15.10.2021
Często komentowane 87 Komentarze

Zawartość CD-Action 12/2021

Zawartość CD-Action 12/2021
W aktualnym CDA oddajemy pierwsze strzały w Battlefieldzie 2042, drażnimy el presidente w Far Cry’u 6, witamy Diablo II: Resurrected chlebem i siarką, przybliżamy historię dyskietek, pochylamy się nad adaptacjami „Diuny” i omawiamy myszki oraz klawiatury dla graczy.

Początek magazynu tradycyjnie przeznaczyliśmy na Info, w którym pojawiły się dwa grubsze tematy – finał batalii sądowej Epica z Apple’em (Otton) oraz wrześniowe Nintendo Direct (spikain). W dziale Już graliśmy dzielimy się wrażeniami z przedpremierowych wersji sześciu gier. Dowiecie się m.in. tego, czy Battlefieldowi 2042 (Krigor) przysłużyło się odejście od klas żołnierzy na rzecz specjalizacji i dlaczego dobrze się stało, że najnowsza piłka nożna Konami nosi tytuł eFootball 2022 (Ninho), a nie PES.

cda_12_2021_rozkladowka_01_c16x1.jpg

Głównym daniem w Recenzjach jest artykuł b-side’a o Far Cry’u 6, ale pewnie nie mniejsze zainteresowanie wzbudzi Diablo II: Resurrected (Krigor). Na uwagę z całą pewnością zasługują też Kena: Bridge of Spirits (fantastyczny debiut, który zachwycił Eugeniusza Siekierę) oraz FIFA 22 (Ninho donosi, że istotne zmiany w tej odsłonie znacząco wpływają na rozgrywkę). Wśród 33 ocenionych w tym wydaniu gier znalazły się też m.in. Life Is Strange: True Colors (Ranafe), Lost Judgment (Witold), Pathfinder: Wrath of the Righteous (Cursian), NBA 2K22 (Otton), WRC 10 (enki), Death Stranding: Director’s Cut (Witold) i Tales of Arise (Otton). Znaleźliśmy też dwie strony dla Cyberpunka Red (Ranafe), czyli najnowszego wydania słynnego papierowego systemu RPG, który stał się fundamentem dla gry Cyberpunk 2077.

cda_12_2021_rozkladowka_02_c16x1.jpg

Publicystykę rozpoczyna długa i barwna opowieść Smugglera, który na sześciu stronach przybliża historię dyskietek. Na kolejnych kartkach Bartłomiej Kluska przedstawia polski aparat Oko sprzed 100 lat, natomiast DaeL zajmuje się zjawiskiem przerabiania oryginalnych gier na sequele znanych serii, a także przygląda się adaptacjom „Diuny”. Proponujemy też Magazyn Kulturalny, Szpilecztery felietony (Papkina, Ninho, Cascada i Smugglera, który w osobistym tekście żegna sir Clive’a Sinclaira).

cda_12_2021_rozkladowka_03_c16x1.jpg

W dziale Technologie w oczy rzuca się przede wszystkim sześciostronicowy poradnik poświęcony myszkom i klawiaturom dla graczy. Krigor przyjrzał się w nim 12 wartym polecenia modelom gryzoni i takiej samej liczbie klawiatur. Do tego dorzuciliśmy sześć samodzielnych testów sprzętowych: dysków SSD Seagate FireCuda 530 2 TBWD Black AN1500 2 TB, laptopów Acer Predator Triton 300SEAsus ROG Strix G15 Advantage G513QY oraz smartfonów Xiaomi Mi 11 Ultrarealme GT 5G.

cda_12_2021_rozkladowka_04_c16x1.jpg

SPIS TREŚCI


WERSJA CYFROWA

Po cyfrową wersję CD-Action 12/2021 (w formacie PDF) zapraszamy do naszego sklepu. Tylko u nas kupicie wydania elektroniczne w niższej cenie (11,99 zł), a dodatkowo cała kwota z ich sprzedaży trafi do nas, bo ominiecie wszelkich pośredników.

Przypominamy, że wszyscy posiadacze prenumeraty magazynu drukowanego dostają wydania cyfrowe w prezencie!

cda_12_2021_ewydanie_c16x1.jpg

SPIS TREŚCI

  • Epic kontra Apple: epilog
  • Newsy
  • Kto zagra Mario?!
  • W PRODUKCJI

  • Dark Envoy
  • JUŻ GRALIŚMY

  • Battlefield 2042
  • Peripeteia
  • Timberborn
  • Potion Craft: Alchemist Simulator
  • Destroy All Humans! 2: Reprobed
  • eFootball 2022
  • RECENZJE

  • GameWalker
  • Far Cry 6
  • Diablo II: Resurrected
  • Deltarune: Chapter 2
  • FIFA 22
  • Severed Steel
  • Medieval Dynasty
  • Tails of Iron
  • Mayhem Brawler
  • Life Is Strange: True Colors
  • Dice Legacy
  • Lost Judgment
  • Arboria
  • Sable
  • Aragami 2
  • Eastward
  • Sonic Colours Ultimate
  • WarioWare: Get It Together!
  • Clid the Snail
  • Centipede: Recharged
  • NBA 2K22
  • Pathfinder: Wrath of the Righteous
  • Hoa
  • Golf Club Wasteland
  • Tales of Arise
  • BloodRayne Betrayal: Fresh Bites
  • WRC 10
  • Kena: Bridge of Spirits
  • The Artful Escape
  • Death Stranding: Director’s Cut
  • Flynn: Son of Crimson
  • Cyberpunk Red (gra fabularna)
  • Toem
  • Kaszanka Zone: RICO London
  • PUBLICYSTYKA

  • Osiem cali, które zmieniło świat
  • Felieton: Zagraj to jeszcze raz, Phoebe Buffay!
  • Muzeum Techniki: Aparat Oko
  • Doklejone sequele
  • Felieton: Okruchy życia
  • Gra o Diunę
  • Felieton: Żegnaj, Clive
  • Felieton: EA, przestań mi Lewandowskiego prześladować!
  • Magazyn Kulturalny
  • Szpile
  • TECHNOLOGIE

  • Poradnik – Oręż dla gracza
  • Newsy technologiczne
  • Testy:
    • Dysk SSD Seagate FireCuda 530 2 TB
    • Dysk SSD WD Black AN1500 2 TB
    • Laptop Acer Predator Triton 300SE
    • Laptop Asus ROG Strix G15 Advantage G513QY
    • Smartfon Xiaomi Mi 11 Ultra
    • Smartfon realme GT 5G
  • INNE

  • Action Redaction
  • 87 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 12/2021”

    1. a juz chcialem zrobic niusa a propo alter okladki , ale w sumie zarabisty pomysl, cos ala karty, ale moze by tak zrobic z tego naklejki i kazdy moglby sobie obkleic pokoj :)ja jestem na tak bo w sumie mozna jeszcze dawac w ramke ale to kosztuje hmmm…

    2. @Marcellomar PCF też już zrezygnował z krążka DVD…

    3. Złotówka różnicy między wydaniami…Nie wiedziałem że papier jest aż tak tani…:)

    4. Od kiedy gry poniżej 8+ dostają znaczek „CD-Action poleca”?

    5. @aRo Nie powinno tak być. Jeśli się zdarzyło, to przez pomyłkę.

    6. Stwierdziłem, że w ramach protestu (brak płyt, gier, mniejszy format, który zaburzył proporcje na półce oraz ogólnie i inne przewiny – np. brakująca literka na grzbiecie) po 20 latach kupowania ten numer sobie odpuszczę i nic mnie nie zmusi żeby wyjść i go kupić ! – dlatego wysłałem po niego żonę 😀

    7. Krwiste mięcho warto przerzuć a soczyste przeżuć. Got it Smuggler 😀

    8. @Nalimir Ten babol to nie wina Smugglera.

    9. Moja o tyle, ze nie dostrzeglem tego babola w finalnej wersji tekstu. Ale to syndrom goscia w muzeum, ktory chodzil nisko pochylony nad kazda gablotka, zeby niczego nie przegapic. A potem sie zdziwil jak go zapytano jak mu sie podobal szkielet wiieloryba stojacy posrodku muzeum. Nie zauwazyl go, wgapiajac sie w gabloty. Wiec choc sam tego nie napisalem, poczuwam sie.

    10. Dobry numer – Fajna okładka – zawartość dobrze się czyta ( szczególnie w WC) – Rozwaliła mnie notka o Clive Sinclairze – Też zaczynałem początek z grami na ZX Spectrum+ – To niezapomniane chwile – Wgrywanie gry z kasetowca to była magia :)|Dziś patrząc na to to tylko wielkie zdziwienie jak oni tak wspaniałę gry zmieścili na 48 kb pamięci ???

    11. Co do braku rodzimej lokalizacji do gry Arboria rzeczywiście to dziwna sytuacja, nie jest to też ostatni taki przypadek, bo ostatnio Jupiter Hell też od polskich twórców jest tylko po angielsku! To już robienie sobie jaj przez wydawców. A do do Aragami 2, oprawa wygląda jak wczesna era PS2, przykro patrzeć, jak twórcy spaprali ten sequel, bo na profilu Pecetowo autor również narzekał na kontynuację.

    12. No w końcu… Widzę Smuggler, że nowy Wydawca CDA nawiązał z Tobą oficjalną współpracę. Blisko 25 lat charytatywnej pracy nareszcie zostało docenione i umieszczono Cię w sekcji Współpracownicy 🙂

    13. @goliat ależ skąd! Przychody polskich twórców z lokalnego rynku to raptem kilka procent, a w wypadku niszowej Arborii: pewnie 1/100 wpływów. Smutna prawda jest taka, że autorom indie nie opłaca się przygotowywać lokalizacji na polski. I nie ma się tu co obrażać (no chyba, że na rodzimych odbiorców, którzy nie generują popytu).

    14. @Papkin Oczywiście zdaję sobie sobie sprawę, że przychody polskich twórców w większości generuję zagranica, ale sporo indie gierek od zagranicznych twórców jednak polski język ma. Kiedyś polskich graczy straszono, jak to przez piractwo w Polsce polskie gry mogą być po angielsku. Dzisiaj wskaźnik pirackiego oprogramowania jest o wiele niższy, za gry płacimy tyle, co gracze zachodni, a poza tym choćby kinowa lokalizacja to powinno być minimum, zwłaszcza od polskich twórców.

    15. Zwłaszcza, że przygotowanie lokalizacji kinowej to nie jest jakiś duży koszt, kiedyś polscy dystrybutorzy w latach 2000-2001 masowo stawiali na pełną lokalizację, a przypomnę, że wtedy dany tytuł sprzedawał się średnio w 5 tysiącach egzemplarzy. Dzisiaj jest o wiele lepiej, kiedyś Ubisoft Polska chwalił się, że tylko w pierwszym tygodniu sprzedaży pierwszego Watch Dogs w Polsce rozeszło się 37 tysięcy egzemplarzy. A jak wykuzują badania pewnej agencji zajmującej się grami, nawet w indie grach polski język

    16. może zwiększyć popyt na daną produkcję u nas, kiedyś widziałem na allegro w dziale gry na konsole niezależną gierkę na Switcha, na którą był spory popyt, ponieważ była po polsku. A przypomnę, że konsola Nintendo w stosunku do sprzętu Sony i Microsoftu jest u nas sprzętem niszowym, z winy samego Nintendo. Więc nie gadają tutaj głupot Papkinie, że polscy gracze nie generują odpowiedniego popytu.

    17. @ Goliat |Jakie głupoty? Z faktami się nie dyskutuje. Nie robi się wersji PL bo to się nie opłaca. Koniec. „Badania pewnej agencji” wykazują, że problemem jest Twoja niechęć do nauki angielskiego w obecnych czasach. 37 tysięcy egzemplarzy Watch Dogs, no, Ubisoft by zbankrutował gdyby nie wersja PL 😉 Dobrze, że reszta świata dokupiła te marne 10 milionów kopii, i jakoś związali koniec z końcem. /s

    18. @goliat W Arborię (według SteamDB) w rekordowym momencie grało 300 ludzi. Porównywanie Ubisoftu do maleńkiego studia indie, które w Polsce sprzeda dwu, może trzycyfrową liczbę kopii, jest zupełnie bez sensu. Coraz więcej produkcji – zwłaszcza niezależnych – nie będzie miało polskiej lokalizacji i musimy się z tym liczyć. Wynika to również z faktu, że – jako Polki i Polacy – relatywnie niewiele w indie gramy.

    19. Na GIC-u rozmawiałem na ten temat z Michałem Gembickim (prezes Klabatera), który wręcz stwierdził, że zdarza mu się zlecać lokalizację „z przyczyn prestiżowych”. Nic w tym dziwnego, według raportu „The Game Industry of Poland 2020” aż 97% przychodów polskich twórców pochodzi z eksportu. W przypadku małych zespołów gwarantuję, że wpływy z Polski to mniej niż 3%.

    20. Bardzo fajnie opisana historia dyskietki, dzięki SMG.

    21. @Sasquatch Angielskiego akurat nauczyłem się parę lat temu, problem w tym, że to zaczynają być hece, żeby polski produkt był tylko po angielsku. @Papkin Większość liczących się w Polsce firm robi zyski za granicą, ale mimo wszystko to dla mnie chora sytuacja, żeby w polski produkt grać po angielsku. Owszem w przypadku małej gry indie to nie jest jakiś duży problem, ale taka Arboria jest produktem dosyć rozbudowanym wg recenzji Smugglera, więc czasem patrzenie na słownik, co dany wyraz oznacza jest mało

    22. komfortowe. Poza tym zrobienie lokalizacji kinowej to nie są jakieś duże koszty, przecież o lokalizacji gier było parę artykułów w magazynie, firmy lokalizacyjnie przecież dosyć często idą na rękę zleceniodawców.@Sasquatch Kiedyś wyniki sprzedaży gier były w Polsce o wiele gorsze, kiedyś IPS Computer Group musiał sporo się namęczyć, żeby sprzedać 3 000 zlokalizowanej przez siebie gry w parę lat.

    23. @KGI To koniunkcja, a nie „rozbicie”. Zmiana zaczyna się od języka, który – na wielu płaszczyznach – dyskryminuje kobiety, stąd warto podkreślać, że i one są podmiotem. Oczywiście jednak zbiór ten ma charakter otwarty i należy doń wliczać również osoby niemieszczące się w stereotypowym ujmowaniu płci. Nie do końca rozumiem, czemu fakt, że ktoś daje wyraz tolerancji na płaszczyźnie języka, miałby rzekomo skutkować dyskryminacja.

    24. @KUBA86pl Ciesze sie, ze sie podobalo.

    25. Co do dyskietek to ostatnio w radiu słyszałem, że w japońskich urzędach dalej są używane. A my się nabijamy, że polscy influencerzy mają przesłać do polskiego urzędu na nośniku płyty CD dane o kontraktach reklamowych.

    26. Toz nawet pisalem, ze ciagle sa w uzyciu i to w zaskakujacych czasem instytucjach.

    27. Trochę głupio wyszło – 6 stron o dyskietce a jedna strona o sir Clive Sinclarze…Nieładnie…

    28. O Sinclairze w CDA bylo NAPRAWDE duzo, o Spectrumie, o QL, o ZX 80/81.|Nic nowego nie dalo sie powiedziec. Bylo za to bardzo osobiste pozegnanie.|Poza tym bez sensu jest mierzyc jakosc tekstu tylko za pomoca objetosci. To jakby Einsteinowi wyplacic 20 gr wierszowki, za E=Mc2 – bo to panie przeciez nawet linijka tekstu nie jest!

    29. Potwierdzam, Smuggler w ostatnich latach naprawdę dużo pisał o sir Sinclair. A co do tekstu o doklejonych sequelach muszę autora pochwalić za artykuł. O ile Quake II oraz Wolfenstein New Order był tytułami udanymi to już Super Mario Bros 2 wydawał się taką inną grą, nieintuicyjne sterowanie, bohater poruszający się ociężale, jakieś przesuwanie bloków, to do wąsatego hydraulika nie pasowało mi. Próbowałem to pograć trochę na emulatorze, ale po pół godzinie zrozumiałem, czemu ludzie o dójce zapomnieli.

    30. Co do modelu myszy SPC Gem Plus to naprawdę najlepsza opcja do 200 zł. Sprzęt jest taki gładki i miły w dotyku, ma fajne, kolorowe podświetlenie, kilka możliwość konfiguracji, jest to sprzęt naprawdę lekki i ma naprawdę szybki czas reakcji. Testowałem mysz zarówno w Morrowindzie oraz Far Cry 3 Blood Dragon, w obu przypadkach wygoda użytkowania jest naprawdę wysoka.

    31. @Smuggler, dyskietki niby ciągle są w użyciu (5 lat temu kupiłem zewnętrzny napęd FDD bo taka była potrzeba chwili, nic innego niż dyskietka nie było dobre do czegoś tam), ale… po pierwsze już nie 8 calowe, nie 5.25 calowe, nie te z Amstrada… nie przyjęły się też napędy Omega-ZIP. Gdzieś też po drodze pogubiły się kasety magnetofonowe (te z 8-bitowców), taśma półcala, wcześniej karty perforowane i tasiemka papierowa. Płyty DVD i BR oraz przenośne dyski HD też nie bardzo są już potrzebne.

    32. @Smuggler, Co do lorda Sinclaira… to może gdzieś tam dyskutuje z Turingiem i Babbagem na temat co nam komputery kwantowe mogą dać lub zabrać. A może coś razem wymyślają z Karpińskim i Jobsem? Może Einstein z Diracem próbują rozwiązać problem pudełka z Hawkingiem w środku (czy tam jest Hawking czy go nie ma, bez otwierania pudełka)? ????

    33. Jestem zaskoczony, że nie ma wzmianki o Forzie Horizon 5. Sporo nawet mało popularnych youtuberów dostało klucze długo przed premierą. Aż tak wcześnie zamykacie pismo przed wydaniem?

    34. @szydl0 Oczywiście, że nie dostaliśmy klucza do Forzy Horizon 5 na tyle wcześnie, żeby zrobić recenzję do numeru, który ukazał się 19 października. Zresztą z tego, co widzę w necie, recenzję tej gry wolno było opublikować dopiero 4 listopada. Artykuł o FH5 będzie oczywiście w CDA 13/2021.

    35. @CormaC, tak z ciekawości – co oznacza „wolno było opublikować”? Jeżeli coś jest faktem – można normalnie kupić grę i zagrać w nią – to jakim prawem producent/dystrybutor chce wprowadzać cenzurę (w PL)? Rozumiałbym gdyby np. gra była z klauzulą NDA dla testerów wewnętrznych czy jakoś tak – ale jeżeli np. była pokazywana na targach – to jakim prawem (konkretnie jaki to przepis?) jest regulowane że „nie wolno publikować”? Jest takie prawo?! [Patrz też klauzule abuzywne, 4-ta poprawka i takie tam…]

    36. @CormaC Kajam się, jakoś w nocy ubzdurała mi się, że jest to zapowiedź nowego numeru. Dzięki za odpowiedź!

    37. @slawek – niektorzy dostaja klucze gier przed oficjana premiera – ten zakaz jest dla nich. Po premierze gry zadne zakazy nie maja juz sensu, to oczywiste. Zobacz kiedy byla oficjalna premiera tej gry…

    Dodaj komentarz