Często komentowane 20 Komentarze

Nvidia: 3D Vision vs. PhysX – wrażenia

Nvidia: 3D Vision vs. PhysX – wrażenia
Niedawno ponownie dotarł do naszej redakcji zestaw 3D Vision od Nvidii, tym razem z grą Batman: Arkham Asylum, której patch 1.1 wprowadził obsługę PhysX. Jak się gra lepiej – w 3D czy w kłębach pary?

3D Vision

Decydując się na 3D Vision trzeba mieć na uwadze fakt, że potrzebny do tego jest cały pakiet – okulary z nadajnikiem podczerwieni/monitor 120 Hz (Samsung Syncmaster 2233RZ)/GeForce 8800 (lub lepszy). Taki właśnie pakiet (tyle że z GeForce GTX 275) otrzymaliśmy do testów. O samej technologii 3D Vision pisaliśmy w magazynie, w Trendach, w numerze 06/09. Tutaj w skrócie przypomnę jedynie, że chodzi o to, iż dzięki specjalnym sterownikom Nvidii karta graficzna w grach 3D jest w stanie generować naprzemiennie dwa przesunięte względem siebie obrazy – każdy dla jednego oka. Efekt stereoskopii zapewniany jest przez okulary, które są zsychronizowane z kartą graficzną i w odpowiednim momencie zasłaniają jedno lub drugie oko, aby oglądany obraz nie był zamazany. Dzięki temu obiekty i sceny oglądane na monitorze wyraźnie zyskują trójwymiarową głębię, a przy odpowiednim przygotowaniu animacji mogą również „wyskoczyć” z ekranu.

Efekt jest ciekawy, tym bardziej, że ma to zastosowanie w dziesiątkach wydanych już gier bez ściągania dodatkowych patchy. Ale wszystko to ma swoją cenę. Po pierwsze, jako że każda klatka renderowana jest „podwójnie”, wypadkowa płynność animacji również spada o połowę. Po drugie, choć same okulary są w miarę wygodne, dłuższe oglądanie zaciemnionego i nieco wyblakłego obrazu męczy oczy, a niektórych może nawet przyprawić o nudności. Po trzecie wreszcie, wszystkie elementy dwuwymiarowe pozostają płaskie i przy całej głębi obrazu pozostają na pierwszym planie utrudniając skupienie na nich wzroku.

Jeżeli chodzi o samego Batmana, muszę przyznać, że faktycznie grało mi się w niego w okularach 3D Vision najprzyjemniej ze wszystkich testowanych tytułów. Być może dlatego, że zarówno jego paleta barw, jak i sama akcja nie były przesadnie żywe, dzięki czemu oczy nie męczyły się przy tym tak szybko, a powiewający koniec peleryny Uszatego tuż przed oczami wyglądał naprawdę fajnie. Niestety sterowniki nie potrafiły poprawnie wyrenderować cieni w grze, w związku z czym trzeba było je wyłączyć. Chwilę potem odpaliłem zresztą Need for Speed: Shift, którego widok zza kierownicy wydaje się być całkowicie nieprzystosowany do 3D Vision (nie wspominając o dziesiątkach liter i liczb przy włączonej opcji full HUD). Przy jeździe znad maski było lepiej. Mijane przeze mnie samochody wyglądały jawiły mi się co prawda jak pudełka oglądane z nieco zakrzywioną perspektywą, ale prawdopodobnie był to efekt braku przyzwyczajenia do oglądania gier w taki sposób.

3D Vision to jeden z odważnych sposobów, na które Nvidia próbuje tworzyć przyszłość grania na pecetach. Nie wiem, czy obniżenie jakości oglądanego obrazu (migotanie, przyciemnienie) w zamian za efekt głębi do krok w dobrą stronę. Zobaczymy, co przyniesie druga generacja 3D Vision, jeżeli kiedykolwiek powstanie. Póki co – meh.

PhysX

Tak, tutaj zdecydowanie szerzej uśmiechałem się oglądając rozwiewane przez Batmana kłęby pary, rozrzucane kartki podczas starć z pensjonariuszami Arkham Asylum i szatkowane batarangami proporce pod sufitem. Po ściągnięciu patcha 1.1. i odpaleniu efektów PhysX musiałem się pożegnać z 3D Vision, ale za to gra zyskała według mnie odrobinę więcej klimatu. Oczywiście fizyczne bajerki nie są w sumie (póki co) nikomu potrzebne do gry (przede wszystkim dlatego, że silny konkurent Nvidii ATI również ma sporo swoich, nie obsługujących PhysX kart w komputerach pecetowców na całym świecie), ale na pewno w niczym nie przeszkadzają. Czysta wartość dodana.

Problem? Wsparcie tylko od GTX 260 w górę. Jako szczęśliwy posiadacz 9600 GT w domu również mogłem odpalić PhysX i nawet pooglądać kłęby pary w sekwencji otwierającej grę, ale chwilę później szybko zostałem przywołany do porządku przez jej wyjście do pulpitu. Zresztą po odesłaniu sprzętu, na redakcyjnym komputerze, w którego trzewiach siedzi Radeon, też nie mogłem sobie spokojnie pograć. Szkoda. Ostatecznie przeszedłem Batmana bez 3D VisionPhysX i bawiłem się świetnie. Nvidia ma według mnie jeszcze długą drogę nim jej rozwiązania trafią pod większość naszych strzech, ale i tak należy się jej inżynierom poklepanie po plecach za próby pchania do przodu pecetowej techniki graficznej, w dużej mierze zahamowanej przez obecną generację konsol. ATI – wasz ruch!

20 odpowiedzi do “Nvidia: 3D Vision vs. PhysX – wrażenia”

  1. Niedawno ponownie dotarł do naszej redakcji zestaw 3D Vision od Nvidii, tym razem z grą Batman: Arkham Asylum, której patch 1.1 wprowadził obsługę PhysX. Jak się gra lepiej – w 3D czy w kłębach pary?

  2. wg mnie gry na PC zawsze będą w 2 i 3/4D i tego się nie przeskoczy. Pozatym oglądanie gry w odcieniach zielonego i czerwonego (tak jak zrobiłem to raz u kuzyna z Trackmanią Forever) w pół godziny doprowadziło mózg do kompletnego otępienia i chęci odpoczynku.|jak ktoś chce ścigałke w 3D to niech kupuje auto z 500 KM i niech pruje po A4 czy A2. Zabije sie, ale przynajmniej będzie miał gre w 3D ;]

  3. Z technologia PhysX wiąże się wiele fajnych smaczków jak np.w demie Batmana (gdzie jeszcze był PhysX) rozwiewanie kartek po całym pokoju przy pomocy peleryny, skakanie i niszczenie kafelek, rozwalanie różnych obiektów Batrangami itp. dawało mi tyle zabawy co wypicie kilkunastu bronków z ziomkami i pieprzenie głupot, szkoda ze całą grę ja kupiłem przeszedłem bez bo Cenega zrobiła mnie jak i innych w ch**a.

  4. a ja i tak bardziej lubię AMD i ich Radki 🙂 można się dowiedzieć jaki Radeon siedzi w redakcyjnym kompie? 🙂

  5. zaraz, zaraz… jeszcze niedawno jakakolwiek karta z serii GF8xxx starczała do physxa! czyżby już aż tak podwyzszyli standardy?

  6. Haha! A ja mogę się cieszyć, bo spalił(no na pewno nie działał poprawnie) mi się jakiś czas temu mój 8800gtx i dali mi w zamian właśnie 260gtx 😀 Teraz tylko Batmana brakuje…;P

  7. Znaczy że wersja 1.0 „Batmana”, w którą grałem, nie obsługuje PhysX’a? Czyli gra instalowała te dodatkowe 200 MB syfów po to, żeby nic nie robiły?

  8. A jak dla mnie PhysX wymiata, żadnych problemów z nim nie miałem w demku był jak najbardziej stabilny. Lekko potrafiło przyciąć w jednym momencie ale ogółem było płynnie. 3D Vision nie testowałem bo nie mam do tego warunków. Z resztą „3D” w trackmanii nieźle zarzynało mi kompa. Ale PhysX FTW. I przykładem obok Batmana może być Mirror’s Edge lub jeszcze dodatkowo darmowe paczki od Nvidii. ^^

  9. No tak, pecetowa technika graficzna hamowana przez konsole……odbijmy piłeczke : ilość i jakość gier hamowana przez ich sprzedaż na pece. i któż większym zbrodniarzem

  10. nvidia ma tez 3d na zwykłych, niebiesko – czerwonych, okularach.|gra się na tym miło i tyko trzeba jasność w opcjach zwiększyć

  11. Ja mam GeForce 8800GTS i PhysX mi w Batmanie działał bez problemu.

  12. @enki – ściągnij patcha od cenegi. U mnie na 9600GT batman działa bez problemów z PhysX, tylko fps nie za wesoły momentami.

  13. cholera, zapomniałem dopisać, że wysypywał mi się gdy miałem patcha do angielskiej wersji, a z polskim działa jak należy.

  14. Ciekawe, czy w Crysisie 2 będzie PhysX. Właściwie to przez CryEngine3 już go nie potrzeba ale może by coś wprowadzał…

  15. Aha do juz wiem dlaczego mimo pacha 1.1 przy wlaczeniu w opcjach Physx wyskakuje blad ze moja karta jest nieodpowiednia, a wczesniej w cda sie oczytalem ze dziala z gf 8800GTS. Ale jesli u Netratu dziala to i ja sprobuje. Zyczcie mi powodzenia 😛 . A tak pozatym dopiero co ukonczylem watek fabularny. Aha zapomnial bym zna ktos nazwy w trybie lowcy bo ja niepotrafie ich rozszyfrowac(chodzi mi o cele) np koziol ofiarny czy uwaga na glowe… Dla mnie to niezrozumiale i nie wiem co mam zrobic by to zaliczyc.

  16. I pozamiatane. Wlaczylem test. Fps-ki troszki spadly te maksymalne i srednie. No ale nie ma co porownywac. Dym, flagi i kartki papieru poprostu wymiataja. Wygladaja jak prawdziwe.

  17. @MaXKiller|Na początku wyzwania, pojawia się info, który klawisz wcisnąć (chyba tab), żeby zobaczyć cele

  18. Również potwierdzam – mam GF 8800GTS 512mb i PhysX działał mi całą grę, bez żadnego crasha.

  19. „Mijane przeze mnie samochody wyglądały jawiły mi się co prawda jak pudełka”|”Wsparcie tylko od GTX 260 w górę.”Pierwszy błąd to oczywiście jeden wyraz za dużo, drugi to błąd rzeczowy. PhysX wspierane jest od 8800 w górę.

  20. Jak tylko od GTX 260, to dlaczego moja GTS 250 obsługuje PhysX?

Dodaj komentarz