestii dotyczących rynku gier, marketingu i zarządzania grą jako efektem końcowym pracy twórczej. Konferencji towarzyszyły warsztaty oraz konsultacje dla studentów. Wszyscy uczestnicy mogli także wziąć udział w prezentacjach pracowni kierunku Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dużym zainteresowaniem cieszyła się także przygotowana specjalnie na konferencję LAG EDU Międzynarodowa Wystawa Plakatu LAG Games oraz wystawa grafik Augmented Reality.

Drugiego dnia Festiwalu na scenie festiwalowej na Rynku w Cieszynie odbyły się prezentacje gier i projektów gier niezależnych od projektów uczniowskich i studenckich po profesjonalne projekty gier. Właśnie od wręczenia nagrody dla najlepszej pod względem artystycznym gry niezależnej rozpoczął się cykl prezentacji gier. Nagrodę 2018 otrzymała gra SYMMETRY z bielskiego studia SleeplessClinic. Nagrodę wręczył  burmistrz Miasta Cieszyna pan Ryszard Macura wraz z Dziekan Wydziału Artystycznego UŚ prof. Małgorzatą Łuszczak. Ponadto zaprezentowały się firmy z branży gier , m.in: Hangar 13, Techland, Carbon Studio, IMGN.PRO, Farm 51, Sleepless Clinic.

Następnie studenci i studentki z Cieszyna, Trnavy i Ostravy zaprezentowali gry, które powstały w maju podczas GAME JAM 2018. Gry oceniali zaproszeni eksperci konferencji LAG EDU z Japonii, Niemiec, Holandii oraz artyści i przedstawiciele trzech uczelni partnerskich projektu LAG m.in. dr hab. Marek Sybińsky (Ostrava) oraz Michal Kabat (Trnava). Najlepszy okazał się projekt zespołu pomarańczowego pt. „Unreal sailboat derby”.

Szerokiej publiczności zaprezentowały się także trzy zwycięskie projekty konkursu LAG ARENA „Zaprojektuj grę” skierowanego do uczniów i uczennic szkół średnich z Polski, Czech i Słowacji. Ten wieloetapowy konkurs, prowadzony drogą elektroniczną i cieszył się w tym roku dużym zainteresowaniem młodzieży i szkół. Spośród 50 zgłoszonych prac międzynarodowe jury wybrało 3 projekty: Miejsce pierwsze zajęła gra pt. „Flavo“ autorstwa Martyny Luranc, miejsce drugie gra pt. „String“ Małgorzaty Mieszczak a miejsce trzecie gra  pt.: „The Future Heart Project“ Macieja Borysa. Wszyscy laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe.

W ramach LAG MUSIC wystąpiły zespoły studentów Instytutu Muzyki UŚ: Kuba Chojnacki z zespołem oraz Company of Crisis w repertuarem muzyki gier i muzyki filmowej. W tegorocznym festiwalu wzięła udział także młodzież ze szkół średnich, gościliśmy licealistów nie tylko z Cieszyna ale również Bielska-Białej, Katowic, Sosnowca, Tarnowskich Gór. Dzięki uprzejmości władz Miasta i udostępnieniu sali w budynku Ratusza wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w „Strefe wolnego grania”. Natomiast w mieszczącym się na ul.Srebrnej 1 Ulu Kultury odbyło się spotkanie z grami planszowymi, które poprowadzili pasjonaci tychże gier z Klubu Fantastyki Krogulec. Niewątpliwym atutem tegorocznego festiwalu była atmosfera spotkania i możliwość nawiązania kontaktów artystycznych i biznesowych dla wszystkich zainteresowanych grami od młodzieży przez studentów po przedstawicieli firm z branży.

Projekt „Festival of Art and Independent Games” jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Partnerem wspierającymi i merytorycznym jest Miasto Cieszyn.

Redakcja cdaction.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść informacji prasowych i artykułów sponsorowanych.


Redaktor
Informacja prasowa
Wpisów613

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze