9
około 6 godzin temuLektura na 6 minut
CD-Action

CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość nowego wydania

Na 164 stronach CDA 02/2025 (w sprzedaży od 19 marca) dzielimy się opiniami o głośnych produkcjach, świętujemy ćwierćwiecze PlayStation 2, przypominamy losy BioWare’u i Obsidianu, zastanawiamy się, czy potrzebujemy gier wysokobudżetowych, naświetlamy kwestię wierności historycznej Kingdom Come: Deliverance, pochylamy się nad zastosowaniem AI w gamedevie i testujemy najnowsze karty graficzne.


Daniel „CormaC” Bartosik

Zanim przejdziemy do pełnej zawartości nowego CD-Action, kilka słów wyjaśnienia dla osób, którym umknęła informacja o przesunięciu premiery tego numeru. Podjęliśmy decyzję o skierowaniu kwartalnika do sprzedaży o osiem dni później, czyli 19 marca, ponieważ pozwoliło nam to zamieścić w nim obszerne wrażenia z ogrywania Assassin’s Creed Shadows. Uznaliśmy, że lepiej zaliczyć kontrolowany poślizg, niż całkowicie pominąć w magazynie tak głośną premierę. Rozmiary gry i napięte terminy nie pozwoliły nam niestety przygotować pełnoprawnej recenzji, lecz UV poświęcił recenzenckiej kopii nowego Asasyna aż 40 godzin, więc nasze „Już graliśmy” to w tym przypadku dużo więcej niż rzut oka na wczesną wersję.

Obowiązujące media na całym świecie embargo (czyli zakaz publikacji wrażeń z gry przed terminem wyznaczonym przez jej wydawcę) spowodowało, że nie możemy tym razem udostępnić cyfrowej edycji kwartalnika przed premierą wydania drukowanego. Dotyczy to również plików przypisywanych do kont Prenumeratorów.

Mamy nadzieję, że zawartość nowego CDA wynagrodzi Wam te perturbacje.


O czym przeczytasz w CD-Action 02/2025?

INTRO

Smutne 30-lecie PlayStation – rajmund przygląda się postawie Sony, które świętując urodziny PlayStation, pozostaje głuche na głosy fanów tej marki

GRAMY

Assassin’s Creed Shadows („Już graliśmy” na podstawie 40 godzin spędzonych z wersją recenzencką; autor: Krystian „UV” Smoszna)
Path of Exile II („Już graliśmy” na podstawie wersji z wczesnego dostępu; autor: Jakub „Jaqp” Dmuchowski)
Kingdom Come: Deliverance II (autor: Cursian)

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii (autor: Arkadiusz „Cascad” Ogończyk)
Sid Meier’s Civilization VII (autor: DaeL)
Avowed (autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)

Dynasty Warriors: Origins (autor: Arkadiusz „Cascad” Ogończyk)
• Marvel Rivals (autor: Hubert „Huwer” Pomykała)
Indiana Jones i Wielki Krąg (autor: Łukasz Morawski)

Lost Records: Bloom & Rage (autor: Patryk Wypchło)
Legacy of Kain Soul Reaver 1 & 2 Remastered (autor: Hubert Sosnowski)
Monster Hunter Wilds (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)

Sniper Elite: Resistance (autor: Łukasz Morawski)
Świeże, dobre, niezależne – 9kier przedstawia siedem gier niezależnych, którymi warto się zainteresować

PUBLICYSTYKA

Indiana Jones i Królestwo Pikseli. Archeologiczne tropy w grach wideo – archeolog Dawid Sych sprawdza, jak tematykę poszukiwania reliktów przeszłości przedstawiono w nowym Indianie Jonesie i innych produkcjach

Tak grają Czechy. Od Tesli do średniowiecza – Krzysztof „Otton” Kempski proponuje tym razem rzut oka na rynek gier naszych południowych sąsiadów
Rewolucja Raziela. Jak Soul Reaver zmienił branżę gier? – Hubert Sosnowski przybliża wkład, jaki ekipa Crystal Dynamics wniosła do elektronicznej rozrywki
Z maczugą na dinozaury. Gry z jaskiniowcami – Arkadiusz „Cascad” Ogończyk odgrzebuje gry, w których główne role przypadły ludziom pierwotnym
Drugiej takiej nie będzie. Historia PlayStation 2 – Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz zaprasza na podróż w przeszłość z okazji 25. rocznicy premiery PS2

Średniowiecze jak żywe. Iluzja, którą pokochaliśmy – Dawid Sych wyjaśnia, jak to jest z wiernością historyczną w Kingdom Come: Deliverance
Felieton. Pandemia grania (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
Felieton. Kompan (autor: Jan Błachowicz)
Od obserwatora do uczestnika. Gry jako ewoluujące źródło niepokoju – Mateusz Bonifaczuk analizuje gry jako medium, które pozwala angażować się w niepokojące fantazje
Wzlot i upadek mesjasza RPG. Historia BioWare’u – Paweł Kicman zaprasza na opowieść o 30 latach działalności słynnego kanadyjskiego studia

Chodzę z aparatem po wirtualnych ulicach. Wywiad z Pawłem Szlękiem – Karol Laska rozmawia z fotografem ulicznym, który realizuje swą pasję w grze Lost Judgment
Felieton. Koncerny nie są wieczne (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
W poszukiwaniu prawdziwego samuraja – DaeL zderza wizerunek samurajów utrwalony w grach i innych gałęziach popkultury z prawdą historyczną
Hulaj dusza, piekła nie ma. Dzieje hack’n’slashy – Rafał „Gailantar” Sankowski przybliża losy gatunku, który obecnie szuka nowego czempiona godnego zastąpić słabującego Diablo
Gry wysokobudżetowe. A komu to potrzebne? – Mateusz Bonifaczuk przygląda się produkcjom AAA jako niezbędnym branży, lecz pogrążającym się coraz bardziej w patologii

Niesłusznie zapomniane: Resident Evil – Code: Veronica (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
Znad grobu wprost na Żyjące Ziemie. Historia Obsidian Entertainment – Jakub „Jaqp” Dmuchowski przypomina, jak autorzy pamiętnych erpegów brawurowo uratowali się przed upadkiem
Gry wiecznie żywe: Mass Effect 2 (autor: Smuggler)
Dlaczego patrzymy, jak inni grają? – Bartłomiej Kluska spogląda na streamy i let’s playe jako zaskakujący kierunek rozwoju branży gier
Symulator życia, który stał się stylem życia. The Sims – Agnieszka Michalska powraca do fenomenu Simsów z okazji 25. urodzin cyklu Willa Wrighta

Magazyn Kulturalny – recenzujemy filmy, seriale, książki, płyty i komiksy

TECHNOLOGIE

Kontrapunkt: Windows 11. Uszczęśliwianie na siłę? – Krigor i Chen Pi zastanawiają się, ile sensu jest w przesiadce na Windowsa 11
Sztuczna inteligencja w gamedevie. Droga do sukcesu czy upadek branży? – Grzegorz Wątroba (autor serwisu Okiem Deva) przedstawia szanse i zagrożenia płynące z zastosowania AI w produkcji gier

Delamaina mamy w domu. Pojazdy autonomiczne  Krzysztof „Otton” Kempski opowiada o środkach transportu pozbawionych kierowców, czerpiąc ze swych doświadczeń jako pasażera oraz inżyniera automatyka

TESTY

Megatest: Nowa generacja kart graficznych – Krigor bierze w obroty GeForce’y serii RTX 50 i Radeony z rodziny RX 90

Fotel Diablo X.One Prime
Mikrofon HyperX QuadCast 2 S
Smartfon Realme C75
Smartfon POCO X7 Pro

ENDGAME

Action Redaction – sześć stron wiadomości od Czytelników i odpowiedzi na nie
Szpile: Przegląd kwartału – dwustronicowy wybór szpil z ostatnich miesięcy i pasek komiksowy Śledzia


CD-Action 02/2025 – edycja drukowana

Drukowane CDA 02/2025 w cenie 35 zł znajdziesz w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie. Dostępne jest również na Allegro (za 37 zł).


Wolisz PDF-a?

Po CD-Action 02/2025 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) zapraszamy do naszego sklepu od 19 marca, ponieważ tym razem wydanie cyfrowe wyjątkowo trafi do sprzedaży równocześnie z edycją drukowaną.


Czytaj dalej

Redaktor
Daniel „CormaC” Bartosik

Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.

Profil
Wpisów1231

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze