27.12.2013
Często komentowane 212 Komentarze

[Sonda] Czy mamy zrezygnować z ocen cząstkowych?

[Sonda] Czy mamy zrezygnować z ocen cząstkowych?
Każdą recenzję w magazynie wieńczą w sumie cztery oceny - główna oraz te za grywalność, wideo oraz audio. Chcielibyśmy wreszcie to zmienić, ale nie chcemy tego robić sami. Może nie mamy racji? Co o tym sądzicie?

Oceny cząstkowe pojawiły się w piśmie wiele, wiele lat temu, kiedy branża wyglądała jeszcze zupełnie inaczej. 10 lat temu czekało się na sequele ulubionych serii nie tyle ze względu na kontynuację fabuły, ale też licząc na zdecydowanie poprawioną oprawę graficzną. W czasach, gdy gry 3D tak naprawdę dopiero zaczynały stawiać pierwsze odważniejsze kroki, a zwykłe wygładzanie tekstur potrafiło wzbudzić entuzjazm, ocenianie osobno grafiki miało sens.

Dziś według nas już mija się ono z celem. Za każdym razem podczas wystawiania ocen w recenzjach mamy problem. Czy ten dwuwymiarowy, pixelartowy, czarno-biały indyk zasługuje na ocenę wideo 9 (bo zamysł artystyczny, bo elegancja, bo konsekwencja), czy raczej na 2 (bo szpetne to, bo dziecko w Paincie by to narysowało, bo animacje są szczątkowe). Z audio jest podobnie. Jeśli gra wybija się w jakąś stronę (ma strasznie słaby dubbing albo piękną muzykę), to o tym piszemy w tekście. Jeśli jednak jest solidnie zrealizowanym średniakiem, to po co w ogóle wystawiać tę ocenę?

Nota za grywalność jest w gruncie rzeczy prawie zawsze ta sama, co ocena główna. Bo na nic piękna grafika i cudowny dźwięk, jeśli nie da się w to grać.

Przedyskutowaliśmy więc sprawę w redakcji i uznaliśmy, że najchętniej wyrzucilibyśmy wszystkie oceny cząstkowe, zostawiając tylko główną. Nie chcemy jednak robić tego wbrew wam, dlatego bardzo prosimy o wasze przemyślenia – czy mamy rację, czy jednak lepiej zostawić metryczkę taką, jaka jest? Prosimy o głosowanie w ankiecie i uwagi pod newsem, na forum oraz na naszym profilu na Facebooku. Wszystkie opinie weźmiemy pod uwagę.

Ankieta: czy rezygnować z ocen cząstkowych?

212 odpowiedzi do “[Sonda] Czy mamy zrezygnować z ocen cząstkowych?”

  1. …a jednak sugestia i stanowisko byłyby na tyle mocne, by gracz czytający te słowa był ukontentowany. Ciekawym również pomysłem wydaje mi się byłoby, gdyby tą częścią, może dla uzupełnienia w pewnym sensie, zajmował się inny redaktor, niż ten, który za całokształt recenzji odpowiada. Oczywiście można zanegować twierdząc, że to ten drugi „wsiąknął w grę bardziej” i po tak dużej ilości godzin z ową produkcją spędzonych wydaje się być bardziej kompetentny by to zrobić. Możliwości jest wiele, powodzenia życzę

  2. Powróćcie do wydawania gier na osobnych nośnikach z możliwością wycięcia okładki zamieszczonej do czasopisma. W takim wypadku nie można nawet dołączyć gier do kolekcji na półce, wygląda to po prostu źle i tanio.

  3. W ogóle dobrze jeżeli jakoś ta grafika jest oceniona tak samo jak muzyka bo tych dwóch ze stron czasopisma nie da się określić.

  4. Ja prawie nigdy nie zwracam uwagi na oceny cząstkowe. Według mnie mogą zniknąć.

  5. Proponuję dać jedną ocenę,w której recenzent określa czy jemu gra podoba się.Konkretnie:fajna czy do d*py.Obecne punkty od 0 do 10 nie są potrzebne.Czy gra ma 1 czy 10 to nie ma dla mnie znaczenia bo i tak będę grał w to co lubię i nie kupuję gry dlatego, że ma ocenę 9 czy 10.Podam przykład:lubię takie gry jak CoD,Battlefield,serię Total War i Civilization, niektóre przygodówki,RPG uwielbiam.Nie lubię gier sportowych,indy,minecrafta.Więc kupię to co lubię bo na granie w coś czego nie lubię-nie mam już czasu

  6. Oceny cząstkowe mogą zniknąć, szczególnie te za grafikę… Ostatnio widziałem np. słabą recenzję jakiegoś symulatora farmy gdzie gra dostała chyba 3/10 za grafikę a kilka stron później zauważyłem grę 2D która już dostała 7/10 (warto dodać że to była pikselówka). To się mija z celem ponieważ nie wiadomo jak autor zinterpretuje grafikę. Albo mu się podoba albo nie.

  7. Niech zostaną. Co to przeszkadza?

  8. Można by zmienić oceny od 1 do 10, w stylu szkolnej skali 😛 od 1 do 6(6 jako obecne max 10)

  9. Ja bym wyrzucil czastkowe a wprowadzil zakres ocen od 1-100.

  10. Lepiej, żeby te oceny zostały. Czasami nie mam czasu na czytanie całej recenzji, więc spojrzę tylko na plusy i minusy, oceny cząstkowe i ocenę końcową.

  11. Wywalić oceny. Wystarczy mi krótkie info, podobało mi się/chętnie wrócę do gry/nudne/syndrom kolejnej tury/schematyczne/ale to już było

  12. Dzień bez wciskania prywaty to dzień stracony. Ale – wpis absolutnie na temat recenzowania gier! http:muza12.blogspot.com/2014/01/odcinek-xxii-system-recenzowania.html

Dodaj komentarz