rek
20.02.2010
12 Komentarze

Premonition, Perceiver, Ex-Booster: Krótka rozmowa o badaniach graczy. Możesz wziąć w nich udział!

Premonition, Perceiver, Ex-Booster: Krótka rozmowa o badaniach graczy. Możesz wziąć w nich udział!
Serwis www.cdaction.pl od zawsze wspiera ciekawe inicjatywy, pomysły i osoby związane z grami. Oto kolejne takie przedsięwzięcia i postać, która za nim stoi - Staszek Just z firmy Premonition, zajmującej się badaniem gier, graczy i rynku gier.

Na początek przedstaw się naszym czytelnikom. Jak się nazywasz, ile masz lat, czym zajmujesz się na co dzień?
Nazywam się Stanisław Just. Mam 23 lata, jestem psychologiem reklamy i zachowań konsumenckich, a na co dzień zajmuję się badaniami gier i graczy.
Uruchomiłeś inicjatywę, w ramach której chcesz przeprowadzić i już przeprowadzasz wiele ciekawych projektów związanych z grami. Co to za przedsięwzięcia?
W ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości prowadzę firmę o nazwie Premonition. Aktualnie pracuję nad trzema programami/przedsięwzięciami. W skrócie to BadaniaGraczy.pl – niekomercyjne przedsięwzięcie, w ramach którego pomagam studentom w przygotowaniu, realizacji i promocji ich prac dyplomowych z zakresu gier, Game Analytic – opracowywanie regularnych raportów dotyczących polskiego rynku gier, Perceiver – monitorowanie opinii graczy na temat gier, firm z branży, serwisów i magazynów oraz Ex-booster – badania użyteczności gier wideo w Polsce.


Zaraz poproszę cię, żebyś opowiedział o tym szerzej, ale wcześniej powiedz – dlaczego właśnie ta tematyka cię zainteresowała? Jesteś graczem?
Na półmetku moich studiów zacząłem zastanawiać się nad tematem pracy magisterskiej. Chciałem podjąć temat, który będzie dobrym przygotowaniem do pracy zawodowej, więc powstało poważne pytanie: „czym chcę się w życiu zajmować?”. Próbowałem różnych rzeczy, ale przyłapałem się na tym, że najczęściej i najchętniej powracam do gier. Ucząc się do egzaminów robiłem sobie przerwy na Halo 3 lub CoD-a. Przygotowując jakąś kampanię reklamową nie mogłem sobie odmówić obejrzenia pierwszych materiałów z Bioshocka 2. Mimo namowom rodziców i znajomych do przyjęcia jakiejś „normalnej” pracy, nie mogłem (i nie mogę) się oderwać od gier, więc i grami zacząłem się zajmować.
Dobrze, graczu, porozmawiajmy więc o twoich projektach po kolei. Który z nich jest dla ciebie najważniejszy? Dlaczego? Opisz dokładnie na czym polega?
Na ten moment priorytetowy jest dla mnie jest program Perceiver, ponieważ wchodzi on w fazę beta-testów przed wprowadzeniem. W tym przedsięwzięciu chodzi o to, aby gracze oceniali gry, firmy, serwisy i magazyny w Polsce praktycznie każdego dnia. Gracze otrzymywaliby pewne wynagrodzenia za wypełnianie ankiet (np. bilety na PGA), a rynek dysponowałby wiedzą o zmianach opinii konsumentów. W najbliższych tygodniach wiele będzie jednak zależało od CD-Action (techniczna strona systemu), sponsorów (z którymi negocjuję wynagrodzenia) i… graczy!

Korzystając z okazji chciałbym spytać, czy podobają się im takie ankiety? Jakby je zmienili ? Ankiety w wersji beta można wypełniać już teraz na stronie www.Perceiver.Premonition.pl. A opinie na ich temat można wyrażać pod tym newsem lub w grupie BadaniaGraczy.pl na Facebooku.


Prowadzisz też już teraz badania Game Analytic. Z kim współpracujesz przy tym projekcie? Czego można się dowiedzieć z tych badań?
Przy Game Analytic współpracuję z GRY-OnLine. Dostarczają mi zaktualizowane bazy danych (Encyklopedia Gier), a ja w oparciu o te informacje opracowuję raporty. Co w nich jest? Ogólnie rzeczy biorąc statystyki na temat nowych gier w branży. Informacje o sprzedaży gier w Polsce są często niedostępne, ale dane takie jak: producent, wydawca, dystrybutor, cena premierowa, platforma, rok wydania, gatunek, tryby rozgrywki, rating są upubliczniane. Przykładowo, pozwala to obliczyć, że w 2009, 14,7% nowych gier wydanych w naszym kraju było przeznaczonych tylko dla osób pełnoletnich. Skrzyżowanie tych zmiennych pozwala na określenie pewnych prawidłowości w naszym rynku, pokazanie zmian na przestrzeni czasu i stanowi niezłą podstawę do formułowania przewidywań. Ostatni raport podsumowujący 2009 rok to 109 stron wykresów, tabelek, opinii i komentarzy.
Najbardziej tajemnicza – a z tego co wiem także najnowsza – z twoich inicjatyw to Ex-Booster. O co chodzi?
Ex-booster chodzi o wzmaganie pożądanych doświadczeń z gry. Na drodze badań użyteczności opisywane są wrażenia i emocje, jakich gracze doznają użytkując np. menu gry, wykorzystując HUD czy przechodząc jakiś poziom. Dowiadujemy się: jakie ktoś ma trudności w obsłudze programu? Czego nie rozumie? Dlaczego nie może przejść danej lokacji? Czy sterowanie jest dla niego intuicyjne? Aby się tego dowiedzieć przeprowadzamy badania złożone z wywiadów, ankiet, kwestionariuszy, nagrań rozgrywki (i reakcji graczy), a nawet śledzenia ruchu gałek ocznych! Tutaj techniczne kwestie funkcjonowania gry są marginalne. Liczy się przede wszystkim doświadczenie z rozgrywki. Sprawdzamy jakie ono jest i sugerujemy poprawki. Wyniki pierwszych badań tego typu będą zaprezentowane (przeze mnie i współpracującą firmę Simply User) już wkrótce, m.in. na kolejnym KrakSpocie.


Starasz się też pomagać innym ludziom takim jak ty, którzy piszą prace naukowe związane z grami. W jaki sposób?
Nie mam dużego doświadczenia w badaniu gier, bo robię to zaledwie drugi rok. Udało mi się jednak zrealizować parę fajnych projektów, więc zachęcam innych do podjęcia już nieco przetartej ścieżki. Pomoc może być różna. Mogę podpowiedzieć jak poprawić ankietę, czy do kogo zwrócić się o sponsoring. Każde badanie jest też reklamowane na stronie www.BadaniaGraczy.pl , grupie na Facebooku oraz mailingu kilkuset osób, którzy chętnie wezmą w nim udział. Pomoc jest bezpłatna, a jej zakres jest ustalany indywidualnie.
Dużo tych projektów, jak dajesz sobie z nimi radę?
Oczywiście sam wszystkiego nie robię. Przy każdym programie jest ktoś, kto mi pomaga. W Game Analytic jest to Michał Bobrowski GOL-a, w Perceiverze współpracuję z CD-ActionRafałem BłachowskimPGA, a w Ex-boosterze wiele rzeczy spada na Kasię Żyłę z firmy Simply User. Bez tych ludzi to moje pomysły pozostałyby w folderze „Radosna Twórczość”. Odpowiadając jednak na pytanie: tak, realizuję je (w większości) zgodnie z planem.

Przyłączamy się do prośby Staszka – pomóżcie mu przetestować wersję beta systemu Perceiver (TUTAJ). Czy ankiety w nim zawarte są czytelne i wygodne w użyciu? Uwagi możecie zostawiać w komentarzach, lub w grupie badań na Facebooku.

12 odpowiedzi do “Premonition, Perceiver, Ex-Booster: Krótka rozmowa o badaniach graczy. Możesz wziąć w nich udział!”

  1. Serwis http://www.cdaction.pl od zawsze wspiera ciekawe inicjatywy, pomysły i osoby związane z grami. Oto kolejne takie przedsięwzięcia i osoba, która za nim stoi – Staszek Just z firmy Premonition, która zajmuje się badaniem gier, graczy i rynku gier.

  2. Dobre przedsięwzięcie. Wypełniłem już jedną ankietę i na razie dwie rzeczy mnie zainteresowały: 1.Co dokładnie oznacza linia „MARKA” przy ocenianiu gry ? Miałem problem ze zrozumieniem co dokładnie tu oceniam w danej grze. 2.Kliknąłem na przycisk przerwij ankietę i ujrzałem komunikat „ankieta wypełniona poprawnie” tak jakbym ją wypełnił. Coś tu chyba nie trybi. Na razie to wszystko.

  3. Pomysł fajny, ale chyba w obecnej formie te ankiety mało mówią. Przydałyby się też jakieś objaśnienia niektórych pól – np. co dokładnie mam oceniać (w skali „podoba mi się – nie podoba mi się) w polu „Marka”? Czy nazwa ładna? Logo ciekawe? Przywiązanie do danej marki? Jej rozpoznawalność?|Wybory procentowe w obecnej formie zbyt wygodne nie są. Chyba lepiej by było dać kilka zakresów. Bo też, szczerze mówiąc, skąd ja mam wiedzieć, czy BFBC2 kupię na 90% czy na 89%? Może też przydałoby się w tym miejscu…

  4. … dodać informację czy ankietowany ma zamiar kupić daną grę w edycji kolekcjonerskiej, zwykłej, czy może poczeka na jakieś tańsze wydania?|Pytanie o piractwo – może jeszcze uzasadnienie piracenia dodać? „Bo zupa była za słona”, „bo oni i tak są bogaci”, „bo nie ma wersji demo, a nie chcę kupować kota w worku” – pirat piratowi nie równy, a takie badanie mogłoby być przydatne.

  5. Też mi się to podoba. Ale parę elementów mi nie pasi. Jak ja mam oceniać grywalność, grafikę i audio, skoro grę nawet na oczy nie widziałem? Np: Mass Effect 3. Co ma oznaczać marka? Ma to oznaczać siłę tejże serii/produkcji? I gdzie jest wybór opcji już kupiłem/już użyłem? Strona potrzebuje jeszcze wiele szlifów. Ale wstępnie wygląda bardzo fajnie.

  6. @Fuadex Co do pierwszego pytania to odpowiedź omsknęła mi się gdzieś w FAQ I zaraz sprawdzę i skopiuje dokładnie. Jest:|Jak mam ocenić grafikę gry, która dopiero została zapowiedziana i nie opublikowano jeszcze screenów?Zgodnie z instrukcją polegaj w takim przypadku na swoich przypuszczeniach. Przykładowo, możesz mieć doświadczenia z poprzednią częścią serii i wiedzieć, że nowa jej odsłona będzie bazowała na tym samym silniku graficznym.

  7. Strasznie dużo błędów z serii „ankieta nie istnieje”, po kilkudziesięciu takich błędach straciłem chęci na udzielanie informacji. Projekt jak najbardziej zacny i potrzebny. Z zainteresowaniem będę wchodził na stronę projektu i próbował ankietować.

  8. Mi ankiety działają. Napisz jakie ci nie działają to Staszek to poprawi. Co do marki to odsyłam na wiki http:en.wikipedia.org/wiki/Media_franchise. Co do opcji już kupiłem to: „5. Jakie są szanse na to, że kupisz oryginalną wersję tej gry?* 0% – na pewno NIE kupię; 100% – na pewno kupię! / już kupiłem/am”

  9. Ciekawe, od czasu do czasu wstapie. Mi wszystkie ankiety dzialaja bezproblemowo.

  10. @Leizar Mniej więcej zrozumiałem co to znaczy ta MARKA, ale co tak naprawdę oceniam wystawiając tejże marce 1 lub 10 ? Czy chodzi o to czy mi się ogółem podoba i z chęcią zobaczę ciąg dalszy ?

  11. Bardzo mi się podoba. I „Marka” można to porównać do „dobra marka samochodów” Więc ja twierdzę to w jakie gry są z serii dobre. Np. CoD zawsze się w miarę trzymał no nie ? Ale twierdzono że Treyach (chyba dobrze) niszczy jego markę więc ocenę niżej rozumiecie ? Bo nie jestem pewien czy ja dobrze 😀

  12. Skąd wiedzą, że COD 7 nazywa się Vietnam War???

Dodaj komentarz