Często komentowane 22 Komentarze

[Kilka godzin z…] Ghost Recon Online

[Kilka godzin z…] Ghost Recon Online
Sektor gier F2P rozwija się i wkrótce może zdominować branżę gier, przynajmniej tych wydawanych na PC. Ubisoft to jeden z dużych wydawców, który dostrzegł ten fakt szybciej niż inni – i całkiem skutecznie zaczął wprowadzać swoje marki w ten segment. Ghost Recon Online to najlepszy na to dowód – nawet jeśli sama gra nie jest idealna.

Ghost Recon Online wszedł już w fazę otwartej bety, a dokładniej okres typowy dla produkcji F2P, w którym każdy może już bezproblemowo zagrać, korzystając również z mechanizmów mikrotransakcyjnych (a więc de facto z pełnej gry), ale twórcy cały czas jeszcze majstrują przy swoim dziele, na bieżąco je „łatkując” w zależności od sugestii graczy i problemów, które zawsze w takim momencie się pojawiają. Właściwie można by więc pokusić się o recenzję, z drugiej jednak strony jest na nią trochę za wcześnie, bo w ciągu najbliższych tygodni Ghost Recon Online się na pewno zmieni. Zdecydowaliśmy się więc raczej na opis tego, co dostajemy po ściągnięciu klienta, a nie ostateczny test z oceną – to na obecnym etapie bardziej uczciwe.

Ghost Recon Online to sieciowy shooter, z akcją ukazaną z kamery fruwającej za ramieniem kierowanej postaci. Oferuje cztery mapy, na których można grać w jeden z dwóch trybów, sterując przy tym żołnierzami oddziałów specjalnych reprezentującymi jedną z trzech profesji. Zawartości jest więc tutaj umiarkowanie dużo, ale też nie ulega wątpliwości, że dalszy content będzie pojawiał się wraz z rosnącą liczbą użytkowników, a na plus Ghost Recon Online należy zaliczyć to, że cała otoczka rozgrywka – systemy levelowania, lobby multiplayer itd. – oprawione są interfejsem, który budzi skojarzenia z produkcjami wysokobudżetowymi. Jest w GRO coś, co sprawia, że mamy wrażenie obcowania z produkcją kupioną w pudełku, a nie czymś, co rozdawane jest za darmo, by potem naciągnąć graczy na mikrotransakcje.

Trzy żołnierskie profesje to Assault, SpecialistRecon. Ten pierwszy to „zwykły” żołnierz, który specjalizuje się w bezpośrednich starciach. Specjalista jest wyposażony w broń nieco mniejszego kalibru, ma jednak dostęp do najciekawszych zabawek – współczesnych militarnych gadżetów, takich jak np. stawiane na zawołanie pole siłowe blokujące pociski. Recon to inaczej snajper, fachura od długodystansowego zdejmowania przeciwników – mapy, choć nie są zbyt rozległe, zaprojektowano tak, by również i takim żołnierzom dać pole do popisu. Każda z profesji posiada dostęp do dwóch unikatowych dla siebie „umiejętności specjalnych”, w czasie meczu można korzystać tylko z jednej z nich (np. okresowej „niewidzialności” snajpera, jaką daje mu kombinezon z opcją aktywnego kamuflażu), wybranej uprzednio w lobby. To ciekawy, unikatowy element rozgrywki, który wyróżnia GRO – często najwięcej emocji budzą właśnie te momenty, w których gracze korzystają z tych umiejętności.

Sposób zaprojektowania map budzi uznanie – wyjątkiem jest lokacja o nazwie Korolyov Towers, w której można nierozważnym krokiem posłać swoją postać w dół rusztowania, czego w grach sieciowych osobiście bardzo nie lubię. Dostosowano je nie tylko do potrzeb snajpera, ale i do stylu gry wszystkich profesji (i używanych przez nich umiejętności specjalnych) – a także do takich dostępnych w grze opcji, jak możliwość przyklejania się do osłon terenowych (także wślizgiem, są więc np. nisko zawieszone rury, pod którymi można się ślizgnąć) czy przeskakiwania nad murkami/barierkami itd. To kawał solidnej – ale rzemieślniczej, nie mistrzowskiej – roboty: Ubisoft dowodzi, że wie jak zrobić shootera, w którego gra się z przyjemnością i który potrafi budzić prawdziwie emocje.

Nie najlepiej radzi sobie jednak (na razie?) z zarządzaniem taką produkcją. Dziwi fakt, że nie można samodzielnie wskazać serwera do rozgrywki, a jeśli chcemy grać ze znajomymi, to nie ma możliwości „przyklejenia się” do więcej, niż trzech z nich. Biorąc pod uwagę fakt, że mecze rozgrywa się tu w systemie ośmiu na ośmiu, oznacza to, że w taktycznego shootera gramy z nieznajomymi. Którzy mówiąc szczerze na obecnym etapie nie do końca wiedzą jeszcze jak w to grać – trudno trafić na sesje, w których drużyna naprawdę ze sobą współpracuje i wie, co chce osiągnąć.

Kolejny problem to system mikrotransakcji, którego dwa elementy naprawdę trudno zaakceptować – po pierwsze Ghost Recon Online to gra, w której wydawanie pieniędzy przyśpiesza dostęp do lepszego ekwipunku i broni (a więc premiuje tych z dużym portfelem); po drugie mikrotransakcji jest mnóstwo (poza nowymi broniami można kupować również liczne modyfikacje do już posiadanych), ale tak naprawdę wartość poszczególnych zakupów jest bardzo niejasna. Na szczęście można też nie płacić nic – zdolny gracz będzie zdobywał tzw. punkty RP na tyle szybko, że właściwie może przez długi czas powstrzymywać się od sięgania po kartę kredytową. To jednak – mówiąc szczerze – kolejny dowód na to, że system mikrotransakcji nie został przemyślany.

Na chwilę obecną Ghost Recon Online to solidny shooter, którego warto przetestować (TUTAJ) – tym bardziej, że kilka godzin można się pobawić nie wydając ani złotówki (nawet nie czując takiej potrzeby). Długofalowa przyszłość GRO zależy od reakcji Ubisoftu na widoczne w grze problemy – mam nadzieję, że działania te będą szybkie i trafione w punkt. Tak jak akcje Duchów…

22 odpowiedzi do “[Kilka godzin z…] Ghost Recon Online”

  1. Sektor gier F2P rozwija się i wkrótce może zdominować branżę gier, przynajmniej tych wydawanych na PC. Ubisoft to jeden z dużych wydawców, który dostrzegł ten fakt szybciej niż inni – i całkiem skutecznie zaczął wprowadzać swoje marki w ten segment. Ghost Recon Online to najlepszy na to dowód – nawet jeśli sama gra nie jest idealna.

  2. z jaką prędkością pobierała wam się gra z serwera ?? bo mi leci ma 150 kb/ s a mam 10 MB neta …

  3. GR:FS też recenzowaliście jako solidny shooter ;/ Do tej pory nie zainteresowaliście się lipną podstawką. Szkoda ale jak widać pieniądz nie śmierdzi.

  4. @MiKi084d – GR:FS testowany był w wersji konsolowej, gdzie jest więcej niż solidny. Reszty nie komentuję, bo trudno powiedzieć, co miałeś na myśli. GRO – nic nie stoi na przeszkodzie, by kliknąć i przekonać się samemu.

  5. Mi pobierało ok. 250kb/s czyli średnia jaką mogę wyciągnąć. Gra mi się podoba, trochę wkurzają te „super moce” jak pole siłowe, czy niewidzialność (inne mogę jeszcze jakoś przeboleć) Można się odstresować, a niektóre walki są satysfakcjonujące, (zwłaszcza gdy zachodzi się cały oddział camperów z flanki ^^, kiedyś tak załatwiłem 7 na raz!) Powinni jeszcze popracować nad balansem, gram assaultem, tyle ode mnie .

  6. Ściągnąłem GRO jakiś tydzień temu i nie moge się zaolgować ciągle mi pisze jakiś error. LUDZIE POMOCY!

  7. @Hut Wiem tylko niestety na konsolach też nie działa. Wystarczy wejść na forum Ubisoftu. Na PC nie ma recenzji z niewiadomych przyczyn. Nie ma żadnego zainteresowania ze strony prasy tym, że dostaliśmy grę, w którą nie da się grac (prasa związana z tą branżą ofc). Ja spotkałem się pierwszy raz z czymś takim. Kupuję grę i 2 miesiące od premiery nadal nie jestem w stanie w nią zagrać (nie tylko ja).

  8. Gra wygląda jak crap, własciwie jak produkcja z przed dziesięciu lat a ma wymagania Battlefield 3.|Pograłem chwile, ale dziękuję postoję.|Grafika to nie wszystko, ale w multi wydajność to wszystko.

  9. @seboss91 Mi gra pobrala sie z predkością 700 kb/s a mam neta 6mb. Ps. Polecam tą grę

  10. Wszystko, co F2P jest złe. ;/

  11. @ MiKi084d – jeśli chodzi o konsole to musisz mieć jakiegoś pecha – wersję na X360 ukończyłem w singlu i sporo grałem w multi, bez większych problemów.

  12. poczekam troche jak bedzie wiecej map to sciagne 😉

  13. „Ten pierwszy to „zwykły” żołnierz (…). Specjalista jest wyposażony w broń nieco mniejszego kalibru” Wut? Ekspert od broni ze mnie żaden, a i w grze nie ma „prawdziwych” broni, ale tak na logikę to RKMy z którymi biegają „specjaliści” mają raczej większy kaliber niż karabinki „szturmowców”. Celowo pomijam shotguny bo obie klasy mają do nich dostęp. Polemizowałbym też z „najciekawszymi” skillami specjalisty, ale to już całkowicie subiektywna opinia.

  14. @ Lord Reiden|M249 SAW (który jest RKM’em) posiada kaliber 5.56 czyli ten sam co M16&092;M4 i nawet można go zasilać magazynkami od M4&092;M16. RPK-74 posiada 5.45 czyli to samo co AK-74 więc magazynki także można zamieniać. BTW: Karabin a karabinek to różnica 🙂 .

  15. @ piginspace |Proszę Cię nie pisz głupot, pokarz mi grę z przed 10 lat z taką grafiką. Ona naprawdę nie jest taka zła jak na produkcję F2P. Battlefiled F2P to dopiero jest straszne [beeep]. Ja mam komp 4 letniego i gram komfortowo. Ja bym się przyczepił do cen bo są za wysokie, ale zawsze można grać za darmo wiec nie ma tragedii.

  16. @Kofeina Dlatego napisałem „raczej” bo ta reguła nie zawsze się sprawdza, można podawać wiele takich przykładów RKMów strzelających amunicją pośrednią (co nie zmienia faktu, że można też podac wiele przykładów RKMów strzelających amunicją o większym kalibrze, chociażby mój ulubieniec z BF3 – M60E4). Ale o mniejszym?

  17. Przed nami jeszcze sporo patchy…

  18. no tak ale jakiś czas temu, przy okazji Gamescomu chyba gra wyszła z fazy open bety i już teraz jest to wersja pełna 🙂

  19. I nie zgadzam się z opinią co do IS! Właśnie bardzo fajnie jest przemyślany. Jedyne co daje przewagę osobom z dużym portfelem to booster na 7dni 50% expa i kredytów. |Poza tym uważam, że Is jest opcją dla graczy którzy nie maja dość cierpliwości, by uzbierać na dany przedmiot (zresztą bez problemu można uzbierać na pełny endgame’owe wyposażenie) Dziwię się Hutowi dlaczego dał to na minus. W innych grach IS odgrywa dużo większą role 😛

  20. Jak dla mnie gra jest bardzo dobra i nie rozumiem co masz do mapy Korolyov Towers ja grałem już ponad 4h w tą grę i ani razu nie spadłem na tej mapie z rusztowania 😛 . Może po prostu nie pij pod czas gry…

  21. Moim zdaniem jak na f2p gra świetna.

  22. Grałem gdy była po angielsku teraz widzę że dodali polski właśnie pobieram 😀 A gierka pod względem IS przemyślana bo gracze którzy nie chcą wydawać kasy dadzą spokojnie radę uzbierać kasę „grową” i kupić ekwipunek 😀

Dodaj komentarz