13
5.03.2020, 10:39Lektura na 2 minuty

Chiny zmuszają mniejszości do pracy przymusowej w fabrykach; korzystają m.in. Microsoft, Sony, Nintendo czy Google

Ten pierwszy już zapowiedział, że przyjrzy się sprawie i podejmie odpowiednie działania.


Witold Tłuchowski

Ujgurzy są ludem pochodzenia tureckiego zamieszkującym zachodnie Chiny, przede wszystkim autonomiczny region Sinciang. W Państwie Środka są mniejszością liczącą kilkanaście milionów osób, a w przeszłości wielokrotnie buntowali się przeciwko chińskiemu panowaniu. Od jakiegoś czasu rząd w Pekinie zaczął intensywnie pracować nad przymusową sinizacją Ujgurów, których masowo (niektóre źródła mówią nawet o ponad milionie ludzi) kieruje się do tzw. obozów reedukacji. Oficjalnie ma to na celu odpowiednie przygotowanie ideologiczne nieodbiegające od nauczania Chińskiej Partii Komunistycznej, jednak bezpośrednie relacje mówią o wykorzenianiu z Ujgurów ich kultury i religii. Właśnie za wstawienie się za swoimi braćmi w wierze z chińskiej wersji PES-a wyleciał Mesut Özil.

Australian Strategic Policy Institute donosi jednak, że prześladowania Ujgurów nie ograniczają się tylko do tego. Co najmniej 80 tysięcy z nich (ostrożnie szacując) zostało w ciągu ostatnich dwóch lat wysłanych w ramach programu „Pomoc dla Sinciang” do przymusowej pracy w fabrykach znajdujących się na terenie całego kraju. Po godzinach są odizolowani od innych przedstawicieli swojej społeczności i indoktrynowani; nie mogą również brać udziału w religijnych uroczystościach czy samodzielnie poruszać się po okolicy. ASPI udało się zidentyfikować 27 fabryk w 9 prowincjach korzystających z przymusowej pracy Ujgurów. Są one częścią łańcucha dostaw dla co najmniej 83 znanych firm – zarówno z Chin, jak i całego świata. Znajdziemy wśród nich Sony, Nintendo, Microsoft, Google, Acera, Amazona czy Apple. Lista jest jednak dużo dłuższa:

Abercrombie & Fitch, Acer, Adidas, Alstom, Amazon, Apple, ASUS, BAIC Motor, BMW, Bombardier, Bosch, BYD, Calvin Klein, Candy, Carter’s, Cerruti 1881, Changan Automobile, Cisco, CRRC, Dell, Electrolux, Fila, Founder Group, GAC Group (automobiles), Gap, Geely Auto, General Electric, General Motors, Google, H&M, Haier, Hart Schaffner Marx, Hisense, Hitachi, HP, HTC, Huawei, iFlyTek, Jack & Jones, Jaguar, Japan Display Inc., L.L.Bean, Lacoste, Land Rover, Lenovo, LG, Li-Ning, Mayor, Meizu, Mercedes-Benz, MG, Microsoft, Mitsubishi, Mitsumi, Nike, Nintendo, Nokia, The North Face, Oculus, Oppo, Panasonic, Polo Ralph Lauren, Puma, Roewe, SAIC Motor, Samsung, SGMW, Sharp, Siemens, Skechers, Sony, TDK, Tommy Hilfiger, Toshiba, Tsinghua Tongfang, Uniqlo, Victoria’s Secret, Vivo, Volkswagen, Xiaomi, Zara, Zegna, ZTE.

Niektóre z wymienionych firm od razu zapowiedziały, że „przyjrzą się raportowi” i „podejmą stosowne kroki” – wśród nich znalazł się chociażby Microsoft.

Cały raport przeczytać możecie TUTAJ.


Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze