3.08.2021, 20:01Lektura na 8 minut
Sponsorowany

Polska gra w ESO: Co oferuje ogromny świat Elder Scrolls Online?

W ramach programu Polska gra w ESO redakcja CD-Action postanowiła przybliżyć czytelnikom wielki i bogaty w przygody świat The Elder Scrolls Online. Na przestrzeni kolejnych dni spodziewajcie się z naszej strony wielu materiałów związanych z tym ogromnym MMORPG! Na start skupimy się na krainach i tym, co oferują dla graczy.


Art. sponsorowany

The Elder Scrolls Online to obecnie, po siedmiu latach od premiery, ogromna gra. I nie ma się czemu dziwić – to MMORPG, więc różnorakich zadań do wykonania czy aktywności jest tu od groma. Do tego jeszcze twórcom przyświecała idea, by dać graczom możliwość odwiedzenia krain, o których np. tylko wspominały singlowe części cyklu Elder Scrolls. I jak na przykład wiedzieliśmy, że rasa kocich humanoidów –  Khajiitów – pochodzi z egzotycznego Elsweyr, tak dzięki jednemu z większych rozszerzeń mogliśmy w końcu ją odwiedzić. I jakby tego było mało, pokuszono się jeszcze o odtworzenie kultowych miejsc, które odwiedziliśmy już wcześniej! Wyspa Vvanderfell znana z The Elders Scrolls III: Morrowind? Proszę bardzo. Jest tylko jeden haczyk.

Akcja MMO dzieje się bowiem prawie 1000 lat przed wydarzeniami z Morrowinda czy Obliviona, w czasie Drugiej Ery. Toteż wiele lokacji różni się nieco od tych, które odwiedziliśmy już “wcześniej”, ale z grubsza wszystkie znane miejscówki rozpoznamy od razu.

No dobrze, ale  jakim MMO jest ESO?

Przede wszystkim, bardzo przystępnym dla tych, którzy zjedli zęby na Skyrimie. Interfejs jest mocno inspirowany piątą odsłoną serii Elder Scrolls, a akcja ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby. Jednak wszyscy fani “staroszkolnych” MMO nie muszą się o nic martwić - w każdej chwili za pomocą kółka myszki możemy ustawić sobie kamerę TPP, toteż unikanie wszystkich ataków obszarowych w czasie walk z bossami będzie o wiele łatwiejsze. Gra charakteryzuje się przede wszystkim ogromną swobodą działania – choć jest tu podział na klasy, nie można go w żaden sposób nazwać sztywnym. Dla przykładu, wojownik może bez problemu wyposażyć się w łuk i wspierać drużynę z dystansu, a klasa Wardena, swoistego druida miotającego zaklęciami, tankować.

eso_combat_4c07.jpg

Grę możemy niejako uszyć pod siebie: podobnie jest z trybem fabularnym, czyli jednym z największych plusów ESO. Do wyboru mamy szereg głównych questline’ów, które wystarczą nam na dziesiątki godzin zabawy. Ot, prosty przykład – dziejący się w mroźnej, zachodniej części Skyrim wątek z rozszerzenia Greymoor zaangażuje nas na ponad 20 godzin. I, co ważne, nie musimy odbębnić jakiegoś “klasycznego” questline’u sprzed 5 lat, by mieć dostęp do najnowszych przygód, na przykład z najnowszego dodatku Blackwood: wystarczy udać się w odpowiednie miejsce lub rozpocząć przygodę nową postacią – o czym więcej w kolejnych naszych materiałach. Ważnym aspektem Elder Scrolls Online jest też fakt, że cały świat gry dostosowuje się do naszego poziomu trudności (tzw. level scaling), toteż nie musimy się martwić, że w pewnym momencie zabawy natrafimy na miejsce, które jest ponad nasze siły. No, chyba, że zapędzimy się przez przypadek na tereny Trialsów, czyli tutejszych rajdów przygotowanych tylko dla 12 graczy.

eso_combat2_4c07.jpg

Gdzie zabiera nas gra i co ja z tego mam?

Oprócz takich oczywistości, jak angażujący wątek fabularny, każdy z większych dodatków oferuje szereg nowości. Można się w tym trochę pogubić, dlatego przygotowaliśmy krótką ściągawkę. Do tego… cóż, nie oszukujmy się, wielu z nas angażuje się w rozmaite aktywności w grach MMO, by zdobyć unikalne bądź ciekawe znajdźki. Na przykład chowańce albo wierzchowce.

Sprawa więc, jeśli chodzi o główne rozdziały, zwane tu Chapterami, prezentuje się następująco:

Rozdział Główny (Main Chapter)

To “podstawka”, najstarszy i jeden z dłuższych wątków fabularnych w grze. Docelowo pozwalał wbić maksymalny, 50 poziom. To też spora “wylęgarnia” tzw.  Skill Pointów, czyli punktów, które pozwalają nam zdobywać nowe umiejętności w wybranej przez nas dziedzinie (np. walce mieczem dwuręcznym). Zaczynamy (standardowo dla serii, cóż!) jako więzień, w międzyczasie pomagając tajemniczemu Prorokowi w pokonaniu niejakiego Mannimarco – części z Was pewnie zapaliła się zielona lampka, bo uparciucha kojarzyć możecie między innymi z Daggerfalla i Obliviona. 

Liczba Skill Pointów z głównego wątku: 11

Wbijając maksymalny poziom, warto też zahaczyć o zadanie “The Mystery of Razak” w Bangkorai, gdyż za jego wykonanie dostaniemy chowańca Razak’s Opus!

CIĄG DALSZY NA NASTĘPNEJ STRONIE >

%pagebreak%

Rozdział Morrowind (Morrowind Chapter)

Morrowind nawiązuje do jednej z najbardziej lubianych części cyklu The Elder Scrolls i przenosi graczy na wyspę Vvardenfell. Odwiedzimy więc ponownie Balmorę czy Vivek! Z dodatkiem pojawiła się też klasa Wardena, który wspomaga się chowańcami, doszedł nowy tryb PvP Battlegrounds i mnóstwo nowych znajdziek - między innymi tzw. memento, czyli przedmioty, których nasz bohater może użyć, by wykonać jakąś akcję specjalną.

Liczba Skill Pointów z głównego wątku: 3
Liczba przedmiotów Memento: 2

Memento o nazwie Twilight Shard dostaniemy za wykonanie “morrowindowego” prologu, zaś za ukończenie głównej linii fabularnej otrzymamy kolejny: Replica Tonal Inventer.

Rozdział Summerset (Summerset Chapter)

Summerset to przygoda tocząca się w dominium Wysokich Elfów, którą ostatni raz gracze mieli okazję poznać w The Elder Scrolls: Arena z 1994 roku. Trafimy na wyspę Artaeum i spotkamy się z tajemniczym zakonem Psijic Order. Możemy też odblokować specjalne drzewko umiejętności, gdy się z nimi zbratamy. W sumie czeka nas 30 godzin dodatkowej zabawy (w tym 15 godzin głównego wątku) i i nowa profesja Jewelery (jubilerstwo).

Liczba Skill Pointów z głównego wątku: 3

Za wykonywanie zadań z wątku głównego ORAZ z wątku The Psijic Order otrzymamy zestaw m. in. kostiumów nawiązujący do wspomnianego zakonu. Warto więc zainteresować się tą prastarą organizacją!

eso_elsweyr_4c07.jpg

Rozdział Elsweyr (Elsweyr Chapter)

Ziemie Khajiitów, które przyjdzie nam zwiedzić, to północne Elsweyr. W końcu możemy zgłębić nieco kulturę egzotycznych i przebiegłych kotoludzi, przekonać się o tym, jak wyglądała ich architektura i zwyczaje. Zwiedzimy pustynne tereny, zahaczymy też o khajiicką stolicę, Torval, po której ostatnio mogliśmy się przespacerowac w stareńkim The Elder Scrolls: Arena. Co ciekawe, historia skupia się na ataku smoków, które planują przejąć panowanie nad światem. Pojawia się nowa klasa - nekromanta.

Liczba Skill Pointów z głównego wątku: 3

Co ciekawe, w trakcie wykonywania głównego wątku, po ukończeniu zadania “Two Queens”, otrzymamy dom, The Hall of the Lunar Champion. Zaś po zakończeniu głównego wątku zyskujemy tytuł Champion of Anequina.

eso_greymoor_4c07.jpg

Rozdział Greymoor (Greymoor Chapter)

Choć wracamy do Skyrim, to tym razem w jego bardzo wampirzej odsłonie. Ziemie Nordów zaatakował wampirzy lord, który swoją siedzibę ma w jaskiniach Blackreach. Weźmiemy udział w niebezpiecznych harrowstormach (czyli nagłych, losowych ataków grup demonicznych stworów w różnych miejscach północnego Skyrim), czy odwiedzimy ponownie miasto Solitude. Względem systemu jaskiń, który mieliśmy okazję podziwiać w TES V: Skyrim, te są tu o wiele bardziej rozbudowane. W dodatku pojawiła się też nowa aktywność, Antiquities, która umożliwia zabawę w archeologa i zdobycie potężnych przedmiotów nie do zgarnięcia w żaden inny sposób. 

Liczba Skill Pointów z głównego wątku: 3

Po wykonaniu questa z głównego wątku o nazwie “The Vampire Scholar” otrzymamy wilczego chowańca. Za to jeśli zabierzemy się za system archeologii i zbierzemy 17 dwemerskich części, zdobędziemy wierzchowca Ebon Dwarven Wolf, czyli naprawdę imponującego mechanicznego wilka.

eso_blackwood_4c07.jpg

Rozdział Blackwood (Blackwood Chapter)

W najnowszym rozszerzeniu, Blackwood, mamy możliwość odświeżyć m. in. wspomnienia o mieście Leyawiin, które pojawiło się po raz pierwszy w TES IV: Oblivion. Cały wątek fabularny skupia się zresztą wokół tajemniczych portali pojawiających się znienacka i budzi mnóstwo ciepłych wspomnień – duch Obliviona jest tu mocno wyczuwalny. Do tego w grze pojawia się system towarzyszy, który pomogą nam w walce, będziemy mogli ich rozwijać i dostosować do naszego stylu gry. Do wyboru jest ich dwójka, Mirri oraz… Bastian. Czy to zbieg okoliczności? Hm, nie pytajcie!

Liczba Skill Pointów z głównego wątku: 3

eso_leyawiin_4c07.jpg

Prócz towarzystwa jednego z dwóch nowych pomagierów, przy osiągnięciu odpowiedniego poziomu reputacji z nimi, możemy ich zaprosić na stałe do naszego domu. Gdy zdobędziemy osiągnięcie Lost in the Wilds, przyłączy się do nas bagienny piesek Bog Dog. W tym celu musimy udać się na wschód od miasta Leyawiin, aż dojdziemy do pierwszego obozu – na krześle będzie leżała dziwna notatka, którą musimy podnieść. W ten sposób rozpoczniemy zadanie, które w ostateczności wynagrodzi nas tym osobliwym małym towarzyszem.

I to by było na tyle! W następnym tekście przyjrzymy się wszystkim rodzajom dodatków i wersji gry – tym mniejszym jak i większym. Przez lata narosła ich spora liczba i warto już od samego początku odnaleźć się w ich zatrzęsieniu. A więc skoro wybraliście już wątek fabularny, który zainteresował Was najbardziej – teraz pora na wybranie odpowiedniej inkarnacji The Elder Scrolls Online.

 


Redaktor
Art. sponsorowany
Wpisów157

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze