Shadow of the Tomb Raider: Wiemy, ile kosztuje produkcja gry

Shadow of the Tomb Raider: Wiemy, ile kosztuje produkcja gry
Eidos Montreal przekonuje przy okazji, że gry z fabułą mają przed sobą przyszłość.

W końcowych dniach kwietnia oficjalnie zapowiedziano Shadow of the Tomb Raider. David Anfossi, główny programista i szef studia Eidos Montreal (Deus Ex, Thief), w wywiadzie udzielonym serwisowi GamesIndustry.biz ujawnił, że produkcja nowych przygód Lary Croft pochłonie od 75 do 100 milionów dolarów. Co istotne, kwota ta nie uwzględnia wydatków na marketing, które mogą sięgać 35 milionów dolarów.

Dla porównania prezentujemy budżety innych głośnych gier:

  • GTA 5 – 265 milionów dolarów (produkcja i marketing),
  • Wiedźmin 3 – 81 milionów dolarów (produkcja i marketing),
  • Destiny – około 140 milionów wydanych na produkcję,
  • Watch Dogs – 68 milionów dolarów wydanych na produkcję,
  • Star Wars: The Old Republic – nieoficjalnie mówi się o 200 milionach dolarów (produkcja i marketing),
  • Titan MMO (Blizzard) – ponad 50 milionów dolarów wydane na produkcję przed skasowaniem projektu,
  • Call of Duty: Modern Warfare 2 – 200 milionów dolarów (produkcja i marketing).
  • 135 milionów dolarów to naprawdę dużo, jak na grę przeznaczoną dla jednego gracza. Anfossi przyznaje, że taka kwota nakłada na jego zespół sporą presję. Eidos Montreal ponoć gospodaruje funduszami w taki sposób, by zadowolić wielbicieli rozwiniętej narracji, a jednocześnie mieć szansę eksperymentowania z innymi rzeczami, choćby z komponentem sieciowym.

    Online, jak dla mnie, nie oznacza, że ​​zapominamy o doświadczeniu pojedynczego gracza. To może być część tego doświadczenia. Może to również oznaczać, że próbujemy w tym samym czasie rzeczy typowych dla trybu wieloosobowego.


    Eidos Montreal wierzy, że doświadczenia fabularne nadal mogą znaleźć swoich odbiorców, bez względu na panujące trendy. Wysoka jakość obroni się sama. Developer inspiruje się sukcesem gry Hellblade: Senua’s Sacrifice, która ze znacznie mniejszym budżetem (szacowanym na ok. 12 milionów dolarów) potrafiła poważnie zamieszać (co znalazło odzwierciedlenie zarówno w liczbie sprzedanych egzemplarzy, jak i prestiżowych nagrodach).

    Zatrudniające ponad pięćset osób studio Eidos Montreal pracuje obecnie nad trzema projektami.

    12 odpowiedzi do “Shadow of the Tomb Raider: Wiemy, ile kosztuje produkcja gry”

    1. Bądźmy szczerzy, 135mln to wcale nie tak dużo jeśli weźmie się pod uwagę że to jedynie 2.25mln kopii za 60$ a Rise of the Tomb Raider sprzedał się w 7mln egzemplarzy. Jasne nie wszystko w pełnej cenie ale nadal. Wcześniejszy Tomb Raider sprzedał się w 3.4mln kopii w pierwszym miesiącu.

    2. call of duty mf2 200 milionów LeL

    3. Spora liczba developerów: „Gry single-player są spoko, ludzie ich chcą i one nadal żyją. Gracze nadal lubią zagłębiać się w ciekawe hist…”|EA *wtykając palce w uszy*: „BLAHBLAHBLAHBLAH NIE SŁYSZĘ WAS NENE NE-NENE”

    4. @Skelldon,|EA doskonale wie, że na produkcjach SP można zarobić, tyle…że oni są nieograniczenie chciwi. Im nie wystarczy na pojedynczym produkcie zarobić przyzwoicie, oni chcą się nachapać, jakby jutra miało nie być. Przykład? Dead Space 2. Koszta produkcji 40 mln, marketing 15 mln – 4 mln kopii sprzdane. Dochód netto, jakieś 100 mln. Komunikat EA – gra nie przyniosła zamierzonych zysków.

    5. CzlowiekKukurydza 12 maja 2018 o 20:43

      Ja osobiście się dziwię, że EA nie próbuje wydać gry SP w stylu serii TES z season passem powiedzmy w stylu Fallouta gdzie byłoby jedno duże dlc i tona pierdół za grubą kasę. Bo rozumiem, że Anthem to odpowiedź na gry takie jak Borderlands czy Destiny.|@Skelldon Ludzie chcą singla tylko, że na multi z lootboxami i mikropłatności pozwoli pomnożyć ewentualne zyski x10 i korporacje zacierają łapy.

    6. jeszcze nie wydali gry a już gorzkie żale, że tak dużo wydali i tak się strasznie napracowali ? ojoj jak mi przykro i tak kupię dopiero edycję goty po 10 przecenach

    7. @rajker Twoja (nieudana) próba zabłyśnięcia tutaj jest doprawdy żałosna. Tak, kup goty na pewno zrobisz w ten sposób komuś na złość. Myślenie na poziomie 10-latka…

    8. @someone345 no wiesz, ja tam raczej wolę być w cieniu, no ale ty … ŁAŁ zabłysnąłeś swym myśleniem że każdy na świece tak samo jak ty chce „błyszczeć” i brakiem miejsca w głowie na dane o tym że może nie każdy chce błyszczeć a jego wypowiedz jest po prostu o tym co myśli a nie po to by błyszczeć, po za tym może nie kupię wcale ? bo mam w życiu prócz grania i „błyszczenia” cała masę innych ciekawych rozrywek i mało czasu ? (dopiero parę lat temu kupiłem i ograłem tr2013 co do rise of tr to w góle brak czas)

    9. @Muidus tak, 50mln gra i 150mln marketing…

    10. @ korinogaro weź pod uwagę to że z tych 60$ połowa może trochę więcej powędruje do SE , koszty wyprodukowania nośników ich przewóz i magazynowanie , marże dla sprzedawców i „haracz” dla Valve Sony i Microsoftu za przywilej wydania gry na ich platformach więc z tych twoich 2,25 miln zrobi się 5 miln aby wyjść na zero. Grałem w poprzednie dwie cześć i wyczekuję Shadow of the Tomb Raider , dziwią mnie tylko że niektórzy zarzucają SoTR że jest za brutalna.

    11. @korinogaro @Xellar – ale wzieliście pod uwagę, jak kupujecie grę za 60$ to do producenta/wydawcy trafia dużo mniej? W tej cenie jest marża sklepu, podatki, koszta transportu, koszt wytłoczenia plyty itd. Wiec tutaj proste mnożenie kopie x cena i szacowanie zysków jest bardzo.

    12. @Dives/Somi88 ale wzięliście pod uwagę że wrzuciłem ile kopii sprzedało się poprzednich gier? Pierwszy nowy TR sprzedał 3.4mln kopii w ciągu pierwszego miesiąca. Według artykułu „Anatomy of the game” 27$ trafia do wydawcy (przy czym tam policzyli 4$ za shipment, DVD etc.). Tak więc przy sprzedaży na poziomie pierwszego TR wydawca zarobi (zakładając brak lootboksów czy innych pierdół) prawie 92mln w ciągu pierwszego miesiąca. @Somi88, bo pewnie Lara nabijająca się głową na połamane pnie nie było brutalne 😉

    Dodaj komentarz