CD-Action 01/2025 już w sprzedaży. Sprawdź zawartość
Na 164 stronach CDA 01/2025 (dostępnego jako magazyn drukowany i PDF) podsumowujemy rok, recenzujemy głośne gry, przypominamy narodziny PlayStation, świętujemy 40‑lecie Dragon Balla, zastanawiamy się, dlaczego kręci nas postapokalipsa, śledzimy rozwój cyklu Dragon Age, zaglądamy do przestrzeni liminalnych, polecamy klawiatury i myszki gamingowe oraz testujemy nowe procesory. A to nie wszystko!
O czym przeczytasz w CD-Action 01/2025?
INTRO
• 2024? Pięć na dziesięć – obszerne podsumowanie, z którego dowiecie się, co o tegorocznych produkcjach myślą członkowie naszej ekipy i przyjaciele redakcji, których możecie znać z internetu oraz „creditsów” głośnych polskich gier
GRAMY
•
Delta Force (wrażenia z wersji beta, autor: DaeL)
•
Dragon Age: Straż Zasłony (autor: Łukasz Morawski)
• Astro Bot (autor: Karol Laska)
• Silent Hill 2
(autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
• Warhammer 40,000: Space
Marine II (autor: Cursian)
• Call of Duty: Black Ops 6
(autor: Krigor)
• EA Sports FC 25 (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
• The Legend of Zelda:
Echoes of Wisdom (autor: spikain)
• Diablo IV: Vessel of
Hatred (autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)
•
Frostpunk 2 (autorka: Ranafe)
•
Retro na każdą okazję. Przegląd składanek – Arkadiusz „Cascad”
Ogończyk poleca pięć kompilacji gier retro lub utrzymanych w starym stylu
• Neva (autor:
Eugeniusz Siekiera)
•
Metaphor: ReFantazio (autor: Radosław Pisula)
• Age of Mythology: Retold
(autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)
• Test Drive Unlimited
Solar Crown (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
• Enotria: The Last Song
(autor: Paweł Kicman)
• Stalker 2: Heart of
Chornobyl (autor: Krystian „UV” Smoszna)
• Life Is Strange: Double
Exposure (autor: Witold)
•
Świeże, dobre, niezależne – 9kier przedstawia siedem gier
niezależnych, którymi warto się zainteresować
PUBLICYSTYKA
• Izolacja. Prawdziwa królowa Obcych – rajmund kroi tort z okazji 10. urodzin Obcego: Izolacji – znakomitego survival horroru i przykładu rewelacyjnego wykorzystania licencji filmowej
•
Tak gra Brazylia. Drogie hobby – Krzysztof „Otton” Kempski
prezentuje w najnowszym odcinku swojego cyklu ogromny, lecz z pewnych względów
niezagospodarowany rynek brazylijski
•
Muzeum Zabawy: Więcej techniki, mniej wyobraźni – Bartłomiej Kluska
dzieli się refleksją na temat zmieniającej się natury zabawek
•
W poszukiwaniu Smoczych Kul. Dragon Ball – Gruby AL opisuje barwne
dzieje kultowej marki, która skończyła w tym roku 40 lat
•
Felieton. Odkryłem urok emulacji (autor: Arkadiusz „Cascad”
Ogończyk)
•
Fetch quest idealny. Planescape: Torment – Karol Laska pokazuje
na przykładach, jak twórcy 25-letniego erpega zamieniali w pamiętne doznania
nawet banalne „zadania kurierskie”
•
Kosmiczni faszyści i orkowie-grzyby. Warhammer 40,000 – Paweł
Kicman przedstawia mroczne i brutalne uniwersum WH40K
•
Wszystkie oblicza smoczej ery. Ewolucja Dragon Age’a – Dawid Sych
przypomina drogę od taktycznej gry fabularnej do akcyjniaka z elementami RPG,
jaką przebył obchodzący 15-lecie cykl BioWare’u
•
Między światami. Psychologia przestrzeni granicznych – DaeL wyjaśnia,
dlaczego tzw. przestrzenie liminalne budzą dyskomfort, i prezentuje przykłady wykorzystania
tego zjawiska w grach
•
Złote lata kawiarenek internetowych – Bartłomiej Kluska przywołuje
czasy, w których ze względu na wysokie ceny domowego internetu surfowanie po
sieci rozkwitało w kafejkach
•
Wysokobudżetowe horrory nie mają sensu. The Evil Within – Tomasz
„Ninho” Lubczyński-Wojtasz wraca do dzieła Mikamiego (ojca Resident Evil), które
zderzyło się z zanikiem zainteresowania tradycyjnymi survival horrorami
•
Gry wiecznie żywe: Prince of Persia – Smuggler przypomina legendarną
produkcję, która 35 lat temu powodowała opad szczęki i na zawsze wpisała się do
kanonu gier
• Felieton. Mój własny
Silent Hill (autor: Jan Błachowicz)
•
Rozwal mi brykę. Walka w pojazdach – Paweł Kicman przygląda się
wymarłym już niemal grom, których esencję stanowi rozwałka na torach
wyścigowych, drogach i bezdrożach
•
Gry na krawędzi pojmowania. Produkcje meta – Rafał „Gailantar”
Sankowski przybliża tytuły, które idą pod prąd i burzą czwartą ścianę, zamiast
budować upragnioną przez większość odbiorców immersję
•
Dlaczego chcemy bawić się w koniec świata? Postapokalipsa w grach
– Mateusz Bonifaczuk zastanawia się, dlaczego tak mocno przyciągają nas światy
po zagładzie
•
Szare jest piękne! Narodziny PlayStation – Smuggler przypomina okoliczności
powstania konsoli, która 30 lat temu wstrząsnęła branżą gier wideo
• Magazyn Kulturalny – dział z recenzjami filmów, seriali, książek, płyt i komiksów
TECHNOLOGIE
• Kontrapunkt: Czy warto jeszcze wierzyć w Intela? – Krigor i Chen Pi przyglądają się niewesołej sytuacji „Niebieskich”, którzy przysnęli i zostali w tyle za konkurencją
TESTY
•
Procesory najnowszej generacji – Krigor wyciska w testach siódme
poty z modeli Ryzen 7 9800X3D, Core Ultra 9 285K i Core Ultra 5 245K
•
Megatest: Peryferia dla graczy – Krigor sprawdza po 12 modeli
klawiatur i myszek gamingowych
• Konsola Sony PlayStation
5 Pro
• Router TP-Link Archer
BE230
• Dysk
Kingston Fury Renegade 4 TB Heatsink
• Telefon Realme GT 7 Pro
• Słuchawki Turtle Beach
Atlas Air
ENDGAME
•
Action Redaction – sześć stron listów od Czytelników i odpowiedzi
na nie
•
Szpile: Przegląd kwartału – dwustronicowy wybór szpil z ostatnich
miesięcy i pasek komiksowy Śledzia
CD-Action 01/2025 – edycja drukowana
Drukowane CDA 01/2025 w cenie 35 zł znajdziesz w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie. Dostępne jest również na Allegro (za 37 zł).
Wolisz PDF-a?
Po CD-Action 01/2025 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) tradycyjnie zapraszamy do naszego sklepu.
Czytaj dalej
Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.