Arma 3: Twórcy pokazują, jak odróżnić fake newsy z gry od rzeczywistości

Niestety, żyjemy wciąż w czasach, w których wojny są nie tylko atrakcyjnym settingiem w grach, filmach i innych dziełach popkultury, lecz także tragediami wciąż rozgrywającymi się w prawdziwym świecie. W naszej części świata oczywiście najgłośniej w ostatnich miesiącach na temat wojny w Ukrainie, lecz bynajmniej nie jest to jedyny konflikt zbrojny trwający obecnie na Ziemi.
Rok temu Witold pisał o tym, jak to nagranie z gry Arma 3 posłużyło w indyjskich mediach jako dowód ataku Pakistanu na Dolinę Pandższeru. Do podobnych sytuacji dochodzi częściej: filmy z gry miały rzekomo przedstawiać konflikty w Afganistanie czy Syrii, a w ostatnim czasie również w kontekście rosyjskiej napaści na Ukrainę. Z racji otwartości Army 3 na personalizację i modding, nietrudno wykorzystać ją jako narzędzie do tworzenia viralowych fake newsów.
Bohemia Interactive przygotowała przykładowy materiał, który ukazuje jak łatwo wykorzystać w taki sposób materiał z jej gry:
Jednocześnie Bohemia Interactive poinformowała, że całkowicie sprzeciwia się wykorzystywaniu ich produkcji do szerzenia dezinformacji. Pavel Křižka zwraca uwagę, że choć jest to w pewien sposób pochlebne, że Arma 3 symuluje współczesne konflikty wojenne w tak realistyczny sposób, to jej twórcy nie są zadowoleni z tego, że ich praca jest wykorzystywana jako propaganda wojenna.
Próbowaliśmy walczyć z takimi treściami poprzez flagowanie tych filmów do dostawców platform (FB, YT, TW, IG itp.), ale jest to bardzo nieskuteczne. Z każdym zdjętym filmikiem, każdego dnia wrzucanych jest dziesięć kolejnych. Stwierdziliśmy, że najlepszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest aktywna współpraca z wiodącymi mediami i firmami sprawdzającymi fakty (takimi jak AFP, Reuters i inne), które mają większy zasięg i możliwości skutecznej walki z rozprzestrzenianiem się fake newsów.
Twórcy przygotowali szereg wskazówek, które mają na celu pomóc w odróżnieniu materiałów z gry od rzeczywistych nagrań. Część z nich może wydawać się nam dość oczywista z punktu widzenia graczy, ale pamiętajmy, że taka dezinformacja może też trafiać do osób, które nie mają na co dzień kontaktu z grami.
Jak odróżnić filmy z rozgrywki od materiałów z prawdziwego świata?
- Bardzo niska rozdzielczość
- Trzęsąca się kamera
- Często odbywają się w ciemności lub w nocy
- Przeważnie bez dźwięku
- Nie widać ludzi w ruchu
- Widoczne elementy Heads Up Display (HUD)
- Nienaturalne efekty cząsteczek
- Nierealistyczne pojazdy, mundury, wyposażenie
Czytaj dalej
4 odpowiedzi do “Arma 3: Twórcy pokazują, jak odróżnić fake newsy z gry od rzeczywistości”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Informowanie o takich rzeczach jest ważne, może dotrze tylko do małej grupy, ale zawsze to jakiś postęp, a oni mogą przekazać tę wiedzę dalej. Straszne jest jak łatwo ludzie łapią się na każdego fake w necie, zwłaszcza na FB, jakby nie byli świadomi że tam każdy może napisać co chce. Widać to było zwłaszcza na początku wojny w Ukrainie
Podobna sytuacja miała miejsce na Mistrzostwach Piłki Nożnej Katar 2022, gdy zamiast meczu pokazano grę Fife 2023 i wielu widzów nie było w stanie różnić czy to prawda czy fałsz, do tego dochodzi wtórna analfabetyzacja społeczeństwa po przez ciągłe używanie smartfonów czy korzystanie z Facebooka, wpływowym i przewodzącym grupom na świecie może się podobać takie sterowanie społeczeństwem, jednak na dłuższą metę fake newsy stają się szkodliwe, dobrze że chociaż na chwilę Twitter odpadł kolejny mąciciel informacji w sieci.
Fajnie tak sobie wejść pod newsa o trollach robiących fałszywe materiały w grze komputerowej i natrafić na komentarz stojący o krok od oskarżenia o te rzeczy reptilian i iluminatów.
„amerykański samolot naziemny”— mało nie dokonałem próbnego samozanurzenia wraz z krzesłem pod podłogę ze śmiechu. Chyba że to news z Warzone, coś jak latające pontony.