Steam Play: Uruchomimy pod Linuksem niemal każdą grę

Do tej pory nazwa Steam Play kojarzyła się z inicjatywą, która pozwalała na „jednokrotny zakup gry i zagranie w nią na dowolnej platformie”. Przykładowo kupując Football Managera 2018, mogliśmy uruchomić go zarówno na PC (Windows i Linux), jak i Macu. Valve poinformowało, że Steam Play doczeka się bardzo istotnej aktualizacji. Dodane zostaną narzędzia, które (przynajmniej teoretycznie) sprawią, iż każda gra z oferty Steama będzie kompatybilna z Linuksem.
Valve korzysta z Protona, który jest niestandardową dystrybucją popularnego programu Wine. Nowe narzędzia będą wbudowane bezpośrednio w klienta Steama i możecie je wypróbować już dziś. Musicie tylko kliknąć na zakładkę Steam, a następnie przejść do Ustawień. Teraz w sekcji Konto zgłaszamy chęć dołączenia do betatestów nowego oprogramowania. Uruchamiamy ponownie klienta i gotowe.
Proton powinien zagwarantować lepsze rezultaty niż standardowe Wine. Podobno implementacja bibliotek DirectX w wersji 11 i 12 bazuje teraz na API Vulkan, zaś wydajność w grach korzystających z wielu wątków procesora „została znacznie ulepszona”. Proton to również lepsze wsparcie dla różnych kontrolerów i trybu pełnoekranowego. Na koniec warto dodać, że aktualnie nie ma planów przeniesienia nowej funkcji na Maca.
Czytaj dalej
9 odpowiedzi do “Steam Play: Uruchomimy pod Linuksem niemal każdą grę”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Jeżeli to zacznie działać dobrze i będę mógł grać w gry na Linuksie to mam gdzieś Windows 10.
Jeśli takie coś miałoby sens, to zrobiliby to już przy okazji SteamOS.
@SerwusX|Należy zwrócić uwagę, że Proton bardzo mocno zależy od zewnętrznych rozwiązań (Wine i innych współpracujących z nim). Od dłuższego czasu te rozwiązania się udoskonalają – w szczególności intensywnie rozwijane są projekty typu DXVK, tłumaczące DirectX 11 (i 10) pod Vulkanem.|Do tego trzeba to wszystko zintegrować i przetestować.
Miło by było zobaczyć konkurencję dla Windowsa, a jeśli gry będą na Linuxie działać tak samo to popularność pingwinka gwałtownie się zwiększy. Oczywiście wiem, że na początku tak nie będzie, ale z czasem… Kto wie :P.
Kluczowe słowo brzmi „NIEMAL”. Mam dziwne podejrzenie, że to „niemal” będzie obejmować większość nowych i topowych gier.
Nowe narzędzia działają zdecydowanie lepiej niż operowanie na gołym Wine. Jak ktoś się obawia braku działania nowych gier, wystarczy że ona wspiera Vulcana, i to już powinno gwarantować sprawne i w miarę bezproblemowe działanie. Działa też znakomicie wiele klasyków i gier które mają problemy pod Windowsem. Problemy generują gry które zostały napisane w egzotycznych technologiach. Takie gry Jak Duck Game, poprzez użycie egzotycznego Frameworka XNA niestety odmawiają współpracy. Ironicznie gry AAA mają lepiej
Kurczę, fajnie(naprawdę, będę mógł uruchamiać na drugim lapku gry ze Steama na przykład jak ktoś przyjdzie i się tam zaloguje na swoje konto i nie ma tu problemu ze wspieranymi systemami!)
Jeszcze chwila i będę mógł się nareszcie pożegnać z tym paskudnym Windowsem 😀
Jak to się będzie miało do realnej wydajności? Nawet kilkanaście procent straty na minus może zniweczyć cały trud.