Need for Speed: Most Wanted ? już graliśmy! [+ ANKIETA o tuningu]

Need for Speed: Most Wanted ? już graliśmy! [+ ANKIETA o tuningu]
Pełen obaw wybierałem się do podlondyńskiego Guildford, by w siedzibie Criterion Games sprawdzić obecną wersję gry Need for Speed: Most Wanted. Czy będzie lepsza od The Run? Czy będzie inna niż Burnout Paradise?

Czy opłacało się wstać o 4.20, by zdążyć na samolot frunący do Londynu w przeddzień olimpiady? Oczywiście – na pokładzie leciał ze mną sam Piotr Kraśko. Czy warto było podróżować samolotem. autobusem, pociągiem, a wreszcie na piechotę, by trafić do siedziby Criterion Games? Jasne – kawa na miejscu smakowała przepysznie. Czy odetchnąłem z ulgą zagrawszy uprzednio w singlowy i sieciowy moduł Need for Speed: Most Wanted? A jakże!

Prezentacja Most Wanted rozpoczęła się od krótkiej pogadanki z twórcami, którzy wyjawili dwie największe tajemnice towarzyszące nowemu NfS-owi. Jedna ma embargo do gamescomu, nie mogę więc jej teraz wyjawić (czy mogę zdradzić, że to kolejny, dość zaskakujący krok w ewolucji pomysłu stojącego za Autologiem? Hmmm, nie wiem….), drugą znajdziecie w kolejnym zdaniu. Most Wanted to jedna z pierwszych (jeśli nie pierwsza w ogóle) gier samochodowych, w której wszystkie auta będą dostępne od początku, właściwie już od momentu rozpoczęcia zabawy (choć pierwsze 5 minut to fabularyzowany samouczek, w którym swoboda graczy jest ograniczona).

Dotąd developerzy ścigałek unikali takiego rozwiązania, bowiem budzi ono wiele trudności – przede wszystkim związanych ze zbalansowaniem poziomu trudności. W Most Wanted problemy te rozwiązano w sposób dość zaskakujący: do każdego auta przypisano oddzielny zestaw wyzwań i wyścigów, w których rywale czy czas na przebycie danego odcinka trasy dobrane są w zależności od osiągów auta. A jak będziemy zdobywać nowe wozy? Stoją one zaparkowane w różnych częściach miasta Fairhaven (gdzie toczy się akcja Most Wanted) – część po prostu przy ulicy, część gdzieś w zakamarkach bocznych uliczek – wystarczy tylko podjechać w to miejsce, wcisnąć odpowiedni przycisk i… voila! Zamiast w BMW M3 (i tak zacnej furce), siedzimy w Aventadorze, pędząc nie 180 a 290 kilometrów na godzinę. O ile tylko uda się nam zapanować nad takim monstrum…

Model jazdy jest bowiem w Most Wanted zręcznościowy, ale nie byle jaki – wymaga precyzji i koncentracji, bowiem szybsze auta naprawdę prują z prędkością, do jakiej ekipa Criterion Games zdążyła już nas przyzwyczaić np. w serii Burnout. O ile jednak w grach z tamtego cyklu auta były nierealistycznie zwrotne, potrafiły wykonać zakręt o 180 stopni praktycznie w miejscu, przy delikatnym naciśnięciu na przycisk hamulca ręcznego, tak w Most Wanted model fizyki dużo bardziej przypomina to, co znamy z prawdziwego świata. W nowym NfS-ie jeździ się też inaczej, niż w Hot Pursuit, ostatniej ścigałce Criterion Games – o ile bowiem tam chodziło głównie o to, by pędzić z maksymalną prędkością, dość łagodnie wchodząc w szerokie i długie zakręty amerykańskich dróg szybkiego ruchu, tak nowa gra osadzona jest w mieście i tu jeździ się często całymi sekwencjami skrętów o 90 stopni raz w jedną, raz w drugą stronę. Próbowałem odgrzebać z zakamarków pamięci inną zręcznościową samochodówkę o podobnym modelu jazdy i po jakimś czasie doszedłem do wniosku, że jedyna, jaka pasuje to… oryginalny Most Wanted. Fani tamtej gry (wciąż uznawanej za jednego z najlepszych NfS-ów) będą więc zadowoleni – tym bardziej, że również kolorystyka nowej gry bardzo mocno przypomina tę starą.

Struktura rozgrywki przypomina Burnouta Paradise – mówiąc szczerze łatwo o wrażenie, że to tamta gra w wersji 2.0. W otwartym świecie (o podobnych rozmiarach), umieszczono szereg różnego rodzaju wyzwań/aktywności/atrakcji (ponoć dwa razy więcej niż w Paradise). Mogą to być wyścigi (rozgrywane według kilku różnych zestawów zasad – z policją i bez, na czas czy miejsce na mecie itd.), ale wcale nie muszą – bawić się można również w odnajdywanie skrótów, niszczenie billboardów, przejeżdżanie przez siatkowe bramki odgradzające dostęp do różnych zakamarków, czy wykręcanie jak największych prędkości przed kamerami ulicznych radarów. Wszystkie te aktywności nagradzane są tzw. SpeedPoints, których suma wyznacza nasze miejsce na liście najbardziej poszukiwanych kierowców w mieście… wśród naszych znajomych. Przy jej kalkulowaniu dużo pracy ma nowa wersja Autologa, który teraz nie tylko porównuje czasy przejazdów, ale zestawia ze sobą dosłownie wszystko – od odległości, jaką przefrunęliśmy, wyskakując z rampy; przez najdłuższe ucieczki przed policją, aż po sumę kilometrów przejechanych pod prąd.

Podczas pokazu w studiu Criterion największe wrażenie zrobił na mnie tryb multiplayer. Każda jego sesja – zaplanowana na 20-30 minut – składa się z pięciu aktywności. Mogą to być tradycyjne wyścigi, ale też wyzwania – np. zabawa w wykręcenie najdłuższego driftu w określonym miejscu na mapie (w moim przypadku był to okrągły podest wieńczący wchodzące w morze molo). Każda aktywność rozpoczyna się od tzw. „meet up”, czyli spotkania w określonym miejscu na mapie (ci, którzy przyjadą jako pierwsi mogą ubarwić sobie oczekiwanie na resztę, goniąc się po okolicy…), potem następuje krótkie odliczanie i zaczyna się dane wyzwanie. Domyślnie są one dobierane losowo, ale gospodarz sesji będzie mógł też ustalić własną listę aktywności. Kiedy przypomnę sobie, jak dobrze podobne rozwiązanie działało w Burnout Paradise, nie mam wątpliwości, że i w Need for Speed: Most Wanted przełoży się na dużą popularność multiplayera.

Obawy moje zostały więc rozwiane. Most Wanted jest podobny do Burnout Paradise, ale i na tyle inny – głównie za sprawą całkowicie odmiennego modelu jazdy, jakby nie patrzyć esencji gier wyścigowych – że nie wywołuje poczucia deja vu. Criterion Games to jednak mistrzowie kierownicy…

…choć nie tuningu. O ile mi osobiście niespecjalnie to przeszkadzało, pamiętam z komentarzy pod recenzją b sporo zawiedzionych głosów, mówiących o braku możliwości modyfikacji wyglądu pojazdów. Nie będzie jej również w Most Wanted (chyba, że to kolejna tajemnica twórców, ale nic nie wskazywało na to, by opcja taka rzeczywiście gdzieś tam się kryła), zamiast tuningu dostaniemy natomiast system „modów”, czyli modułów modyfikujących parametry kierowanych wozów. Wśród nich będą np. dwa rodzaje nitra (jedno uwalniające moc przez kilka sekund i drugie, które całe doładowanie wystrzeliwuje w jednym potężnym „kopniaku”), różne rodzaje ogumienia (przydadzą się na „bezdrożach”, które stanowić mają część siatki dróg w Fairhaven), itd. Co ciekawe mody będzie można zmieniać w trakcie jazdy (nawet w trakcie wyścigu), gdyż będą one dostępne pod krzyżakiem. Czego jeszcze brakuje? Fabuły – ta potraktowana ma być bardzo szczątkowo, tylko w pierwszych minutach gry (później, dzięki temu, że całość będzie otwarta od początku, każdy z graczy sam ukształtuje swoją własną historię). Nie należy też spodziewać się opcji, pozwalającej zasiąść za kółkiem pojazdów policyjnych. Jak żartobliwie tłumaczą twórcy, ich nowe dzieło to „Most Wanted” a nie „I most want you” (to dosłowny cytat) – i nie sposób się z nimi nie zgodzić.

>>>

W związku z dyskusją na temat tuningu – szybka ANKIETA.

179 odpowiedzi do “Need for Speed: Most Wanted ? już graliśmy! [+ ANKIETA o tuningu]”

  1. Nie będzie tuningu? To w takim razie to będzie [beeep] a nie rasowy NFS. Przykro mi ale tuning to jeden z fundamentów tej serii gier i do tej pory każda z części w której nie było tuningu była nie wypałem…

  2. @Lodzik1905 nie powiedziałbym, że każda część bez tuningu była niewypałem. W początkach serii nie było tuningu i gry były całkiem niezłe (NFS: Porsche chociażby). Jeśli z kolei mówisz o spin-offie serii zapoczątkowanym przez NFS: Underground a, póki co, zakończonej na NFS: Carbon to mogę się zgodzić, że brak tuningu jest istotną sprawą. A już tym bardziej kiedy nowy NFS ma w tytule Most Wanted, gdzie w oryginale tuning był jedną z rzeczy, za która się NFS:MW z 2005 roku pokochało.

  3. @down, w nfs porsche był tuning, i to całkiem rozległy. inna sprawa, że tuning jest(był?) dla serii nfs tym, czym orzeszki/chipsy do browaru, czyli nieodłącznym dodatkiem. Druga sprawa-wozy. co za idiota wymyślił, żeby wszystkie były dostępne od razu? toż to na starcie skraca żywot gry o co najmniej 30%! gracz gra w grę, żeby wszędzie dojść, zabić wszystkich przeciwników i odblokować wszystko! inna sprawa jakby rozwiązali to jak w TDU, ale odblokowanie wszystkich wózków od początku… Szkoda gadać.

  4. NIE MA TUNINGU NIE MA MOST WANTED – Jest Podrasowane [beeep] ala Burnout Paradise

  5. Hut fajnie , że ci się podobało pod pewnymi względami ale nie przesadzajcie. Mam prośbę nie dawajcie tej przeróbce w ocenach oceny powyżej 7 bo inaczej , uznam , że was kupili. Most Wanted bez tunningu to nie most wanted jadą po nazwie kurde. Co nadal uważasz , że w porządku zrobili . Serio jeśli będe widział , że to coś uzyska powyżej 7 ocenę to stawiam wam krzyż .

  6. wiem , że ponownie piszę jednak tak bywa ZAPRASZAM DO AKCJI PROTESTACYJNEJ PRZECIW NOWEMU MOST WANTED NA KWEJKU. JEBA Ć KOMERCyJNE GÓWNOhttp:kwejk.pl/obrazek/1351284/nie-dla-most-wanted-akcja-u%C5%BCytkownik%C3%B3w-cdaction-forum-protest-hut-nie-[beeep].html

  7. Aż mi się zachciało odpalić PS2 i zagrać w Most Wanted!

  8. @ChaosPL a to sorry, mój błąd. Dawno już w Porsche nie grałem i myślałem, że nie było tam tuningu.

  9. O jak dobrze, że nie ma tuningu optycznego. Niedobrze mi się robi od tych wszystkich neonów spoilerów i progów. Btw chyba mnie przekonaliście do kupna zapowiada się dosyć ciekawie 🙂

  10. Burnou Paradise jest najlepszą ściganką

  11. Nie ma Tuningu wizualnego , nie kupuje 😉 |oto wlasnie chodzi zeby twoja fura na „mieście” wyglądała jak najlepiej !|wkoncu to uliczne wyścigi niezgodne z prawem ;d

  12. To czego nie lubiłem w NFSach – ściany pokazujące drogę i zapobiegające wypadnięciu z jej, wreszcie ich nie ma, ale jeśli nie ma tuningu to ch*j.

  13. minimalny upgrade poprzednich wersji i niczego szczególnego nie można sie spodziewac.

  14. Mogli zmienic nazwe tej gry była w 2005 most wanted

  15. Cżęść z was twierdzi , że tuning w NFS to niepotrzebny bzdet. A ja wam udowadniam , że np: Tuning w NFS to sztuka artystyczna macie tutaj moje wypociny artystyczne w tuningu wizualnym w NFS Worldhttp:www.youtube.com/watch?v=6JaKAu1-c3YI niech nikt nie powie , że polak nie potrafi. |Co nadal uważacie , że tuning wizualny to Drobny detal? COOO?

  16. lepiej jakby było „MOST WANTED 2”, gra się nieźle zapowiada

  17. Tuning w NFS to część nieodłączna, gdy by nie on, to ta seria nie wybiła by się aż tak bardzo.

  18. Dla mnie od Undercovera seria nie istnieje.

  19. Undercovera- dziś kupiłem w- media markt- 29zł i dla mię jest najlepszy z całej serii najtrudniejszy |do tego wódka i subwoofer podkręcony na maksa i super granie.. polecam.

  20. gra zapowiada się super, trailer mocno mnie przekonuje że gra pobije i to zdecydowanie NFS-Most Wanted.a co do tuningu to odsyłam do underground 1 i 2 a także do carbona. No ludzie wierzcie mi,że nie ma nic gorszego od porsze, lambo czy nissana gtr obsmarowanego jakimiś bazgrołami.W NFS Hot Pursuit była tylko paleta kilku kolorów a nie jeden po dziś dzień pobija rekordy na Autologu.Będziesz grać godzinami a to że BMW nie ma spoilera to nawet o tym nie będziesz myślał 😉 pozdro NSF-Fans

  21. Moje zdanie? NFS jest dla mnie martwy od czasu Porsche 2000, a wszyscy którzy mówią że bez tuningu nie ma NFS-a to dzieciaki których wyobraźnia ogranicza się do kolejnego odcinka Fast & Furious. No i to już szczyt bezczelności żeby robić druga grę pod tym samym tytułem. Chociaż pewnie większość ich fanbase’u i tak nie zauważy, bo ich mózgi ogarniają tylko 2-3 lata wstecz.

  22. Niech każdy już przestanie pi….. teksty: „dla mnie nfs skończył się od …”. Naprawdę nikogo to nie interesuje, każda część nfsa jest inna, jedna słabsza, druga lepsza. Ale czasy się zmieniają i niech mnie ktoś nie rozśmiesza, że nfs skończył się na Porsche 2000. W dzisiejszych czasach ta gra byłaby po prostu średniakiem. Dla mnie Hot Pursuit okazał się miłym zaskoczeniem, a Shift przywrócił wiarę w „lekko” nadszarpnięte imię marki (wszyscy się chyba zgodzą że undercover i pro street był słabe).

  23. Otóż to. Ekipa idzie do przodu i nie ma co biadolić o przeszłości. Wydany dzisiaj Underground byłby skrytykowany na wielu polach. Dlatego dajmy się wykazać jakiejś świeżości, wizji innego studia.

  24. „Tuning w NFS to część nieodłączna, gdy by nie on, to ta seria nie wybiła by się aż tak bardzo.”Looooool, skąd się urwałeś? Dla mnie najlepsze było Porsche 2000 i NFS 4 High Stakes

  25. Mam nadzieję że grafika będzie lepsza od tej z The Run.

  26. Tuning koeningseggow i terenowek jest niemozliwy?Ludzie wy chyba nie graliscie w nfs world tam mozna tuningowac od golfow do lamborghini.Dla mnie by mogli zrobic nowego nfs world z lakierniami,warsztatami tungowymi i taka gielde samochodowa na ktorej ludzie moga wystawiac swoje samochody za wlasna cene,wtedy by gracze mieli tam cos do roboty oprocz jezdzenia po miescie.

  27. I zapomnialem ze te wszystkie zeby my mogli umiescic na mapie swiata.

  28. Dla mnie po Underground 2 seria nie istnieje. Zagrałem jeszcze w Pro Street i Shift-a. Ale nie na długo mnie wciągnęło.

  29. Według mnie zawalista gierka się szykuje. Powalające dźwięki 🙂

Dodaj komentarz