PlayStation 5: Oficjalnie poznaliśmy szczegóły techniczne

Nareszcie doczekaliśmy się jakichś pewnych informacji dotyczących PS5. Na temat kolejnej konsoli Sony i jej możliwości plotkuje się już od miesięcy, dlatego konkretne informacje uzyskane na oficjalnej prezentacji prowadzonej przez Marka Cerny’ego, głównego architekta PlayStation 4 i 5, w której uczestniczyli dziennikarze Wired, cieszą po stokroć. Szczególnie biorąc pod uwagę to, że następczyni „czwórki” zapowiada się na naprawdę mocny sprzęt.
PlayStation 5 będzie napędzane przez ośmiordzeniowy procesor AMD (w mikroarchitekturze 7 nm Zen 2) z trzeciej generacji Ryzenów. Kartą graficzną będzie zaś specjalnie przygotowany Radeon Navi, który ma wspierać ray tracing – zapewnić ma to widoczny skok jakościowy grafiki, szczególnie, że GPU ma być zdolne do wyświetlania tego wszystkiego w rozdzielczości 8K. Technologia ta oferuje developerom także niewizualne korzyści, jak np. możliwość sprawdzenia dzięki symulacji dźwięku przy użyciu promieni, czy wrogowie usłyszą w danym miejscu gracza. Właśnie, dźwięk – przy tym wszystkim Sony nie zamierza o nim zapomnieć (jak to poniekąd stało się przy przejściu z poprzedniej generacji na obecną). Czip AMD będzie posiadał specjalną jednostkę dla dźwięku 3D, co zdaniem Cerny’ego „na nowo zdefiniuje, co dźwięk może robić w grach wideo”. Dzięki temu wrażenia mają być dużo bliższe tym rzeczywistym, a odczucie przestrzenności odgłosów – jeszcze lepsze (co ciekawe, nie tylko na słuchawkach, chociaż na nich efekt ma być najlepszy).
Podczas prezentacji skupiono się także na dysku twardym – PlayStation 5 ma posiadać specjalnie przygotowane dla niej SSD. Ma to wpłynąć w dużym stopniu nie tylko na komfort rozgrywki (w przywołanym przykładzie szybka podróż w Spider-Manie zabierała na PS4 Pro 15 sekund, na devkicie nowego sprzętu – 0,8 sekundy), ale również na nią samą. Ponieważ kamera w grze (znów przywołano tytuł z Peterem Parkerem) nie może poruszać się szybciej, niż konsola jest w stanie pobierać dane o otoczeniu z dysku, jej prędkość jest ograniczona właśnie tym parametrem. W momencie, gdy proces zostanie przyśpieszony (dzięki dyskowi SSD właśnie), kamera również będzie mogła być bardziej dynamiczna. Nie poznaliśmy jednak żadnych technicznych szczegółów na ten temat.
Inną ważną informacją jest potwierdzenie wstecznej kompatybilności z PS4 (nie padło jednak słowo o wcześniejszych generacjach), co wynika z tego, że PS5 bazuje na architekturze poprzedniczki. Dowiedzieliśmy się też, że PS VR ma działać również z nową konsolą, a ona sama będzie obsługiwać fizyczne nośniki. Premiery nowego sprzętu Sony nie możemy spodziewać się w tym roku, a duża część tytułów dostępnych w momencie jej premiery trafi również na na konsole obecnej generacji. Podczas prezentacji nie wspomniano o sumie, jaką będziemy musieli na to cudeńko wyłożyć.
Czytaj dalej
27 odpowiedzi do “PlayStation 5: Oficjalnie poznaliśmy szczegóły techniczne”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Część
W sumie to nic ciekawego nie powiedzieli, ten ray tracking to ciekawe ale napewno nie w 8k raczej jakiś upscaling.
Wsteczna kompatybilność na PS5 o tak, no to Microsoft już na starcie będzie musiał wydać jakieś mocne exy, bo inaczej PS5 zje go na śniadanie i juz na starcie przegra rywalizację z Sony. Z drugiej strony wsteczna kompatybilność PS5 to też paradoksalnie zła wiadomość, bo w czasie, gdy Microsoft będzie wydawał exy na nowego Xboxa, Sony może spocząć na laurach i wypuszczać przez pierwsze 2 lata tylko remastery, czerpiąc zysk jeszcze z gier na PS4.
Tylko wiemy o podzespołach. Jeżeli to prawdziwa informacja to według mnie nie ma co liczyć na wsteczną kompatybilność z prostego powodu jak sony raz powiedziało. Gra została wydana na PS 4 to będziesz grał na PS 4 czyli w skrócie jak wyjdzie PS 5 będzie sporo remasterów i remake. Teraz zapewne dużo ludzi powie że nie opłaca się kupować PS 4 dla mnie nadal się opłaca bo mamy tytuły na PS 4 które są już tanie i to są gry świetne 🙂 O ray tracing bym się nie skupiał bo są od tego inne technolgie jak w Unity
@Sejman Skoro będzie wsteczna kompatybilność, to po co sony by miało wydawać remastery gier z ps4?
@ urbanzone03 – Wsteczna kompatybilność musi być bo inaczej tej konsoli nie sprzedają. Jeśli na starcie sprzęt będzie odpalał wszystkie gry z PS4 to ludzie chętniej się na niego zdecydują. Co do Ray Tracing to może być to wsparcie software`owe i implementacja jak w Cryengine lub szerokie wsparcie również dla implementacji z Claybook.
@ja0lek Chodziło mi o remake coś na wzór RE2. Dzięki za zwrócenie uwagi.
@ja0lek bo rozdzielczość 8k
Patrząc na te podzespoły zastanawiam się czy upgrade mojego peceta ma sens jeszcze sens, musiałbym ogrom kasy wydać aby chociaż doścignąć poziom przyszłych konsol. Chyba przyjdzie pora aby po latach przesiąść się na konsole.
No i fajnie. Bydzie grane.
Sukces to będzie jak na następnej generacji zobaczmy prawdziwe 4K jakie jest teraz na PC, bo to obecne pseudo 4K na obecnych konsolach jest mniej ostre i wyraziste niż PC-towe Full HD. Zwykły chwyt marketingowy.
To czyżby już skończy się jączenie mordą od prawie 3 lat o tych prorokach którzy byli tacy pewni premiery w 2019 roku? Gdzie Ci eksperci co najpierw w 2016 roku mówili że już w 2017 będzie ps5 a potem że w 2018 a że 2019 to już pewniak? Pytam się gdzie jesteście… Ps ja od 4 lat powtarzam 2021 to realna premiera w sklepach ps5, ewentualnie na święta 2020, ale zobaczycie 2021 jest naprawdę realne i póki co mam szanse zgadnąć w porównaniu do tych co psioczyli o 2019
joeblack jestes miszcz inni to joke
Fajnie, jakby obsługiwała Dolby Atmos, mam nadzieję, ze tak będzie.
Wygląda to obiecująco, ale czekam na więcej szczegółów. Cieszy wsteczna kompatybilność z PS4, ale fajnie by było, gdyby do ich sklepu trafiły gry z PS3 i VITA (Persona 4 Golden), ale z tym może być problem, bo wielu PS3 było pod względem architektury sprzętu potworkiem, z którego więcej soków wycisnęło zaledwie kilka firm jak Naughty Dogs czy Santa Monica.|Jeśli będzie kosztować w okolicach 2000 złotych, to być może wezmę nawet na premierę.
Liczyłem, że wsteczna kompatybilność obejmie jeszcze PS3. No cóż, może za dużo wymagałem :v
Nie ma podanej ani ceny, ani daty premiery. Co bedzie czas pokarze. Napewno nie kupie na premiere. Mam mase gier do ogrania na ps4 nie wspomniajac o grach na PS3. Wole poczekac i sprawdzic czy konsola nie bedzie cierpiec usterki, przegrzewanie sie, glosna prace etc. PS4 pro potrafi glosno buczec, sytuacje uratowal dopiero zakup sluchawek.
Jak będzie 60 fpsów w grach to pomyślę o zakupie.
Scorpix|Patrząc na specyfikację, to zakładam cenę w przedziale 2500 – 3000 zł na premierę. Naprawdę byłbym zdumiony gdyby kosztowała 2 tys lub mniej.
@Xellar|Moim zdaniem będzie kosztować około 2000 złotych. Sporo kasy dostają przecież z PS+.
8K matko z córką, darowali by sobie to zwiększanie numerków. Wprowadzili by przynajmniej prawdziwe 4K.
@tommy50 Ja wiem że to marketing ale nawet tu już zaczynają przesadzać. Jestem ciekaw ile w ogóle jest telewizorów 4k, na świecie, w stosunku do fullhd. No ale i tak się dziwię że mowa jest o 8k. Już część producentów telewizorów coś o 16k wspomina XD
Ja wyleczyłem się z 60fps mając telewizor z trumotion.. panowie z HDR na YouTube pokazali różnice w grze tomb rider w 60fps bez trumotion i 30fps z trumotion, uznali że różnice są niezauważalne a to profesjonaliści… Sam też to zobaczyłem i gram już w trumotion, taki rdr2 optycznie wygląda jakby był w 60fps… MoE ktoś jeszcze z was próbował grania z trumotion?
https:youtu.be/Dh6TE5yNyRo zobaczcie sobie jak to działa trumotion w grach
@joeblack1989 – „trumotion” to opcja do wyświetlania obrazu dla matrycy. Nie ma wpływu na płynność gry.
Kompatybilność wsteczna z ps4 czyli na premierę ps5 nie zagramy w nic nowego. Chyba, że tlou part 2 , ghost of tsushima czy nawet nowa gra od kojimy zostaną wydane tylko na ps5. Bo po co kupować nową konsolę, do gier które już się przeszło. Dla mnie mogą obiecywać i 64k, byle gry dobre wychodziły.
@cali trumotion nie wpłynie na działanie konsoli ale na płynność wyświetlanego obrazu już tak… U mnie na różnica odczuwalna w graniu jest duża… Taka że włączając na PS4 pro grę w 60fps a 30plus trumotion nie widać różnic… Grałem w rdr2 bez trumotion to wytrzymałem 5 minut bo obraz drgał i był to dla mnie pokaż slajdów a przy trumotion wszystko jak ręką odjął, miałem wrażenie że gram w okolicach 40-45 FPS dlatego 60fps nie jest tak na konsoli ważne, wystarczy takie motionplus z małym imput lagiem