rek

Overkill’s The Walking Dead klapą, twórcy mają poważne problemy finansowe

Overkill’s The Walking Dead klapą, twórcy mają poważne problemy finansowe
Starbreeze musi walczyć o obniżenie kosztów i powrót nad kreskę.

Szwedzkie Starbreeze Studios, do którego od 2012 roku należy Overkill (seria Payday), od czerwca notuje odczuwalne spadki na giełdzie. Tuż przed tegorocznym E3 akcje firmy kosztowały równowartość 1,88 USD – teraz jest to już tylko 1,10 USD. Dodatkowo w trzecim kwartale 2018 straciła ponad 11 milionów dolarów – to prawie trzy razy więcej niż przed rokiem. Sytuację miała uratować atrakcyjna licencja na grę z uniwersum autorstwa Roberta Kirkmana. Premierę Overkill’s The Walking Dead, po wielu przygodach, zaplanowano na 6 listopada 2018 roku. Wagę tego tytułu podkreślał prezes zarządu Starbreeze, Bo Andersson, w oświadczeniu wystosowanym do pracowników:

Dzisiaj, po pięcioletnim okresie produkcji, debiutuje nasza największa gra. Overkill’s The Walking Dead jest naszym najważniejszym tytułem i to na nim teraz skupiać się będzie nasza strategia. Patrząc na to z szerszej perspektywy, chcemy, żeby tytuł stał się impulsem do przekształcenia Starbreeze w firmę z sukcesami, zdolną konkurować z największymi gigantami branży.


Niestety, rzeczywistość brutalnie zweryfikowała ambitne plany zarządu. Overkill’s The Walking Dead zebrała średnie recenzje (wersja pecetowa ma zaledwie 52% w serwisie Metacritic), a do tego gra w nią stosunkowo niewiele osób – tylko 14 tysięcy w szczycie, przy 240 tysiącach w przypadku Paydaya 2. Oczywiście poprzednia gra Overkilla jest na rynku o wiele dłużej, obrosła w treści, a przez jakiś czas można było odebrać ją za darmo, nie zmienia to jednak faktu, że szefostwo Starbreeze liczyło na zdecydowanie lepsze wyniki sprzedaży kooperacyjnej strzelanki na licencji The Walking Dead.

Starbreeze tłumaczy złe wyniki finansowe zachowaniem swoich rosyjskich i chińskich partnerów wydawniczych, którzy bardzo szybko wystawili Overkill’s The Walking Dead na różnorakich wyprzedażach. Dodatkowo 10 milionów dolarów od 505 Games za prawa do wydania konsolowej wersji tytułu zostaną wliczone do przychodów dopiero w przyszłym roku, co sprawia, że ten rok Starbreeze zamknie pod kreską. Żeby uspokoić swoich inwestorów, firma wydała oświadczenie prasowe, w którym padły między innymi następujące słowa:

[Sprzedaż Overkill’s The Walking Dead] jest oczywiście rozczarowująca, ale w kontekście liczby sprzedanych gier mamy z czym pracować. Mamy grono jednoczesnych graczy, co jest istotne dla przyszłych wyników w ramach naszej koncepcji gier jako usług. Zespół pracuje z pełną mocą, by dostarczyć usprawnienia gry i nowe treści, a sezon 2 wystartuje niedługo. Firma rozpoczęła projekt mający na celu ocenę działań oraz wdrożyła program redukcji kosztów oraz skupienia się na głównej działalności – wewnętrznej i zewnętrznej produkcji gier. Czynności te powinny zaowocowac istotnymi oszczędnościami w roku 2019 w porównaniu do 2018, głównie w obrębie działalnosci pobocznej. Rozpoczęliśmy przegląd naszych kosztów, by dopasować je lepiej do przychodów.


Starbreeze zamierza jeszcze w tym roku wypuścić mobilną grę Payday: Crime War. W planach ma również wydanie Psychonauts 2 (2019) oraz System Shocka 3. Nie wiadomo, jak sytuacja finansowa firmy odbije się na tym ostatnim tytule, którego produkcję obiecała wesprzeć kwotą 12 milionów dolarów. Gdzieś na horyzoncie jest również Payday 3.

14 odpowiedzi do “Overkill’s The Walking Dead klapą, twórcy mają poważne problemy finansowe”

  1. Oby nie zbankrutowali przed wydaniem Psychonauts 2.

  2. Popieram Mooorasa :v Premiera Psychonauts 2 musi się wydarzyć.

  3. @tommy50 masz rację, ale nie masz racji… Koszt gier singlowych jest wysoki i nie przynosi stałego dopływu gotówki jak ostatnio popularne gry uslugi. żeby zarobić na grze single player w tych czasach trzeba zrobić coś na miarę god of war,spider mana, a nie każdy to potrafi. Dużo bezpieczniej jest robić średniej jakości grę usluge, w której jest szansa że społeczność połknie bakcyla i zacznie grać i wydawać w niej pieniądze.

  4. Nic dziwnego skoro najlepszym elementem tej gry były… przedpremierowe trailery zapowiadające postacie…

  5. @Danon666 |masz rację, ale nie masz racji;) Gier „usług” jest za dużo, jak ktoś zainwestuje czas i pieniądze w jeden tytuł to gra w niego cały czas. Nie będzie raczej sytuacji, w której ktoś gra i opłaca kilka takich pozycji – gracze przywiązali się do poszczególnych gier i nowym usługom ciężko się przebić. Jest PUBG/Fortnite i całą reszta, która nigdy takiego pułapu nie osiągnie („dzieła” Bleszinskiego).

  6. No, trailery były mega, choć cierpiały na to samo co trailer do Dead Island kiedyś – nijak nie miały się do gry ani jej nastroju. A Psychonauts 2 musi wyjść.

  7. Zrobili świetne Enclave w które nawet teraz gra sie przyjemnie.Co do Overkill Walking Dead to szkoda ale gra jest niestety słaba.

  8. @devalionZdziwilbys się jak łatwo wydać gre usługę. Siedzę w branży Chińczycy lykaja jak pelikany. Mamy tytuły gdzie obrót w europie daje nam z 5% przychodu, a Chińczycy (pojedyncze osoby) sa w stanie wydawać 10.000zł+ i z nich jest cała kasa.co do gier te zazwyczaj zwykłe klikacze bez fabuly czy fajnego gameplaya

  9. Mogli zrobić zamiast tego The Darkness 3. Ale nie…

  10. Oglądając trailery miałem nadzieję na solidny singlowy tytuł z zombiakami. Potem był jakiś gameplay z b.wczesnej wersji.. kijowe animacje uderzeń… No cóż.. można poprawić.. Potem była premiera.. włączyłem twitcha.. patrzę na gameplay i się zastanawiam WTF? Co to za gra? Gdzie klimat z trailerów? Fabuła jakaś? Cokolwiek? Ciasne pozamykane korytarze, jakieś kijowe mini misje, za grosz klimatu.. nie dziwię się, że oceny są słabe. Szkoda bo zapowiadało się coś zupełnie innego.

  11. Developer: robi kiepską grę|Gracze: nie kupują gry |Developer: 😮

  12. @Darku22 |Na jaką platformę te klikacze wydajecie, że Chińczycy tak łykają? PC/PS4/XBox One? Bo jak na komórki to jednak trochę nie w temacie newsa.

  13. A co z Dead by Daylight? Przecież oni je wydali, a developer tej gry ssie pieniądze od fanów gry jak chce (płatne DLC, skiny). Owszem też gra w nie tam ok. 25k ludzi, ale patrząc po swoich znajomych co potrafili w tydzień wywalić na skiny tam nawet po 300 zł to raczej sprzedaż mają tam dobrą…

  14. Pomijając grę, to całe uniwersum TWD trąci już stęchlizną i nudą więc i sam temat był raczej nastawiony na średnie przyjęcie, na czele z serialem który ciągle mnie zadziwia w kwestii jak bardzo można sięgnąć dna przy ciągle spadającej oglądalności. Szkoda że twórcy nie znają terminu o zejściu ze sceny niepokonanym, zwłaszcza porównując pierwsze sezony do tego co teraz scenarzyści tam wyprawiają.

Dodaj komentarz