rek

Steam Play: Uruchomimy pod Linuksem niemal każdą grę

Steam Play: Uruchomimy pod Linuksem niemal każdą grę
Valve zachęca do testowania nowych narzędzi.

Do tej pory nazwa Steam Play kojarzyła się z inicjatywą, która pozwalała na „jednokrotny zakup gry i zagranie w nią na dowolnej platformie”. Przykładowo kupując Football Managera 2018, mogliśmy uruchomić go zarówno na PC (Windows i Linux), jak i Macu. Valve poinformowało, że Steam Play doczeka się bardzo istotnej aktualizacji. Dodane zostaną narzędzia, które (przynajmniej teoretycznie) sprawią, iż każda gra z oferty Steama będzie kompatybilna z Linuksem.

Valve korzysta z Protona, który jest niestandardową dystrybucją popularnego programu Wine. Nowe narzędzia będą wbudowane bezpośrednio w klienta Steama i możecie je wypróbować już dziś. Musicie tylko kliknąć na zakładkę Steam, a następnie przejść do Ustawień. Teraz w sekcji Konto zgłaszamy chęć dołączenia do betatestów nowego oprogramowania. Uruchamiamy ponownie klienta i gotowe.

Proton powinien zagwarantować lepsze rezultaty niż standardowe Wine. Podobno implementacja bibliotek DirectX w wersji 11 i 12 bazuje teraz na API Vulkan, zaś wydajność w grach korzystających z wielu wątków procesora „została znacznie ulepszona”. Proton to również lepsze wsparcie dla różnych kontrolerów i trybu pełnoekranowego. Na koniec warto dodać, że aktualnie nie ma planów przeniesienia nowej funkcji na Maca.

9 odpowiedzi do “Steam Play: Uruchomimy pod Linuksem niemal każdą grę”

  1. Jeżeli to zacznie działać dobrze i będę mógł grać w gry na Linuksie to mam gdzieś Windows 10.

  2. Jeśli takie coś miałoby sens, to zrobiliby to już przy okazji SteamOS.

  3. @SerwusX|Należy zwrócić uwagę, że Proton bardzo mocno zależy od zewnętrznych rozwiązań (Wine i innych współpracujących z nim). Od dłuższego czasu te rozwiązania się udoskonalają – w szczególności intensywnie rozwijane są projekty typu DXVK, tłumaczące DirectX 11 (i 10) pod Vulkanem.|Do tego trzeba to wszystko zintegrować i przetestować.

  4. Miło by było zobaczyć konkurencję dla Windowsa, a jeśli gry będą na Linuxie działać tak samo to popularność pingwinka gwałtownie się zwiększy. Oczywiście wiem, że na początku tak nie będzie, ale z czasem… Kto wie :P.

  5. Kluczowe słowo brzmi „NIEMAL”. Mam dziwne podejrzenie, że to „niemal” będzie obejmować większość nowych i topowych gier.

  6. Nowe narzędzia działają zdecydowanie lepiej niż operowanie na gołym Wine. Jak ktoś się obawia braku działania nowych gier, wystarczy że ona wspiera Vulcana, i to już powinno gwarantować sprawne i w miarę bezproblemowe działanie. Działa też znakomicie wiele klasyków i gier które mają problemy pod Windowsem. Problemy generują gry które zostały napisane w egzotycznych technologiach. Takie gry Jak Duck Game, poprzez użycie egzotycznego Frameworka XNA niestety odmawiają współpracy. Ironicznie gry AAA mają lepiej

  7. TheLastUnreal 22 sierpnia 2018 o 16:10

    Kurczę, fajnie(naprawdę, będę mógł uruchamiać na drugim lapku gry ze Steama na przykład jak ktoś przyjdzie i się tam zaloguje na swoje konto i nie ma tu problemu ze wspieranymi systemami!)

  8. Jeszcze chwila i będę mógł się nareszcie pożegnać z tym paskudnym Windowsem 😀

  9. Jak to się będzie miało do realnej wydajności? Nawet kilkanaście procent straty na minus może zniweczyć cały trud.

Dodaj komentarz