Oscary 2020: „Parasite” triumfuje, „Joker” jedynie z dwiema nagrodami, Netflix wielkim przegranym
Niestety, „Boże Ciało” Jana Komasy tym razem musiało obejść się smakiem.
Stało się! Jak co roku Akademia rozdała najbardziej prestiżowe (chociaż z pewnością wielu z was nieprzesadnie je szanuje) nagrody w świecie filmu – i jak co roku nikt nie może być zadowolony w 100%. Moi faworyci w dużej mierze polegli, ale cóż, na tym polega urok tego rodzaju imprez.
Największym triumfatorem tegorocznej gali jest Bong Joon-ho („Snowpiercer” czy „Okja”) i jego „Parasite”. Produkcja zgarnęła aż cztery statuetki: za najlepszy film, za najlepszy film międzynarodowy, za najlepszą reżyserię oraz za najlepszy scenariusz oryginalny. Mimo aż 6 nominacji mało kto chyba oczekiwał, że dzieło odniesie aż taki sukces.
„Joker” walczący w zawrotnej liczbie 11 kategorii poradził sobie nieco gorzej, jednak wciąż przyzwoicie – nagroda dla najlepszego aktora wręczona Joaquinowi Phoeniksowi nie jest zaskoczeniem, kontrowersji nie wzbudza też statuetka za muzykę.
Osobiście płaczę nad losem „Jojo Rabbit” (cieszącego się uznaniem Akademii jedynie w kategorii scenariusza adaptowanego) i największego przegranego tegorocznego rozdania Oscarów: Netfliksa.
Platforma streamingowa mogła pochwalić się górą nominacji dla 4 filmów i wydawało się niemożliwe, aby ceremonia skończyła się smutkiem zarówno doborowego towarzystwa z „Irlandczyka” (10 nominacji), jak i genialnych duetów z „Dwóch papieży” (3 nominacje) oraz „Historii małżeńskiej” (6 nominacji). Ostatecznie nagrodzona została jedynie Laura Dern za drugoplanową rolę żeńską w „Historii małżeńskiej” – Netflix z pewnością ma prawo czuć niedosyt.
Podobnie czuć się mogą twórcy odnoszącego sukcesy „1917”, które triumfowało co prawda aż 3-krotnie, jednak w mniej prestiżowych (nie licząc najlepszych zdjęć) kategoriach.
Drugiego Oscara w swojej karierze odebrała też Renée Zellweger (najlepsza aktorka), Brad Pitt po latach starań może zaś w końcu dołączyć tę nagrodę (za drugoplanową rolę męską) do swojej kolekcji.
Najlepszą kreskówką zostało – bez większego zaskoczenia – Toy Story 4.
Poniżej nagrodzone filmy (wyróżnione pogrubieniem) wraz z innymi nominowanymi produkcjami:
Najlepszy film
„Parasite”
„1917”
„Le Mans '66”
„Historia małżeńska”
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„Joker”
„Małe kobietki”
„Pewnego razu w... Hollywood”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Renee Zellweger – „Judy”
Cinthia Errivo – „Harriet”
Scarlett Johannson – „Historia małżeńska”
Saoirse Ronan – „Małe kobietki”
Charlize Theron – „Gorący temat”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Joaquin Phoenix – „Joker”
Antonio Banderas – „Ból i blask”
Leonardo DiCaprio – „Pewnego razu w... Hollywood”
Adam Driver – „Historia małżeńska”
Jonathan Price – „Dwóch papieży”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Laura Dern – „Historia małżeńska”
Kathy Bates – „Richard Jewell”
Scarlett Johansson – „Jojo Rabbit”
Florence Pugh – „Małe kobietki”
Margot Robbie – „Gorący temat”
Najlepszy aktor drugoplanowy
Brad Pitt – „Pewnego razu w... Hollywood”
Tom Hanks – „Cóż za piękny dzień”
Anthony Hopkins – „Dwóch papieży”
Al Pacino – „Irlandczyk”
Joe Pesci – „Irlandczyk”
Najlepszy reżyser
Bong Joon Ho – „Parasite”
Martin Scorsese – „Irlandczyk”
Todd Phillips – „Joker”
Sam Mendes – „1917”
Quentin Tarantino – 'Pewnego razu w... Hollywood”
Najlepszy scenariusz oryginalny
„Parasite”
„Na noże”
„Historia małżeńska”
„1917”
„Pewnego razu w... Hollywood”
Najlepszy scenariusz adaptowany
„Jojo Rabbit”
„Irlandczyk”
„Joker”
„Małe kobietki”
„Dwóch papieży”
Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy [dawniej film nieanglojęzyczny – red.]
„Parasite” (Korea Południowa)
„Boże Ciało” (Polska)
„Ból i Blask” (Hiszpania)
„Kraina Miodu” (Macedonia Północna)
„Nędznicy” (Francja)
Najlepsza animacja
„Toy Story 4”
„Jak wytresować smoka 3”
„I Lost My Body”
„Klaus”
„Missing Link”
Najlepszy dokument
„American Factory”
„The Cave”
„The Edge of Democracy”
„For Sama”
„Kraina miodu”
Najlepsze zdjęcia
„1917” – Roger Deakins
„Irlandczyk” – Rodrigo Prieto
„Joker” – Lawrence Sher
„The Lighthouse” – Jarin Blaschke
„Pewnego razu w... Hollywood” – Robert Richardson
Najlepsza muzyka
„Joker”
„Małe kobietki”
„Historia małżeńska”
„1917”
„Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie”
Najlepsza piosenka
„(I'm Gonna) Love Me Again” – „Rocketman”
„I'm Standing With You” – „Przypływ wiary”
„Into The Unknown” – „Kraina lodu 2”
„Stand Up” – „Harriet”
„I Cant Let You Throw Yourself Away” –„Toy Story 4”
Najlepsze efekty specjalne
„1917”
„Avengers: Koniec gry”
„Irlandczyk”
„Król Lew”
„Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie”
Najlepsza charakteryzacja
„Gorący temat”
„Joker”
„Judy”
„Czarownica 2”
„1917”
Najlepsza scenografia
„Pewnego razu... w Hollywood”
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„1917”
„Parasite”
Najlepsze kostiumy
„Małe kobietki”
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„Joker”
„Pewnego razu...w Hollywood”
Najlepszy montaż
„Le Mans '66”
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„Joker”
„Parasite”
Najlepszy dźwięk
„Le Mans '66”
„Ad Astra”
„Joker”
„1917”
„Pewnego razu w... Hollywood”
Najlepszy montaż dźwięku
„1917”
„Le Mans '66”
„Joker”
„Pewnego razu w... Hollywood”
„Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”
Najlepszy film krótkometrażowy
„The Neighbors Window”
„Brotherhood”
„Nefta Football Club”
„Saria”
„Siostra”
Najlepszy dokument krótkometrażowy
„Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl)”
„In the Absence”
„Life Overtakes Me”
„St. Louis Superman”
„Walk Run Cha–Cha”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
„Hair Love”
„Dcera (Daughter)”
„Kitbull”
„Memorable”
„Sister”
Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.