24.04.2012
Często komentowane 87 Komentarze

Crysis 3: Opcje z DX11 w wersjach konsolowych? Crytek: „To możliwe”

Crysis 3: Opcje z DX11 w wersjach konsolowych? Crytek: „To możliwe”
Crysis 2, choć pod względem grafiki był gorszy od pierwszej części, pełnię swojej możliwości pokazywał na PC (zwłaszcza po instalacji tekstur w wysokiej rozdzielczości), z kolei posiadacze konsol musieli zadowolić się nieco brzydszą wersja. W przypadku „trójki” Crytek stawia sobie ambitny cel: chce przenieść efekty generowane przez DX11 na X360 i PS3. Jak?

Wywiadzie udzielonym serwisowi Eurogamer Rasmus Hojengaard, dyrektor kreatywny Crysisa 3, zdradził, że niemieccy developerzy chcą zaoferować posiadaczom konsol takie same efekty, jak na PC. Oczywiście nie oznacza to, że DirectX 11 zostanie uruchomiony na kilkuletnim Xboksie 360 – twórcy gry wykorzystają swoją programistyczną magię.

Jak mówi:

Jeśli jest to możliwe, chcemy przetłumaczyć funkcje z DX11 na DX9 w sposób, dzięki któremu będą one działać dobrze na Xboksie [360], ponieważ nie chcemy, żeby wrażenia z rozgrywki różniły się między sobą na poszczególnych platformach. To bardzo trudne zadanie, ale możliwe do realizacji. Wymaga po prostu znacznie więcej pracy. Kilka rzeczy stworzonych przez chłopaków od konsolowych wydań gry jest niesamowitych. Są m.in. opcje renderingu, które teoretycznie nie powinny działać na konsolach, ale skonstruowali oni kod programu w ten sposób, że pozwala emulować rzeczy podobne do [tych z DX11]. […] Chłopaki nie dysponują jednak tak prostą strukturą, jak w przypadku DX11, ale osiągają podobne rezultaty po prostu eksperymentując i stosując różne sztuczki i triki.

Hojengaard jako przykład podał opcję parallax occlusion mapping, zaznaczając, że na razie Crytek nie potwierdza, iż pojawi się ona w konsolowej wersji Crysisa 3. Jak wyjaśnia:

To bardzo zaawansowana opcja, która teoretycznie nie powinna działać na Xboksie 360, ale developerom udało się ją uzyskać.

Podkreśla jednak, że najważniejsza dla Niemców jest wydajność. Jeśli emulacja pewnych bajerów graficznych na konsolach oznaczałaby spadek płynności, to twórcy Crysisa 3 z niej po prostu zrezygnują. Nie chcą „zakrztusićX360PS3.

Hojengaard dodaje, że Crytek ma nadzieję, iż nowa gra będzie wizualnym pokazem tego, na co stać konsole pod koniec ich życia. Według niego, perspektywa przekraczania granic, gdy teoretycznie limity są już osiągnięte, jest „interesująca”.

87 odpowiedzi do “Crysis 3: Opcje z DX11 w wersjach konsolowych? Crytek: „To możliwe””

  1. Crysis 2, choć pod względem graficznym był gorszy od pierwszej części, to pełnię swojej możliwości pokazywał na PC (zwłaszcza po instalacji tekstur w wysokiej rozdzielczości), z kolei posiadacze konsol musieli zadowolić się nieco brzydszą wersja. W przypadku „trójki” Crytek stawia sobie ambitny cel: chce przenieść efekty generowane przez DX11 na X360 i PS3. Jak?

  2. Podziwiam zapal programistów z Crytek ale nie łudźmy się nie sądze żeby takie bajery graficzne były możliwe na tak przestarzałym sprzęcie jak bebechy XBOX 360 i PS3 a nawet jeśli – optymalizacja takiego kodu trwała by latami.

  3. moim zdaniem powinni poczekać na nową generacje konsol i zrobić boom jak w przypadku pierwszej części gry

  4. Telko część pierwsza była „boomem” na PC generalnie używanych do wyśmiewania konsolowców (zresztą: po tym co pokazał C2 – nadal jest).|Crytek znowy bawi się w upychanie rzeczy w stare pudło zamiast rozwinąć skrzydła i pokazać na co ich stać na PC. Żal.

  5. Bo Crytek musi na siebie zarabiać. Pierwszy Crysis pomimo technologicznego majstersztyku był komercyjną porażką. Obecnie niemieccy developerzy wiedzą, że muszą iść w multiplatfomowe tytuły, by gra się im zwróciła. Co więcej samych pecetowców gotowych ponieść inwestycje w sprzęt, który uciągnie C3 na ultra albo high jest nie tak wielu, więc muszą kombinować z optymalizacją i różnymi stuczkami koderskimi.Jak coś to niech skontaktują się z Guerilla Games – działają raptem za miedzą w Holandii 😉

  6. Jak to ostatnio Crytek mówił – PC są naszymi next-genami ^^

  7. Kiedyś, kiedy gry były prostsze to programiści nawet brudzili sobie łapki w assemblerze żeby tylko wycisnąć maksimum ze sprzętu i to nie tylko na konsolach – ale wątpie, żeby przy tak zaawansowanych algorytmach pisali kodem maszynowym…|Niemniej jednak jak ktoś im nie wierzy, to po prostu nie ma zielonego pojęcia o programowaniu 😉 POZDRO|Słuszna też ta decyzja o wydajności, żeby tylko nie powtórzyć tego żabkowania z niektórych gier na pierwszego Xboxa

  8. Szkoda że nie na nową generację ale cel bardzo ambitny. Pozostaje życzyć powodzenia, ciekawe co jeszcze uda się wykrzesać.

  9. Error alert! Nie ma czegoś takiego jak „parallex occlusion mapping”. Jest za to „parralAx occlusion mapping”. Wiem, że to pierdoła i mało kto to zauważy, ale jednak 🙂

  10. @Aargh|To że w Halo Reach było tesselowana woda o niczym nie świadczy. Nie jest problemem zrobić tesselację nawet w Dx 8. Nowością w DX11 jest SPRZĘTOWA obsługa tego efektu. I o to tu chodzi. Choćby nie wiem jak się Panowie w Crytek’u wysilali to sprzętowej obsługi (a więc DUŻO szybszej) w X360 nie osiągną.

  11. według mnie chwalą się na wyrost a gra będzie tak samo szpetna (w porównaniu z jedynką na PC) jak dwójka 🙂

  12. Crysis PC vs konsole. |http:files.sharenator.com/Crysis_1_PC_vs_Xbox_360_Infinite_Picdump_80-s955x1238-234958.jpgI dobrze że eksperymentują, jak z konsolami jakiś bajer nie wyjdzie to może na pc coś nowego wynajdą.

  13. Czytaj na pc musisz mieć dx 11(droga karta graficzna) żeby mieć testelacje ,a na konsolach masz to przy dx9. Co za sprawiedliwość

  14. Czemu próbują osiągnąć coś co jest już dostępne na maszynach które sprzętowo tego nie potrafią zamiast próbować tworzyć nowe niesamowite technologię na PC? Niech ktoś mi powie co jest w tym takiego niesamowitego że z emuluję programowo efekt „podobny” do oryginalnego, czy to samo nie działo się na Warszawskim stadionie ?

  15. opłacalne pewnie i budzi zainteresowanie tytułem, nie sądzę jednak by staranie się skopiować technologię przy pomocy paru sztuczek było aż takim emocjonującym wyzwanie jak opracowanie czegoś nowego czego nikt jeszcze nie widział (a Craytek ma w tym doświadczenie)

  16. @marek1177- z tego co pamiętam to układ graficzny z x360 posiada moduł tessalacyjny, ale spójrz wprawdzie w oczy ze to za mało by pokazać bajery takie jak na Pececie. Weź pod uwage równeiż ze dx11 to nie tylko tessalacja czy compute shraders.

  17. Sam gram na PC ale najlepsze jest to że kiedy wychodzi nowa konsola albo po prostu się o nich nie gada PCtowcy pieją „grafika jest nieważna, liczy się grywalność” a jak już gadamy konsole vs PC to „u nas grafa lepsza”. Facepalm

  18. DX11 jest przereklamowany pod wzgledem mozliwosci i duzo wolniejszy od poprzednikow. Niech Crytek zaimplementuje efekty rodem z Crysis 1 DX9, na konsolach – i rezultat bedzie lepszy niz w przypadku wielu nowych gier pod DX11 na PC.

  19. Aargh@ Co mnie obchodzą konsole?A co do teselacji to uwierz mi, że na konsoli nie ujrzysz takiej teselacji jak na pc.Nie ma się tu co oszukiwać.A Crytek niech dalej se eksperymentuje, a w końcu nie zobaczy moich pieniędzy.Ja chcę coś niesamowitego zobaczyć na pc jak to było w przypadku BF3, ale jak widać wkładanie dużej kasy w crapy jest w modzie

  20. @ Konradzinski |Dokładnie, DX11 jest powstał głównie po to żeby sprzedać nowe karty graficzne

  21. Gazpacho@ Fail.A za to jak konsolowcy siedzą przez przestarzałym sprzętem, które nie udzwignie tego co pc to oni pieją „grafika jest nie ważna, ale liczy się grywalność”.Typowe-.-

  22. @KajmalxD|Uwierz mi, ważne że grają a nie że przestarzały. Chodzą im ciągle nowe gry a większości osób które kupiły w tej cenie kompa podczas premiery konsol już nie 😛

  23. @Aargh|Tak xD Myślałem że gram w Operation Flashpoint Cold War Crisis 😀

  24. Nie, sorry tam lepiej wyglądały 😛

  25. Wspierajmy stare technologie a nowe olejmy. |Chylę czoła.

  26. Aargh@ Widać, że grałeś na konsoli, bo na piecu tekstury tak nie wyglądają.Grałeś na pc(ustawienia ultra)?Singiel naprawdę wygląda obłędnie.Ja jakoś grając wogle nie ujrzałem dwuwymiarowych drzewek;D

  27. BF3 to pseudoładna gra i tyle. W paru miejscach zachwyca, w większości to przeciętność.

  28. Crytek mówi to, co im się opłaca. Sławetne 'God Rays’ można osiągnąć bez problemu na DX9, choć pierwszy Crysis włączał je dopiero przy Very High na DX10.|Niestety po przełomowym Far Cry’u i Crysisie Crytek funduje tylko pseudorewolucje, prawidzwego kopa w grafice trzeba oczekiwać od kogoś innego.

  29. wszystko byłoby ok, ale twórcy BF3 też obiecywali cuda, a okazało się, że ta gra na 360 to nieporozumienie

  30. @Aargh, kwestia optymalizacji. W wiekszosci 2d drzewa sa poza dostepnym obszarem mapy (pomijajac Kharg Island) wiec sens postawienia tam obiektow full 3d jest maly. Mozna by oczywiscie odpalic lipe jak Crytek z tesselacja wody pod mapa, ale wowczas widzialbys stado krzykaczy marudzacych jakie to mega wymagania ma BF3.”Mistrzem” optymalizacji i tak pozostaje Rockstar. Ich najnowsze dzielo (Max Payne 3) juz ma kosmiczne zalecane wymagania wiec mozna bedzie zobaczyc jak dobrze im poszlo tym razem.

  31. I co?|Oni potrafią zoptymalizować grę z PC na kilkuletnie XBOX360 a Rockstar ? Nie umie dobrze zoptymalizować gry. Największa wymagania Max Payne 3 nawet z niewiadomymi wymaganiami powinny być mniejsze o połowę.

  32. Czarują, czarują, a wyjdzie, jak przy Crysis 2 i porcie jedynki. Niech nie oszukują właścicieli konsol – nie ma już szans na dogonienie kompów. Co nie zmienia faktu, że zaserwują bardzo dobrą i efektowną grafikę.

  33. @Aargh – Ok, a GTA IV? To też było 'do testów’? 😉 Sorry za offtop.

  34. Już Crysis 2 miał dropy poniżej 20FPS na konsolach, więc niech najpierw ogólnie dopracują silnik. Dobrze, że mam jeszcze nie najgorszego PC.

  35. @temptation Yyy, czy ty wiesz o czym piszesz?|Ponizej 20fps, a to ciekawe.|To prawda wersja ps3 ma spote problemy z frameratem, jednak na xboxie spadki ponizej 30 klatek to rzadkosc.|Wystarczy obejrzec filmiki analizujace liczbe fps’ow na konsolach.|Jednak pan, panie pc’towy znawco wie lepiej prawda?

  36. Czy oni znają framerate na konsolach? 15 klatek w akcji :/

  37. 15 klatek to ty możesz na kompie mieć. W życiu nie zdarzyło mi się uświadczyć braku płynności w C 1 i 2 na X0.

  38. groznex nie trafiłeś, bo Crysisa 2 przeszedłem na X360 i gra chodziła tak niestabilnie jeśli chodzi o płynność, że psuło mi to przyjemność gry (zwłaszcza w singlu, bo multi wypadał lepiej). Dopiero później kupiłem grę na PC za grosze. Crysis 1 na X360 dużej zadyszki dostawał już w drugim rozdziale. Tak, tą grę też kupiłem na X360. Z tymi poniżej 20FPS przesadziłem, ale gra naprawdę potrafiła ostro zwalniać.

  39. http:www.youtube.com/watch?v=FrTf2Katcd4Tu pewien dowód na zrypaną optymalizację Crysisa 2, więcej mi się szukać nie chce. Szkoda, żeby 3 chodziła jeszcze gorzej.

  40. http:www.youtube.com/watch?v=FrTf2Katcd4

  41. @Dives|Nie obchodzi mnie twój prywatny próg płynności. Gra ma zajazdy do klatkowania i zamiast pchać efekty zabrali by się optymalizacje, tak aby minimalne nie były tak drastyczne na X360 i PS3.

  42. Proszę was panowie od Halo czy Killzona wsadzili może pojedyncze efekty teselacji i konsolowcy już sikają po gaciach. A panowie z Crytek chcą osiągnąć kilka-kilkanaście efektów DX11, które można ujrzeć na PC. To jest niewykonalne. Skoro do tej pory problemem dla konsol jest wyświetlanie grafiki w 1080p i wygładzanie krawędzi jak oni chcą zrobić ładną grę z tym wszystkim na tak zacofanym sprzęcie. Być może coś tam zaiplementują ale wtedy podstawowa grafa będzie gorsza jak w Crisis 2.

  43. Jakby takie bajery miały być w zasiegu obecnej generacji konsol już dawno powstawały by gry wykorzystujące te technologie. A jakoś panowie z Crytek nie pokusili o implementacje tychże ficzerów przy obu Crisisach, które wyglądały gorzej niż wersja PC na ustawieniach low. Z czym do ludzi. Naprawdę chciałbym już next gen bo żal mi tych co grają tylko na konsolach i dostają wybrakowany towar. Szczęsliwcy, którzy mają i konsole i PC zawsze mogą kupić lepszą wersje.

  44. Dodam jeszcze, że żeby dodać tam jakiś pojedynczy efekt to jeszcze nie problem. Jednak jak chce sie kilka-kilkanaście takich efektów zaiplementować na sprzęcie, który sie do tego nie nadaje to czapki z głów. To jest osiągalne nie mówie, że nie. Ale do tego potrzeba ogromną ilość czasu na eksperymentowanie i optymalizacje kodu. A Crytek nie może sobie pozwolić na tworzenie gry przez np. 6 lat no chyba że ma ogromną armie programistów. Wiem co mówie bo troszke się na programowaniu znam.

  45. no jeżeli panom z crytec-a się to naprawdę będzie magia ;] coś jak odpalenie na średniej klasy komputerze z 2003 roku crysisa 1

  46. @luczador|Farmazony. Znalazł się wszechwiedzący. Twoja wypowiedź kompletnie się kupy nie trzyma, najpierw piszesz że „To jest niewykonalne” a następnie „To jest osiągalne nie mówie, że nie.” Może się zdecyduj, albo nie udzielaj w temacie o którym nie masz bladego pojęcia -_- Żal to może być mi Ciebie za brak jakiegokolwiek obiektywizmu i bezczelne gnojenie ludzi grających na konsolach.

  47. @bleub – weź tabletki bo ci ciśnienie skoczyło. Jakbyś czytał ze zrozumieniem to byś wiedział co mam na myśli. Zakładając, że gra ma powstać w ciągu 2-3 lat przyjmując liczbę ludzi jaka pracuje w studiu tworzącym gry po odliczeniu wszystkich pracowników co nie są programistami – jest to nie możliwe. Żeby w tak krótkim czasie eksperymentować i optymalizować potrzeba by było 2-3 razy wiecej czasu. No Chyba, Ze Crytek zatrudnia 1000 Chińczyków prgramistów to zrobia to w pół roku a ikoszta będą niskie tona ryżu

  48. @bleub – i nie gnoje konsolowców bo sam gram na konsoli. Jak również gram na PC. I potrafie trzeźwo patrzeć na świat. I jeśli widze że sprzęt niemalże 10 letni nie wyrabia to mam prawo powiedziec to wprost. Czasami prawda boli. Czas na next gen i nie musze sie z tego tłumaczyć. A ja jak są gry multiplatformowe to gram w nie na PC bo są ładniejsze i większść z nich ma dla mnie wygodniejsze sterowanie. Widocznie pan jest tak zapatrzony w swoją konsolwe ze nie da se złego słowa o niej powiedzieć zupełnie jak

  49. wyznawcy Apple’a. Klapki na oczach ewidentnych wad nie widzi i tylko slepo zapatrzony w swój ukochany sprzęt. Niestety funboystwo to domena dzisiejszych dzieciaków na forach. I trza sie do tego przyzwyczaić. Pozdro dla myślących multiplatformowców 😛

  50. luczador|10 letni sprzęt? To na jakiej konsoli Ty grasz? Bo jeżeli na next genach, to X360 nie ma 10 lat… Z tego co kiedyś pisałeś, to nie jest starszy od Twojego komputera…|I do tych wszystkich płaczków PC – wiecie, że jeżeli grafika jest po prostu ładna (a w obu częściach crysisa na konsole taka jest), to można się po prostu cieszyć grą i nie płakać ciągle, że na innej platformie jest lepsza grafika/sterowanie? Wiecie, że można się świetnie bawić grami, zamiast ciągle ryczeć o grafice?

Dodaj komentarz