Wirtualny świat, realne umiejętności: rola gier w rozwoju młodego człowieka

Wirtualny świat, realne umiejętności: rola gier w rozwoju młodego człowieka
Gaming może być czymś więcej niż tylko rozrywką – to przestrzeń, w której młodzi ludzie rozwijają nowe umiejętności, budują pasje i nawiązują wartościowe relacje. Odpowiednio dobrane gry, użytkowane z rozwagą i wsparciem dorosłych, mogą znacząco wspierać rozwój edukacyjny, społeczny i emocjonalny młodego człowieka.

Umiejętności zdobywane podczas grania

Gry wideo dostarczają graczom wyzwań, które wymagają rozwiązywania problemów, analizy sytuacji i podejmowania decyzji – umiejętności nieocenionych także w życiu zawodowym. W grach przygodowych, gracze mierzą się z zadaniami, które wymagają logicznego myślenia i kreatywności. Zdobyte w ten sposób doświadczenia uczą ich wytrwałości i elastyczności, a także rozwijają umiejętność szybkiego dostosowywania się do nowych okoliczności. Przygody w grach przygotowują młodych ludzi także do radzenia sobie z niepowodzeniami, frustracją i porażką.

Gry zespołowe i rywalizacyjne uczą młodych ludzi efektywnej komunikacji i współpracy. Gracze muszą współdziałać i komunikować się w zespołach, by osiągnąć wspólne cele, co rozwija umiejętności pracy w grupie. Często ta komunikacja odbywa się w języku angielskim, co dodatkowo wspomaga naukę języków obcych. Gracze uczą się także zarządzania zespołem, podziału ról z wykorzystaniem umiejętności każdej osoby z drużyny oraz rozwiązywania konfliktów.

Nie można pominąć wpływu gier na kreatywność. Wirtualne światy dają graczom przestrzeń do twórczej ekspresji. Gry, które umożliwiają tworzenie własnych scenariuszy czy budowanie unikalnych konstrukcji to doskonały trening wyobraźni i pomysłowości, a rozwijanie kreatywności w środowisku wirtualnym może mieć pozytywny wpływ na sposób myślenia i rozwiązywania problemów również poza światem gier.

Wpływ gier na samopoczucie i relacje społeczne

Gry wideo mają także znaczący wpływ na samopoczucie graczy. Według badań Power of Play, przeprowadzonych na próbie 1019 polskich graczy, aż 76% z nich odczuwa większe poczucie szczęścia dzięki graniu. WIelu z nich czuje, że gry ich inspirują i stwarzają poczucie przynależności.

Ważnym aspektem gier jest także bycie swoistą przestrzenią do budowania relacji. 76% badanych graczy potwierdza, że granie pomaga im nawiązywać nowe znajomości i wzmacniać relacje z innymi. Wspólne granie, zarówno z rówieśnikami, jak i członkami rodziny, tworzy silne więzi oraz wspomnienia. Dzięki temu, aż 69% graczy odczuwa mniejszą samotność.

Gracze sami zauważają także rozwój różnych umiejętności. Zgodnie z wynikami badań, 83% graczy dostrzega poprawę swoich zdolności językowych, 80% tych związanych ze współpracą, a 76% wzrost umiejętności poznawczych.

Wsparcie nauki przez rozrywkę

Wykorzystanie gier w edukacji to innowacyjne podejście, które może znacznie wzbogacić tradycyjny proces nauczania. Gry wideo jako coś znanego i uwielbianego przez młodych ludzi, angażują uczniów swoją interaktywnością, umożliwiając efektywną i przyjemną naukę. 

Przykładem zastosowania gier w szkolnych programach nauczania jest gra This War of Mine, stworzona przez polskie 11bit studios, która została wprowadzona do szkół ponadpodstawowych jako lektura. Gra ta porusza trudne tematy związane z wojną i przetrwaniem, jest wykorzystywana między innymi w zestawieniu z literaturą rozliczeniową okresu powojennego. Przykładów takich gier jest wiele, a możliwości ich zastosowania otwiera zdecydowana większość szkolnych przedmiotów. Praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania gier podczas zajęć szkolnych można znaleźć w darmowym poradniku „Gry wideo w szkole. Wytyczne dla efektywnego kształcenia” dostępnym na stronie www.spidor.pl.

Gry wideo a kompetencje zawodowe

Gry wideo odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu kompetencji cyfrowych. W dobie cyfryzacji umiejętność poruszania się w przestrzeni cyfrowej, świadomość zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem oraz zdolność do krytycznej analizy treści medialnych stają się niezbędne. Te kompetencje będą miały znaczenie nie tylko w życiu prywatnym, ale również w przyszłych karierach zawodowych młodych ludzi.

Tematyka gier, które wybierają dzieci, może rozwijać ich zainteresowania w konkretnych dziedzinach – takich jak historia, motoryzacja, technologia czy kultura. Pasja do gier otwiera drzwi do kariery w dynamicznych obszarach związanych z informatyką oraz tworzeniem gier. Sektor gamingu stwarza wiele możliwości wykorzystania talentów i pasji. Proces produkcji gier wymaga współpracy wielu ekspertów, w tym programistów, grafików, animatorów, muzyków i scenarzystów, a także specjalistów w zakresie zarządzania projektami, marketingu, prawa i analizy danych.

Gry wideo mogą wszechstronnie wspierać rozwój młodych ludzi – od kompetencji społecznych, przez kreatywność i zdolności poznawcze. Są także wartościowe jako narzędzie edukacyjne. Nieoceniona jest rola dorosłych, którzy wspierając swoje dzieci i nadzorując ich rozrywkę, pomogą im czerpać z gier to, co najlepsze. Ważne, aby dorośli podchodzili do tego z otwartością i dostrzegli potencjał gier jako platformy wspierającej rozwój dzieci i budującej ich przyszłe kompetencje.

Autor: Karolina Kałużyńska

Dodaj komentarz