Bernie Stolar, były prezes Sega of America, zmarł w wieku 75 lat
Stolar odegrał kluczową rolę w powstaniu Crasha Bandicoota, Spyro the Dragon i wielu innych gier. Był jednym z pomysłodawców Dreamcasta. Pomógł też stworzyć 2K Sports.
Bernie Stolar, były prezes Sega of America i jeden z członków-założycieli Sony Computer Entertainment America (SCEA), zmarł w wieku 75 lat. Jak donosi serwis VentureBeat, śmierć Stolara potwierdzili jego przyjaciele, w tym Jay Randy Gordon.
W SCEA Stolar był pierwszym wiceprezesem wykonawczym i odpowiadał za pomoc w zabezpieczeniu oryginalnego systemu PlayStation. Stolar pomógł między innymi podpisać umowy na takie marki, jak Crash Bandicoot, Ridge Racer, Oddworld Inhabitants, Spyro the Dragon i Battle Arena Toshinden.
Choć wydawało się, że w Sony jest ważnym graczem, odchodził z pracy i decydował się na przejście do firmy Sega, ponieważ zawsze istniała obawa, że zostanie zwolniony.
Uwielbiałem pracować dla Sony. Naprawdę. Ale gdy pojawiła się możliwość przejścia do firmy Sega i pomocy w odbudowie firmy oraz wymyśleniu nowego sprzętu (Dreamcasta), byłem bardzo zainteresowany. Nie odszedłbym z Sony, gdybym nie żył w strachu, że zostanę zwolniony razem ze wszystkimi innymi.
Solar zmienił otoczenie w 1994 roku, gdy otrzymał propozycję objęcia stanowiska nowego prezesa Sega of America. Nie minęło wiele czasu, zanim zaczął wywierać wpływ na centralę Segi, a jednym z jego pierwszych posunięć było przeniesienie mocy przerobowej przedsiębiorstwa z Saturna na nową konsolę.
Sega szukała różnych środków na wyprzedzenie konkurencji. Minęło ponad ćwierć wieku, a japońska firma nadal chce być na czele. Tym razem bierze się za NFT.
Kiedy trafiłem do firmy Sega, od razu powiedziałem: „Musimy zabić Saturna. Musimy skończyć z Saturnem i zacząć budować nową technologię”. I tak właśnie zrobiłem. Sprowadziłem nowy zespół ludzi i zrobiłem porządki. W firmie pracowało około 300 osób, a ja zmniejszyłem zatrudnienie do 90, aby rozpocząć odbudowę.
Był również jednym z tych, którzy odpowiadali za rozwój i wprowadzenie na rynek konsoli Dreamcast, a także kierował przejęciem firmy Visual Concepts i pomógł stworzyć 2K Sports. Po „kłótni z Japonią” pozostał w firmie do 1999 roku i dołączył do Mattela.
Tam odniósł sukces, sprzedając gry wideo z serii Barbie, i pozostał tam do 2005 roku. Następnie został doradcą i dyrektorem w Adscape Media, a później sprzedał tę firmę Google'owi za 23 miliony dolarów.
Po odejściu z Google Stolar zagłębił się w świat startupów i prowadził takie firmy, jak GetFugu, Zoom Platform, Jordan Freeman Group i CogniToys.
Pod koniec wywiadu przeprowadzonego przez VentureBeat w 2015 roku Stolar żartował, że „mógłby być dziadkiem dla dyrektorów generalnych, którym doradzał”. Zapytany o to, jak długo będzie kontynuował pracę, odpowiedział, że nie planuje nigdy nie naciskać na hamulec.
Czytaj dalej
Piłkarski męczennik kibicujący Manchesterowi United i Wiśle Kraków. Na szczęście gry działają kojąco, prawda? Lubię strategie i przygodówki. Cierpię na syndrom jeszcze jednej tury. Sprzęt nie gra roli (That's what HE said).