AMD: „DirectX ogranicza PC-ty”

Richard Huddy, menedżer ds. kontaktów z developerami w AMD, w rozmowie z serwisem bit-tech.net stwierdził, że tym, co ogranicza PC-ty to DirectX – najpopularniejsze biblioteki stworzone przez Microsoft. Jak mówi:
To zabawne. Często dzięki high-endowym kartom graficznym dysponujemy dziesięciokrotnie większą mocą od Xboksa 360 i PlayStation 3, ale jasnym jest, że gry nie wyglądają przez to dziesięciokrotnie lepiej. W znaczącym stopniu, w ten czy inny sposób [..] to wina DirectX-a.
Huddy dodał także, że wielu twórców chciałoby porzucić wspomniane biblioteki przy programowaniu gier. Jak wyjaśnia:
Posiadanie całkowitej kontroli nad maszyną – a tego chcą najlepsi developerzy – poprzez danie dostępu do sprzętu na najniższym poziomie, sprawiłoby, że twórcy mieliby możliwość wprowadzania innowacji, a to wywarłoby presję na Microsoft – nie ma co do tego wątpliwości.
Czytaj dalej
135 odpowiedzi do “AMD: „DirectX ogranicza PC-ty””
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
wszystko fajnie i pięknie ale taka mała dygresja co widzimy na każdym pudełku z ich karta graficzną w obecnie sprzedawanych seriach 5k i 6k? Znienawidzonego Dx, sam jestem za OpenGL i HavoX oraz obecnie rozwijanym OpneCL ale niestety niema to szans zaistnienia na dłuższa metę. Bo gry na PC to odpad wystarczy porównać ceny w sklepach żeby zobaczyć dlaczego. mimo tego chciałbym rozwoju OpneGL i OpenCL z innymi zabawkami OS co są niezależne od platformy systemowej – jednak to mało realne.Pzdr.
To zabawne. Często dzięki high-endowym kartom graficznym dysponujemy dziesięciokrotnie większą mocą od Xboksa 360 i PlayStation 3-PIĘKNE ZDANIE!!!
Według mnie ta sprawa powinna zostac solidnie nagłosniona aby panowie z Microsoftu poczuli presje wywierana przez rynek gier komputerowych, gdyby ta byla wystarczajaca byc moze „zezwolil” by oni na to by gry ingerowały głębiej w naszego PC niz jest to teraz mozliwe. Aczkolwiek dla mnie idealnym rozwiazaniem byla by produkcja gier na innym systemi niz windows lub opcja ze uruchamiamy kompa wkladamy plytke i gramy poza windowsem. to tylko moje mazenia i watpie by byle realne do zrealizowanie, za windom jest $
Jak im się nie podoba to niech opracują własne biblioteki, koniec kropka.
To prawda ogranicza peceta ale zauwazcie jeden fakt .|Kto np. zagra sobie w crysisa 2 na najwyzszych wymaganiach ? malo kto zapewne. Na pokazach ladnie to wyglada ale wiekeszosc graczy ma taki sprzet komputerowy (procesor, grafika) jak w konsoli lub gorszy. wiec nie bede robic lepszych gier o wiele wyzszych wymaganiach poniewaz wiekszosc graczy nie bedzie stac na sprzet ktory to pociaagnie (sadze ze tak sie utrzyma przez nastepne 2 lata). wiec przetancie narzekac na te konsole pecetowcy!
Guten żarten. Gdyby nie DirectX to dalej trzeba by samemu wklepywać liczbę kanałów na karcie dźwiękowej. Nie pasuje DirectX? To czemu nie pracują na OpenGL? Albo niech piszą wszystko samemu. Powodzenia z kompatybilnością na każdym kompie. „menedżer ds. kontaktów z developerami” – tak, ten to się na pewno tak zna na programowaniu, jak żaden inny. Nie publikujcie takich newsów, bo żal dupę sćiska.
Linux NASZYM przyjacielem! 😀
Najłatwiej to narzekać cwaniaku.
Widzę, że jednak wśród graczy są takie osoby które lubią Linuksa ;]|Sam uważam, że to bardzo dobre systemy, jeżeli nie najlepsze, stabilne, szybkie,|ale jak na razie gry słabo na nich chodzą, a fajnie by było gdyby chodziły tak jak na windzie, a|może nawet i lepiej!;]
@qulik16 akurat w crysis-a 2 do baaaaardzo duża grupa ludzi zagrana full detach (zakładając brak szarżowania z aa)
A mi to tam wisi jaka grafa w grze jest.Mam xboksa 360 i wiem że jest gorszy sprzetowo od PC ale dla mnie grafa jest na 4 miejscu za fabułą, radością z gry i barwnymi postaciami
😉 mi to lotto co on gada 😉 byle zeby mi gry chodziły na DX 9 nawet 😉
qulik16, to można sobie zmniejszyć grafikę, a zwiększona to taki smaczek, kto ci każe na maxie grać… :]
Dziwne – to ja myślałem, że gry na PC wyglądają słabo bo są robione pod konsole?BTW. Może AMD szykuje szturm na DX własnym produktem, skoro takie uwagi składa?
Taa, od taki żałosny wynalazek Micro$oftu 😀
Ale wydając kolejnego DirectX to jest w tym pewny zarobek Nvidii i AMD tak samo Microsoftu. Nowy Win (teraz 8) , kolejny Direct (pewnie 12) i nowe karty które go obsłużą a jak każdy wie najnowszy OpenGL (teraz 4.1) gdzie jest kompatybilny z GF 400+ ale został też wydany OpenGL 3.3 dający część możliwości z 4.1 dla kart już z GF 8XXX a nie zostanie wydany jakiś Direct 9,5 dający część możliwości z DX11 dla kart GF 9XXX
Taa… wtedy to sobie nie pogra nikt, kto nie jest milionerem i nie ma GTX-a 580 i Core i7 pod maską…|Już lepiej jak gry są przez DX „ograniczone”, bo wtedy to twórcy by szli na ładne układy z nVidią… tj. gry by wymagały grafy za ponad 1000zł, żeby nie wyglądać jak kupa.
chciałem napisać „przez DX , bo INACZEJ” :]
Więc kiedy wyjdzie jakiś OpenGL 4.5 to ja mając GF460 będę mógł jeszcze z niego korzystać a chcąc grać w gry z DX12 będę musiał już zmienić grafę i oczywiście system.
Wyglądają, wyglądają… Twórcy by się skupili bardziej na grywalności i fabule a nie grafice. |No ale AMD ma tutaj racje. Chociaż z drugiej strony brak DX sprawiłby, że część gier działałaby dobrze tylko na nVidii a reszta tylko na AMD. Haha,w sumie to już tak jest.|Najważniejsze że przez konkurencje ceny spadają 🙂
” poprzez danie dostępu do sprzętu na najniższym poziomie”- tak bo gra jest tylko gpu bound… Co za debil z kolesia. Poza tym to kwestia tego, że w produkcji trzeba też celować w słabszy sprzęt, grę piszę się „na” sliniku a jeśli unreal i resztą ciągle będą 3.x+0.001 to no cóż.., niższy poziom==więcej roboty== większe koszta+ jeśli crysis 2 miałby być tylko na pc to miałby swoją innowacje.
@Matison, jeśli korzystasz z powiedzmy Visty, to nie musisz zmieniać OSu by zainstalować Dx11. Nie wiem jak sprawa będzie się miała z W8, ale zapewne DX12 również będzie wstecznie kompatybilny do Visty.
Tak właśnie kiedyś było. Producenci gier wyciskali z maszyn ostatnie poty, a producentom sprzętu opadały kopary na widok tego co uważali za niemożliwe do osiągnięcia na ich produktach. Ale wtedy nie było DXa…
@qulik16 ja se zagram na Full i w*****a mnie, że będzie to wyglądało gorzej przez konsolowców, którzy nie mieli kasy na porządnego blaszaka.
@Fukushim gier nie robi grupa studentów. Są ludzie od grafy i silników są taż od marketingu i reklamy oraz od dźwięku i scenariusza. Jak jest dobra grafika to nie znaczy że fabuła będzie gorsza. Multi = gorsza fabuła (bo na pewno krótsza).
Wolalbym, zeby skupili sie na optymalizacji i gry chodzily 10 razy plynniej na PCtach.
@H4ku masz mocnego to i chodzi płynnie. No chyba, że mowa o gta iv.
Głównym powodem, dlaczego gry na PC wyglądają tak a nie inaczej, jest słaba konfiguracja konsol. W 98% przypadków gra na wszystkich platformach wsparta jest tym samym silnikiem, który musi na tych konsolowych starociach działać płynnie. A z takiej bazy, mimo najszczerszych chęci bez większych ingerencji w kod enginu, wiele się nie wyciągnie. Gry rozwojowe, wyglądają znacznie lepiej na PC niż gdzie indziej (np. Just Cause 2 i Battlefield 3). Inna sprawa, gry nie posuną się już znowu tak daleko do przodu…
jeśli chodzi o grafikę, bo po prostu granica ludzkich możliwości jest już bardzo blisko. Obecnie fotorealistyczna grafika jest nią naprawdę, nie jest to taki chwyt jak kiedyś (drzewa w Cannon Fodder też kiedyś były fotorealistyczne 😛 ) i dużo w tym względzie już zrobić się nie da. W końcu niemożliwe jest zrobienie wirtualnego świata wyglądającego od rzeczywistości 🙂 .
Ech, miało być „wyglądającego lepiej od rzeczywistości”.|Gdzie jest opcja edycji, pytam się?!
Bhehe, a kto im broni pisać niskopoziomowo? To zwykłe lenistwo programistów – bo z DirectX jest po prostu łatwiej i szybciej. Nawet OpenGL nie wiele pomaga – niby narzut mniejszy, ale i roboty więcej… Poza tym – mało kto się na nim zna.
!!!BEZEDURA!!! Po to stworzono DirectX aby programiści nie musieli pisać kodu dla kilku różnych kart graficznych, dźwiękowych itd. Cofnijcie się do czasów 3DFX VooDoo gdzie przed odpaleniem gry wybierało się karta A, karta B, karta C a jak brak takiej jaką mamy to SOFTWARE RENDERING. Moja wyobraźnia nie sięga tak daleko żeby obliczyć ile czasu potrzebowałby dzisiejszy CPU do wyliczenia jednej klatki w jakim tam Crysisie na max detalach.
DirectX nie tylko ułatwia życie ale też umożliwia pisanie gier EFEKTYWNIE. Jasne że można w assemblerze tylko to tak jakby budować dom nie z pustaków tylko z atomów. Powodzenia życzę. Pisząc wyłącznie na konsolę jest dużo łatwiej bo jaki piszemy na PS3 to zawsze to samo PS3 jak na XBOXA to zawsze ten sam XBOX ta sama konfiguracja. Dla każdego to normalne że gry z PS3 nie działają na PS2 ale przy kompach by się tak chciało – A FIGA Z MAKIEM – tak się nie da!!! Siłą PC jest możliwość dowolnej konfiguracji
PS ci co piszą że M$ jest BE i wszystko co wypuszcza to shit – GRATULUJĘ. Można wiele mówić o M$ i innych z branży ale to oni, INTEL, IBM i wielu innych pchali całą branże do przodu. W LESIE byśmy byli gdyby nie takie firmy i ich standardy.
Najlepiej jakby wydawali konsole nieco częściej. Np. jakby wydali rok temu nową generacje to nie było by krzyku i pewnie by była ładniejsza grafika. I nikt nie wydawał by pieniędzy na cienkiego xboxa.
Najlepiej jakby konsole umarły. W końcu by się chciało na pecety robić…
@Cyrec – troll alert.
@hamman To prawda, dzieki MS IBM itp mamy teraz co mamy, ale jesli twoj samochod jedzie wolno, to albo kupujesz nowy, albo robisz tuning tak? Z tym, ze tutaj tuning jest nie na miejscu bo to maluch, ktorego sie trzeba pozbyc, kupic ferrari i zrobic tutning. Wiec jesli Dx jest „be” zmieniamy go na inny (lepszy) model. @Cyrec to nie pirać.
Takie gadanie mnie denerwuje… Skoro uważają, że DX ogranicza rozwój PC-tów, to niech uzasadnią to jakoś, bo jak na razie to wina stoi po stronie kart graficznych. Bo nawet żadna gra obsługująca DX11, albo demo silnika UnrealEngine, nie daje rady. Nawet raytracing’u real-time nie da się przeprowadzić na kartach w dzisiejszych czasach. Zgodzę się z poprzednimi autorami kont, że konsola to nie to samo co PC, bo inna optymaliacji. Zresztą i tak wielu developerów nie dałoby rady wykorzystać 100% możliwości.
@alien102471 Pisałeś kiedyś w dx? Bzdury piszesz. Jak programista cieć to i gra z badziewną grafiką będzie max 5 klatek nawet na najnowszym sprzęcie. Narzut samej biblioteki jest niewielki w porównaniu z innymi komponentami gry. Problemem nie jest biblioteka tylko ludzie i sprzęt. Sprawdź sobie ile cykli zajmuje czytanie z cache i pamięci w porównaniu do sprzętu sprzed ~20 lat.
Takie gadanie mnie denerwuje… Skoro uważają, że DX ogranicza rozwój PC-tów, to niech uzasadnią to jakoś, bo jak na razie to wina stoi po stronie kart graficznych. Bo nawet żadna gra obsługująca DX11, albo demo silnika UnrealEngine, nie daje rady. Nawet raytracing’u real-time nie da się przeprowadzić na kartach w dzisiejszych czasach. Zgodzę się z poprzednimi autorami kont, że konsola to nie to samo co PC, bo inna optymaliacji. Zresztą i tak wielu developerów nie dałoby rady wykorzystać 100%
@alien102471 też mam PC to znaczy że piracę? Nie!!! Mam kasę na PC to i na gry znajdę.
Ale przecież chyba MS nie zmusza ich do używania DirectX-a?
@Willl No właśnie! Problem w tym że większość piszących posty nie ma pojęcia o pisaniu prostych programów a co dopiero czegoś pod DX więc piszą bzdury bo nie wiedzą o czym piszą.
No przecież, jak już ktoś zauważył, nikt nikogo nie zmusza do używania bibliotek DX, można korzystać z OpenGL, albo w ogóle samemu napisać własne biblioteki… co za bajdurzenie. Za chwilę dojdziemy do tego, że to, co ogranicza PC-ty, to Windows. 😉
Wedle moich profesjonalnych badań organoleptycznych, PCty ogranicza efekt Coriolisa.
@Rey656- to czekam na twój artykuł w świecie nauki:). JA tylko czekam aż ktoś wreszcie wykorzysta porządnie tessalacje np do renderowania twarzy głównych bohaterów. Ktoś mówił że zbliżamy się do granic odwzorowania realistycznego grafiki w grze. Powiem jeszcze że daleko nam do tej granicy, jesteśmy dopiero w połowie drogi.
@aleksdraven połowa to może nawet mało powiedziane ^^ daleko nam do realizmu, a co do artykułu to niech pan coś zrobi bez DX i z DX porównamy zobaczymy co wyszło i stwierdzimy fakty, a nie ciągłe spekulowanie „gdyby babcia miała wąsy to była by dzidkiem…” ple ple ple, do roboty a nie wywiady i narzekanie 😀
A wlasnie chcialem dodac do mojego komentarza (uzytkownik qulik16) ze nie zaczna robic gier tylko na te wasze pc poniewaz [beeep] na tym zarobia poniewaz wiekszosc graczy piraci gry i tworcy nie zarabiaja na tym i dlatego moim zdaniem pc nie ma przyszlosc, tu mamy przyklad red dead redemption gra byla swietna . swietna fabula swietna kampania zroznicowane misje super swiat ale nieestety multi nie kusilo zbyt. i dlatego zrobili red dead redemption tylko na konsole . prawidlowo. i tak samo jest z la noire.
czekam na odpowiedz .