14.03.2012
Często komentowane 72 Komentarze

BioWare o zakończeniu Mass Effecta 3: „Miało wywoływać kontrowersje i zapadać w pamięć” [SPOILER]

BioWare o zakończeniu Mass Effecta 3: „Miało wywoływać kontrowersje i zapadać w pamięć” [SPOILER]
Choć wielu graczy uważa zakończenie Mass Effecta 3 za kiepskie, jedno trzeba oddać BioWare – finał zapada w pamięć i wywołuje dyskusje. W jednym z wywiadów głos zabrali nareszcie przedstawiciele BioWare’u – uważają oni, że ich plan się powiódł: zakończenie miało właśnie wywoływać kontrowersje. Możliwe spoilery!

W wywiadzie dla serwisu Digital Trends Casey Hudson, producent Mass Effecta 3, poruszył kwestię zakończenia gry, które jest jednym z najpopularniejszych tematów wśród graczy w ciągu ostatnich dni. Jak mówi:

Nie chciałem, żeby gra została szybko zapomniana, nawet jeśli musieliśmy stworzyć finał wywołujący skrajne reakcje – rozmawiają o tym, co oznaczają zakończenia, co wydarzy się dalej i w jakiej sytuacji zostali pozostawieni bohaterowie. To właśnie jedna z rzeczy, która sprawia, że historia jest fajna. W serii zawsze był pewien element tajemnicy i tego, jak należy ją interpretować.

I rzeczywiście się udało – na naszej stronie newsy o zakończeniu są jednymi z najpopularniejszych. Coś czuję jednak, że powyższe tłumaczenie nie powstrzyma rozprzestrzenianiu się teorii spiskowych. Z kolei gracze domagajacy się dodatku z „prawdziwym” zakończeniem, aby udowodnić, że ich protesty i petycje są „poważne” postanowili wpłacać darowizny na organizację charytatywna Child’s Play fundującej chorym dzieciom gry i konsole. W tej chwili uzbierano już 30,717 tysięcy dolarów.

Natomiast Hudson w dalszej części wywiadu po raz kolejny podkreślił też, że developerzy przysłuchują się uwagom fanów – dlatego w większej mierze skoncentrowano się na postaci Liary niż w poprzedniej części. Producent odniósł się także do kontrowersji wywoływanych przez dodatek Z popiołów. Jak mówi:

Myślę, że w wielu przypadkach przeważa rozsądek. Początkowo pojawiła się opinia sugerująca, że wycięliśmy ten dodatek z Mass Effecta 3 i postanowiliśmy dać go w ramach DLC. Teraz osoby, które zagrały w grę i w rozszerzenie wiedzą, że to nieprawda. Wiedzą, że czasami sposób, w jaki działa proces produkcji gry nie jest dobrze znany przez większość ludzi, jest więc możliwość niezrozumienia, w tym faktu, że jako składające się z wielu zespołów studio pracujemy nad wieloma projektami. Kiedy skończymy produkcję gry na wiele miesięcy zanim trafi ona na półki sklepowe ekipa idzie pracować w tym czasie nad czymś innym. Niektórzy zajmują się następną grą, której możesz nie ujrzeć przez kilka następnych lat lub produkcją, która może być Dragon Age’em lub dodatkową zawartością do Star Wars: The Old Republic. Pracujemy nad wieloma rzeczami. W tym przypadku zdecydowaliśmy się rozpocząć prace nad DLC, które ludzie polubili w Mass Effect 2, chcieliśmy mieć też pewność, że gracze będą mieli szanse zapoznać się z nimi w trakcie pierwszego przejścia rozgrywki. Tak właśnie większość zrobiła, a ci którzy zagrali w ten dodatek wiedzą, że to była opcjonalna rzecz, a nie wycięty fragment, jak początkowo głosiła teoria głoszona w internecie.

72 odpowiedzi do “BioWare o zakończeniu Mass Effecta 3: „Miało wywoływać kontrowersje i zapadać w pamięć” [SPOILER]”

  1. „30,717 tysięcy dolarów”, tzn 30,7 miliona, tak?

  2. @kroolik1 – nie zapisujemy, tak jak w USA. Gdyby było 30 milionów, to dałbym przerwę lub napisał razem. Liczby po przecinku to liczby tysięczne (czyli 717 dolarów). Mam nadzieję, że wyjaśniłem te wątpliwości. 🙂

  3. @Dravic – czytanie ze zrozumieniem. gz

  4. oby zrobili Mass Effect 4 które będzie zwieńczeniem serii.

  5. @eragon9405Oby nie, jak zostało tu napisane – zakończenie ma zostawiać uczucie niedosytu, mnie się podoba taka opcja, wole wrażenie że zakończenie się urwało i niecierpliwie czekać na ME (2), z innymi bohaterami, a epilog odnaleźć podczas nowej gry, tak samo jak było z KoTR-em – dalsze losy bohatera poznajemy w TOR.

  6. @kartofelek. Ja przyjąłem zakończenie, że Shepard jest indoktrynowany wszystko po rajdzie na teleport lub po rozmowie z Andersonem jest efektem wpływu Indoktrynacji Żniwiarzy. 1. kontrola – Shepard staje się tym czym był człowiek Iluzja jest zombie, 2 umiera lub też indoktrynacja 100% i 3. gdzie przeżywa, to budzi się w gruzach teleportu lub cytadeli zależy gdzie zaczęła się indoktrynacja. Patrząc na zakończenie gdzie przeżywa, nie bierzemy pod uwagę tego snu i wizji. cdn

  7. Nie wiemy jak długo leżał nie przytomny ale się budzi i tu się zaczyna zakończenie, którego teraz nie mamy. To co teraz jest przypomina mi misje w Max Payne, gdzie max miał zwidy po narkotykach.

  8. eragon9405-ME3 właśnie wieńczy serię.

  9. Thorongil83 14 marca 2012 o 15:37

    @DanielN7 – ME3 wieńczy z całą pewnością trylogię Sheparda, co zapowiadano. Czy jednak kończy serię? Bardzo możliwe, choć z drugiej strony dobrze by było jeszcze móc wrócić do tego uniwersum w takim właśnie hybrydowatym, gatunku (ni to rpg, ni to fps, ni to interaktywny film)…

  10. Spoko BioWare, schrzanione zakończenia to plagiat wydawanych obecnie gier.

  11. Twórca gry opiera się na założeniu: „Nie ważne jak, byle mówili”. Kretynizm?

  12. Kontrowersje? Zakończenie samo w sobie nie budzi kontrowersji.. kontrowersje budzi to, że w tak dobrej serii jest tak beznadziejne i bezsensowne zakończenie ;x a o to zdecydowanie nie chodzi żadnemu producentowi

  13. @miksus – dlaczego uważasz że zakończenie jest beznadziejne? Czego się spodziewałeś? Gra jest tak zakończona, że definitywnie ucina serię. Kończy wszystkie wątki, a przez niedokładne ukazanie tego co się stało po dokonanym wyborze pozwala na własną interpretację, na rozmyślania i rozmowy z innymi na temat swoich przemyśleń. Ja sam nie mogłem spać przez część nocy analizując to co się stało i dlaczego tak się stało. Żadna gra jak dotąd nie zmusiła mnie do tak dużych rozmyślań na temat jej zakończenia.

  14. Zakończenie do kitu i gdyby nie ten szum w necie to już dawno bym o nim zapomniał. ME2 miało o niebo lepsze zakończenie. To jest denne i nic nie wyjaśnia, a dodatkowo zamyka furtki dla następnych gier w serii, które podobno mają się pojawić. Jak to uniwersum może istnieć bez bram? Bo jeśli to nie był sen Sheparda, to jakoś nie widzę w tym większego sensu.

  15. @mad0mat|historie przed shepardem np wojna pierwszego kontaktu czy kompletnie cokolwiek nawet z poprzedniejpoprzednich cykli vide proteanie |historia odbudowy nowego świata po wojnie z żniwiarzami. Możliwości zawsze są|@Donovan|Polecam odświeżenie/przejście DE:HR tam zakończenie mimo utrzymania podobnego stylu w dziwny sposób kosiło i zostawiało z niezłą refleksją

  16. Ja wybrałem Syntezę, i zakończenie całkiem mi się spodobało, ale nie o tym chciałem mówić…czy ktoś oprócz mnie poczekał do końca napisów i zobaczył tą dziwną scenę? 😛 |Co o niej sądzicie?

  17. SzaryGrabarz 15 marca 2012 o 19:24

    @Donovan – Popieram cię w całej rozciągłości. To zakończenie to nie jest happy end ale kończy historie Sheparda. Zresztą jakiekolwiek zakończenie by nie było, to krzykacze i tak by narzekali. Niech wyjaśni się sprawa z DLC wtedy będziemy mogli wszystko jednoznacznie stwierdzić. ME2 miało otwarte zakończenie ME3 to koniec historii Sheparda.

  18. DavyStrange 15 marca 2012 o 20:03

    @KrooliK_|Jeśli mówisz o rozmowie astronoma i dziecka, to wystarczyło kliknąć „pomiń napisy”… 🙂 . |

    > Ja myślę, że dzieje się to kilkadziesiąt lat po wydarzeniach po trójce – Shepard przeszedł po prostu do historii, jako ten dobry.

  19. wszsyscy się sppodziewali dobrego zakończenia, a tutaj szok, sam jestem zawiedziony 🙁 i szczerze mówiąc nawet nie wiedziałem jaką drogą na koniec wybrałem, ale pewnie syntezę( na środku), co ciekawe jak wszystko zniszczymy(inne zakończenie) to otwierają sie drzwi normandii, ale na tym się to kończy..

  20. @marcines mi się drzwi otwierają w każdym zakończeniu i wychodzą z niej pasażerowie Normandii, cali i zdrowi.(z wyjątkiem EDI która w przypadku zniszczeniu reaperów również”ginie”) przy syntezie, Jocker i EDI nawet się przytulają, a przy zniszczeniu jeszcze mi się budzą resztki Sheparda wśród jakiegoś złomu(pewnie cytadeli) całych wersji zakończeń jest wiele i zależą od poziomu gotowości przed walką. Ja chciałbym 4 opcję w której Gethy przysięgają nie niszczyć organicznych a Catalyst naprawia swoje szkody.

  21. (głupi limit słów…)ja tylko się martwię nieścisłością. podczas drogi do promienia giną wszyscy oprócz Shepherda i Andersona. a reszta jest martwa lub dalej walczy, ale jak wyłażą z Normandii w filmiku to żyją, jak oni się tam znaleźli i czemu żyją? poza tym to co teraz zrobi Tali Z którą zakochałem mojego Bohatera? czemu Jeff i |EDI mają być razem ale tali z Schepardem nie? ja oprócz paru DLC (na przykład z nowym zakończeniem) raczej nic od BioWaru nie kupię bo znowu mnie wciągnie a oni to zniszczą jak tu

  22. To tak jakby wziąść grę i ją poćwiartować, wyciąć najlepsze elementy i dodać darmowe DLC bugs pack. I kontrowersje i nowe bugi, KTÓRE NIEBYŁY ZAWARTE W PODSTAWCE i zapadłaby w pamięć i byłoby na co ponarzekać

Dodaj komentarz