CD Projekt: „Wiedźmin 2: Zabójcy Królów został pobrany nielegalnie około 4,5 miliona razy”

Marcin Iwiński, szef CD Projektu, w wywiadzie dla PC Gamera stwierdził, że – według jego, niezbyt, jak dodał, precyzyjnych obliczeń – Wiedźmin 2: Zabójcy Królów w pierwszych sześciu tygodniach od premiery został nielegalnie pobrany 4,5 miliona razy. Jak dodaje jednak, są to optymistyczne założenia.
Jak mówi:
Regularnie sprawdzałem liczbę jednoczesnych pobrań gry na stronach torrentowych i przez pierwsze sześć tygodni w tym samym czasie ściągało ją około 20-30 tysięcy osób. Weźmy te 20 tysięcy, jako średnią i te sześć tygodni. Gra waży 14 GB, załóżmy więc, że przy średniej prędkości łącza pobranie jej zajmie sześć godzin. Sześć tygodni to 56 dni, co odpowiada 1344 godzinom. Dzieląc to przez sześć godzin potrzebnych na ściągnięcie tej produkcji otrzymujemy 224 pobrań, a następnie mnożymy to przez 20 tysięcy jednoczesnych ściągnięć. Wynik to około 4,5 miliona nielegalnych pobrań. To tylko obliczenie i powiedziałbym, że raczej optymistyczne. Na dzień dzisiejszy sprzedaliśmy ponad milion legalnych kopii gry, więc jeśli na jedną przypadałby 4,5 lub 5 pirackich egzemplarzy, nie byłoby źle. W rzeczywistości jest zapewne znacznie gorzej.
CD Projekt zapewne wiedziało, że Wiedźmin 2: Zabójcy Królów będzie cieszył się ogromną popularnością wśród piratów. Mimo to wersje gry z Good Old Games, a także wydania pudełkowe po udostępnieniu odpowiedniego patcha nie posiadały zabezpieczeń DRM. Dlaczego? Jak wyjaśnia Iwiński:
Od początku naszymi głównymi rywalami na rynku byli piraci. Oczywiście eksperymentowaliśmy ze wszystkimi dostępnymi zabezpieczeniami, ale szczerze mówiąc żadne nie działały. Z jakichkolwiek DRM-ów nie korzystaliśmy, były łamane w ciągu dwóch dni, a gra nimi chroniona była kopiowana na ogromną skalę i była dostępna w sieci za ułamek ceny detalicznej. Nie poddaliśmy się, ale zastosowaliśmy nową strategię: zaczęliśmy oferować produkt o wysokiej wartości – rozszerzając grę o dodatkowe kolekcjonerskie rzeczy, takie jak soundtrack, filmy zza kulis, książki, poradniki, itd. To – w połączeniu z długim procesem edukacji lokalnych graczy, dlaczego warto kupować legalne gry – podziałało. I dzisiaj mamy naprawdę
rynek.
Iwiński dodał też, że DRM-y nie działają, „ponieważ są natychmiastowo łamane”. Jak mówi:
Dodatkowo same zabezpieczenia szkodzą legalnym graczom – tej grupie uczciwych osób, którzy uważali, że twoja gra warta jest 50 dolarów lub euro oraz poszli i ją kupili. Dlaczego mielibyśmy utrudniać ich życie?
Czytaj dalej
-
Premiera Terminator 2D: No Fate opóźniona. Powodem problemy z zawartością edycji...
-
„Skyrimowa babcia” znów kończy karierę. To ma być definitywny koniec jej...
-
Twórcy Resident Evil Requiem mają wątpliwości, czy ich gra straszy....
-
Powstaje nowa gra ze świata „Władcy Pierścieni”? Szykuje się konkurencja...
150 odpowiedzi do “CD Projekt: „Wiedźmin 2: Zabójcy Królów został pobrany nielegalnie około 4,5 miliona razy””
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów w ciągu pięciu tygodni od premiery sprzedał się w liczbie blisko miliona egzemplarzy. Niestety, jak stwierdził szef CD Projektu w jednym z wywiadów, liczba nielegalnych pobrać gry w podobnym okresie może być ponad cztery razy większa. I to przy optymistycznych założeniach.
Co do ostatniego cytatu: Mądrze gada.
tą grę miałem oryginalną. sorry, ale nie potrafią użyć innego słowa – [ciach] się z jej instalacją ładnych parę godzin. – za to zapłaciłem tyle kasy?
To, że gra jest ściągana nielegalnie to małe piwo, najgorsze jest to, że robią to Polacy! Raz polazłem do mojego kumpla, który grał w Wieśka. Oczywiście okazało sie, że jest ściągnięty z neta, co tłumaczył tym, że nie ma forsy. Tak sie zeźliłem, że go zaciągnąłem do sklepu i sam mu kupiłem tę grę. Tera mi wisi 9 dych.
Przecież każdy może ściągnąć grę z internetu to dlaczego ludzie kupują gry ? na pewno nie dla mini dlc albo łatwiejszej instalacji jak na mnie gry się kupuje po to by docenić prace ludzi którzy nad nią pracowali no i dla multi w niektórych wypadkach
Iwiński, najlepszy szef w branży evah! Kocham was CD Projekt za to, że nie utrudniacie życia swoim klientom i fanom <3
ZZAAZZAA dla satysfakcji z pudełka w kolekcji. A jak dla mie to dlatego ZE JAK ściągne gre np dead space to nie chce mi si w nia grac ale gdy ja kupie nie ma bata musze przejsc
Eh… a czy to nie CDP miało łapał piratów, którzy ściągali Wiedźmina 2? Tak czytałem w cdaction. Co do gry. Przy instalacji przez to posr* zabezpieczenia męczyłem się 2h, a później jeszcze wywalało mnie do pulpitu. Ale przynajmniej mam jakąś monetę z pudełeczka ;d
Gra waży 14 GB, załóżmy więc, że przy średniej prędkości łącza pobranie jej zajmie sześć godzinhahahahahahaa.
Kurdę tylko milion sprzedanych kopii to strasznie mało jak na taką grę. Ogromna szkoda, że nie wyrobili się z premierą na wszystkich platformach. Mam nadzieję, ze X360 podreperuje tą sytuację. Życzę im, żeby gra sprzedała się choć w 1/3 tak jak Skyrim – będzie to ogromny sukces, który jest chyba osiągalny (dobre wrażenie po wersji PC + dobra adaptacja na X360 + dobry marketing = szansa na sukces;).
A tak z ciekawości zapytam: co z obietnicą ścigania tych co nielegalnie ściągnęli Wiedźmina z torrentów?
Tylko piraci niech nie mówią, że gra była droga. Powinni postawić na zabezpieczenie, które przeszkadza piratom jak to było zanim ściągneli DRM. Ja tam nie miałem, żadnych problemów z DRM instalacja aktywacja i gra.
Powinni w następnej grze, dodatku zastosować system, który wykrywał by czy ma się pirata nową grę lub podstawkę i zaczęły by się niespodzianki na YT i forach.
Wcogram – pomysł na twoim miejscu bym opatentował. Jak dobrze pójdzie to dorobisz się na nim tyle co Kotick na Call of Duty.
Oszuści i tyle!!!
@ temptation …albo i nie… sprytni ludzie zaraz by wymyślili żeby zablokować grze wszystkie porty wychodzące i przychodzące… i koniec z niespodziankami skoro gra traktowałąby twój komputer jako stację na której nie ma dostępu do internetu
Ja kupuje oryginaly i jestem zadowolony i nie szkoda mi na nie pieniędzy, nawet np na skyrima.bfbc3,mw3 😀 . nwm co oni maja po tych piratach pobieraja i kasuja po zainstalowaniu z dysku, nie lepiej kupic i miec spokoj na nastepne lata…. |Sam mam kolegow co maja piraty.|Moze jakby dodali jakis program co dziala nawet jak nie masz internetu, i po wlaczeniu internetu samo patrzy czy ma legalną ja nie to KLO (Kontrola Legalności oprogramowania) na pewno by sie ucieszyli jak by ktos taki przyszedl do nich:D
Chamstwo i tyle :/
Fascynujące *ziew*
To jest brak szacunku dla twórców i niedocenienie ich ciężkiej pracy 🙁
14GB w sześć godzin ?! Ostatnio pobierałem DC Universe i tam również było do ściągnięcia 14GB i zajęło mi to 24h 😀 Może i mam słabego neta (2Mb) no ale bez przesady…. A co do Wiedźmina 2 osobiście posiadam orginał i nie miałem żadnych problemów z instalacją i aktywacją.
Ciekawi mnie skąd mają takie dokładne dane.
A co do piractwa to było, jest i zawsze będzie więc nie jest to jakaś nowość….
Zawsze można liczyć na to, iż jakiejś niewielkiej części złodziei gra się na tyle spodoba, że kupią jednak oryginał…
@Vantage ta jasne piraci kradną kod źródłowy gry i nikt już nie może w nią pograć. :/ Zastanów się co piszesz, kradzież samochodu to zupełnie co innego niż kradzież gry (podpowiedź: jak ktoś ukradnie mi samochód już go nie mam), dopóki ludzie będą stosować ten idiotyczny argument dopóty edukacja dotycząca piractwa będzie w Polsce na miernym poziomie.CDP bardzo mądrze postąpiło, niema dobrego zabezpieczenia i nigdy nie będzie, więc poco karać 'dobrych’ graczy?
Nie będę gorszy, więc też wyśmieje 14GB w sześć godzin. Hahaha. Tak to już jest – zjadacz chleba płaci za 6MB a ma w porywach 300kb/s transferu 🙁
14 GB w 6 godzin!? Buahahaha
Ja kupilem wiedźmina 2 ponieważ jest to świetna gra ale się chcę zapytać co z ich „zabezpieczeniem” i wysyłaniem maili z żądaniem zapłaty za grę ? widać to był czysty chwyt marketingowy
@Hubmaz, i tak masz dobrze. Ja przy moich 4Mb (zakładam, że się pomyliłeś pisząc MB) nawet 100 kb/s nawet nie wyciągam przy tylu pijawkach…
DRM-y nie działają? Te pamiętne od ACII były potężne, choć naprzykszały się strasznie. Nawet jeśli zostały dość szybko złamane to znalezienie odpowiedniej kopii na torrentach graniczyło z cudem (komu chce się pięć kopii ściągać w nadziei, że to akurat ta odpowiednia), a i z tego co się orientuję aktywacja takich wymagała dłuższych instrukcji. Sam nie wiem co tutaj robić, ale pozostawanie bezczynnym nie wydaje mi się fajnym wyjściem.
Durni piraci…
Cosik mi tu nie pasi.”Na dzień dzisiejszy sprzedaliśmy ponad milion legalnych kopii gry”-jak to!! ledwie jeden milion dotychczas??Z kiedy pochodzi to info??
WIem ze co innego pisze w pierwszym akapicie, ale skoro członek zespołu REDsów tak mówi….
@Vantage: nie porownuj piractwa z „kopiowaniem samochodu”, bo to niemozliwe. Porownuj z kopiowaniem ksiazek – bierzesz ksiazke i na ksero.
Lol aż szkoda słów na takie coś . Skąd mam wiedzieć że jakiś pirat właśnie nielegalnie pobiera mój podpis pod tym tematem :] . Nie no ale serio to masakra. Ile cd projekt mógł by na tym kasy zarobić i to mogło by być przeznaczone na produkcję nowych gier . Oraz ich ulepszanie . Jestem przeciwny piractwu (nielegalne pobieranie materiałów bez wiedzy i zgody autora) i mówię o tym wprost .
Aż mi się żal zrobiło tych wszystkich płaczących piratów, którzy mają tylko neta 5 mega i nie ściągną 14GB w 6h ;( PS. Wiedźmina kupiłem, uważam to za dobry wybór.
Nie zamierzałem kupić wieśka, fantasy miałem już dość jednak informacja o wydaniu patcha znoszącego DRM zmieniła moją decyzję. Nie żałuję nawet pomimo początkowego niedopracowania. Co do piratów i ewentualnych „strat” – pamiętam jak przy premierze Earth 2140 oryginalna gra w pudełku, była dystrybuowana na straganie z legalnymi grami stojącym na krakowskiej giełdzie komputerowej, zaledwie o 5 zł drożej niż piraty leżące na stojakach obok. Oryginał ledwie schodził.
@Johny131: Tyle ze Ubisoft sie „chwalil”, ze dzieki DRM zmalala liczba piratow, a takze o 90% spadla sprzedaz gier.
@Aargh|”Tylko nie narzekajcie ptoem, że gry na PC nie wychodzą.”|Każdy szanujący się gracz, GRACZ, a nie fanboy PC ma konsolę lub ja zakupi, bo prawdziwy gracz nie przejdzie obok tylu świetynych pozycji, jakie są na konsolach, IMO na konsoli jest więcej exów, których nie ma na PC niż odwrotnie, które dały mi o wiele więcej funu niż te z PC.
14 GB w sześć godzin? To ma być średnie łącze? Ja przy moich 2 mega ściągałbym to chyba ze trzy dni. Akurat gra jest warta swojej ceny, dlatego też mam oryginał, a co, pochwalę się 😀
Gra warta może 50zł. Farsa z day 0 patchem, farsa z dalszymi patchami które psują bardziej niż naprawiają. Do tego durnowaty balans, gdzie na poczatku 1 aktu jesteś pauką a pod jego końcem ownisz wszystko jak leci, zupełnie nieprzydatne 2/3 umiejętności i te naciągane 16 zakończen…
@Aargh|Tak? O to nawet nie pamiętam, ale nie narzekałem na wymiane. ^^
@Suteq- wydałem raz wielka kasę na mojego kompa(dość wielką) i dzięki temu stać mnie raz na miesiąc kupić z kieszonkowych jedną grę w cenie premierowej( w wakacje więcej grosza wpadnie wiadomo- prace wakacyjne, itp) albo ze trzy z topsellera.
Szame on ja Pajrets! A gość dobrze prawi, polać mu wódki! Szkoda, że te „optymistyczne” szacunki to 4 i 0,5 melona w-y-k-r-a-d-z-i-o-n-e-g-o, zbitego kodu…
@lukast_pl, won fanboju Skyrima.
@lukast_pl|Taa, znajdź mi chociaż 1 grę bez problemów z bugami i stabilnością w dniu premiery(oprócz produkcji R* i Blizza)
@mateinho32. Alan wake.
Mi 14 GB pobiera się w co najmniej 4 dni.Coś ściemniają z tymi 6h
@dracollo|Dobre, ale mi bardziej o produkcje PC chodziło.
OMG! Kurczę… No szkoda, szkoda. Chłopacy z RED się postarali, stworzyli tak świetną grę a tak niewiele osób ją zakupiło… (1mln w porównaniu do 4,5mln to mało:/)