Arma 3: Twórcy pokazują, jak odróżnić fake newsy z gry od rzeczywistości
Bohemia Interactive przygotowała poradnik, jak odróżnić filmy z gry Arma 3, wykorzystywane przy tworzeniu fake newsów, od prawdziwych materiałów.
Niestety, żyjemy wciąż w czasach, w których wojny są nie tylko atrakcyjnym settingiem w grach, filmach i innych dziełach popkultury, lecz także tragediami wciąż rozgrywającymi się w prawdziwym świecie. W naszej części świata oczywiście najgłośniej w ostatnich miesiącach na temat wojny w Ukrainie, lecz bynajmniej nie jest to jedyny konflikt zbrojny trwający obecnie na Ziemi.
Rok temu Witold pisał o tym, jak to nagranie z gry Arma 3 posłużyło w indyjskich mediach jako dowód ataku Pakistanu na Dolinę Pandższeru. Do podobnych sytuacji dochodzi częściej: filmy z gry miały rzekomo przedstawiać konflikty w Afganistanie czy Syrii, a w ostatnim czasie również w kontekście rosyjskiej napaści na Ukrainę. Z racji otwartości Army 3 na personalizację i modding, nietrudno wykorzystać ją jako narzędzie do tworzenia viralowych fake newsów.
Bohemia Interactive przygotowała przykładowy materiał, który ukazuje jak łatwo wykorzystać w taki sposób materiał z jej gry:
Jednocześnie Bohemia Interactive poinformowała, że całkowicie sprzeciwia się wykorzystywaniu ich produkcji do szerzenia dezinformacji. Pavel Křižka zwraca uwagę, że choć jest to w pewien sposób pochlebne, że Arma 3 symuluje współczesne konflikty wojenne w tak realistyczny sposób, to jej twórcy nie są zadowoleni z tego, że ich praca jest wykorzystywana jako propaganda wojenna.
Próbowaliśmy walczyć z takimi treściami poprzez flagowanie tych filmów do dostawców platform (FB, YT, TW, IG itp.), ale jest to bardzo nieskuteczne. Z każdym zdjętym filmikiem, każdego dnia wrzucanych jest dziesięć kolejnych. Stwierdziliśmy, że najlepszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest aktywna współpraca z wiodącymi mediami i firmami sprawdzającymi fakty (takimi jak AFP, Reuters i inne), które mają większy zasięg i możliwości skutecznej walki z rozprzestrzenianiem się fake newsów.
Twórcy przygotowali szereg wskazówek, które mają na celu pomóc w odróżnieniu materiałów z gry od rzeczywistych nagrań. Część z nich może wydawać się nam dość oczywista z punktu widzenia graczy, ale pamiętajmy, że taka dezinformacja może też trafiać do osób, które nie mają na co dzień kontaktu z grami.
Jak odróżnić filmy z rozgrywki od materiałów z prawdziwego świata?
- Bardzo niska rozdzielczość
- Nawet przestarzałe smartfony mają możliwość dostarczania filmów w jakości HD. Fałszywe filmy mają zazwyczaj znacznie niższą jakość i są celowo rozpikselowane i rozmyte, aby ukryć fakt, że pochodzą z gry wideo.
- Trzęsąca się kamera
- Aby dodać dramatyzmu, takie filmy często nie są rejestrowane w grze. Autorzy filmują ekran komputera z uruchomioną grą w niskiej jakości i z nadmiernym drżeniem kamery.
- Często odbywają się w ciemności lub w nocy
- Materiał filmowy jest często ciemny, aby ukryć niewystarczający poziom szczegółowości sceny z gry wideo.
- Przeważnie bez dźwięku
- Efekty dźwiękowe w grze są najczęściej odróżnialne od rzeczywistości.
- Nie widać ludzi w ruchu
- Podczas gdy gra może symulować ruch pojazdów wojskowych stosunkowo realistycznie, uchwycenie naturalnie wyglądających ludzi w ruchu jest nadal bardzo trudne, nawet dla najbardziej nowoczesnych gier.
- Widoczne elementy Heads Up Display (HUD)
- Czasami widoczne są interfejsy użytkownika gry, takie jak wybór broni, liczniki amunicji, stan pojazdu, powiadomienia itp. Często pojawiają się one na krawędziach lub w rogach materiału filmowego.
- Nienaturalne efekty cząsteczek
- Nawet najnowocześniejsze gry mają problem z naturalnym przedstawieniem wybuchów, dymu, ognia i pyłu, a także tego, jak wpływają na nie warunki środowiskowe. Zwróć uwagę przede wszystkim na dziwnie oddzielone chmury.
- Nierealistyczne pojazdy, mundury, wyposażenie
- Osoby z zaawansowaną wiedzą na temat sprzętu wojskowego mogą rozpoznać użycie nierealistycznych zasobów wojskowych dla danego konfliktu. Na przykład, w jednym z szeroko rozpowszechnionych fałszywych filmów, amerykański system obrony powietrznej C-RAM zestrzeliwuje amerykański samolot naziemny A-10. Jednostki mogą również prezentować nieautentyczne insygnia, kamuflaż itp.
Czytaj dalej
Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.