Koniec DirectX 12, mamy Vulkan! [WIDEO]
![Koniec DirectX 12, mamy Vulkan! [WIDEO]](https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2021/11/19/73526d66-84d0-4f79-9000-d575d9d3af59.jpeg)
…i Galaxy S7. Tak, smartfon Samsunga.
Co nie zmienia faktu, że filmik faktycznie robi bardzo dobre wrażenie. Zresztą przekonajcie się sami:
Teoretycznie fakt, że obecnie najlepsze demo Vulkana zostało uruchomione na smartfonie, i to na jego przykładzie omawiane są zalety tego API, nie powinno to nikogo dziwić. W końcu Vulkan jest dostępny na niemal wszystkich liczących się platformach (DX12 tylko na Windowsie 10 – bo Xbox One to dla Microsoftu też maszyna z Dziesiątką), a im są one słabsze, tym możliwości bezpośredniego grzebania w sprzęcie bardziej się przydaje – a zatem smartfon jest idealny.
Nie można jednak zapominać, że nie tylko o sprzęt mobilny się tu rozchodzi. Vulkan dostępny jest także na Linuksie (oraz na Windowsach 7 i 8), więc producenci gier będą mogli bezproblemowo przenosić swoje tytuły na inne platformy.
Ba, choć finalna specyfikacja została zaprezentowana dopiero kilka dni temu, dostępne są już sterowniki do kart graficznych AMD, Nvidii oraz Intela.
Ba, Valve już ogłosiło, że korzystanie z DirectX 12 nie ma sensu, bo Vulkan jest lepszy.
Super?
Cóż, jeśli nie chcesz sobie psuć humoru, nie przechodź na drugą stronę…
Niestety już teraz widać bowiem, że Vulkan wcale nie będzie miał lekko.
Powszechne wsparcie? Zapomnijcie!
Jak na razie lista gier, które będą obsługiwały Vulkana, zawiera tylko jedną pozycję, podczas gdy podobna, ale dla tytułów DirectX 12 – aż 18.
Co gorsza testy wykonane na szybko w tej jednej, jedynej grze (czyli The Talos Principle) pokazują, że zrobione na szybko przejście na Vulkana niewiele daje. Gra jest wprawdzie szybsza, niż pod OpenGL, ale wolniejsza niż na DirectX 11 (tak, jedenaście). Tak przynajmniej wynika z testów przeprowadzonych przez redaktorów serwisu ArsTechnica, z którego pochodzi poniższy wykres.

Innymi słowy by odczuć różnicę trzeba silnik graficzny stworzyć od nowa.
I do tego zadbać o rzeczy, które w Direct 11 i wcześniejszych robił sterownik, a wśród nich jest choćby obsługa błędów. Jak wiadomo, twórcy gier z radością wezmą na siebie nowe obowiązki, a już wyszukiwanie problemów kochają najbardziej. I potrafią się z nimi błyskawicznie uporać, jak to udowodnił choćby ostatni Batman.
Dlatego zupełnie nie trzeba się przejmować faktem, że choć demo Vulkana na Samsungu wykorzystuje Unreal Engine, na oficjalne wsparcie nowego API w tym silniku trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, bo póki co nie znajduje się to jeszcze w publicznie dostępnych harmonogramie.
Zresztą w przypadku Unity wygląda to o niebo lepiej. Vulkan jest bowiem obecny w gałęzi Research. W praktyce oznacza to jednak tyle, że tworzenie w Unity tytułów korzystających z Vulkana będzie możliwe za około 2 lata, bo tyle zajęło wsparciu dla DirectX 12 wydostanie się z gałęzi Research.
I jeszcze jedno.
Jak wiadomo, Vulkan bazuje na stworzonym przez AMD API o nazwie Mantle. Tak więc to AMD powinno mieć najłatwiej z przygotowaniem sterowników. Do tego właśnie Radeony powinny na Vulkanie najwięcej zyskać, bo sterowniki AMD pod DirectX 11 i wcześniejszych mają największe wymagania co do CPU, czemu Vulkan ma zaradzić.
Dlatego nie powinno dziwić, że na liście zgodnych z Vulkanem kart graficznych, dostępnej na oficjalnej stronie królują układy…
No właśnie, Nvidii.
I że nie ma na niej ani jednej karty AMD…
Ups…
Czytaj dalej
40 odpowiedzi do “Koniec DirectX 12, mamy Vulkan! [WIDEO]”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
>Vulkan jest dostępny na niemal wszystkich liczących się platformach (DX12 tylko na Windowsie 10)|Czyli… też Windows 10?
@Rankin: odpowiadając w podobnie memstrzałkowy sposób: | |>Windows 10 |>licząca się platforma |Wybierz jedno z powyższych.
„Dlatego nie powinno dziwić, że na liście zgodnych z Vulkanem kart graficznych, dostępnej na oficjalnej stronie królują układy…No właśnie, Nvidii.I że nie ma na niej ani jednej karty AMD…”| |Padłem xD
dwie strony… to pierwsza mi zepsuła krew:D
Myślałem że coś nowego, a tu Vulkan to tylko podrasowany OpenGL ze zmienioną nazwą. Po za tym nie ma zastąpić DirectX 12 tylko ma z nim próbować konkurować. Po za tym nie wieże że Valve we wszystkich swoich grach zrezygnuje DirectX 12.
„Valve już ogłosiło”… Ogłosiło, ogłosiło, a już w czerwcu na E3 Gabe wytoczy swoje grube dupsko, żeby przeprosić i powiedzieć, że Portal 3 będzie na dx12. xP
a i jeszcze xbox ma 12:D więc nie tylko 10
Wyniki Talosa wcale krwi nie psują – inżynier z Croteam sam chwalił, że implementacja Vulkana zajęła mu 5 minut, a jako że wsparcie dla tego API znajduje się tylko w wersji beta gry, zapewne mamy do czynienia właśnie z tą szybką przeróbką, a na dobrze zoptymalizowane gry przyjdzie jeszcze poczekać. Poza tym zbliża się jeszcze druga gra na Vulkana: Serious Sam 4 od tego samego studia. Vulkan miał premierę kilka dni temu, natomiast DX12 już dobre sześć miesięcy, to i nie dziwota, że ma więcej gier w grafiku.
ok
„Innymi słowy by odczuć różnicę trzeba silnik graficzny stworzyć od nowa.”|Padłem ze śmiechu! Co to niby gry na dx12 przekonwertują się magicznie? Przenoszenie gry z dx11 na dx12 też będzie wymagało ogromnej pracy. Magiczny boost od dx12 – chciałbym, najprawdopodobniej wydajność większości tytułów zostanie taka sama jak teraz, dx12 odciąża system gracza ale dodaje przy okazji masę pracy dla programistów – żeby przyspieszyć grę to oni będą musieli zająć się częścią pracy którą wcześniej wykonywały sterowniki
Valve dobrze myśli Dx 12 może okazać się mało wydajne może w pełni nie wykorzystywać możliwości sprzętu, patrząc co odstawia Microsoft nie napawa optymizmem, Dx 11 jakoś za dobrym api nie jest teselacja zabija wydajność sprzyja tworzeniu złych portów i usilnie się promuje te api, co gorsze Dx 10 potrafił generować dobrą grafikę był wydajny więc go wykończono ponieważ nie nakręcał zakupów nowych podzespołów, jestem ciekaw wydajności Vulkana na Pc.
Valve? Tja, ogłaszać to oni mogą, kupę w gaciach. SteamOS miał sprawić że linuks stanie się platformą do gier. I co? I nic. A vulkan będzie wymieniany kiedyś tam w przyszłości jako porażka. Bo wątpię że odniesie sukces.
Co to wlasciwie jest ten vulkan ?
@Allor. nie wiem czy wiesz, ale Vulcan w The Talos Principle to zwykły „wraper” . Dopiero ma powstać prawdziwe wsparcie na Vulcana. Zresztą jak szacher już napisał, to powstało dosłownie na kolanie. https:steamcommunity.com/app/257510/discussions/0/412447331651559970/c412447331651997070
@Victarion|To taki OpenGL-owy odpowiednik DX 12.
@Victarion miejsce na powierzchni Ziemi, z którego wydobywa się lawa, gazy wulkaniczne (solfatary, mofety, fumarole) i materiał piroklastyczny[1]. Terminu tego również używa się jako określenie form terenu powstałych wskutek działalności wulkanu, choć bardziej poprawne są takie terminy jak: góra wulkaniczna, stożek wulkaniczny, kopuła wulkaniczna czy wulkan tarczowy. BA DUM TSS!
Wiecie co, mnie nie obchodzi, czy to jakiś Vulkan, czy „Srulkan”, ja tylko wymagam efektów w postaci większej liczby klatek na sekundę. Nazewnictwo mam głęboko gdzieś.
Każda firma będzie robiła na to co jest najwięcej i za co zapłaci im Nvidia, intel oraz MS. Czyli lecimy na win 10 i po co optymalizacja sprzęt musi schodzić. A Vulcan jest tylko na UE 4. Każdy wydawca ma swoje własne silniki. Valve twierdzi, że win 10 się nie opłaca i DX10. Ich source 2 będzie obsługiwał win10 i dx12 a nie Vulkana. Projekt skończy jak Mantle.
akurat vulkan może mieć lepiej niż open gl bo nVidia może chcieć więcej namawiać do korzystania z niego zamiast dx12 gdzie za bardzo nie będzie mogła korzystać ze swoich sztuczek do zwiększania wydajności. A brak radeonów na liście jest tylko spowodowany brakiem dedykowanych sterowników.
@czorcik696 a wlasnie ze nie bo nie ! xD pytalem o vulkan a nie Wulkan hehe
Spock – powered by Vulkan! Live long and prosper 🙂
@czorcik696, w Valve nie potrafia liczyc do trzec, wiec zamiast Portala 3 bedzie cos innego zeby mozna bylo zaczlac od poczatku. Z tym oglaszaniem tez bym sie wstrzymac bo Valve ma na koncie niedawna porazke ze Steam Machines i SteamOS ogolnie, gdzie sami boja sie podac liczby sprzedanych sztuk a sam SteamOS przymiera.Ostatecznie, Vulkan moze skonczyc wlasnie jako lepsze API dla platform mobilnych a na PC-tach byl taka sama rzadkoscia jak OpenGL, ktorego DX w zasadzie wygryzl z tego rynku.
Vulkan w the talos principle to tylko wrapper i to jeszcze kiepsko wykonany. Developerzy chcieli po prostu zwiększyć sprzedaż swojej gry.
@kumpel33333, chcielil, nie chcieli, zrobili tylko krzywde i sobie i Vulkanowi, ktory wizerunkowo jest teraz na etapie „API wolniejszego niz DX11” a mialo byc przeciez odwrotnie, tym bardziej, ze poczatkowa informacja jaka poszla byla taka, ze Talos to pierwsza gra z Vulkanem, a nie, ze to pierwszy z 3 etapow implementacji nowego API.
Linux też miał być rewolucyjny, ponadczasowy… I przede wszystkim zmiażdżyć monopol Windowsa. Jak skończył? Nawet nie ma 2% na rynku PC. Tak samo będzie z Vulkanem, zgarnie swój % na rynku PC I ucieknie na inne platformy. Nie wróżę jej sukcesu na biomie pecetowym.?
RIP Windows 10. Jak w przypadku każdej nowej technologii, Vulkan musi się powoli przyjąć, ale jak na obecny stan jest więcej, niż dobrze. A, że Valve, Nvida i AMD jest przychylnie nastawione, tylko czekać. Bo w sumie, na co skupiać się na Dx12, rozwiązaniu, które działać będzie jedynie na Win10, kiedy potencjalnie równie dobre, lub lepsze, może działać na szeregu innych? Może do grania wystarczy mi tylko Win7? A jak WINE poradzi sobie z Dx10/11 – już nawet nie Windowsa? (Oprócz partycji do pracy, 7-ką).
@Sabi|”RIP Windows 10″|Mam zrozumieć, że wiele osób posiadające win10 przeskoczy nagle na linuxa / OSX / starsze windowsy i windows10 będzie martwy?
@matejss Jak się dowiedzą, że nie muszą już używać wolnego, awaryjnego, szpiegującego, wykastrowanego z opcji systemu do grania to czemu nie? Ale na serio – dla grania będzie martwy, jak przestanie być niezbędny, bo przy wymienionych już zaletach Vulkana, Dx12 nie jest już taki atrakcyjny. Dla mnie wystarczy perspektywa grania w najnowsze produkcje bez potrzeby korzystania z Win10.
@Sabi|Zejdź na ziemię.
Pfff I CO Myślice że Microsoft tak po prostu sobie da odebrać użytkowników?… Ani się obejrzeć i vulkan dostanie pełne wsparcie dla Windowsa 10 a dx12 i tak będą używać na xone
Parafrazując pewnego wampira z Wiedźmin 3: „- Czy to już Rok Linuxa? – Nie – A to [beeep]…”
Haha, wiedziałem, że coś usadzą z Vulkanem, ale, że to będzie aż taki twardy klocek… ludzie w Microsofcie muszą się przewracać ze śmiechu. DOWNGRADE z DX11. Ale jaja.
@Sabi|Szkoda, że ten gnijący Win 10 nie ma dobrego zastępcy, jedynie hipsterskie Linuksy…
KB1@ dokładnie już dawno bym zrezygnował z Windows’a ale nie ma konkurencji na rynku gdy by Links wspierał wszystkie gry i programy z Windows’a to mógł by powalczyć a wracając do tematu wygra zawsze ten kto ma kasę, Microsoft dawno temu wykończył 3dfx gilda nie tworząc sterowników dla nowego Windows’a i podobny los czeka Vulkan, Amd jest biedne nie ma kasy żeby przeciwstawić się Microsoftowi niezależnie jak czy Dx 12 jest dobry / wydajny czy nie.
No widzę, że na razie w testach wypada nie najlepiej, ale w zasadzie wierzę w Vulcan’a bo na razie na Win 10 przesiadać się nie chcę, bo jeszcze mi nabroi na kompie xd, a w nowe gry dalej bym pograł(o ile będą używać Vulcan’a). Także tego, mam nadzieję, że nie skończy we wspomnieniach 🙂
@Dantes aż się zalogowałem. 3DFX wykończyło się głównie przez swoją politykę i kradzieży technologii przez nVidę, która potem kupiła trupa. Z kradzieżą, oficjalnie nikt nigdy się to tego nie przyznał. 3DFX zbyt mocno postawiło na badania, olali też segment z niższej półki cenowej. ATI i nVidia zyskali przez to ;]. MS miał tutaj najmniej do powiedzenia.
Z tego co wiem to AMD jak zawsze na wszystko kładzie lachę. Dosłownie. Intel od dawna rzucił się na Vulkan bo to jego szansa by pokazać, że jego karty są gotowe do boju z pozostałą dwójką. Co do samej wydajności to nie ma się co na razie wypowiadać. Kiedyś prowadziłem rozmowę z raczej obeznanym (20 lat w zawodzie) gościem, który mnie, mało pojętnej osóbce, tłumaczył na czym polega różnica pomiędzy np. OpenGL, DirecX dla PC i DirectX XBox (oraz dlaczego krzywdzący jest pogląd, że na PS używa się OpenGL).
Stąd wiem, że np. przeniesienie gry z konsoli na PC to droga przez mękę. DirectX 12 ma to torchę ułatwić bo jest podobny do tego z Xbox (ale nie jest taki sam). Ogólnie DirectX 12, DirectX z konsoli oraz Vulkan, wedle jego słów, są bibliotekami bardzo niskopoziomowymi, potencjalnie każda próba przeniesienia oprogramowania np. z DirectX 11 na 12, z 12 na OpenGL itd bez optymalizacji z góry skazane jest na porażkę. Po prostu trzeba poczekać aż rzeczywiście programiści dopieszczą swój kod, wtedy można mówić o
tym, czy Vulkan jest lepszy czy gorszy. Jeżeli nawet nie będzie lepszy (chociaż testy wydajnościowe są za murem za nim) lecz podobny do DirectX i napisany raz w nim kod będzie działał na różnych platformach to chyba tylko jeleń brnął by np. w pisanie na Windows i OS X oddzielnie (o Linux nie wspominam, to inna bajka). I tak Vulkan też ma być wydany na OS X jako MetalVK (chociaż rozwijany jest jako niezależny twór).
Powiedz mi gdzie testy wydajności są za Vulkanem, bo szukałem nie raz informacji i wychodzi że po prostu nic nie wiadomo… Nawet o DX12 jest mało info, a o Vulkanie to już całkiem.|Gadanie że PS4 to OpenGL jest krzywdzące bo PS ma własne lepsze API|API nic nie wie o grze i jej silniku (jak reagują na zmiany) więc optymalizacja nie może być wszędzie 100% identyczna, ale to nie zmienia faktu, że teraz to będzie o niebo prostsze, bo będzie łatwiej to sprowadzić do nieskomplikowanego tweakowania