CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość aktualnego wydania

O czym przeczytasz w CD-Action 02/2025?
INTRO
• Smutne 30-lecie PlayStation – rajmund przygląda się postawie Sony, które świętując urodziny PlayStation, pozostaje głuche na głosy fanów tej marki

GRAMY
• Assassin’s Creed Shadows („Już graliśmy” na podstawie 40 godzin spędzonych z wersją recenzencką; autor: Krystian „UV” Smoszna)

• Path of Exile II
(„Już graliśmy” na podstawie wersji z wczesnego dostępu; autor: Jakub „Jaqp”
Dmuchowski)
• Kingdom Come: Deliverance II (autor: Cursian)

• Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii (autor: Arkadiusz
„Cascad” Ogończyk)
• Sid Meier’s Civilization VII (autor: DaeL)
• Avowed (autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)

• Dynasty Warriors:
Origins (autor: Arkadiusz „Cascad” Ogończyk)
• Marvel Rivals (autor: Hubert „Huwer” Pomykała)
• Indiana Jones i
Wielki Krąg (autor: Łukasz Morawski)

• Lost Records: Bloom & Rage (autor: Patryk Wypchło)
• Legacy of Kain Soul Reaver 1 & 2 Remastered (autor:
Hubert Sosnowski)
• Monster Hunter Wilds (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)

• Sniper Elite: Resistance (autor: Łukasz Morawski)
• Świeże, dobre,
niezależne – 9kier przedstawia siedem gier niezależnych, którymi warto
się zainteresować

PUBLICYSTYKA
• Indiana Jones i Królestwo Pikseli. Archeologiczne tropy w grach wideo – archeolog Dawid Sych sprawdza, jak tematykę poszukiwania reliktów przeszłości przedstawiono w nowym Indianie Jonesie i innych produkcjach

• Tak grają Czechy. Od
Tesli do średniowiecza – Krzysztof „Otton” Kempski proponuje tym razem
rzut oka na rynek gier naszych południowych sąsiadów
• Rewolucja Raziela.
Jak Soul Reaver zmienił branżę gier? – Hubert Sosnowski przybliża wkład,
jaki ekipa Crystal Dynamics wniosła do elektronicznej rozrywki
• Z maczugą na
dinozaury. Gry z jaskiniowcami – Arkadiusz „Cascad” Ogończyk odgrzebuje
gry, w których główne role przypadły ludziom pierwotnym
• Drugiej takiej nie
będzie. Historia PlayStation 2 – Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz
zaprasza na podróż w przeszłość z okazji 25. rocznicy premiery PS2

• Średniowiecze jak
żywe. Iluzja, którą pokochaliśmy – Dawid Sych wyjaśnia, jak to jest z
wiernością historyczną w Kingdom Come: Deliverance
• Felieton. Pandemia
grania (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
• Felieton. Kompan
(autor: Jan Błachowicz)
• Od obserwatora do
uczestnika. Gry jako ewoluujące źródło niepokoju – Mateusz Bonifaczuk analizuje
gry jako medium, które pozwala angażować się w niepokojące fantazje
• Wzlot i upadek
mesjasza RPG. Historia BioWare’u – Paweł Kicman zaprasza na opowieść o 30
latach działalności słynnego kanadyjskiego studia

• Chodzę z aparatem po
wirtualnych ulicach. Wywiad z Pawłem Szlękiem – Karol Laska rozmawia z
fotografem ulicznym, który realizuje swą pasję w grze Lost Judgment
• Felieton. Koncerny
nie są wieczne (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
• W poszukiwaniu
prawdziwego samuraja – DaeL zderza wizerunek samurajów utrwalony w
grach i innych gałęziach popkultury z prawdą historyczną
• Hulaj dusza, piekła
nie ma. Dzieje hack’n’slashy – Rafał „Gailantar” Sankowski przybliża
losy gatunku, który obecnie szuka nowego czempiona godnego zastąpić słabującego
Diablo
• Gry wysokobudżetowe.
A komu to potrzebne? – Mateusz Bonifaczuk przygląda się produkcjom AAA
jako niezbędnym branży, lecz pogrążającym się coraz bardziej w patologii

• Niesłusznie
zapomniane: Resident Evil – Code: Veronica (autor: Tomasz „Ninho”
Lubczyński-Wojtasz)
• Znad grobu wprost na
Żyjące Ziemie. Historia Obsidian Entertainment – Jakub „Jaqp”
Dmuchowski przypomina, jak autorzy pamiętnych erpegów brawurowo uratowali się
przed upadkiem
• Gry wiecznie żywe:
Mass Effect 2 (autor: Smuggler)
• Dlaczego patrzymy,
jak inni grają? – Bartłomiej Kluska spogląda na streamy i let’s playe
jako zaskakujący kierunek rozwoju branży gier
• Symulator życia,
który stał się stylem życia. The Sims – Agnieszka Michalska powraca do fenomenu
Simsów z okazji 25. urodzin cyklu Willa Wrighta

• Magazyn Kulturalny – recenzujemy filmy, seriale, książki, płyty i komiksy
TECHNOLOGIE
• Kontrapunkt: Windows
11. Uszczęśliwianie na siłę? – Krigor i Chen Pi zastanawiają się, ile
sensu jest w przesiadce na Windowsa 11
• Sztuczna
inteligencja w gamedevie. Droga do sukcesu czy upadek branży? – Grzegorz
Wątroba (autor serwisu Okiem Deva) przedstawia szanse i zagrożenia płynące z
zastosowania AI w produkcji gier

• Delamaina mamy w domu. Pojazdy autonomiczne – Krzysztof „Otton” Kempski opowiada o środkach transportu pozbawionych kierowców, czerpiąc ze swych doświadczeń jako pasażera oraz inżyniera automatyka
TESTY
• Megatest: Nowa generacja kart graficznych – Krigor bierze w obroty GeForce’y serii RTX 50 i Radeony z rodziny RX 90

• Fotel Diablo X.One Prime
• Mikrofon HyperX QuadCast 2 S
• Smartfon Realme C75
• Smartfon POCO X7 Pro
ENDGAME
• Action Redaction
– sześć stron wiadomości od Czytelników i odpowiedzi na nie
• Szpile: Przegląd
kwartału – dwustronicowy wybór szpil z ostatnich miesięcy i pasek komiksowy
Śledzia
CD-Action 02/2025 – edycja drukowana
Drukowane CDA 02/2025 w cenie 35 zł znajdziesz w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie. Dostępne jest również na Allegro (za 37 zł).

Wolisz PDF-a?
Po CD-Action 02/2025 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) tradycyjnie zapraszamy do naszego sklepu.

Czytaj dalej
35 odpowiedzi do “CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość aktualnego wydania”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czy mi się wydaje czy wogole recenzji Dragon Ball Sparking Zero u Was nie było?
Masz rację… Nie było XD
Nieładnie nieładnie xd
Przecież nikt nie gra w Dragon Balla.
Ale za to wszyscy niecierpliwie czekają na AC Shadows.
Prawda?
No też racja. Tak na tego Assassin’s czekam że aż kupię rok po premierze 😅
No, Shadows to dużo większa premiera.
Od lutego ogólnie pojawiło się 7 (słownie: siedem) recenzji, tak że ten. Znacznie łatwiej ostatnio można się tu czegoś dowiedzieć o filmach, bo Pani Michalska haruje za dwóch. A propos filmów – trafiłem ostatnio na serial Mythiq Quest na Apple TV, traktujący o studiu gier. Nie kusiło Was kiedyś, żeby napisać o nim parę słów? Jest jedna notka z 2019, ale to zaledwie teaser.
Czyli recenzja pełnoprawna z oceną, będzie dopiero za 3 miesiące, czy ograniczycie się do recenzji na stronie a w czasopiśmie już jej nie będzie?
Na stronie na pewno pojawi się recenzja z oceną. Co do kwartalnika, to jeszcze nie podjęliśmy decyzji – mamy na to trochę czasu i musimy ocenić, czy za trzy miesiące AC Shadows nadal będzie „grzało” czy w miejsce recki „starej” gry lepiej wrzucić coś ciekawszego (bardziej aktualnego) dla czytelników 🙂
Kk. Dzięki za odpowiedź 😌
To by był ciekawy tekst. Część gier miesiące po premierze prezentuje inny (zwykle lepszy stan). Kwartalnik ma tę siłę, że nie ulega chorobie internetu „kto pierwszy, ten lepszy”. Tak samo bardzo chciałbym przeczytać felieton Barnaby B-side Siegela odnośnie Dragon Age: Veilguarda – którego widział na pokazie i opisywał w superlatywach we wrześniu. Jak z perspektywy czasu ocenia grę teraz; co widział na pokazie; co ogrywał i jak to się ma do finalnego produktu.
Cześć, dlaczego zamawiając czasopismo + wydanie specjalne za 74zł z Allegro Smart nalicza się dodatkowo przesyłka. Nie jesteście w programie?
Smart ci się skończył 🤣
Sprawdzałem na zakupach u konkurencji. Smart działa wszędzie, tylko nie w sklepie CD-Action
Dziwne bo u mnie działa
Numer zapowiada się imponująco, ale szczere pytanie: dlaczego tak niewiele tekstów autorów publikujących w piśmie pojawia się na stronie? Mam na myśli zarówno publicystykę, jak i recenzje. I nawet już nie liczę na odpowiedź, a co dopiero do szczerą rozmowę na temat rozjazdu strony i magazynu.
Dzięki, bardzo zależało nam na doborze, jak najciekawszych tematów i chyba się udało 🙂
Co do autorów, to może to tak trochę wyglądać, bo mamy wielu współpracowników, ale nie do końca jest tak jak piszesz. To znaczy spora część autorów tekstów do kwartalnika pisze również na stronie (np. ja, Karol Laska, Otton, rajmund, krigor, Cascad, Ninho, DaeL, Smuggler, Paweł Kicman, Jaqp czy Hubert Sosnowski).
Część osób – z racji braku czasu lub innych powodów – woli pisać jedynie do magazynu, bo publikujemy tam trochę inny rodzaj tekstów (no i jest inne tempo pracy), natomiast część osób współpracuje z nami okazjonalnie, gdy zajdzie taka potrzeba. Tak np. było teraz w przypadku artykułu Grzegorza Wątroby, który jako twórca gier idealnie nadawał się do tekstu o wykorzystaniu AI w gamedevie 🙂
Poza tym to jest bardzo płynne i po prostu angażujemy ludzi, tam gdzie jest potrzeba i chęci. Dlatego też w tym numerze nasza newsmanka Agnieszka Michalska napisała tekst o historii The Sims, natomiast w kolejnym wydaniu CDA możecie spodziewać się tekstu Chrzuszcza, który kojarzony jest przede wszystkim z naszą stroną. Niewykluczone więc, że i Dawid Sych czy cursian opublikują coś w przyszłości na cdaction.pl, jeśli będzie ku temu okazja 🙂
Wszystkie czasopisma na Allegro CD-Action mają ikonkę smart, oprócz Magazynu Dragon Ball. Czy możecie to zmienić, bo chciałbym zakupić w paczce z 2/2025?
Też czekałem, żeby kupić je razem, a tu niespodzianka, bo się nie da.
Mam wrażenie, że nie da się też uzyskać odpowiedzi od Redakcji
Jest weekend, biuro nie pracuje 🙂 Przekażę sprawę dalej.
Dzięki, czekam
Załatwione, dzięki. Lidka na posterunku.
Czyli opóźniliście pismo o 8 dni dla recenzji, której nie było? 🙂
Opóźniliśmy premierę, żeby móc zagrać w recenzencką kopię nowego Asasyna i napisać o nim cztery strony. Pełnoprawnej recenzji nie udało się zrobić, bo 40 godzin spędzonych z grą to wciąż za mało, żeby ją ocenić, a odsunięcie wysyłki magazynu do druku o kolejne dni nie wchodziło już w rachubę.
Ja też jest lekko rozczarowany, że Shadows nie jest w recenzjach, ale no cóż, wiadomo, że brak czasu to był istotny czynnik. A kary za opóźnienia, jeśli chodzi o wysyłkę magazynu do druku, jak wspominał kiedyś Smuggler są wysokie. A co do grania w Czechach, warto zaznaczyć, że właśnie w tym kraju powstaje najwięcej fanowskich przekładów gier wg PC Gaming Wiki. Czesi to miły i sympatyczny naród, współpracowałem z czeskim programistą, jeśli chodzi o polski, fanowski przekład starej przygodówki Prisoner of Ice. Gdyby nie Van Brok to bym musiałbym projekt wyrzucić do kosza. Naprawdę miło wspominam tę współpracę, a dzięki pomocy Van Broka udało mi się wyciągnąć tekst z innej, starej przygodówki, którą właśnie tłumaczę (Shadow of Comet).
Drodzy, jestem świeżo po lekturze numeru 1/2025 i pomyślałem, że podzielę się swoimi wrażeniami. Przede wszystkim, cieszę się, że jesteście i mam nadzieję, że przed Wami (owocna) przyszłość:) Mam natomiast wrażenie, które uderza mnie po raz kolejny podczas lektury, że Wasze czasopismo cierpi na pewnego rodzaju rozdwojenie jaźni. Co wychodzi z lektury (pisma ale i forum itp.) CDA tworzone jest obecnie przez dorosłych dla dorosłych graczy (myślę, że bezpiecznie można powiedzieć, że 30 +). Osobiście cieszy mnie duża ilość publicystyki (część na wysokim, niemalże popularnonaukowym poziomie, gratulacje dla DaeLa za tekst o przestrzeniach granicznych) i branżowych analiz. Jednak oprawa (grafika / format etc.) pozostały niezmienione (prawie) od kiedy czytałem Was jako dzieciak. Nie zastanawialiście się nad nadaniem CDA bardziej książkowego / dorosłego klimatu? Nie chodzi o rezygnację z kolorów etc., ale są sposoby, aby czasopismo uczynić nieco bardziej poważnym i dalej atrakcyjnym (osobiście lubię np. format National Geographic). Szczególnie że obecna cena przystaje bardziej właśnie do książek niż pisma i niwelowałoby to pewien „dysonans poznawczy”, który pojawia się czasami przy zakupach;) pozdrowienia
Dziękówa za miłe słowa.
Na razie jest już po tekście o serii Soul Reaver. Mam takie pytanie, jeśli chodzi o grafikę tła tekstu. Otóż w większości jest zielona, ale w dwóch miejscach bywa biała. To zamierzony efekt graficzny? Przyznam, że przez to trochę dziwnie czytało mi się tekst, ta wg mnie niespójność graficzna w e-wydaniu trochę rzuca się w oczy.
Jestem już po tekście o historii Bioware i mam kilka uwag do niego. Po pierwsze, marka Fallout w 2007 nie tak do końca była sprzedana w całości Bethesdzie. Otóż sprzedano prawo do zrobienia singlowych gier, Interplay zachował sobie prawo do stworzenia gry multiplayer w tym uniwersum. W pewnym momencie były kwasy między tymi firmami, zaś prawo do stworzenia tytułu w uniwersum Fallouta Bethesda w wersji sieciowej zyskała później, bez tego nie mógł by powstać Fallout 76. Po drugie, Mass Effect Andromeda rozczarowywał na premierę, animacja twarzy, w dodatku historii arki Quarian trzeba poznać za pośrednictwem książki. Jednakże sprzedał się dobrze, w 5 mln egzemplarzy, tylko trójka miała lepszy wynik sprzedażowy. Anthem rzeczywiście był porażką, ale tak to jest, jak się wchodzi na siłę na rynek gier usług nie mając o nich pojęcia. Ale dużo się nie rozmył z oczekiwaniami EA, sprzedano 5 mln, oczekiwano 6 mln. I wreszcie nieszczęsna Straż Zasłony, warto pooglądać materiały Drwala Rębajło i Arcaddicusa na youtubie, już przed premierą można było wyczuć, że coś jest nie tak.
Jestem już po artykule Dlaczego inni grają. Ja sam nabrałem ochotę na streamy, z dwóch powodów. Po pierwsze, przy takiej kupce wstydu i tylu wychodzących grach chce wiedzieć, jak dany tytuł się prezentuję. Po drugie, interakcja z prowadzącymi, którzy coś ciekawego opowiedzą z historii gier, np. kulisy lokalizacji Giant Obywatel Kabuto, gdzie Władczynie Mórz był w języku angielskim Reaperami, czyli Żniwiarkami.
Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.
Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.
Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.
Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.