rek

Amnesia: The Bunker straszy tym samym, co… Super Mario 64 i Pokemony

Amnesia: The Bunker straszy tym samym, co… Super Mario 64 i Pokemony
"Sam Goldman"
Jeden z twórców najnowszej Amnesii zdradził, jakie sztuczki zastosowano, by podnieść nam ciśnienie podczas eksploracji tytułowego bunkra.

Seria Amnesia miała swoje wzloty i upadki, ale najnowsza odsłona o podtytule The Bunker nie zawodzi. Widać, że Frictional Games wyciągnęło wnioski po średnim Rebirth i odważnie ruszyło po odzyskanie tytułu najlepszego horroru – nawet jeśli ten typ rozgrywki przez lata zdążył się już nieco zakurzyć. Od premiery minął równo miesiąc, a ostatnio jeden z twórców gry zdradził jej małą tajemnicę.

Wśród najważniejszych elementów nowej Amnesii znajdziemy generator, pozwalający nam nieco spokojniej eksplorować tytułowy bunkier – oczywiście pod warunkiem, że mamy do niego paliwo. Jeśli graliście, to wiecie, że działająca maszyna wcale nie przynosi takiego rodzaju ukojenia, co spokojna muzyka z saveroomów w Residentach i ani trochę nie koi zszarganych nerwów. Fredrik Olsson, Creative Lead we Frictional Games za pośrednictwem Tweetera wyjaśnił, że wszystkiemu winny jest tzw. dźwięk Sheparda.

https://twitter.com/LosFreddos/status/1676242405438234624

Dźwięk Sheparda to sprytna sztuczka, po którą bardzo często sięgają filmowcy (warto wspomnieć choćby Christophera Nolana), ale też muzycy. W ogromnym skrócie chodzi o dźwięk, który nasz mózg odbiera jako pewien rodzaj iluzji – słyszymy go tak, jakby ciągle się wznosił lub opadał. W przypadku Amnesii zastosowano drugą opcję, która ma nas nieustannie trzymać w napięciu i przypominać o tym, że paliwo w generatorze prędzej czy później się skończy, a my skończymy w kompletnej ciemności w towarzystwie… czegoś.

Podobną sztuczkę zastosowano w przypadku innych gier. Często spotykamy się z dźwiękiem Sheparda w grach akcji i horrorach, ale też nieoczekiwanych produkcjach. Pierwszą z nich jest Super Mario 64 i iluzoryczne, nieskończone schody. Towarzysząca im muzyka była przerażająca 27 lat temu i teraz też jakoś tak instynktownie kręcę się na krześle. Kolejną produkcją korzystającą z tego efektu było Pokemon Red i Blue, gdzie dźwięk Sheparda znajdziemy w wwiercającym się w głowę motywie muzycznym z Lavender Town. Dawno temu w internecie pojawiła się dość popularna creepypasta na ten temat, ale to tylko dowodzi skuteczności tego zabiegu.

Amnesia: The Bunker dostępna jest na pecetach, PS4 oraz Xboksach Series X|S i Xboksach One, a abonenci Game Passa od początku czerwca mogą spróbować swoich sił w podziemnym horrorze.

Dodaj komentarz