Często komentowane 68 Komentarze

Facebook kupił Oculus Rift za 2 miliardy dolarów

Facebook kupił Oculus Rift za 2 miliardy dolarów
Wczoraj w nocy dowiedzieliśmy się, że Facebook za dwa miliardy dolarów kupił Oculus VR - firmę odpowiedzialną za Oculus Rift. Wszyscy zgodnie zapytali: po co?

Mark Zuckerberg stwierdził, że planuje wykorzystać ten headset nie tylko do gier, do których pierwotnie miał służyć. Jak sam stwierdził: „Sprawimy, że platforma Oculus posłuży do wielu innych doświadczeń”, wystarczy że założycie gogle na twarz i będziecie mogli „konsultować się twarzą w twarz z lekarzem z drugiego końca świata”. Podał też inne przykłady – studiowania na uczelni, od której dzielą nas tysiące kilometrów, czy oglądanie meczu z jakiegoś fajnego miejsca. Reszta jego komunikatu brzmi, jak typowy dla niego bełkot zawierający bardzo dużo słów pokroju „łączyć”, „przyjaciele”, czy „dzielć się z nimi”, ale zabrakło oczywiście jakiegokolwiek „reklamy”, „sprzedawanie danych osobowych”.

Zuckerberg wierzy, że rzeczywistość wirtualna będzie kolejnym ważnym etapem rozwoju nowych technologii – następnym boomem po smartfonach i tabletach. Kupując Oculusa chce, żeby Facebook wyprzedził konkurencję, bo ten, kto najszybciej zgarnie największą część rynku, będzie dominował przez wiele, wiele lat.

Zainteresowanie giganta technologią, która jest jeszcze bardziej ryzykowna od 3D (a, jak wiemy, telewizory 3D były tylko chwilową modą, która nie chwyciła), ma jednak szansę sprawić, że headsety rzeczywistości wirtualnej nie będą tylko gadżetami i zaczną funkcjonować poza kręgami i rozmowami oblatanych w technologiach ludzi.

Niektórym się to nie podoba. Swoją dezaprobatę wyraził m.in. Markus Persson, znany jako Notch, który na Twitterze obwieścił, że ledwie chwilę po ogłoszeniu przejęcia, anulował projekt przeniesienia Minecrafta na Oculusa. W długaśnym oświadczeniu napisal potem, że: „Facebook nie jest firmą studenciaków uwielbiających bawić się nowymi technologiami. Nie jest firmą zajmującą się technologią gier. Facebook od lat interesuje się budowaniem liczby użytkowników i niczym innym”.

Uznał też, że chociaż rzeczywistość wirtualna mogłaby być świetna dla aplikacji społecznościowych („Siedzenie w wirtualnym salonie z awatarem przyjaciela? Spotkania biznesowe? Wirtualne kina, w których naprawdę czujesz się, jakbyś oglądał film z kumplem oddalonym o siedem stref czasowych?”), to akurat on nie ma zamiaru pracować ze społecznościówkami – chce pracować z grami.

Twitter zalały też liczne żarty, m.in. o tym, że John Carmack pracuje teraz dla Facebooka. Niektórzy żartują, że czekają teraz już tylko na Dooma z mikropłatnościami, inni rozpaczają. Cliff Bleszinski, aktualnie inwestor w Oculus VR, przypomina za to, że: „John NIE MUSI pracować. Pracuje, bo CHCE”. Co znaczy tyle, że jeżeli legenda branży zniesmaczy się działaniami Facebooka, po prostu przestanie się w to wszystko bawić.

Nie da się ukryć, że mamy do czynienia albo z kamieniem milowym do upowszednienia rzeczywistości wirtualnej, albo początkiem gigantycznej wtopy, na której Facebook straci miliardy dolarów.

68 odpowiedzi do “Facebook kupił Oculus Rift za 2 miliardy dolarów”

  1. Wczoraj w nocy dowiedzieliśmy się, że Facebook za dwa miliardy dolarów kupił Oculus VR – firmę odpowiedzialną za Oculus Rift. Wszyscy zgodnie zapytali: po co?

  2. I tak Kickstarterowcy zostali wydymani.|Znowu.

  3. No i w tym momencie szlak trafił Oculus Rift:(. Jaka lipa.

  4. Alpharadious 26 marca 2014 o 08:58

    Wut?

  5. Proszę, teraz ludzie będą lajkować w VR…. Jak w Rzymie kciuk w górę, lub kciuk w dół…. Chyba jednak poczekam na wynalazek Sony…

  6. @rumbur albo mruganiem oczami jak Eliza w Rodzinie zastępczej.

  7. Alpharadious 26 marca 2014 o 09:07

    No normalnie nie mogę uwierzyć! To się dzieje naprawdę czy tylko mi się śni? Już widzę do czego FB sprowadzi OR – tona reklam śmigająca przed oczami i pewnie zespojenie z swoim kontem. To już wolę brak VR niż takie VR.

  8. paintball_X 26 marca 2014 o 09:08

    Jeśli o mnie chodzi Oculusa równie dobrze mogło przejąć EA Games. Te gogle są już stracone na starcie. Wręcz mam nadzieję, że nikt tego teraz nie kupi. Bo ja na pewno nie. Notch ma rację- facebook to zbyt niestabilna firma, żeby móc jej zaufać i kupić coś, co oni wyprodukowali.

  9. Źle się stało.

  10. RIP

  11. No i się odechciało kupowania Oculusa, a był kiedyś w planach. Już widzę jak na Oculusie ludzie będą grać w Farmville, a czytanie postów na tablicach będzie „niesamowitym” przeżyciem dzięki wirtualnej rzeczywistości.

  12. Nie mam konta na facebooku – znaczy że nie pogram ani nawet nie postudiuje? Fajnie.

  13. Tak myślałem, że w końcu powstanie wymyślny skaner siatkówek do bazy danych. Linie papilarne już Apple zbiera, więc Mark musiał pójść dalej. 😛 🙂 |Swoją drogą jaka hipokryzja Berlin – konkursy na fejsie przez programy, które chcą wiedzieć więcej niż prosi o to sama strona profilu, ale FB jest „be”, bo wiedziałeś, że powieje falą krytyki? A może dać lajka do zdjęć z Pyrkonu? Obecnie chyba stoicie w rozkroku i ani w prawo ani w lewo, a split Van Damma ci nie wyjdzie raczej.

  14. Biorąc pod uwagę, że Sony nie tak dawno ogłosiło pracę nad alternatywą dla OR, myślę że nie ma co rozpaczać i biadolić – jedynie straszny niesmak pozostaje.

  15. Holy crap…

  16. Oblitus@ Berlin dobrze napisał. Poczytaj sobie co piszą na gamezilli 😀 To jest propaganda 😀

  17. Antimasterplan 26 marca 2014 o 09:41

    W szerszej perspektywie uważam, że tego typu portale przyczyniają się ostatecznie do wypalenia kontaktów międzyludzkich – spotkałem niedawno koleżankę, z którą nie widziałem się ponad 3 lata, dialog: „Czemu się nie odzywasz ? a ja szukam cię co jakiś czas na fejsie”, „Zmieniłaś tel.? adres?”, „Nie”, „Ja też nie…” Przykuci do monitorów fejsiarze, paradoskalnie towarzysko upośledzeni, teraz będą mogli odstawić monitor, poddając się jeszcze większej immersji zakładając gogle, a z czasem pewnie i cały hełm…

  18. Kto bogatemu zabroni…

  19. Alpharadious 26 marca 2014 o 09:45

    @Rankin O ile Morpheus trafi na PC. No i Razer coś tam przebąkiwał ostatnio. A z drugiej strony, to już teraz istnieją inne inicjatywy skierowane na stworzenie gogli VR. Ale kto przy zdrowych zmysłach wesprze kolejnych zapaleńców, po tym co odp..walili z Oculusem?

  20. RIP in piss

  21. A to już nie można studiować na odległych uczelniach, czy uzyskiwać porad lekarskich z najdalszych zakątków świata? Wystarczy kamerka i mikrofon… no i oczywiscie pc/laptop/smartfon – co każdy posiada…

  22. Nieźle kickstarterowców zrobili w ciula.

  23. [beeep] korporacje wszystko zjedzą. Cała ekonomia kiedyś padnie przez ten syf.

  24. Welp, no to chyba będę teraz bardziej patrzył na te, które Valve robi…

  25. Sporemaniak1 26 marca 2014 o 10:14

    K***a serio?Facebook?Jeszcze niech EA przejmą to będzie (…).

  26. @Alpharadious |”O ile Morpheus trafi na PC.” – nawet jak nie trafi oficjalnie to pewnie znajdzie się ktoś, kto przeportuje.

  27. Powoli zaczynam sie nie pokoic. Najpierw Facebook kupil WhatsApp , teraz Oculusa.. co nastepne? Moze niech NFZ kupi 😀

  28. Alpharadious 26 marca 2014 o 10:40

    @Rankin Proszę Cię. Jak Ty to sobie wyobrażasz? Bez devkitów, pomocy producenta i wsparcia twórców gier to sobie możemy pomarzyć. Wtedy Morpheus podzieliłby los Kinecta na PC.

  29. nie, no kurcze no nie ; _ ; tylko nie oni

  30. Mi to akurat obojętne. Jak ta cała wirtualna rzeczywistość, o której już od lat marzy branża gier wypali to fajnie. Jak nie wypali to będzie normalnie, czyli tak jak zawsze. Ile to już razy w przeszłości firmy zajmujące się produkcją konsol próbowały takie coś zmontować:) Zawsze wychodziła lipa. No ale taki już był urok lat 80tych i 90tych – specyficzne science fiction al a Blood Dragon hehe. A może wypali i będzie super? Kto wie. Jakby było mega wypas i miałbym kiedyś kupić, to i tak bym kupił na SONY PS

  31. Ostatnimi czasy nie potrafię zrozumieć demonizowania tego portalu. Nie widzę na razie właściwie żadnego powodu, by niepokoić się powodzenie tego projektu, ba… wydaje mi się, że szanse na komercyjny sukces jakby wzrosły. Ojej FB wykupił Oculur, to koniec. Póki nie podali szczegółów(np. obowiązkowa integracja sprzętu z kontem na fb, podziękowałbym) nie ma co [beeep] po gałęziach.

  32. masterfrieza 26 marca 2014 o 11:12

    Po co kupili? Ano po to by używając go musiałbyś dzielić się tym ze swoimi znajomymi z fejsa, oglądał reklamy itp itd. Moim zdaniem wielki syf z tego wyjdzie

  33. Jak coś FB kupuje, to niemal zawsze wychodzi z tego syf. Mam nadzieję, że się bardzo nie wpierdzielą, bo mimo, że mam gdzieś tą całą VR, szkoda by było tak ambitnego projektu.

  34. @Alpharadious – buzzkill :

  35. K$%a no żart [beeep] Mareczek wpierw podpierdzielił pomysł z FB potem whatsupa wykupił a teraz to … zasraniec

  36. Ta a teraz by móc używać Oculus Rift trzeba będzie polubić fejsbukowy profil Oculusa albo używać aplikacji fejsowej która wymagać będzie jednak abonamentu miesięcznego wyższego niż ten w Warcraftcie

  37. Carmack już pisze FBTech 1 do Farmville 3D 🙂

  38. Chyba Prima Aprilis wcześniej zaczęli. 😀 |Niezły wkręt. xD

  39. Wystarczy, że pomysł chwyci, a pojawią się podobne gogle, produkowane przez inne firmy. Będzie trochę tak, jak na rynku smartfonów: nie podoba ci się zamknięty iOS, to kupujesz otwartego Androida.

  40. Najpierw Gwiezdne Wojny przejęło EA, teraz Facebook przejmuje Oculus Rifta. Kto będzie następny?

  41. @Celdur: Jestem pewien, że gdyby Oculusa wykupiło Valve, Nvidia, AMD, czy choćby MS, to takiego hejtu byśmy nie uświadczyli. Bo, było nie było, tamte firmy mają coś wspólnego z grami. A Facebook? Może wynajdą jakieś nowe zastosowania, może dadzą radę wypromować VR poza garstkę hardkorowych pecetowców, ale nie po to ludzie zapłacili 2,5M$ na Kickstarterze. Chcieli sprzętu, który wyniósłby gry wideo na nowy poziom. I obawiają się, że teraz ta kwestia zostanie potraktowana po macoszemu.

  42. No i maja nauczke ci frajerzy co kickstartera wspieraja.|Kase wzieli, sprzetu nie wydali i teraz sprzedali w diabli i sie pewnie zwina, a occulus wyjdzie jako usluga z abonamentem w ktoree do uzytokowania musisz podac pelenm dostep do swojego konta temu zydowi zuckerbergowi.

  43. Antimasterplan 26 marca 2014 o 13:02

    …i jeszcze tak na marginesie – jeżeli denerwują Was te wszystkie gunwa związane z facebookiem typu banery, jakieś boczne okienka, „polub to”, te okienka z lubiącymi to ryjami na dole stronki itp., wygooglujcie Fanboy Adblock Homepage i uzypełnijcie listy (add list) – przeglądarka od razu robi się przyjaźniejsza i bardziej przejrzysta 🙂

  44. Bóg nastolatek i NSA kupił rewolucyjne rozwiązanie i to najpewniej po to, by je zmarnować? To, że ta wiadomość zepsuła mi dzień, to mało powiedziane… Aha, i mam nadzieję, że Razor uratuje VR swoim produktem.

  45. @Kawalorn Gogle od Valve nie trafią do sprzedaży. @western Kiedyś tylko mówili, teraz faktycznie te urządzenia są i działają. @Celdur Jest się czym niepokoić dlatego że Oculus Rift był pierwotnie tworzony z myślą o grach a teraz?

  46. *Razer, pomyłka.

  47. SkywalkerPL 26 marca 2014 o 13:49

    Szpagin – jesteś optymistą. Przy MS też byłby hate – zaraz plucie, że pewnie wyjdzie tylko na konsole, wsparcie dla Windowsa żałosne, i w ogóle M$. Spora część czytelników CDA jeszcze żyje w latach ’90tych kiedy plucie na Microsoft było w modzie.

  48. Niedobrze. Teraz będą szpiegować przez Oculusa…a mogło być tak pięknie

  49. Sam fakt zakupu nie jest jeszcze tragedią. Produkt wyjdzie.|Problem stanowi cos zupełnie innego. Środowisko wokół niego w tym najbardziej wolność tej technologii wyrażona w podejściu do swobody zastosowań, tworzenia, oprogramowania jest niesamowicie zagrożona. |Proste przykłady. Lubie steam ale steam nie lubi porno. I choc to firma pozytywna to jednak wprowadza ograniczenie. W porównaniu do firm konsolowych i tak malutkie ale zawsze. Nie ufam facebookowi za grosz tak jak apple oraz microsoft.

  50. @SkywalkerPL|Tak, przy MS byłby hate, ale przynajmniej wiedzielibyśmy, że mamy do czynienia ze sprzętem do gier, a nie „gier”.

Dodaj komentarz