CD-Action 03/2025 – sprawdź zawartość. Wersja cyfrowa już jest!
Na 164 stronach CDA 03/2025 (PDF już w sprzedaży, edycja drukowana od 10 czerwca) przybliżamy nadchodzący polski survival horror Cronos: The New Dawn, recenzujemy głośne produkcje, wskazujemy edukacyjne walory gier, przypominamy losy cyklu God of War, zastanawiamy się, czy gry będą droższe, rozważamy rolę exclusive’ów, wspominamy komputer Atari ST, przyglądamy się wpływom koncepcji Freuda na gry i polecamy konsole przenośne.
O czym przeczytasz w CD-Action 03/2025?
INTRO
• Opcje dialogowe: Co z tym Switchem 2? – w nowej rubryce dzielimy się przemyśleniami związanymi z konsolą Nintendo

• Cronos: The New Dawn – Karol Laska odwiedził krakowską siedzibę Bloober Teamu, by zobaczyć w akcji nadchodzącą grę twórców remake’u Silent Hill 2

GRAMY
• Atomfall (autor:
Łukasz Morawski)
• Split
Fiction (autor: Witold)

• Fatal Fury: City of the
Wolves (autor: Radosław Pisula)
• Blue Prince
(autorka: 9kier)
• Clair
Obscur: Expedition 33 (autor: Paweł Kicman)

• Commandos: Origins
(autor: Mac Abra)
• South of Midnight
(autor: Gruby AL)
• Doom: The
Dark Ages (autor: Krigor)

•
The Midnight Walk (autor: Eugeniusz Siekiera)
•
Wanderstop (autorka: Ranafe)
• Tainted
Grail: The Fall of Avalon (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)

• The First Berserker:
Khazan (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
• The Precinct (autor:
Eugeniusz Siekiera)
• The Elder
Scrolls IV: Oblivion Remastered (autor: Cursian)

• Tempest Rising
(autor: Witold)
•
Świeże, dobre, niezależne – 9kier poleca siedem gier
niezależnych, którymi warto się zainteresować
PUBLICYSTYKA
• Droga na Olimp. Seria God of War – Krzysztof „Otton” Kempski przypomina 20-letnią historię jednej z najważniejszych marek PlayStation

•
Gry niezależne. Mali zbawcy wielkiej branży? – Mateusz Bonifaczuk
przygląda się charakterowi i roli gier niezależnych
•
Felieton. Na czyjejś łasce (autor: Krzysztof „Otton” Kempski)
•
Palcem po mapie. Fenomen GeoGuessr – Paweł Kicman przedstawia grę
stanowiącą świetne wprowadzenie do świata OSINT-u, czyli białego wywiadu
• Białe wampiry, gadające ryby i czarny blues. Nowa
fantastyka Głębokiego Południa – Karol Laska bierze pod lupę specyfikę nurtu
southern gothic zanurzonego w klimacie południowych stanów USA

•
Zabawa w oszustwa. Cheaty – Krzysztof „kris” Hasiński przybliża
korzyści płynące z oszukiwania w grach singlowych
•
Nie tylko rozrywka. Edukacyjna rola gier – Dawid Sych wskazuje edukacyjny
potencjał mainstreamowych gier, które nie powstały z myślą o dydaktyce
• Coś więcej niż id... Koncepcje Freuda w grach wideo
– DaeL wyjaśnia, jak teorie ojca psychoanalizy odbijają się w produkcjach
takich jak Silent Hill 2, Spec Ops: The Line czy Ace Attorney

•
Felieton. Sony nienawidzi fanów Bloodborne’a (autor: rajmund)
•
Wiedźmińskim szlakiem słowiańskości – Jakub Pabisz pokazuje na przykładzie
kilku gier, jak twórcy czerpią z dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej
•
Gry wiecznie żywe: Tony Hawk’s Pro Skater 2 (autor: Łukasz
Morawski)
• Ostatnia wojna Atari. Historia linii komputerów ST
– Bartłomiej Kluska przypomina obchodzącą 40-lecie rodzinę 16-bitowych
komputerów, które rywalizowały z Amigą

•
Tak gra Kanada. Dobro narodowe – Krzysztof „Otton” Kempski zaprasza
tym razem do Kanady, która stworzyła gamedevowi warunki do rozkwitu
• Felieton. W rytmie muzyki (autor: Jan Błachowicz)
•
Dooma branży. Jak id Software wstrząsnęło światem gier – Jakub
„Jaqp” Dmuchowski wspomina legendarną serię, która rozpoczęła szał na FPS-y
• Czy gry będą droższe? – Filip Chrzuszcz wgryza
się w temat nieuniknionego wzrostu cen gier

•
Rockstar, co tak długo? 12 lat czekania na GTA VI – Paweł Kicman roztrząsa
powody, dla których tak długo wypatrujemy nowego Grand Theft Auto
•
Baśń o wizji w grach albo Wtóre słowo o poziomie trudności –
Rafał „Gailantar” Sankowski spogląda na wysoki poziom trudności jako element
wizji artystycznej
• Czy potrzebujemy gier na wyłączność? – Arkadiusz
„Cascad” Ogończyk wraca do czasów, w których wszystkie liczące się konsole
walczyły o odbiorców pamiętnymi exclusive’ami

• Magazyn Kulturalny – recenzujemy filmy, seriale, książki, płyty i komiksy
TECHNOLOGIE
•
Kontrapunkt: Czy Europa poradzi sobie bez amerykańskiej elektroniki?
– Krigor i Chen Pi dyskutują o ewentualnych następstwach wojny celnej dla
naszego kontynentu
•
Ćwierć wieku na orbicie. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna – Krigor
opowiada o prawdziwym cudzie techniki, na pokład którego wkroczy niebawem pierwszy
Polak w historii
• Megaporadnik: Gry w kieszeni. Pomysły na
wakacyjną rozrywkę – radzimy, jaki sprzęt zabrać ze sobą na wakacje, by
zawsze mieć pod ręką ulubione produkcje

TESTY
• Skrzynia biegów Turtle
Beach VelocityOne Multi-Shift
• Smartfon vivo X200 Pro
• Karta graficzna Zotac
Gaming GeForce RTX 5060 Ti 16 GB Twin Edge
•
Karta graficzna Aorus GeForce RTX 5060 Elite 8 GB
•
Platforma testowa – Krigor przedstawia sprzęt, którego używamy,
testując np. karty graficzne
ENDGAME
•
Action Redaction – sześć stron wiadomości od Czytelników i
odpowiedzi na nie
• Szpile: Przegląd
kwartału – dwustronicowy wybór szpil z ostatnich miesięcy i pasek
komiksowy Śledzia
CD-Action 03/2025 – edycja drukowana
Drukowane CDA 03/2025 w cenie 35 zł znajdziesz od 10 czerwca w punktach sprzedaży prasy lub zamówisz wysyłkowo w naszym sklepie. Dostępny jest również na Allegro (za 37 zł).
Wolisz PDF-a?
Po CD-Action 03/2025 w postaci pliku PDF (w cenie 15 zł) tradycyjnie zapraszamy do naszego sklepu.
Czytaj dalej
Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.