Stadia będzie potrzebować łącza 25 Mb/s do rozgrywki w 1080p w 60 fps-ach

Google umiejętnie podgrzewało atmosferę przed swoją prezentacją na Games Developers Conference. Co prawda szumnie zapowiadana obecność przedstawicieli id Software oraz Ubisoftu nie przyniosła żadnych wielkich ogłoszeń (na co wszyscy liczyliśmy), a jedynie informację, że w usłudze Google’a będziemy mogli ograć np. nowego Dooma. Właśnie – usłudze, ponieważ mimo licznych plotek na temat nowej konsoli firma zaprezentowała Stadię (wcześniej znaną jako Project Stream), platformę streamingową do gier. Jedynym nowym urządzeniem, które zobaczyliśmy, był dedykowany kontroler. Jak twierdzi Google, Stadia już w tej chwili zapewnia na dowolnym urządzeniu z Chrome’em obraz w jakości 1080p w 60 klatkach na sekundę, jednak podczas konferencji nie dowiedzieliśmy się, jak szybkiego internetu będzie potrzeba, by móc się nacieszyć graniem w takich warunkach.
Phil Harrison w rozmowie z Kotaku zdradził co nieco w tej kwestii:
Udało nam się sprawdzić wiele z tych rzeczy w naszym teście Project Stream pod koniec ubiegłego roku, począwszy od października. Aby uzyskać 1080p i 60 klatek na sekundę, potrzeba było około 25 megabitów na sekundę. W rzeczywistości zapotrzebowanie jest nieco mniejsze, ale właśnie w tych okolicach umieściliśmy zalecane przez nas minimum. Jednak dzięki innowacjom, które wprowadziliśmy po stronie streamującej oraz po stronie kompresji, już w momencie uruchomienia usługi będziemy w stanie uzyskać 4K, podnosząc wymaganą przepustowość tylko do około 30 megabitów na sekundę. Jeśli więc masz mniejszą przepustowość, zapewnimy ci niższą rozdzielczość.
Tak więc już 25 Mb/s wystarczy Stadii, żeby zapewnić płynną rozgrywkę przy grafice dobrej jakości. Jeśli chodzi o 4K, to nie wiadomo jeszcze, czy wspomniane 30 Mb/s pozwoli grać w 60 fps-ach. W wielu miejscach taka prędkość jest wciąż nieosiągalna, jednak nie powinniśmy się tym na razie przejmować, ponieważ w Polsce usługa i tak nie będzie raczej dostępna w chwili premiery. Zapytany o koszty korzystania z platformy, Harrison odpowiedział, że wszystkie szczegóły poznamy latem (być może na E3). Premiera Stadii ma mieć miejsce w 2019 roku, ale kiedy dokładnie – nie wiadomo.
Czytaj dalej
-
To może być koniec FBC: Firebreak. Po premierze dużej aktualizacji strzelanka...
-
Kolejny Indiana Jones już powstaje? MachineGames przyznaje, że pracuje nad nową...
-
Alan Wake 2, Heroes 3 Complete i inne. Darmowe gry...
-
Microsoft nie zostaje w tyle. Nowy Xbox ma być sprzętem hybrydowym, na którym odpalimy...
28 odpowiedzi do “Stadia będzie potrzebować łącza 25 Mb/s do rozgrywki w 1080p w 60 fps-ach”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
A 30 megabitów na sekundę, aby pozwolić grać w 4K.
Prostą matematyką mogę sobie pozwolić na 8 fpsów w 1080p.
Akurat w Polsce nie jest tak źle z szybkością internetu. Ja płacąc 50 zł. miesięcznie mógłbym grać w 8k 60 fps xD Jeśli lag będzie wystarczająco niski to mogli by streamować gry na VR w bardzo wysokiej rozdzielczości.
Ciekawe czy na tej żałosnej neostradce będzie dało to odpalić. Niby 80 mb/s, ale w rzeczywistości prędkość oscyluje w 30-40 mb/s, już nie wspominając o normie w postaci utrat pakietów, o których obsługa tego dostawcy nawet nie słyszała i nie wie co to jest podczas zgłoszeń „o awarii”. Heh, niby XXI wiek, ale mam wrażenie, że dziesięć lat temu było tak samo. Chciałoby się mieć alternatywę, ale nie mam :/ Nie tam gdzie mieszkam.
@Hijack znam ten ból
No, miasta to spoko. Wsie? Nie spoko. xD No, ale my nie musimy się tym przejmować. Jak to u nas wprowadzą to na wsi będzie standardem 250mb/s a w mieście standardem 10gb/s. Więc spokojnie. xDD
Brzmi trochę zbyt pięknie aby było prawdziwe. Serio tylko 30 mb/s? Już teraz standardem jest 200 – 400 mb/s, a i tak wielu narzeka, że za wolne. Ciekawa jestem jak to z tym będzie naprawdę.
Mój PC wystarcza do grania w 1080p ze 144 FPS, ale internet 10 Mb/s nie pozwala nawet na płynne oglądanie filmów online w 1080p. Także ja zostaję przy swoich grach, a od streamingu trzymam się z daleka.
Super, tylko że na prezentacjach dało się zauważyć pewien problem który morduje wszystkie tego typu rozwiązania – opóźnienia. Widać było na tej próbnej grze którą pokazywali, że występują opóźnienia które utrudniają rozgrywkę. W dobie zalewu gier typu multiplayer takie coś jest po prostu gwoździem do trumny i nie widzę na razie większego sposobu jak to przeskoczyć, bo nawet miliardy jakimi dysponuje Google nie pozwolą im postawić po kilka serwerowni w każdym kraju.
A to dalej nie rozwiąże problemu tylko go zminimalizuje, reszta i tak leży po stronie odbiorcy i stabilności jego łącza.
„Tak więc już 25 Mb/s wystarczy Stadii, żeby zapewnić płynną rozgrywkę przy grafice dobrej jakości. Jeśli chodzi o 4K, to nie wiadomo jeszcze, czy wspomniane 30 Mb/s pozwoli grać w 60 fps-ach.”|…wedle deklaracji dystrybutora. To nie pierwszy, i nie ostatni raz kiedy dystrybutorzy coś obiecują. Dopiero rzeczywistość zweryfikuje te obietnice. Cpt. Obvious.
@Aos, myślę, że stać ich na postawienie kilku serwerowni jeśli nie w każdym kraju to jeśli chodzi o Europę , to np. Anglia, Niemcy, Włochy, abonament moim zdaniem nie powinien być większy niż 20 euro/m-c, a jaki będzie, zobaczymy.
Mordeczki, jak macie na wsi niską prędkość neta, zainteresujcie się, czy wasz obszar obejmuje projekt POPC z UE – jeśli dobrzę kojarzę, szczególnie południowy wschód na tym zyska. A jak już jest/ma być, to wydaje mi się, że jest gdzieś rozpiska, jaki telkom zajmuje się inwestycją. Stąd prosta droga do operatora, żeby ugadać/dowiedzieć się czy twój dom podłączą. Różnie bywa, ale czasami da się dogadać
Czyli konieczna jest przeprowadzka, na mojej wsi to nie przejdzie 🙁
@rogier66 Piszesz, jakby to POPC było jakimś wybawieniem dla całej Polski, a z tego co widzę działa tylko w kilku regionach. Mieszkam w Szczecinie, a o internecie szybszym niż maksymalne u mnie 10 Mb/s nawet operator nie jest w stanie nic powiedzieć. O światłowodzie mogę na razie tylko pomarzyć.
Tymczasem moim netem maksymalnie pobieram prędkością ~800 kb/s…
Nie tylko szybkość łącza się liczy, ważne są też opóźnienia. Co mi po szybkim necie jeśli będzie miał ping na poziomie 100ms albo większy, bo takie przypadki nie są wcale rzadkością.
Jeśli się nie mylę, to netflix działa na tej samej zasadzie..I u mnie nie działa zbyt dobrze. Niby mam łącze na fullHD ,ale ogólnie HD, bo lepszego monitora nie mam. Ale jakoś potrafi spaść nawet do 144p, i nie wiem czy to wina netlfixa, czy wina mojej sieci.
@toyminator a to dziwne, bo na moim internecie 3mb/s netflix spokojnie odtwarza filmy w full hd bez żadnych problemow, chyba że ktoś inny równocześnie z niego korzysta
@DarZ Jest to dla mnie przerażające że w mieście w którym mieszka 400 tysięcy osób można uzyskać co najwyżej 10 Mb/s. U mnie pomimo tego że mieszkam w mieście w którym jest 30 tysięcy mieszkańców normą jest internet około 50Mb/s a w tym momencie to w sumie większość miasta jest już podpięta do światłowodu i bez problemu można nawet wziąć sobie 800 Mb/s.
Jeśli na moim łączu 300mb/s po kablu będą duże opóźnienia to od razu to wykluczy dużą gamę gier, które jednak tej responsywności potrzebują. W szybkie shootery online raczej na bank się nie pogra i tak :/
Szczerze to bawiło mnie jak ludzie sceptycznie podchodzą do wydania Microsoft który jest w dużo lepszej pozycji a jak optymizmem patrzą na wersję googla który w zasadzie niema odpowiedniego sprzętu jeszcze. Google powtórzył deklaracje onlive i tak samo to się moim zdaniem sknczy(youtube ma słaba jakość, śmieszny bitrate, a oni mi wmówić prubuja że zrobią cuda)
oho, z bitratem youtuba, to chyba raczej sie grać nie pogra, no i pad podobno fatalny, jakby wzorowany na najgorszych cechach konkurencyjnych rozwiązań… reklamują, że 4k dla każdego, ale jakość pewnie będzie na poziomie 1080p upskcalowane, do tego wymagania do 4k pewnie. Inna sprawa, że zwyczajowo youtube do 4k potrzebuje 35-45 Mb/s do 30fps i 53-68 Mb/s do 60 fps, pytacie skąd wiem, sami podają te wartości. https:support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=pl
tommy50 ale naopowiadali bajeczek.. cuda wianki. coś możliwe może za 10 lat. Sprzedali tą samą śpiewkę co inni, że bez opóźnień, że instant… tymczasem w trakcie testów miejscami input lag myszy i klawiatury był zbyt duży. Google nie posiada wystarczającej infrastruktury sieciowej. mógłbym potraktować poważnie gdyby zapowiedział to amazon… ale nie google. I niema takiego produktu googla który by im wyszedł… nawet wyszukiwarki internetowej nie mają a taką promują(mają silnik pozycjonujący).
Używam GeforceNow i działa to świetnie, ale największą bolączką streamingu nie jest opóźnienie, ale jakoś przesyłanego do nas obrazu. Nie jest to wina łącza internetowego, a braku kodeku. Na chwilę obecną nie ma tkaiego kodeku, który byłby w stanie nagrać obraz 1:1. Streming gier to co innego niż filmów, bo tu mamy 3d i kodek musi w kilku płaszczyznach zapisywać obraz. Na chwilę obecną nikt nie zaprezentował takiego kodeka a nawet planów. Może google ma coś takiego i wyprzedzi wszystkich?
Taki kodek byłby kamieniem milowym w streamingu, jak np wprowadzenie akceleracji 3d w grach czt DRX.
opóźnienie jest na poziomie xboxa one, gdzieś tam tabelka w necie lata, chyba DF zrobiło test
@Krax, pewnych rzeczy po prostu przeskoczyc sie nie da. Input lag przy takiej usludze zwyczajnie musi byc i musi byc wiekszy niz granie lokalnie. Przeciez tez nic nowego nie odkryli. Tego typu uslugi byly na rynku wczesniej, a aktualnie dostepne pozwalaja „wynajac” zdalny komputer na ktorym uruchamiasz gry.