53
1.08.2009, 03:15Lektura na 1 minutę

Valve: wybory moralne w grach nie istnieją

Ostatnimi czasy producenci wielu gier chwalą się, że w ich dziełach można dokonywać moralnych wyborów. Dziś to cecha charakterystyczna nie tylko RPG-ów, ale i gier akcji. Jednakże według Valve nie ma czegoś takiego, jak ?moralne wybory?. Są tylko strategiczne decyzje. Interes.


Piotrek66

Taką odważna opinię wygłosił Chet Faliszek z Valve. Stwierdził on, że nie ma prawdziwych „moralnych decyzji” w wirtualnym świecie, ponieważ tak naprawdę nie musimy ponosić ich realnych konsekwencji. „Uważam, że to, na co pozwalają gry, to wcale nie są moralne wybory. A to, na co pozwalają, to być złym, robić złe rzeczy”. Jako przykład podał serię Grand Theft Auto – grając w dowolną z jej odsłon może przejeżdżać przechodniów, choć w prawdziwym świecie wcale się tak nie zachowuje.

Faliszek podsumował to w ten sposób: gry nie dają moralnych wyborów, a tylko każą podejmować strategiczne decyzje. I trudno się z nim nie zgodzić. Ile razy przyłapałem się na tym, że robię coś nie dlatego, że tak bym postąpił w realnym świecie, ale tylko dlatego, by zdobyć kryjącą się za tym nagrodę (dodatkowy quest, zdolność, rzecz)? Mogę się założyć, że wielu graczy również dokonuje „moralnych” wyborów, opierając je wyłącznie na potencjalnych zyskach i stratach, wcale nie biorąc pod uwagę kwestii moralnych. Prawda?


Redaktor
Piotrek66
Wpisów17556

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze