Często komentowane 100 Komentarze

Ranking: Czyny, nie słowa. Czyli niemi bohaterowie gier

Ranking: Czyny, nie słowa. Czyli niemi bohaterowie gier
Wujek Dobra Rada twierdził, że aby daleko w życiu zajść, trzeba mieć gadane. W grach spotkaliśmy się jednak z kilkoma postaciami, które tej zasadzie, naczelnej dla telemarketerów, zadały kłam. Co więcej, owi bohaterowie milcząc (bądź mówiąc niewiele) zostali przez nas, graczy, zapamiętani.

10. LEMMINGI

Gra : seria Lemmings
Milczące osiągnięcie : hmm…zależy…

Sympatyczne, małe potworki o zielonych czuprynach przez 19 lat istnienia serii są znane użytkownikom niemal wszystkich ważniejszych platform. Gwoli przypomnienia młodszym graczom – w grach musimy przejść różne etapy, w czym pomagają ślepo nam posłuszne lemingi, posiadające różne zdolności (budowniczy, górnik itp.). Nasi mali przyjaciele wykonują w milczeniu (podkreślenie autora) każde, absolutnie każde polecenie. Bez znaczenia, czy każemy im wspinać się na skały, czy spadać w przepaść. Dopiero ginąc odzyskują głos, krzycząc kultowe „Oh no!„.§

9. CZERWONE KAPTURKI

Gra : The Path
Milczące osiągnięcie : sprawdźcie sami…

Drugi po lemmingach bohater zbiorowy i chyba jedyny, o którym nie sposób mówić z przymrużeniem oka. Obecne w jednej z najbardziej kreatywnych produkcji ostatnich lat dziewczęta przemierzają las będący metaforą życia pełnego zagadek, strachu i brnięcia w nieznane. Robin, Rose, Ginger, Ruby, Carmen i Scarlet różnią się od siebie wszystkim – wiekiem, marzeniami, modelami myślenia i postrzeganiem świata. Na bieżąco poznajemy ich przeżycia i doświadczenia wiążące się z symbolicznymi, znajdowanymi w dziczy, przedmiotami. W końcu natykamy się na, w pewnym sensie, ucieleśnienia ich marzeń. Do czego to w efekcie doprowadza? To pozostawiam wam.

8. WINSTON SMITH

Gra : Tomb Raider (kilka odsłon)
Milczące osiągnięcie : nieśmiertelność

Postać poboczna, lecz niemal legendarna. W dodatku Winston mimo wąskiego wachlarza zachowań wzbudził wiele kontrowersji – jednych śmieszył, drugich drażnił, jeszcze innych okrutnie wystraszył. Lokaj Lary Croft, którego spotykaliśmy w tutorialu w drugiej części gry, zajmował się tylko jednym – podążał za panią archeolog z tacą, by w każdej chwili mogła napić się herbaty. I podążał … i podążał … Co ciekawe, mimo dość podeszłego wieku, imponował nieludzką wytrzymałością, gdyż można było wyładować w niego kilkadziesiąt magazynków, a ten wciąż … podążał. W Tomb Raider Chronicles Legend Winston odgrywa bardziej złożoną rolę, jednak w pamięci graczy pozostał powolny staruszek, który przysporzył im tylu różnych, czasem skrajnych, emocji.

7. PIRAMIDOGŁOWY

Gra : Silent Hill (kilka odsłon)
Milczące osiągnięcie : strach wzbudzony w graczach

Trudno cokolwiek powiedzieć, kiedy zamiast standardowej głowy z otworem gębowym na karku ma się zatknięty ostrosłup. Taka wizja potwora stała się wyjątkowo wymowna. Cichy potwór był ucieleśnieniem strachu i zarówno graczy, jak i publiczność w kinie (jak wiadomo, SH został zekranizowany) przyprawił o głębokie ciarki. Piramidogłowy to postać charakterystyczna dla miasteczka Silent Hill, którą kojarzą nawet ci, którzy nigdy bezpośrednio się z serią nie zaznajomili.

6. LINK

Gra : seria The Legend of Zelda
Milczące osiągnięcie : Uratowanie Hyrule i wieczna chwała

Link to postać w tym rankingu dość nietypowa. Po pierwsze, to w rzeczywistości nie jedna osoba, a kilku chłoptasiów o identycznym ubiorze i podobnych warunkach fizycznych. Po drugie, niektórzy Linkowie potrafili wydawać z siebie okrzyki bojowe, a główni bohaterowie późniejszych odsłon gry nawet pojedyncze słowa. Jednakże praktycznie przez zdecydowaną większość czasu Link nie odzywa się. Potwierdza się zatem porzekadło, że determinantą przyjaźni jest przyjemność wspólnego milczenia. Tytułowa księżniczka Zelda ufa przecież Linkowi bezgranicznie.

5. CHELL

Gra : Portal, Portal 2
Milczące osiągnięcie : Pokonanie sztucznej inteligencji, manipulowanie prawami fizyki

Słynna logiczna gra firmy Valve kontynuowała znany z Half-Life motyw futurystycznych eksperymentów dotyczących zmian w prawach fizyki oraz umożliwiających teleportację. W podobnym eksperymencie uczestniczy Chell. I analogicznie do przypadku Gordona Freemana badania wymykają się spod kontroli. Za pomocą urządzenia pozwalająca wejść i wyjść w dowolnym miejscu w zasięgu wzroku Chell rozwiązuje zagadkę laboratorium firmy Aperture Science i niemal doszczętnie niszczy panującą w nim sztuczną inteligencję. Z czego ją zapamiętaliśmy? Cóż – jednym skojarzy się z wybitną jednostką walczącą z teoretycznie niepokonaną siłą, innym z jedyną dziewczyną w dziejach świata, która sama siebie goni i sama sobie spada na głowę.

4. STEN

Gra : Dragon Age : Origins
Milczące osiągnięcie : Uratowanie Fereldenu przed Plagą, dozgonna sympatia graczy

Wyjątek od reguły, którego nie mogłem pominąć. Sten odzywa się, owszem, dość często, tyle że zdania przez niego wypowiadane są tak wspaniale lakoniczne, że mógłby się mierzyć na słowa ze Spartiatami. Mimo to qunari pozostaje postacią o wyraźnym portrecie psychologicznym i zyskał wielu fanów na świecie. Myślę, że niejeden gracz, który ukończył Dragon Age, w epilogu zdecydował się towarzyszyć Stenowi w powrocie do jego ojczyzny.

3. ISAAC CLARKE

Gra : Dead Space
Milczące osiągnięcie : Stawienie czoła złu na USG Ishimura

Na pokład gigantycznego statku USG Ishimura Isaac wybrał się w celu wykonania, zdawałoby się, rutynowego zadania naprawczego. W rzeczywistości spotkał się z ukrytym w kosmosie złem w każdej postaci – zdeformowani pracownicy stacji, mrożące krew w żyłach potwory czyhające na życie bohatera … z którymi zmagał się bez słowa. Trudno się temu dziwić – skoro gracz ma serce ściśnięte w okolicach krtani, jak miał się czuć bezpośredni uczestnik dramatycznych wydarzeń? Co prawda w nadchodzącej drugiej części Clarke staje się bardziej rozmowny, jednak na sequel musimy jeszcze poczekać, stąd obecność Isaaca w zestawieniu.

2. GORDON FREEMAN

Gra : seria Half-Life
Milczące osiągnięcie : doktorat z fizyki, wszczęcie ruchu oporu

Gordon to typowy człowiek czynu. Doktor fizyki teoretycznej słynnego Massachusetts Institute of Technology musiał zmierzyć się z rezultatami nieudanych teleportacyjnych eksperymentów w Black Mesa i niespodziewanie stał się nadzieją lokalnych zbiorowości. Naukowiec przymusowo przekwalifikowany na salwatora i zabójcę imigrantów z innego wymiaru stał się także inspiracją dla ruchu oporu obecnego w drugiej części. Charakterystyczny, pomarańczowy kostium z symbolem lambdy na klatce piersiowej oraz nieodłączny łom zyskały dzięki Freemanowi rangę symbolu. Po dłuższym zastanowieniu chyba jednak dobrze się stało, że bohater Half-Life’a nic nie mówi. Sprzątając międzywymiarowy bałagan zapewne zgromadził w myślach tyle przekleństw, że nawet Duke Nukem poczułby się jak cnotliwy, potulny baranek.

1. CLAUDE SPEED

Gra : GTA2, GTA3
Milczące osiągnięcie : Szafowanie interesami mafii Liberty City

Kariera Claude’a zaczęła się niezbyt obiecująco. Catalina, miłość jego życia, zdradziła go w momencie, kiedy najbardziej jej potrzebował. W rezultacie trafił do więzienia, z którego niebawem uciekł i po powrocie do Liberty City został z niczym. Szybko jednak pozyskał cenne kontakty z Luigim Goterelli, co okazało się furtką do świata przestępstw, brudnych pieniędzy i mafijnych porachunków. Claude nic nie mówiąc stał się znaczącą figurą decydującą o wpływach różnych ugrupowań. Niestety, jako że wciąż milczał, nie udało mu się zapisać na lekcje pływania, przez co kontakt z jakimkolwiek akwenem był dla niego śmiertelny.

————————–

WYRÓŻNIENIE : RED

Gra : wszystkie z serii Pokemon, za wyjątkiem Ruby/Sapphire/Emerald
Milczące osiągnięcie : najpierw mistrzostwo Pokemon, potem irytowanie graczy

Reda (którego jednak mogliśmy nazwać wedle własnego uznania) wcielaliśmy się w pierwszych grach z serii, wydanych jeszcze na pierwszego Game Boya. Przemierzając długi i szeroki kontynent Kanto rozmawiał z wieloma osobami, a raczej … to one rozmawiały z nim. Opcji dialogowych do wyboru bowiem nie było, czasami jedynie wybór tak/nie. W tytułach drugiej generacji stworków był zaszytym na szczycie góry Mt.Silver (ciekawe miejsce do życia dla mistrza, doprawdy) trenerem po przejściach, z którym mogliśmy się zmierzyć po zwycięstwie w lidze. I tu ujawniała się jego wyjątkowa bezczelność. Red nawet się z nami nie przywitał, ba! Po wygranej walce nie usłyszeliśmy od niego podziękowań, ani gratulacji. Jedynie enigmatyczne wielokropki. Najwyraźniej, będąc schowanym poza światem, zapomniał o dobrych manierach.

—-

SPROSTOWANIE: Informujemy, iż autor niniejszego tekstu jest również autorem niedzielnego rankingu pod tytułem „Obrońcy krzyża” (TUTAJ). Redakcja informuje, że brak pseudonimu Adziora (obecnie u nas na praktykach, ale sprawdza się chłopak, więc kto wie…) w „Obrońcach…” jest wynikiem błędu związanego z automatycznym logowaniem. Uprzejmie przepraszamy za wprowadzenie czytelników w błąd, Adzior dostał już czekoladki w ramach przeprosin.

100 odpowiedzi do “Ranking: Czyny, nie słowa. Czyli niemi bohaterowie gier”

  1. JAK z Jak & Daxter: The Precursor Legacy, mój prywatny milczący ultimate super hero.

  2. Ja też średnio lubię Stena 😛

  3. CLAUDE SPEED to ciota na pierwszym powinien być Marin z Doom’a

  4. Bohater z Fable i Fable 2

  5. WinnetouApacz 29 sierpnia 2010 o 15:39

    Ej, kto to ten Sten? Ja przeszedłem DA:P i DA:P:Przebudzenie i żadnego Stena nie pamiętam

  6. Ja lubię Stena. Ciągle nawija o ciasteczkach i lubi małe kotki 🙂

  7. Najbardziej z tego rankingu denerwuje mnie Dragon Age. Dlaczego? Jak na tak długą fabułę oraz fakt iż niektóre nieme filmiki wyglądały śmiesznie a czasami już po prostu żałośnie, mam nadzieję iż twórcy Dragon Age 2 nie popełnią drugi raz tego samego błędu.

  8. Też spodziewałem się Gordona, ale miło, że ktoś pamięta najcichszego z bohaterów w trójwymiarowej historii GTA:)

  9. Artem główny bohater Metro 2033 mówił tylko podczas wczytywania się misji.

  10. O tak pamiętam jak piramidogłowy przyprawił mnie parę razy o palpitację serca w SH2:O

  11. Kariera Claude Speeda zaczęła się w latach 90 pamiętam migną na 2 czy 3 misjach w san andreas u boku Cataliny 😀

  12. hmmm fajny ten nowy rankingowy

  13. Haha jest Red z Pokemonow 😀 ja go nazywam Ash :)Ale Adziorze Reda z tego co pamietam nie ma w Diamond,Pearl,Platinum ^^

  14. Ja myślałem że po protestach Dariusxq daliście tego miszcza z red edyszyn.A kiedy ujrzałem ranking pomyślałem : freeman musi mieć miejsce w czołówce.I ma =D

  15. WINSTON SMITH – to mi przypomniało jak strasznie się go bałam. Nie pamiętam ile miałam wtedy lat, ale dziadunio był przerażający. Zamykałam go bodajże w zamrażalce. 😀

  16. Heh niezłe xD Brakuje mi tylko Torqua z pierwszej części Suffering (bo w dwójce juz gadał), a także wielu bohaterów strzelanek id Software, Raven i innych twórców (BJ Blazkowicz, bezimienny Marine z Dooma, Matthew Kane i inni)

  17. Sorry że pisze koment pod komentem, ale przypomniało mi się coś. Skąd wiadomo, że Claude nazywa się Speed, skoro to nazwisko nie pada ani razu w całej Serii GTA? Tak samo Chell, nigdy nie słyszałem nigdzie (poza stroną i magazynem cda) tych nazwisk w grze, zatem, skąd autor tego artykułu to wie?

  18. Mi tu trochę brakuje wyróżnienia dla ludzików z serii LEGO. Nigdy nic nie powiedziały a jakie wymowne były.

  19. Czytam o gościu z tomb raidera i mnie tak coś walnęło w głowę – wspomnienia 🙂

  20. Lellandra zamykało się go gdzie się dało 😀

  21. A typek z Fable?

  22. Nie przepadam za niemymi bohaterami, trudniej jest mi się w nich wcielić. Gordon Freeman to jeden z najbardziej bezpłciowych typków, jacy mieli główną rolę w ważnych tytułach. Bardzo podobają mi się np. nawijki ludzików z Left 4 Dead – dużo, różnorodne i fajnie zagrane.

  23. @Gehanova zastanówmy się wspólnie dlaczego Bezimienny tu nie zawitał. Masz jakiś pomysł? Bo ja raczej nie… O, zaczekaj! NIE MA GO TUTAJ BO ON SIĘ ODZYWAŁ!

  24. Kiedy pomyślałem nazwę artykuły w pierwszej kolejności nawinął mi się właśnie Claude Speed 🙂

  25. Gwoli ścisłości – Red pojawił się w IV generacji, mianowicie w odsłonach HeartGold/SoulSilver.

  26. @JOK3R|Gehanova napisała o gościu z Fable a nie Bezim z Gothic’ków, więc nie wiem po co się tak bulwersujesz. Czytaj ze zrozumieniem.

  27. Brakuje Revana/Revan z KotOR-ów.

  28. Brakuje mi tutaj Szafota, jednego z braci stali w Falloutcie III.|Tutaj prezentacja jego wybitnych umiejętności interpersonalnych.|http:www.xfire.com/video/45b53/|Szkoda tylko że nie nagrałem dźwięku ;]

  29. GORDON NA DRUGIM MIEJSCU? SKANDAL!! TO NIE DO POMYŚLENIA!!

  30. hehe no Asha bym się nie spodziewał xD no ale racja, po za tym po walce znika (da się powtórzyć walkę – tak, tak grałem w pokemony, nawet jeszcze w – wstyd się przyznać – liceum)

  31. Adzior, Red pojawił się także w: silver/gold/crystal

  32. 7. ta czapka jest w jailbreaku w CS

  33. hmm a gdzie Mario? on coś mówił? Jak grałam w nes to nie : /

  34. Kronos – obejrzyj sobie intro od drugiej części GTA – tam jest wyjaśnione wszystko(przypatrz się na monitor:P)

  35. A gdzie Crash Bandicoot? xD

  36. Crash Bandicoot ciągle coś krzyczał, zwłaszcza w Crash Team Racing

  37. @gangheroni Mario gada coś po włosku z Luigim w Mario Rpg na NDSa i GBA 🙂

  38. PFF! Gordon powinien być pierwszy, od razu o nim pomyślałem gdy spojrzałem na tytuł newsa.

  39. mi sie odrazu Isaac skojarzył xD

  40. A Fable?

  41. A Lego ?

  42. a bioshock z tego co wiem to tylko na początku coś mówił…

  43. hmm, myslalem ze bedzie soap z cod4/mw2

  44. A ktoś pamięta Alphe 1 z FreeSpace 1&2? Uratował galaktykę(dwa razy)|)

  45. A Fable ?! Dlaczego tu nie ma Fable !?

  46. a ten gostek z Crysisa mówił coś bo już nie pamiętam…?|Chodzi mi o pierwszego Crysisa nie o Warheada z Psycholem 😀

  47. A Another World!?

  48. A co z Quake-Guy’em 😉

  49. a gdzie Jazz Rabbit? Toż to dzieło!

  50. Super Mario:)

Dodaj komentarz