CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość nowego wydania
Na 164 stronach CDA 02/2025 (w sprzedaży od 19 marca) dzielimy się opiniami o głośnych produkcjach, świętujemy ćwierćwiecze PlayStation 2, przypominamy losy BioWare’u i Obsidianu, zastanawiamy się, czy potrzebujemy gier wysokobudżetowych, naświetlamy kwestię wierności historycznej Kingdom Come: Deliverance, pochylamy się nad zastosowaniem AI w gamedevie i testujemy najnowsze karty graficzne.
Zanim przejdziemy do pełnej zawartości nowego CD-Action, kilka słów wyjaśnienia dla osób, którym umknęła informacja o przesunięciu premiery tego numeru. Podjęliśmy decyzję o skierowaniu kwartalnika do sprzedaży o osiem dni później, czyli 19 marca, ponieważ pozwoliło nam to zamieścić w nim obszerne wrażenia z ogrywania Assassin’s Creed Shadows. Uznaliśmy, że lepiej zaliczyć kontrolowany poślizg, niż całkowicie pominąć w magazynie tak głośną premierę. Rozmiary gry i napięte terminy nie pozwoliły nam niestety przygotować pełnoprawnej recenzji, lecz UV poświęcił recenzenckiej kopii nowego Asasyna aż 40 godzin, więc nasze „Już graliśmy” to w tym przypadku dużo więcej niż rzut oka na wczesną wersję.
Obowiązujące media na całym świecie embargo (czyli zakaz publikacji wrażeń z gry przed terminem wyznaczonym przez jej wydawcę) spowodowało, że nie możemy tym razem udostępnić cyfrowej edycji kwartalnika przed premierą wydania drukowanego. Dotyczy to również plików przypisywanych do kont Prenumeratorów.
Mamy nadzieję, że zawartość nowego CDA wynagrodzi Wam te perturbacje.
O czym przeczytasz w CD-Action 02/2025?
INTRO
• Smutne 30-lecie PlayStation – rajmund przygląda się postawie Sony, które świętując urodziny PlayStation, pozostaje głuche na głosy fanów tej marki

GRAMY
• Assassin’s Creed
Shadows („Już graliśmy” na podstawie 40 godzin spędzonych z wersją
recenzencką; autor: Krystian „UV” Smoszna)
• Path of Exile II
(„Już graliśmy” na podstawie wersji z wczesnego dostępu; autor: Jakub „Jaqp”
Dmuchowski)
• Kingdom Come: Deliverance II (autor: Cursian)

• Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii (autor: Arkadiusz
„Cascad” Ogończyk)
• Sid Meier’s Civilization VII (autor: DaeL)
• Avowed (autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)

• Dynasty Warriors:
Origins (autor: Arkadiusz „Cascad” Ogończyk)
• Marvel Rivals (autor: Hubert „Huwer” Pomykała)
• Indiana Jones i
Wielki Krąg (autor: Łukasz Morawski)

• Lost Records: Bloom & Rage (autor: Patryk Wypchło)
• Legacy of Kain Soul Reaver 1 & 2 Remastered (autor:
Hubert Sosnowski)
• Monster Hunter Wilds (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)

• Sniper Elite: Resistance (autor: Łukasz Morawski)
• Świeże, dobre,
niezależne – 9kier przedstawia siedem gier niezależnych, którymi warto
się zainteresować

PUBLICYSTYKA
• Indiana Jones i Królestwo Pikseli. Archeologiczne tropy w grach wideo – archeolog Dawid Sych sprawdza, jak tematykę poszukiwania reliktów przeszłości przedstawiono w nowym Indianie Jonesie i innych produkcjach

• Tak grają Czechy. Od
Tesli do średniowiecza – Krzysztof „Otton” Kempski proponuje tym razem
rzut oka na rynek gier naszych południowych sąsiadów
• Rewolucja Raziela.
Jak Soul Reaver zmienił branżę gier? – Hubert Sosnowski przybliża wkład,
jaki ekipa Crystal Dynamics wniosła do elektronicznej rozrywki
• Z maczugą na
dinozaury. Gry z jaskiniowcami – Arkadiusz „Cascad” Ogończyk odgrzebuje
gry, w których główne role przypadły ludziom pierwotnym
• Drugiej takiej nie
będzie. Historia PlayStation 2 – Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz
zaprasza na podróż w przeszłość z okazji 25. rocznicy premiery PS2

• Średniowiecze jak
żywe. Iluzja, którą pokochaliśmy – Dawid Sych wyjaśnia, jak to jest z
wiernością historyczną w Kingdom Come: Deliverance
• Felieton. Pandemia
grania (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
• Felieton. Kompan
(autor: Jan Błachowicz)
• Od obserwatora do
uczestnika. Gry jako ewoluujące źródło niepokoju – Mateusz Bonifaczuk analizuje
gry jako medium, które pozwala angażować się w niepokojące fantazje
• Wzlot i upadek
mesjasza RPG. Historia BioWare’u – Paweł Kicman zaprasza na opowieść o 30
latach działalności słynnego kanadyjskiego studia

• Chodzę z aparatem po
wirtualnych ulicach. Wywiad z Pawłem Szlękiem – Karol Laska rozmawia z
fotografem ulicznym, który realizuje swą pasję w grze Lost Judgment
• Felieton. Koncerny
nie są wieczne (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
• W poszukiwaniu
prawdziwego samuraja – DaeL zderza wizerunek samurajów utrwalony w
grach i innych gałęziach popkultury z prawdą historyczną
• Hulaj dusza, piekła
nie ma. Dzieje hack’n’slashy – Rafał „Gailantar” Sankowski przybliża
losy gatunku, który obecnie szuka nowego czempiona godnego zastąpić słabującego
Diablo
• Gry wysokobudżetowe.
A komu to potrzebne? – Mateusz Bonifaczuk przygląda się produkcjom AAA
jako niezbędnym branży, lecz pogrążającym się coraz bardziej w patologii

• Niesłusznie
zapomniane: Resident Evil – Code: Veronica (autor: Tomasz „Ninho”
Lubczyński-Wojtasz)
• Znad grobu wprost na
Żyjące Ziemie. Historia Obsidian Entertainment – Jakub „Jaqp”
Dmuchowski przypomina, jak autorzy pamiętnych erpegów brawurowo uratowali się
przed upadkiem
• Gry wiecznie żywe:
Mass Effect 2 (autor: Smuggler)
• Dlaczego patrzymy,
jak inni grają? – Bartłomiej Kluska spogląda na streamy i let’s playe
jako zaskakujący kierunek rozwoju branży gier
• Symulator życia,
który stał się stylem życia. The Sims – Agnieszka Michalska powraca do fenomenu
Simsów z okazji 25. urodzin cyklu Willa Wrighta

• Magazyn Kulturalny – recenzujemy filmy, seriale, książki, płyty i komiksy
TECHNOLOGIE
• Kontrapunkt: Windows
11. Uszczęśliwianie na siłę? – Krigor i Chen Pi zastanawiają się, ile
sensu jest w przesiadce na Windowsa 11
• Sztuczna
inteligencja w gamedevie. Droga do sukcesu czy upadek branży? – Grzegorz
Wątroba (autor serwisu Okiem Deva) przedstawia szanse i zagrożenia płynące z
zastosowania AI w produkcji gier

• Delamaina mamy w domu. Pojazdy autonomiczne – Krzysztof „Otton” Kempski opowiada o środkach transportu pozbawionych kierowców, czerpiąc ze swych doświadczeń jako pasażera oraz inżyniera automatyka
TESTY
• Megatest: Nowa generacja kart graficznych – Krigor bierze w obroty GeForce’y serii RTX 50 i Radeony z rodziny RX 90

• Fotel Diablo X.One Prime
• Mikrofon HyperX QuadCast 2 S
• Smartfon Realme C75
• Smartfon POCO X7 Pro
ENDGAME
• Action Redaction
– sześć stron wiadomości od Czytelników i odpowiedzi na nie
• Szpile: Przegląd
kwartału – dwustronicowy wybór szpil z ostatnich miesięcy i pasek komiksowy
Śledzia
CD-Action 02/2025 – edycja drukowana
Drukowane CDA 02/2025 w cenie 35 zł znajdziesz w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie. Dostępne jest również na Allegro (za 37 zł).
Wolisz PDF-a?
Po CD-Action 02/2025 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) zapraszamy do naszego sklepu od 19 marca, ponieważ tym razem wydanie cyfrowe wyjątkowo trafi do sprzedaży równocześnie z edycją drukowaną.
Czytaj dalej
Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.