Historia e-sportu: jak to się zaczęło?

Historia e-sportu: jak to się zaczęło?

Jesteśmy świadkami tego, jak niemal każda ze sfer życia przenosi się do Internetu. Możemy robić zakupy online, randkować wirtualnie, pracować w systemie home office, uczyć się w chmurze, czy korzystać z porad lekarzy. W sieci również narodził się e-sport. Na czym polegają tego typu potyczki? Sprawdź, jaka jest historia elektronicznego sportu i zdecyduj, czy chcesz spróbować tego typu rozrywki.

Czym jest e-sport?

E-sport to skrót od angielskiego terminu electronic sports. Jest to forma spędzania czasu wolnego – zmagania, w których użytkownicy w pojedynkę lub tworząc drużyny, rywalizują ze sobą. Dyscypliny e-sportu obejmują rozmaite gatunki gier komputerowych od strategicznych, których akcja rozgrywa się w czasie rzeczywistym przez popularne strzelanki, bijatyki po sportowe symulatory.

Co interesujące, zawodnicy e-sportowi również trenują tak jak tradycyjni sportowcy. Wielu z nich podnosi swoją sprawność, współpracując drużynowo. Mogą też korzystać z pomocy trenerów, analityków i psychologów sportowych. Rozgrywki odbywają się w systemie online, organizowane są również turnieje e-sportowe. Więcej o tym, na czym polega sport elektroniczny, przeczytasz na tej stronie: https://www.decathlon.pl/c/disc/co-to-jest-e-sport-na-czym-polega-sport-elektroniczny_98f4a2ae-f046-4ca7-8f53-db160909b164.

Jak wyglądały początki e-sportu?

Zacznijmy od początku – kiedy narodził się e-sport? Nie jest to nowe zjawisko. Ten rodzaj rozrywki ma swoje korzenie w latach 70. Wówczas odbywały się pierwsze zawody w grach wideo. Kolebką tej dyscypliny były Stany Zjednoczone, a zmagania miały miejsce w salonach arcade. Pierwszy tego typu turniej rozgrywany był na Uniwersytecie Standforda w 1972 roku. Uczestnicy konkurowali ze sobą, grając w Spacewar, kosmiczną dwuosobową strzelankę, jedną z pierwszych gier wideo.

Ważnym wydarzeniem było także nabycie w 1980 roku licencji przez amerykańską firmę informatyczną ATARI do dystrybucji japońskich gier Space Invaders. Rozpoczął się prawdziwy boom na rywalizację w grach wideo.

Lata 90. i rozkwit elektronicznego sportu

Rozpowszechnienie Internetu stworzyło nową przestrzeń do rywalizacji. Gdy pojawiły się komputery stacjonarne i dostęp do Sieci, użytkownicy mogli zacząć rywalizować ze sobą online. Lata 90. to prawdziwy rozkwit gier komputerowych. Pojawiły się takie pozycje, jak między innymi Quake, Doom, czy FIFA. Od początku lat 2000 e-sport zaczął przyciągać coraz liczniejsze grono fanów i sponsorów. Powstały platformy streamingowe, takie jak Twich, dzięki którym można oglądać rozrywki na żywo.

Obecnie e-sport to ogromny rynek – pełnoprawna gałąź przemysłu rozrywkowego o globalnym zasięgu, która generuje miliardowe zyski. Zastanawiasz się, czy warto dołączyć do e-sportowej społeczności i spróbować swoich sił w tej dziedzinie? Warto pamiętać, że droga do poziomu PRO jest wymagająca. Jeśli kochasz grać w gry, lubisz rywalizację i masz czas, by rozwijać się w tym obszarze, może to być dla Ciebie satysfakcjonujące zajęcie. Należy przy tym pamiętać, jak ważny jest balans między światem wirtualnym i realnym.