48% graczy to kobiety, a gaming mobilny triumfuje nad konsolowym czy pecetowym. Nowy raport Power of Play

48% graczy to kobiety, a gaming mobilny triumfuje nad konsolowym czy pecetowym. Nowy raport Power of Play
Avatar photo
Aleksandra "Doksa" Jung
ESA podało najnowsze dane.

Entertainment Software Association (ESA) opublikowało raport za rok 2025. Organizacja ta regularnie przeprowadza ankiety, w których pyta graczy z całego świata o to, dlaczego grają, jak grają i co im to daje. Dane potwierdzają trendy, jakie zauważyły już inne badania – obraz gracza jako mężczyzny, który siedzi przed komputerem lub konsolą, coraz bardziej się deaktualizuje. 

Według ESA globalny podział płciowy graczy jest w miarę równy – 48% to kobiety. W niektórych krajach kobiet-graczek było nawet więcej niż mężczyzn (np. w Brazylii – 57% kobiet). Panie częściej niż panowie grają na telefonie, ale różnica nie jest tak znacząca, jak sugerują stereotypy – z danych wynika, że obie płcie często podawały telefon jako swoje preferowane urządzenie do grania.

Nieco ponad połowa ankietowanych, bo 55%, woli grać na telefonie. 21% korzysta najczęściej z peceta lub laptopa, 21% z konsoli. Jeśli chodzi o pozostałe 3%, 2% to VR, 1% to inne urządzenia. 

Badanie wymienia też korzyści, jakie przynosi granie. 81% badanych zgodziło się, że gry zapewniają im stymulację mentalną, 80% – że pomagają im się zrelaksować. 73% zadeklarowało, że gry pozwalają im poczuć szczęście. Nie pominięto też społecznego potencjału gier, 71% badanych bowiem twierdzi, że dzięki grom poznaje nowych ludzi i nawiązuje nowe relacje.

Prezes ESA, Stanely Pierre-Louis, powiedział GamesIndustry.biz o swojej nadziei, że raporty organizacji pomogą w walce ze stereotypami na temat gier i graczy.

Mam nadzieję, że ten raport rozwieje stare i niefortunne stereotypy na temat tego, kto gra w gry, i rzuci światło na ogromne korzyści, jakie niesie za sobą granie. Chcemy, żeby ludzie pamiętali, że miliardy osób na całym świecie grają w gry i choć robią to na różnych urządzeniach, każdy może doświadczyć zalet grania, bo gry są dobre.

Stanely Pierre-Louis

Badanie zostało przeprowadzone na osobach powyżej 16 roku życia z 21 krajów (w tym Polski).