rek

CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość aktualnego wydania

CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość aktualnego wydania
Na 164 stronach CDA 02/2025 (dostępnego jako magazyn drukowany i PDF) dzielimy się opiniami o głośnych produkcjach, świętujemy ćwierćwiecze PlayStation 2, przypominamy losy BioWare’u i Obsidianu, zastanawiamy się, czy potrzebujemy gier wysokobudżetowych, naświetlamy kwestię wierności historycznej Kingdom Come: Deliverance, pochylamy się nad zastosowaniem AI w gamedevie i testujemy najnowsze karty graficzne.

O czym przeczytasz w CD-Action 02/2025?

INTRO

Smutne 30-lecie PlayStation – rajmund przygląda się postawie Sony, które świętując urodziny PlayStation, pozostaje głuche na głosy fanów tej marki

GRAMY

Assassin’s Creed Shadows („Już graliśmy” na podstawie 40 godzin spędzonych z wersją recenzencką; autor: Krystian „UV” Smoszna)

Path of Exile II („Już graliśmy” na podstawie wersji z wczesnego dostępu; autor: Jakub „Jaqp” Dmuchowski)
Kingdom Come: Deliverance II (autor: Cursian)

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii (autor: Arkadiusz „Cascad” Ogończyk)
Sid Meier’s Civilization VII (autor: DaeL)
Avowed (autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)

Dynasty Warriors: Origins (autor: Arkadiusz „Cascad” Ogończyk)
• Marvel Rivals (autor: Hubert „Huwer” Pomykała)
Indiana Jones i Wielki Krąg (autor: Łukasz Morawski)

Lost Records: Bloom & Rage (autor: Patryk Wypchło)
Legacy of Kain Soul Reaver 1 & 2 Remastered (autor: Hubert Sosnowski)
Monster Hunter Wilds (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)

Sniper Elite: Resistance (autor: Łukasz Morawski)
Świeże, dobre, niezależne – 9kier przedstawia siedem gier niezależnych, którymi warto się zainteresować

PUBLICYSTYKA

Indiana Jones i Królestwo Pikseli. Archeologiczne tropy w grach wideo – archeolog Dawid Sych sprawdza, jak tematykę poszukiwania reliktów przeszłości przedstawiono w nowym Indianie Jonesie i innych produkcjach

Tak grają Czechy. Od Tesli do średniowiecza – Krzysztof „Otton” Kempski proponuje tym razem rzut oka na rynek gier naszych południowych sąsiadów
Rewolucja Raziela. Jak Soul Reaver zmienił branżę gier? – Hubert Sosnowski przybliża wkład, jaki ekipa Crystal Dynamics wniosła do elektronicznej rozrywki
Z maczugą na dinozaury. Gry z jaskiniowcami – Arkadiusz „Cascad” Ogończyk odgrzebuje gry, w których główne role przypadły ludziom pierwotnym
Drugiej takiej nie będzie. Historia PlayStation 2 – Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz zaprasza na podróż w przeszłość z okazji 25. rocznicy premiery PS2

Średniowiecze jak żywe. Iluzja, którą pokochaliśmy – Dawid Sych wyjaśnia, jak to jest z wiernością historyczną w Kingdom Come: Deliverance
Felieton. Pandemia grania (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
Felieton. Kompan (autor: Jan Błachowicz)
Od obserwatora do uczestnika. Gry jako ewoluujące źródło niepokoju – Mateusz Bonifaczuk analizuje gry jako medium, które pozwala angażować się w niepokojące fantazje
Wzlot i upadek mesjasza RPG. Historia BioWare’u – Paweł Kicman zaprasza na opowieść o 30 latach działalności słynnego kanadyjskiego studia

Chodzę z aparatem po wirtualnych ulicach. Wywiad z Pawłem Szlękiem – Karol Laska rozmawia z fotografem ulicznym, który realizuje swą pasję w grze Lost Judgment
Felieton. Koncerny nie są wieczne (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
W poszukiwaniu prawdziwego samuraja – DaeL zderza wizerunek samurajów utrwalony w grach i innych gałęziach popkultury z prawdą historyczną
Hulaj dusza, piekła nie ma. Dzieje hack’n’slashy – Rafał „Gailantar” Sankowski przybliża losy gatunku, który obecnie szuka nowego czempiona godnego zastąpić słabującego Diablo
Gry wysokobudżetowe. A komu to potrzebne? – Mateusz Bonifaczuk przygląda się produkcjom AAA jako niezbędnym branży, lecz pogrążającym się coraz bardziej w patologii

Niesłusznie zapomniane: Resident Evil – Code: Veronica (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński-Wojtasz)
Znad grobu wprost na Żyjące Ziemie. Historia Obsidian Entertainment – Jakub „Jaqp” Dmuchowski przypomina, jak autorzy pamiętnych erpegów brawurowo uratowali się przed upadkiem
Gry wiecznie żywe: Mass Effect 2 (autor: Smuggler)
Dlaczego patrzymy, jak inni grają? – Bartłomiej Kluska spogląda na streamy i let’s playe jako zaskakujący kierunek rozwoju branży gier
Symulator życia, który stał się stylem życia. The Sims – Agnieszka Michalska powraca do fenomenu Simsów z okazji 25. urodzin cyklu Willa Wrighta

Magazyn Kulturalny – recenzujemy filmy, seriale, książki, płyty i komiksy

TECHNOLOGIE

Kontrapunkt: Windows 11. Uszczęśliwianie na siłę? – Krigor i Chen Pi zastanawiają się, ile sensu jest w przesiadce na Windowsa 11
Sztuczna inteligencja w gamedevie. Droga do sukcesu czy upadek branży? – Grzegorz Wątroba (autor serwisu Okiem Deva) przedstawia szanse i zagrożenia płynące z zastosowania AI w produkcji gier

Delamaina mamy w domu. Pojazdy autonomiczne  Krzysztof „Otton” Kempski opowiada o środkach transportu pozbawionych kierowców, czerpiąc ze swych doświadczeń jako pasażera oraz inżyniera automatyka

TESTY

Megatest: Nowa generacja kart graficznych – Krigor bierze w obroty GeForce’y serii RTX 50 i Radeony z rodziny RX 90

Fotel Diablo X.One Prime
Mikrofon HyperX QuadCast 2 S
Smartfon Realme C75
Smartfon POCO X7 Pro

ENDGAME

Action Redaction – sześć stron wiadomości od Czytelników i odpowiedzi na nie
Szpile: Przegląd kwartału – dwustronicowy wybór szpil z ostatnich miesięcy i pasek komiksowy Śledzia

CD-Action 02/2025 – edycja drukowana

Drukowane CDA 02/2025 w cenie 35 zł znajdziesz w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie. Dostępne jest również na Allegro (za 37 zł).

Wolisz PDF-a?

Po CD-Action 02/2025 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) tradycyjnie zapraszamy do naszego sklepu.

35 odpowiedzi do “CD-Action 02/2025 – sprawdź zawartość aktualnego wydania”

  1. Czy mi się wydaje czy wogole recenzji Dragon Ball Sparking Zero u Was nie było?

    • Masz rację… Nie było XD

    • Nieładnie nieładnie xd

    • Przecież nikt nie gra w Dragon Balla.
      Ale za to wszyscy niecierpliwie czekają na AC Shadows.
      Prawda?

    • No też racja. Tak na tego Assassin’s czekam że aż kupię rok po premierze 😅

    • No, Shadows to dużo większa premiera.

    • Od lutego ogólnie pojawiło się 7 (słownie: siedem) recenzji, tak że ten. Znacznie łatwiej ostatnio można się tu czegoś dowiedzieć o filmach, bo Pani Michalska haruje za dwóch. A propos filmów – trafiłem ostatnio na serial Mythiq Quest na Apple TV, traktujący o studiu gier. Nie kusiło Was kiedyś, żeby napisać o nim parę słów? Jest jedna notka z 2019, ale to zaledwie teaser.

  2. Czyli recenzja pełnoprawna z oceną, będzie dopiero za 3 miesiące, czy ograniczycie się do recenzji na stronie a w czasopiśmie już jej nie będzie?

    • Na stronie na pewno pojawi się recenzja z oceną. Co do kwartalnika, to jeszcze nie podjęliśmy decyzji – mamy na to trochę czasu i musimy ocenić, czy za trzy miesiące AC Shadows nadal będzie „grzało” czy w miejsce recki „starej” gry lepiej wrzucić coś ciekawszego (bardziej aktualnego) dla czytelników 🙂

    • Kk. Dzięki za odpowiedź 😌

    • To by był ciekawy tekst. Część gier miesiące po premierze prezentuje inny (zwykle lepszy stan). Kwartalnik ma tę siłę, że nie ulega chorobie internetu „kto pierwszy, ten lepszy”. Tak samo bardzo chciałbym przeczytać felieton Barnaby B-side Siegela odnośnie Dragon Age: Veilguarda – którego widział na pokazie i opisywał w superlatywach we wrześniu. Jak z perspektywy czasu ocenia grę teraz; co widział na pokazie; co ogrywał i jak to się ma do finalnego produktu.

  3. Cześć, dlaczego zamawiając czasopismo + wydanie specjalne za 74zł z Allegro Smart nalicza się dodatkowo przesyłka. Nie jesteście w programie?

  4. Numer zapowiada się imponująco, ale szczere pytanie: dlaczego tak niewiele tekstów autorów publikujących w piśmie pojawia się na stronie? Mam na myśli zarówno publicystykę, jak i recenzje. I nawet już nie liczę na odpowiedź, a co dopiero do szczerą rozmowę na temat rozjazdu strony i magazynu.

    • Dzięki, bardzo zależało nam na doborze, jak najciekawszych tematów i chyba się udało 🙂

      Co do autorów, to może to tak trochę wyglądać, bo mamy wielu współpracowników, ale nie do końca jest tak jak piszesz. To znaczy spora część autorów tekstów do kwartalnika pisze również na stronie (np. ja, Karol Laska, Otton, rajmund, krigor, Cascad, Ninho, DaeL, Smuggler, Paweł Kicman, Jaqp czy Hubert Sosnowski).

      Część osób – z racji braku czasu lub innych powodów – woli pisać jedynie do magazynu, bo publikujemy tam trochę inny rodzaj tekstów (no i jest inne tempo pracy), natomiast część osób współpracuje z nami okazjonalnie, gdy zajdzie taka potrzeba. Tak np. było teraz w przypadku artykułu Grzegorza Wątroby, który jako twórca gier idealnie nadawał się do tekstu o wykorzystaniu AI w gamedevie 🙂

      Poza tym to jest bardzo płynne i po prostu angażujemy ludzi, tam gdzie jest potrzeba i chęci. Dlatego też w tym numerze nasza newsmanka Agnieszka Michalska napisała tekst o historii The Sims, natomiast w kolejnym wydaniu CDA możecie spodziewać się tekstu Chrzuszcza, który kojarzony jest przede wszystkim z naszą stroną. Niewykluczone więc, że i Dawid Sych czy cursian opublikują coś w przyszłości na cdaction.pl, jeśli będzie ku temu okazja 🙂

  5. Wszystkie czasopisma na Allegro CD-Action mają ikonkę smart, oprócz Magazynu Dragon Ball. Czy możecie to zmienić, bo chciałbym zakupić w paczce z 2/2025?

  6. Czyli opóźniliście pismo o 8 dni dla recenzji, której nie było? 🙂

    • Opóźniliśmy premierę, żeby móc zagrać w recenzencką kopię nowego Asasyna i napisać o nim cztery strony. Pełnoprawnej recenzji nie udało się zrobić, bo 40 godzin spędzonych z grą to wciąż za mało, żeby ją ocenić, a odsunięcie wysyłki magazynu do druku o kolejne dni nie wchodziło już w rachubę.

  7. Ja też jest lekko rozczarowany, że Shadows nie jest w recenzjach, ale no cóż, wiadomo, że brak czasu to był istotny czynnik. A kary za opóźnienia, jeśli chodzi o wysyłkę magazynu do druku, jak wspominał kiedyś Smuggler są wysokie. A co do grania w Czechach, warto zaznaczyć, że właśnie w tym kraju powstaje najwięcej fanowskich przekładów gier wg PC Gaming Wiki. Czesi to miły i sympatyczny naród, współpracowałem z czeskim programistą, jeśli chodzi o polski, fanowski przekład starej przygodówki Prisoner of Ice. Gdyby nie Van Brok to bym musiałbym projekt wyrzucić do kosza. Naprawdę miło wspominam tę współpracę, a dzięki pomocy Van Broka udało mi się wyciągnąć tekst z innej, starej przygodówki, którą właśnie tłumaczę (Shadow of Comet).

  8. Drodzy, jestem świeżo po lekturze numeru 1/2025 i pomyślałem, że podzielę się swoimi wrażeniami. Przede wszystkim, cieszę się, że jesteście i mam nadzieję, że przed Wami (owocna) przyszłość:) Mam natomiast wrażenie, które uderza mnie po raz kolejny podczas lektury, że Wasze czasopismo cierpi na pewnego rodzaju rozdwojenie jaźni. Co wychodzi z lektury (pisma ale i forum itp.) CDA tworzone jest obecnie przez dorosłych dla dorosłych graczy (myślę, że bezpiecznie można powiedzieć, że 30 +). Osobiście cieszy mnie duża ilość publicystyki (część na wysokim, niemalże popularnonaukowym poziomie, gratulacje dla DaeLa za tekst o przestrzeniach granicznych) i branżowych analiz. Jednak oprawa (grafika / format etc.) pozostały niezmienione (prawie) od kiedy czytałem Was jako dzieciak. Nie zastanawialiście się nad nadaniem CDA bardziej książkowego / dorosłego klimatu? Nie chodzi o rezygnację z kolorów etc., ale są sposoby, aby czasopismo uczynić nieco bardziej poważnym i dalej atrakcyjnym (osobiście lubię np. format National Geographic). Szczególnie że obecna cena przystaje bardziej właśnie do książek niż pisma i niwelowałoby to pewien „dysonans poznawczy”, który pojawia się czasami przy zakupach;) pozdrowienia

  9. Na razie jest już po tekście o serii Soul Reaver. Mam takie pytanie, jeśli chodzi o grafikę tła tekstu. Otóż w większości jest zielona, ale w dwóch miejscach bywa biała. To zamierzony efekt graficzny? Przyznam, że przez to trochę dziwnie czytało mi się tekst, ta wg mnie niespójność graficzna w e-wydaniu trochę rzuca się w oczy.

  10. Jestem już po tekście o historii Bioware i mam kilka uwag do niego. Po pierwsze, marka Fallout w 2007 nie tak do końca była sprzedana w całości Bethesdzie. Otóż sprzedano prawo do zrobienia singlowych gier, Interplay zachował sobie prawo do stworzenia gry multiplayer w tym uniwersum. W pewnym momencie były kwasy między tymi firmami, zaś prawo do stworzenia tytułu w uniwersum Fallouta Bethesda w wersji sieciowej zyskała później, bez tego nie mógł by powstać Fallout 76. Po drugie, Mass Effect Andromeda rozczarowywał na premierę, animacja twarzy, w dodatku historii arki Quarian trzeba poznać za pośrednictwem książki. Jednakże sprzedał się dobrze, w 5 mln egzemplarzy, tylko trójka miała lepszy wynik sprzedażowy. Anthem rzeczywiście był porażką, ale tak to jest, jak się wchodzi na siłę na rynek gier usług nie mając o nich pojęcia. Ale dużo się nie rozmył z oczekiwaniami EA, sprzedano 5 mln, oczekiwano 6 mln. I wreszcie nieszczęsna Straż Zasłony, warto pooglądać materiały Drwala Rębajło i Arcaddicusa na youtubie, już przed premierą można było wyczuć, że coś jest nie tak.

  11. Jestem już po artykule Dlaczego inni grają. Ja sam nabrałem ochotę na streamy, z dwóch powodów. Po pierwsze, przy takiej kupce wstydu i tylu wychodzących grach chce wiedzieć, jak dany tytuł się prezentuję. Po drugie, interakcja z prowadzącymi, którzy coś ciekawego opowiedzą z historii gier, np. kulisy lokalizacji Giant Obywatel Kabuto, gdzie Władczynie Mórz był w języku angielskim Reaperami, czyli Żniwiarkami.

  12. Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.

  13. Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.

  14. Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.

  15. Ciekawy artykuł o autonomicznych pojazdach. W każdy razie Indie nie dopuszczą takich pojazdów do użytku, gdyż wielu ludzi żyje z zawodu kierowcy. U nas też byłby problem z tymi pojazdami? Bo choćby kwestia odpowiedzialności, bywa tak, że pieszy idzie jak ciele i sam wpada pod koła pojazdu. Mimo wszystko trzeba takiej osobie udzielić pomocy, a jak pojazd nie pozwala wysiąść to jak z kwestią prawną udzielenia pomocy? Bo przypominam, że nie udzielenie pomocy takiej osoby jest prawnie karane.

Dodaj komentarz