Cyberpunk 2077: CD Projekt wprowadza sześciodniowy tydzień pracy

Na temat crunchu napisano już chyba wszystko, a wciąż dalecy jesteśmy od konsensusu. Towarzyszy on bowiem branży od samego początku, stając się po latach nieodzownym elementem romantycznej legendy tworzenia gier. Jednocześnie jednak doprowadza do wypalenia się nawet najlepszych developerów, co na dłuższą metę może branży nie pomagać – szczególnie że współczesny tytuły AAA wcale nie są robione przez garstkę zapaleńców, a liczące dziesiątki lub setki osób studia.
W ostatnich latach niektóre firmy zaczęły zwalczać to zjawisko. Przykładowo Bungie konsekwentnie opóźnia premiery dodatków czy aktualizacji, tłumacząc się niechęcią do wymuszania nadgodzin na swoich pracownikach. Podobną drogę obrał przed rokiem CD Projekt – Marcin Iwiński w rozmowie z Jasonem Schreierem obiecywał wtedy, że jeśli pojawi się potrzeba siedzenia po godzinach, to każdy z developerów będzie miał możliwość odmowy pracy wieczorami czy w weekendy.
Przez rok zdążyło się jednak dużo zmienić. Ten sam Schreier (Bloomberg) poznał treść wiadomości rozesłanej przez reżysera produkcji Adama Badowskiego do członków zespołu zajmującego się Cyberpunkiem. Wynika z niej, że w firmie wprowadzony zostanie 6-dniowy tydzień pracy, ponieważ „wyczerpano już wszystkie inne możliwości”.
Biorę na siebie pełną odpowiedzialność za podjęcie tej decyzji. Wiem, że stoi to w sprzeczności z tym, co mówiliśmy o kryzysie. Jest to również sprzeczne z tym, w co sam od dawna osobiście wierzę – że crunch nigdy nie powinien być rozwiązaniem. Ale wyczerpaliśmy wszystkie inne możliwości poradzenia sobie w tej sytuacji.
Nie można przy tym nie wspomnieć, że nadgodziny w CD Projekcie są oczywiście płatne.
Na artykuł odpowiedział już na Twitterze Adam Badowski:
Ostatnie 6 tygodni to finalny sprint przy projekcie, nad którym wszyscy spędziliśmy sporą część naszego życia. To coś, na czym nam bardzo zależy. Większość zespołu rozumie tę presję, zwłaszcza w świetle faktu, że właśnie wysłaliśmy grę do certyfikacji i każdy dzień wyraźnie przybliża nas do wydania gry, z której chcemy być dumni. To jedna z najtrudniejszych decyzji, jakie musiałem podjąć, ale każdy pracownik jest dobrze wynagradzany za każdą dodatkową godzinę, którą poświęci na projekt. I podobnie jak w poprzednich latach, 10% rocznego zysku, jaki nasza firma wygeneruje w 2020 roku, zostanie rozdzielone bezpośrednio między zespół.
Poprosiliśmy CD Projekt Red o komentarz w tej sprawie, firma odsyła jednak do powyższego komentarza Badowskiego.
Cyberpunk 2077 ukaże się na PC, PS4, PS5, Xboksie One i Xboksie Series X/S 19 listopada.
Czytaj dalej
102 odpowiedzi do “Cyberpunk 2077: CD Projekt wprowadza sześciodniowy tydzień pracy”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
@Zszywacz – Z faktu iż pracodawca cię [autocenzura] chcesz wyciągnąć wniosek że [autocenzura] powinni być wszyscy. Wtedy nie będziesz czuł się pokrzywdzony przez los, prawda? A może jednak odwrotnie – piętnujmy KAŻDĄ formę mobbingu – z nadzieją iż w ten sposób mobbing zostanie wyeliminowany także i w naszym najbliższym otoczeniu. I że uniknie się w ten sposób nieuczciwej konkurencji – firm łamiących prawo, a przez to mogących taniej, szybciej i wygodniej dla akcjonariuszy?
@liczyrzepa – masz rację!