CD-Action 03/2024 już w sprzedaży. Sprawdź zawartość wydania i plakat

To, co wymieniłem, jest jak zwykle tylko ułamkiem zróżnicowanych treści, które przygotowaliśmy, ale zanim przejdę do pełnej zawartości kwartalnika, podzielę się dwiema szybkimi informacjami z nim związanymi.
CD-Action 03/2024 – alternatywna okładka
Z okazji CD-Action Expo przygotowaliśmy specjalną wersję CDA 03/2024, niedostępną w tradycyjnej dystrybucji i różniącą się okładką upamiętniającą imprezę. Edycję tę można było kupić na naszym stoisku w łódzkiej Atlas Arenie, teraz zaś dostępna jest w naszym sklepie internetowym.

Plakat dołączony do CD-Action 03/2024
Do tego wydania dołączamy duży (54 × 78 cm), dwustronny plakat z grafikami z nadchodzącego serialu „Gwiezdne wojny: Akolita” (złożony do formatu magazynu). Możecie zobaczyć go poniżej.


O czym przeczytasz w CD-Action 03/2024?
INTRO
• Koniec bajki o dobrym Xboksie – rajmund donosi o niepokojących ruchach Microsoftu, który zamknął niedawno cztery studia z rodziny Xboksa

GRAMY
• Manor Lords (wczesny dostęp, autor: DaeL)

• No Rest for the Wicked (wczesny dostęp, autor: Paweł
Kicman)
• Hades
II (wczesny dostęp, autor: Rafał „Gailantar” Sankowski)
• Final Fantasy VII Rebirth (autorka: Ranafe)
• Dragon’s Dogma II (autor: Paweł Kicman)
• Senua’s Saga: Hellblade II (autor: Łukasz Morawski)

• WWE
2K24 (autor: Cursian)
• Indika
(autor: Filip „Chrzuszczu” Chrzuszcz)
• The Outlast Trials (autor: Krigor)
• Inkulinati (autor: Huwer)
• Alone in the Dark (autor: Tomasz „Ninho” Lubczyński)

• Balatro (autorka: 9kier)
• Men of War II (autor: Łukasz Morawski)
• Last Epoch (autor: Cursian)
• Sand Land (autor: Łukasz Morawski)
• Rise of the Ronin (autor: Witold)

• Tales of Kenzera: Zau (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
• Open Roads (autor: Patryk Wypchło)
• Expeditions: A MudRunner Game (autor: Krystian „UV”
Smoszna)
• Outcast – A New Beginning (autor: Mac Abra)
• Stellar Blade (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)

• Świeże, dobre, niezależne – 9kier poleca sześć gier niezależnych, którymi warto się zainteresować
PUBLICYSTYKA
• Retropostmodernizm
– Karol Laska przygląda się grom, które w dziwaczny sposób łączą stare z nowym
• Tak
gra Korea. Kawiarniani gracze – Krzysztof „Otton” Kempski tym razem nakreśla
specyfikę branży gier w Korei Południowej (i nie tylko)

• Graj szybko. Speedrunning – Paweł
Kicman przybliża zjawisko speedrunningu, czyli przechodzenia gier na czas, np. Elden
Ringa w… mniej niż cztery minuty
• Felieton.
Moje Gwiezdne Wojny (autor: Gruby AL)
• Felieton.
Coś się zmienia, a coś zostaje (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
• Epitafium
dla Ikara. Deus Ex – Filip „Chrzuszczu” Chrzuszcz żegna się z cyberpunkową
serią po tym, jak anulowano jej nową odsłonę

• Ostatni
taki RTS. Command & Conquer: Red Alert 3 – rajmund powraca do gry z
czasów, w których RTS mógł być wysokobudżetowym hiciorem z gwiazdorską obsadą
• Rewanż
na wyjeździe. Chińskie inwestycje w branży gier – Krzysztof „Otton”
Kempski wyjaśnia powody, dla których Chińczycy coraz śmielej zasilają pieniędzmi
zagraniczny gamedev
• Dwie
beretty i palące słońce. 15 lat Resident Evil 5 – Huwer tłumaczy, dlaczego
nie może doczekać się remake’u „piątki”, która kiedyś podzieliła fanów serii Resident
Evil

• Miasto
jak ze snu. Historia serii City Building – Paweł Kicman przypomina Zeusa:
Pana Olimpu i inne stworzone przez Impressions Games city buildery osadzone w
starożytności
• FF:06:B5.
Największa tajemnica Cyberpunka 2077 – DaeL przybliża zaszyty w grze CD
Projektu Red sekret, którego rozgryzienie zajęło fanom aż trzy lata
• Zaginiony
w akcji. 25 lat Syphon Filtera – Łukasz Morawski wspomina cykl szpiegowskich
gier akcji, który niezasłużenie zaginął w pomroce dziejów
• Demony
czekają, samuraju. Onimusha – Arkadiusz „Cascad” Ogończyk wraca do
zbudowanego na fundamentach Resident Evil porzuconego cyklu z samurajami i
demonami

• Bóg
z maszyny Pentium II. 35 lat serii Populous – Ranafe i bolo świętują
urodziny pamiętnej serii symulatorów boga, wracając wspomnieniami do ostatniej
dużej odsłony
• Ze
śmietnika do gablotki. Zbieranie sprzętów retro – Bartłomiej Kluska
zachęca do przetrząsania strychów i piwnic w poszukiwaniu starych konsol i
komputerów, których ceny będą już tylko rosnąć
• Wielki
mały chłopiec. Historia Game Boya – Smuggler zaprasza na opowieść o
pierwszej naprawdę udanej konsolce przenośnej

• Muzeum
Zabawy: BMX – Bartłomiej Kluska tym razem zaprasza do sali Muzeum
poświęconej rowerom do jazdy wyczynowej
• Felieton. Final Fantasy i lekcja
rimejku (autor: Łukasz Morawski)
• Z
ekranu na stół. Planszowe adaptacje gier wideo – Ranafe omawia planszówki
i karcianki stworzone na licencji m.in. Devil May Cry, Fallouta i This War of
Mine
• Akira
Toriyama. Pożegnanie legendy – Gruby AL upamiętnia zmarłego niedawno
legendarnego twórcę Dragon Balla

• Magiczna
noc ze Świetlikami. Relacja z koncertu The Last of Us – Tomasz „Ninho”
Lubczyński dzieli się wrażeniami z wrocławskiego koncertu Gustavo Santaolalli i
spotkania z kompozytorem
• Magazyn
Kulturalny – recenzujemy książki, filmy, seriale, płyty i komiksy
TECHNOLOGIE
• Kontrapunkt:
Otwarte oprogramowanie – droga do katastrofy? – Chen Pi i Krigor
omawiają niedawny przypadek znalezienia niebezpiecznego kodu w popularnym
archiwizerze i następstwa tej sytuacji
• Platforma
testowa CD-Action – Krigor przybliża „zabawki”, których używamy w
naszym laboratorium sprzętowym
TESTY
• Megatest: Smartfony w 2024 roku – Krigor poleca 15 modeli telefonów w cenach z przedziału 800-7100 zł

• Myszka Genesis Zircon XIII
• Klawiatura Glorious GMMK Pro
• Klawiatura Asus ROG Falchion RX Low Profile
• Dysk Viper Gaming VP4000 Mini 2 TB
• Tablet Xiaomi Pad 6S Pro 12.4
• Słuchawki SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless
• Laptop Asus ROG Zephyrus G16
ENDGAME
• Action Redaction –
sześć stron listów od Czytelników i odpowiedzi na nie
• Szpile: Przegląd kwartału – dwustronicowy
wybór Szpil z ostatnich miesięcy i pasek komiksowy Śledzia
CD-Action 03/2024 – edycja drukowana
Drukowane CDA 03/2024 znajdziesz w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie albo na Allegro.

Wolisz PDF-a?
Po CD-Action 03/2023 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) tradycyjnie zapraszamy do naszego sklepu.

Czytaj dalej
51 odpowiedzi do “CD-Action 03/2024 już w sprzedaży. Sprawdź zawartość wydania i plakat”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Gdzie recka Rogue Tradera?
Wstępnie przejrzałem numer, w przypadku Dragon’s Dogma II jest błąd, gra nie ma polskiej wersji językowej. Jest wersja fanowska spolszczenia, ale zrobiona za pomocą AL i jest do pobrania w formie moda w serwisie Nexus.
Ładny ten drugi plakat, pojawi się u mnie na ścianie. Dzięki za tekst o C&C, szkoda że RTS-y zniknęły z mainstreamu.
Będzie czytane 🙂
Czemu przez Allegro koszt dostawy jest niższy niż przez Wasz sklep?
Hmm, na swoim koncie jeszcze nie widzę dostępnej wersji pdf najnowszego numeru…
a jakie będą teraz bonusy do prenumeraty premium?
Też jestem bardzo ciekaw.
Wczoraj dostałem na maila klucz do AirportSim. Ale wciąż nie dostałem wersji papierowej magazynu 😉
Hej, jest tam recenzja Felvidek’a/Felvidka?
W newsie podana jest pełna zawartość numeru. Nie ma recenzji Felvideka, ale pisze o nim Karol w artykule o retropostmodernizmie w grach.
Tak, czytałem, ale nie było explicite wypisane, a daliście znać że będzie w numerze, stąd pytanie 😛
Wszystko pięknie, tylko dlaczego nie można kupić prenumeraty ewydań CD-Action od numeru 04/2024?
Już można.
Ależ obrodziło wzmiankami o Cyberpunku w numerze!
Dalej czekam aż dojdzie prenumerata :c
Też czekam 🙁
Też czekam :/ Na szczęście to ostatni numer z mojej prenumeraty. Przerzucam się na kiosk.
Mój egzemplarz przyszedł dopiero dziś. Chyba tez się przerzucę na kiosk jeśli tak późno mają dochodzić
Nowy numer dopiero dotarł. Muszę wyrazić swoje niezadowolenie ze względu na zmianę kopert kartonowych. Zawsze były grube i sztywne, czasopisma nigdy nie były pozaginane. Natomiast obecna jest cieńsza niż blok techniczny, jej zastosowanie zupełnie mija się z celem. Nie trzeba być dendrologiem, żeby wiedzieć, że to lipa. Stare koperty kartonowe wróćcie. (┬┬﹏┬┬)
A ja dalej czekam, ciekawe czy do piątku dojdzie, tak na dwa tygodnie później, niż w sklepach. Masakra z tą prenumeratą.
Też czekam. Na maile nie odpisują, telefonu nie odbierają. Rozumiem, że Poczta zgubiła, że ktoś zapomniał wysłać. Ale wypadałoby odpisać na pytanie o wysyłkę, odebrać telefon lub oddzwonić. Poprzedni numer dostałem z tygodniowym opóźnieniem. Kolejnej prenumeraty nie wykupię.
@SUEN Ustaliłem, że Twój egzemplarz wyszedł od nas 3 czerwca. Przykro mi, że tak to wygląda, ale jedyne, co mogę zrobić, to przeprosić za Pocztę Polską, na której działanie nie mamy żadnego wpływu.
Co teraz zrobić? Czekać, kupić w kiosku?
@SUEN Czekać. Obstawiam, że dostaniesz swoje CDA w najbliższych dniach. Jeśli dobrze pamiętam, Poczta Polska daje sobie w regulaminie aż 30 dni na dostarczenie przesyłki…
Cześć i jak dostaliście już bo ja niestety dalej czekam na swój egzemplarz i nie wiem czy powinienem zacząć się martwić? Tak wiem że poczta ma 30 dni ale jak ostatnio musiałem czekać ponad dwa tygodnie to ostatecznie nie doszedł w ogóle (wysłano mi drugi raz i ten doszedł) 🙁
Mój przyszedł 18.06. Skutecznie zniechęciło mnie to do przedłużenia prenumeraty.
Jestem już po tekście o No Rest for Wicked i widzę, że korektor nie zdążył sprawdzić tekstu. Interpunkcja leży w paru miejscach, raz jest niepotrzebnie przecinek, innym razem go brakuję. Widzę, że tekst był składany w pośpiechu, bo zabrakło czasu, żeby to chociaż przepuścić przez Worda.
„Przepuścić przez Worda”? Proszę Cię, korektę w CDA robi zawodowiec, a nie Word. 🙂 Artykuł o No Rest for the Wicked też przeszedł pełną, wieloetapową korektę, jak każdy inny tekst w numerze. Nie twierdzę, że potknięcia się nam nie zdarzają, bo mamy w wydaniu masę literek do sprawdzenia i pracujemy pod presją czasu, ale zarzut, że „interpunkcja leży”, nie ma pokrycia w rzeczywistości. Wymień proszę kilka przykładów tej „leżącej interpunkcji” w No Rest for the Wicked.
Wciąż nie otrzymałem prenumeraty.
Czy zgłosiłeś ten problem obsłudze naszego sklepu?
Tak, wysłałem maila na sklep@cdaction.pl tydzień temu, wciąż bez odpowiedzi.
Powinieneś mieć już na skrzynce odpowiedź z naszego sklepu.
Otrzymałem, dzięki za pomoc
Trochę przekombinowaliście z ułożeniem tekstu w recenzji Rise of Ronin. Myślałem, że ciąg dalszy tekstu ze strony 31 na stronie jest z lewej, na dole, a okazało się, że był na górze, pośrodku. Trochę nieintuicyjnie się to czytało, parę sekund zajęło, by mi się w tym połapać. Kwestia tzw. przypisów, * – nie można ich dać na stronie, w której do czegoś się odnosi? W przypadku krótkiego tekstu to pół biedy, ale przy dłuższych artykułach ich różne ułożenie bywa czasem meczące przy czytaniu, zwłaszcza, jak jest ich parę w tekście.
Przypis co do zasady wrzucamy właśnie na stronę, na której znajduje się odsyłacz do niego. Jeżeli gdzieś jest inaczej, to zazwyczaj nie bez powodu (najczęściej chodzi o kiepską czytelność na dole strony lub brak miejsca ze względu na obecność na tej stronie innego, długie przypisu). Zresztą prześledźmy umiejscowienie przypisów w aktualnym wydaniu CDA:
• Hades – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Final Fantasy VII Rebirth – wszystkie trzy przypisy są na stronach z odsyłaczami do nich,
• Hellblade II – oba przypisy na stronach z odsyłaczami,
• Alone in the Dark – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Rise of the Ronin – przypis na stronie z odsyłaczem,
• WWE 2K24 – przypis wrzuciliśmy na stronę prawą, bo na lewej wyglądałby źle puszczony przez grafikę z gostkiem i byłby niezbyt czytelny,
• Stellar Blade – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Balatro – przypis na stronie sąsiadującej ze stroną, na której jest odsyłacz; nie widzę ewidentnego powodu tej sytuacji, więc to pewnie przeoczenie,
• Last Epoch – oba przypisy na stronach z odsyłaczami,
• Epitafium dla Ikara – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Bóg z maszyny Pentium II – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Wielki mały chłopiec – przypis na stronie z odsyłaczem,
• FF:06:B5 – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Zaginiony w akcji – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Z ekranu na stół – przypis na stronie z odsyłaczem,
• Magazyn Kulturalny (w tym Kadrem i Dymkiem) – oba przypisy na stronach z odsyłaczami,
• Smartfony w 2024 roku – przypis na stronie z odsyłaczem.
Podsumujmy: na 22 przypisy 20 znajduje się na stronach z odsyłaczami do nich.
PS Wciąż czekam, aż podasz przykłady „leżącej interpunkcji” w tekście o No Rest for the Wicked, który według Ciebie nie przeszedł korekty. Skoro stawiasz nam poważny zarzut, to poprzyj go konkretami.
A jeśli chodzi o ułożenie tekstu w recenzji Rise of the Ronin, to nie wiem nawet, co mam Ci odpisać, bo kontynuacja ze str. 31 jest właśnie w pierwszym łamie (czyli na dole) str. 32, a nie na górze w łamie środkowym. Naprawdę nie rozumiem, jak można pomyśleć inaczej, zwłaszcza że tekst z góry str. 32 po prostu nie pasuje do końcówki na stronie 31.
Tyle, że coś całościowo zdanie mi się nie zgadzało, dodam, że mam wersję cyfrową magazynu. Co do przypisów, swoje doświadczenia z nimi opierałem na podstawie poprzednich numerów magazynu CDA-Action, a jestem dopiero w recenzji Indika. A co do tekstu Rest of the Wicked, proszę mi dać czas do końca tygodnia, a pokaże, co korekta przeoczyła.
Już od dawna staramy się wrzucać przypisy na strony z odnośnikami do nich zawsze, kiedy jest to możliwe. A w Roninie w zdaniu między stronami 31 i 32 wszystko się zgadza zarówno w wersji drukowanej, jak i cyfrowej. Chyba że z niewiadomego powodu zaczyna się lekturę str. 32 od środkowego łamu, jak w Twoim przypadku. 🙂
Zaczynałem od lewej dolnej strony, ale coś mi się w tym miejscu coś nie zgadzało, mówię tak dla ścisłości.
Mam pytanko odnośnie prenumeraty i dostępu do numerów archiwalnych, coś się zmieniło czy nadal jest dostęp od numeru styczniowego 2012? Oraz czy prenumerata daje dostęp do cyfrowych wersji retro?
Archiwum wydań CDA w naszym sklepie wciąż sięga do roku 2012 włącznie. Prenumerata nie daje dostępu do Retro.
Dobra, przejrzałem jeszcze raz tekst o No Rest of the Wicked, oto wykryte błędy:
– Niestety oddany do dyspozycji system… (po niestety powinien być przecinek)
– …między ostatnio teleportowanym Szeptem a tym… (przed a powinien być przecinek)
– …schodzimy po drabinach czy jeździmy windami (przed czy powinien być przecinek)
– …oraz odpowiedniego czasu na kontrę czy unik przy takiej kamerze (przed czy powinien być przecinek)
– I niestety bez wylevelowanej… (przed bez przecinek)
– …dają dostęp do nowych przedmiotów w sklepach czy otwierają (przed czy powinien być przecinek)
Dokładnie zerknąłem na tekst i chyba wiem, skąd tyle błędów. Otóż kolor tekstu, tj. biały czasem zlewa się z przecinkami, które są maluteńkie. Z pewnej odległości przecinki mogą być niewidoczne, dopiero bliższe spojrzenie na tekst na monitorze umożliwia zlokalizowanie przecinków. Podejrzewam, że korektor miał ten problem, bo np. na czarnym tekście przecinki byłyby bardziej widoczne, a tak to się to wszystko zlewa w całość.
Masz wąską, podstawową wiedzę na temat interpunkcji i żaden z „błędów”, które wymieniłeś, nie jest błędem. Lecimy po kolei:
1) po „niestety” można wstawić przecinek, ale nie trzeba tego robić (patrz: https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/niestety;4176.html); my konsekwentnie nie wstawiamy, żeby zachować spójność w obrębie magazynu,
2) nie stawia się przecinka przed „a”, jeśli łączy ono treści (czyli pełni rolę taką jak „i”) w zdaniu pojedynczym, jak w tym przypadku (patrz: https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Przecinek-przed-spojnikiem-a;20439.html),
3) nie stawia się przecinka przed „czy”, jeżeli słowo to pełni funkcję spójnika (jako synonim „albo”), a tak jest w tym przypadku (patrz: https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Przecinek-przed-czy;21112.html)
4) j.w.,
5) patrz: punkt 1),
6) jak w punktach 3) i 4).
Dodam, że pierwszy etap korekty odbywa się w dokumentach tekstowych dostarczonych przez autorów, a nie dopiero na złożonym artykule, więc Twoja teoria o braku czytelności jest błędna.
Ja na ortografii opieram się na tym, co uczyli mnie w szkole na języku polskim.
Aha, czyli winna jest pani od polskiego, a nie Ty. 😉 Nie chcę być dla Ciebie niemiły, ale może zastanów się, jak świadczy o człowieku jego przekonanie, że strzępki wiedzy ze szkoły wystarczą mu do publicznego podważenia kompetencji ludzi, którzy od wielu lat zajmują się daną dziedziną zawodowo. 🙂
Ja nikogo nie oskarżam, tekst o Pani od Polskiego to są twoje słowa, nie moje. A co do specjalistów różnej maści, wiem z własnego doświadczenia, że różną jakość prezentują.
Mam zastrzeżenia co do zdania w artykule o Deus Ex. Filip Chruszcz pisze „Embracer udowodnił po raz kolejny pokazał, że jest odwróconym Midasem i wszystko, czego dotknie, po prostu niszczy”. Zdecydowanie się z tym nie zgadzam, bo narracja taka w stylu TV PIS lub pewnych reportaży stacji TVN. Po pierwsze, problemy marki Deus Ex zaczęły się, jak ich właścicielem było Square Enix. A oni po prostu w sposób niekompetentny zarządzali zachodnimi markami, jak Marvel’s Avengers (robienie na siłę gry usługi), Strażnicy Galaktyki (brak kampanii marketingowej), czy też seria Hitman (dobrze, że twórcy serii sami się wykupili). Po drugie, Embracer Group przywróciło do życia wiele marek, które przez długi czas nie miały nowej odsłony, Destroy ALL Human, trzecie odsłony Jagged Alliance oraz Desperados, Spellforce, Titan Quest, Knights and Honor, Spongebob, Darksiders, MX VS ATV, Outcast, nowe Alone in the Dark. Owszem, mnie też boli skasowanie nowego Deus Exa, ale niestety, konkurencja na rynku jest mocna i coś Embracer Group musiał skasować. A jak dla mnie jest bardzo krzywdzące, że Embracer Group potrafi tylko niszczyć.
Co do tekstu o Resident Evil 5, zgadzam się, że rozrywka jest chaotyczna. Nieraz było tak, że wrogów cała chmara, a ja muszę nagle szukać amunicji. Wkurzało mnie to strasznie. Jeśli będą szykować rimejk 5 to mam nadzieję, że poprawią Al Shevy, bo nieraz przez nią ujrzałem nieraz napis Game Over. Co do samej kampanii, zła nie jest, ale inne odsłony mają lepszy tryb dla jednego gracza. Co do dwóch DLC, w jednym amunicji mamy pod dostatkiem, a przygody Jin Valentine są lepsze od całej kampanii 5. Drugie DLC przypomina stare odsłony, czyli mamy do czynienia bardziej z horrorem. Tu także bawiłem się lepiej niż w całej kampanii piątki. A tryb Mercenaries jest znakomity, najlepszy z całej serii Resident Evil. Jest jedna mała nieścisłość w tekście, otóż autor piszę, że Wesker był sojusznikiem Redfielda. Nie do końca, bo Wesker był przełożonym Redfielda, zaś sam Wesker był pracownikiem korporacji Umbrella. Warto zaznaczyć, że sam realizował, tj. Wesker swoje własne cele, niejednokrotnie olewając rozkazy przełożonych.
Co do wstępu artykułu o smartfonach, ja sam ostatnio wymieniłem starego Huawei na Xiaomi w wersji 12 z dwóch powodów. Po pierwsze, jak smartfon ma pięć lat to jest spora szansa, że padnie np. płyta główna, a wtedy naprawa to koszt paru stówek (moja stareńka Nokia do dziś się trzyma, trzymam ją dla głośnego budzika i gier Java). Druga sprawa to kwestia gier, na starym telefonie nie pograłbym w Diablo Immortal, zaś np. takie Angry Birds 2 chodzi zdecydowanie płynniej na Xiaomi 12.
Co do kwestii muzyki w grach, ja na ten element zwracam dużą uwagę. Czasem całe soundtracki daję do ulubionych na youtube, aby ich posłuchać. Przykłady to muza z Gothic 3, Metal Gear Solid Revenegeance, czy też Quake II. Odpowiednia ścieżka audio buduję napięcie i klimat. Ogrywam sobie właśnie Starcrafta w wersji Remastered i tam muza jest miodzio.