Program Kreatywna Europa: UE pomaga polskiemu game devowi
Rynek gier video to imponujący dział globalnej gospodarki, najszybciej rosnący sektor przemysłu rozrywkowego na świecie. Komisja Europejska rozpoznając istotę tej branży w kontekście rozwoju rynku audiowizualnego w Europie, tylko w trwającej edycji programu Kreatywna Europa przeznaczyła łącznie ponad 20 mln euro na development projektów oraz koncepcji gier video o rozbudowanej narracji i wymiarze europejskim.
Dofinasowanie zostało rozdystrybuowane dzięki unijnej inicjatywie zaplanowanej na lata 2014-2020 – programowi Kreatywna Europa, który oferuje wsparcie finansowe w ramach trzech komponentów: Kultura, MEDIA oraz części międzysektorowej. Komponent MEDIA koncentruje się m.in. na dofinansowywaniu nowych technologii, w tym projektów interaktywnych, gier video, dystrybucji i promocji on-line oraz działań związanych z rozpowszechnianiem europejskich filmów i utworów audiowizualnych na europejskim i międzynarodowym rynku. Jednym z 13 obszarów dofinansowania w ramach komponentu jest Development gier video.
Polscy producenci gier od początku plasują się w czołówce beneficjentów w ramach tego schematu, od lat zajmując wysokie miejsca pod względem kwoty dofinansowań na tle pozostałych krajów uczestniczących w komponencie MEDIA. W 2019 roku na development polskich gier video przeznaczonych zostało 300 000 euro – dwóch rodzimych developerów otrzymało mianowicie na swoje projekty maksymalną dostępną kwotę dofinansowania. Łącznie wsparcie na rozwój gier w trwającej edycji programu uzyskało dotychczas 18 projektów z Polski, a budżet przeznaczony na ich współfinansowanie ze środków programu Kreatywna Europa komponentu MEDIA wyniósł już ponad 2 mln euro.
Wśród polskich beneficjentów w tym obszarze w obecnie trwającej edycji Programu znaleźli się m.in: CD Projekt (Wiedźmin 3: krew i wino), Bloober Team (Medium, Layers of Fear 2), 11 Bit Studios (Frostpunk), Telehorse (Transatlantic), Nawia Games (In Pale Lamplight), Fuero Games (Bushy Tail), Future Green Innovations (Flynn and Emma`s Funny Adventure) czy Punch Punk (AIDA). W tym roku dofinansowanie otrzymały projekty gier Black produkcji Bloober Team oraz Falling Star produkcji Ovid Works.
Frostpunk, © 11 bit studios / Projekt dofinansowany w programie Kreatywna Europa komponencie MEDIA
W sumie w ciągu ostatnich 6 lat trwania programu Kreatywna Europa wspartych zostało już blisko 180 projektów na kwotę ponad 20,5 mln euro. Projekty dofinansowane w ostatnich latach rozwijają się bardzo intensywnie. Część z nich jest obecnie w fazie produkcji, jednocześnie co roku kilka do kilkunastu z tych tytułów wychodzi na rynek i cieszy się uznaniem graczy z całego świata. W 2019 roku odbyła się premiera aż 13 gier ze znakiem MEDIA. Były to, kolejno: Fimbul (Zaxis Aps) Smoothie, Alfie Atkins (Hyper Games AS), Astrologaster (Nyamyam Limited), polskiej produkcji Layers of Fear 2 (Bloober Team SA), Draugen (Red Thread Games AS), Eugenics (Mi-Clos Studio), Lightstep Chronicles (Eipix entertainment d.o.o.), Mutazione (Die Gute Fabrik ApS), Cardpocalypse (Gambrinous Limited), Trine 4 - The Nightmare Prince (Frozenbyte OY), Tangle Tower (SFB Games Limited), Moons of Madness (Rock Pocket AS) oraz Blacksad - Under the Skin (Anuman Interactive).
Komponent MEDIA wspiera doświadczonych europejskich producentów gier video w rozwijaniu innowacyjnych projektów, dążąc do zwiększenia konkurencyjności europejskiego sektora gier video na rynkach międzynarodowych. Dofinansowanie skierowane jest do niezależnych firm, pragnących rozwijać projekt cyfrowej gry video, z przeznaczeniem na dowolną platformę i do wykorzystania na komputerach, konsolach, urządzeniach mobilnych, tabletach, smartfonach oraz innych technologiach. Development to w rozumieniu wytycznych MEDIA działania od pierwszego pomysłu do produkcji pierwszego prototypu nadającego się do gry lub pierwszej wersji testowej, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Projekty powinny wykazywać się oryginalnością i innowacyjnością, promować różnorodność kulturową, europejską tożsamość i dziedzictwo oraz posiadać potencjał komercyjny. Ubiegające się o wsparcie gry charakteryzować się powinny również wysokim stopniem interaktywności oraz posiadać rozbudowane elementy narracyjne. Oznacza to między innymi, że o dofinansowanie z programu Kreatywna Europa nie mogą się starać między innymi gry łamigłówkowe, pamięciowe, sportowe, wyścigowe czy quizowe. W ramach schematu Development gier video istnieje możliwość otrzymania dofinansowania pomiędzy 10 000 a 150 000 euro. Wysokość grantu nie może przekroczyć jednak 50% całkowitych kwalifikowanych kosztów działania. Kto może aplikować? Firma zarejestrowana w jednym z krajów należących do Programu, która istnieje od co najmniej 12 miesięcy, posiada przynajmniej 50% praw autorskich do projektu oraz posiada wymagane doświadczenie.
Zachęcamy do składania wniosków na ostatni nabór w tej edycji programu. Aplikacje nadsyłać można do 12 lutego 2020 roku.
Trine 4 - The Nightmare Prince, © Frozenbyte / Projekt dofinansowany w programie Kreatywna Europa komponencie MEDIA
Dofinansowanie w ramach schematu Development gier video to nie jedyna forma wsparcia dla europejskiego sektora gier z ramienia Kreatywnej Europy. Od 2019 roku funkcjonuje w Polsce Instrument Gwarancyjny dla Sektorów Kultury i Kreatywnych programu Kreatywna Europa, który oferuje konkurencyjne kredyty dla europejskich MŚP. Kredyty z gwarancją zaciągać można na kwotę do 8,4 mln złotych, gwarancja zabezpiecza do 80% kwoty udzielonego kredytu, a także wpływa na bardzo niskie oprocentowanie. Pierwszym polskim beneficjentem tego narzędzia finansowego został właśnie producent gier video, firma Anshar Studios.
Więcej informacji: www.kreatywna-europa.eu
Redakcja cdaction.pl nie odpowiada za treść informacji prasowych i artykułów sponsorowanych.