Cyberpunk 2077: Twórca systemu odpowiada na zarzuty cukierkowości, ojciec cyberpunku nazywa zwiastun „sztampowym”

Cyberpunk 2077: Twórca systemu odpowiada na zarzuty cukierkowości, ojciec cyberpunku nazywa zwiastun „sztampowym”
A giełda i tak wie swoje!

Zamykający konferencję Microsoftu zwiastun Cyberpunka 2077 wywołał poruszenie. Reakcje, również w naszej sekcji komentarzy, nie są jednak jednoznaczne. Część z was odbiera wizję Redów jako „cukierkową”, narzekając na „klimat dla małolatów” i „odpustowość” oraz wyrażając opinię, że „[trailer – dop. red.] za bardzo przypomina Watch Dogs 2”.

Nie nam rozsądzać, stąd oddajmy głos Mike’owi Pondsmithowi, twórcy papierowego systemu Cyberpunk 2020, współpracującemu przy projekcie z warszawiakami (więcej o jego podejściu możecie przeczytać w wywiadzie, który właśnie przypomnieliśmy).

Na Reddicie projektant tak skomentował odbiór zwiastuna:

mike_179kk.png

Do wszystkich, którzy życzyliby sobie czegoś bardziej deszczowego, mrocznego i w ogóle, mam pięć słów: system dnia/nocy, algorytmy pogodowe.

KAŻDY może zrobić coś mrocznego, deszczowego i neonowego. Wiedzieliśmy przecież, że możemy to tak wykonać. Ale chcieliśmy udowodnić, że przyszłość może być mroczna o każdej porze dnia i nocy.


Krytycznie zareagował na wysiłki Redów William Gibson, pisarz science fiction, autor między innymi „Mony Lizy Turbo” czy „Neuromancera”. Słowem: ojciec literackiego cyberpunku.

Trailer Cyberpunka 2077 sprawia wrażenie GTA ubranego w sztampowy kostium retro-future w stylu lat 80, ale hej, to tylko moje zdanie.


Mimo krytyki ze strony pisarza jutubowi widzowie zareagowali bardzo pozytywnie. Na dwa dni od premiery trailer nazbierał 5,2 mln odsłon (dla porównania: zwiastun ujawniający istnienie Wiedźmina 3 znalazł 9 mln widzów… ale w ciągu pięciu lat!). Zdecydowana większość odbiorców jest ukontentowana (220 tys. polubień do 2,9 tys. „dislajków”).

Efekty widać na GPW. CD Projekt rośnie na warszawskiej giełdzie do poziomu (momentami) ponad 150 zł za akcję, notując tym samym historyczne rekordy.

cbp-gielda_179kk.jpg


PS: Nie wiem, czy zwróciliście uwagę, ale w targowym materiale ukrył się tajny przekaz. Zainteresowanych odsyłam do tego newsa.

45 odpowiedzi do “Cyberpunk 2077: Twórca systemu odpowiada na zarzuty cukierkowości, ojciec cyberpunku nazywa zwiastun „sztampowym””

  1. A giełda i tak wie swoje!

  2. Jezu, ciekawe co facet by powiedział o Akira, GITS: Standalone Complex albo Psycho-Pass.

  3. Ten cały „ojciec cyberpunka” jest zagrzybiałym staruszkiem, który spędza czas obrzucając błotem Rosję i Trumpa na Twitterze oraz pisząc powieść o alternatywnym świecie, w którym Hillary wygrała wybory prezydenckie. Nie brałbym jego słów na poważnie. A ktokolwiek uważa, że w cyberpunku nie może być światła słonecznego powinien odstawić na moment Blade Runnera i odrobinę rozszerzyć swoją wiedzę na temat tego klimatu.

  4. „ojciec cyberpunka nazywa zwiastun „sztampowym”” A jak wygląda nie sztampowy cyberpunk? Bo co jedna gra o cyberpunk to „walka ze złą korporacją i jakieś filozofy o człowieczeństwie”.

  5. No i okazało się że Cyberpunk będzie FPP

  6. https:youtu.be/i1Zym3v8tL4

  7. Mamy tylko trailer do oceny to i oceniamy po trailerze. CD Projekt sam jest sobie winien. Ale ale. Ostatnio obejrzałem to: https:m.youtube.com/watch?v=OinRDzEbqXc&t=2s (cyberpunk 2077, as told by Ciri) i moja opinia o grze kompletnie sie zmieniła. Redzi nie spieprzyli tego trailera. Oni spieprzyli podkład muzyczny! Obejrzyjcie sobie to samo ale z bardziej klimatyczną muzyką, a nie jakimś umc umc umc rodem z NFSa.

  8. A co z niego w ogóle za autorytet? Napisał parę książek i jest wyrocznią w sprawach cyberpunku? Hmmm to tak jakby teraz Player Unknown był wyrocznią który batteroyal jest ok a który to śmieć. Chociaż w sumie bardziej to Takami autor książki, albo Fukusami autor filmu. Ale równie dobrze Jennifer Lawrence mogła by stwierdzić że jest wyrocznią w tych sprawach, bo zagrała główną rolę w filmie który to rozpowszechnił to się zna.

  9. Wy tu o narzekaniu i stękaniu ludzi sprzed 24h, a Sieć zalewają wpisy z ostatnich kilku(nastu) godzin od Waszych branżowych rywali na temat zamkniętego pokazu gry dla dziennikarzy.

  10. Pięć lat od pierwszych zapowiedzi Cyberpunka 2077 a my nadal wiemy o grze tyle samo co wtedy. Jak widać CDP Red umieją stworzyć trailer, który kompletnie nic nam nie powie o grze, którą promuje 😉

  11. Mi sie podoba ten trailer i jestem pozytywnie nastawiony. Napewno nie bede oceniał gry po takim czymś

  12. Szkoda tylko ze Redzi nie chca pokazac publicznosci odrobine gameplaya z tego dema ktore pokazywali na zapleczu dziennikarzom, to daloby ludziom ogolny zarys samej gry i mechaniki. Ukrywanie tego sprawia ze sa bardziej wk…i niz byli.

  13. Każdy pisarz …baaa!, każdy artysta to egocentryk. A cóż bardziej „łechta” ego artysty niż wyrażenie kontrowersyjnej opinii? Nie wiemy czy on tak naprawdę myśli czy tylko chce się „popisać” (nomen omen pisarstwa :P) Chciał żeby było o nim głośno po 30 latach?… udało się i tyle. Dlatego dla mnie to żadna wyrocznia.

  14. Ehh… i gdzie są teraz te niedowiarki co jarali się doniesieniami o tym, że CP77 nie wyjdzie przed 2020 rokiem? Ci co tak wierzyli plotkom, że gra jest w powijakach? Tak jak pisałem wcześniej tak i teraz stoję przy swoim i uważam, że premiera jeszce w tym roku z możliwością przesunięcia na wiosnę 2019 roku. Dlaczego? CDPR mówił: chcą by następne gry miały intensywny półroczny marketing, bo to się po prostu opłaca, a już zaczęły się reklamy na yt, czyli gamescom2018 -> data premiery (koniec roku).

  15. Przyjęli dobrą strategię: 1. Cinematic jako zapowiedź rozpoczęcia produkcji 2. Zamknięcie się i praca nad grą (w tym czasie narasta hype graczy) 3. W wywiadach co jakiś czas podać nazwę tworzonej gry 4. Nie dać się podpuścić plotkom, robić swoje 5. Ożywienie social media przed E3 (dalsze budowanie hype’u) 6. Pokazać ogólny świat w trailerze, a gameplay za zamkniętym drzwiami (hype i niecierpliwość wśród graczy) 7. Gamescom kolejna okazja i podanie daty premiery. (gdzieś między E3, a GC gameplay publicznie)

  16. 150 zł za jedną akcje na giełdzie było przed trailerem. Po trailerze był spadek do poziomów ok 144 zł. Generalnie nie była to dobra reakcja na trailer ale obecnie stan notowwań sie poprawia.

  17. Gamespot i IGN widzieli już gameplay na zamkniętym pokazie. Sprawdźcie,co tam zobaczyli 😉

  18. https:www.youtube.com/watch?v=i1Zym3v8tL4

  19. Najgorsze jest to że gra ma być FPS… Po co w takim razie te stroje i customizacja naszej postaci jeśli nawet nie będziemy jej mogli zobaczyć.

  20. Cyberpunk 2077: We Saw 45 Minutes of Gameplay, Here’s What We Thought – E3 2018 https:www.youtube.com/watch?v=16pY0EMdr3k

  21. BIsken Dla mni esuper ze to fpp i bedziemy mogli zobaczyc postac spokojnie sa jescze cut scenki cala masa.

  22. Gdyby przejmowali się zdaniem osób, które dostają za darmo do recenzji grę i ludzi garstki ludzi to żadna gra by nie wyszła.

  23. Wiedźmin tez miejscami wygląda kolorowo i cukierkowo a jednak nie ma fabuły dla 10 latkow. Tu bedzie podobnie ze z wierzchu miejscami bedzie wyglądać ślicznie i czysciutko to nie znaczy ze brudu wokół nie beda tworzyc postacie.

  24. EastClintwood 13 czerwca 2018 o 07:05

    Twórca sztampy nazywa zwiastun gry sztampą…

  25. @ smyntek|Nikt nie broni ci nie mieć racji. Osobiście nadal twierdzę, że 2020 jest względnie realną datą premiery i tylko przypomnę, że np. imponujące, jednak bez porównania mniej złożone Metro: Exodus też już pochwaliło się długim gameplayem, co nijak nie przybliża dość odległej planowanej daty zakończenia procesu produkcji. Niech pracują, robią swoje i nie oglądają się na głośną mniejszość potrafiącą jedynie jęczeć i narzekać.

  26. Jak w przypadku każdej gry warto poczekać na gameplay i wtedy oceniać. Nie rozumiem wypowiadania się na temat gry na podstawie pre-renderowanego zwiastunu. Poza tym: czy wszyscy krytycy zapomnieli o pierwszym teaserze z 2013? Dla mnie był wystarczająco klimatyczny. Tak czy siak, bez gameplayu można tylko oceniać filmiki, a nie samą grę.

  27. @Victarion Tak ale nie po to robię sobie postać z klimatyczną fryzurą itd. jeśli nie mogę jej puźniej zobaczyć, tak samo co mi po fajnych ciuchach skoro nawet ich nie zobacze… Zamiast tego będę miał ten ekran „kwadratowy” ze spluwą po środku.

  28. @lastmandstandingJa też podziękuję. FPP całkowicie zabiło moją chęć obcowania z tą grą.|To nie jest shooter, tylko RPG. Po cholerę wciskać do RPG’a widok z pierwszej osoby? O moich 250zł za grę mogą już zapomnieć.

  29. W pierwszym deus exie JC też miał kilka wariantów i był z perspektywy pierwszej osoby, tak że ten…. :v Ja tam się jaram, mój komp na myśl o odpaleniu tej gry też. Errrr, pora na upgrade?

  30. @Patroneq – pierwsze elder scrollsy i seria might & magic pozdrawiają

  31. @Patroneq|Też mi argument… Cała seria Deus Ex jest bardziej „erpegowa” od niejednego izometrycznego klasyka również dzięki temu, że pokazuje akcję z pierwszoosobowej perspektywy, ale przecież wy już teraz wiecie, że to po prostu nie może się udać. Swoją drogą, gdyby kierować się waszą, ekhm, „logiką”, to takie Eye of the Beholder, Legend of Grimrock, czy inne Wizardry też nie są erpegami. I jak tu nie kochać naszej społeczności? Rzuć tytułem, a powód do darcia szat sam się znajdzie.

  32. Mówiąc szczerze jakoś za bardzo grą nie byłem zainteresowany, ale teraz jak zapowiedzieli że ma być FPP to może się jednak skuszę, nic tak dobrze nie wzmacnia imersji w grach jak widok z pierwszej perspektywy.

  33. @Shaddon|To tylko moje zdanie. Nie rozumiem idei FPP w grze RPG (tak wiem immersja i te sprawy) i po prostu nie kupię tej gry. Nie mówię nigdzie, że przez to gra nie jest grą RPG, bo nie perspektywa kamery o tym świadczy. Mnie się nie podoba taki widok, męczy mnie tak naprawdę, więc po prostu tej gry nie kupię.

  34. @Lastmanstanding Oj tam oj tam, równie dobrze można się przyczepić do sztywnie zginającej się całej górnej części ciała przy celowaniu w TPP, zresztą jeżeli wierzyć Redom to z tym pistoletem przy oku spędzisz co najwyżej drobny ułamek gry.

  35. @Shaddon Ale spokojnie. Ludzie wyrażają swoją opinię. Seria Deus Ex nie ma takiego nastawienia na customizacja postaci jak zapowiadają to Redzi dla Cyberpunk, mówię tutaj o strojach i wyglądzie.

  36. @lastmanstanding|Akurat w przypadku New Vegas widok zza pleców jedynie zmniejszał immersję, bo nie wyobrażam sobie, by ktoś chciał oglądać te koszmarne (nawet jak na standardy minionych czasów) animacje przez całą rozgrywkę.

  37. @BIsken|Nie ma, bo nie musi mieć. W Cyberpunku tworzymy własną postać, która, jak zakładam, będzie widoczna podczas wszystkich cutscenek i dialogów, więc ma to jakiś sens. I nie, uważam, że w szerszym kontekście tu wcale nie chodzi o wyrażenie swej opinii, a jedynie o wywarcie presji na twórcach, którzy teraz powinni pokornie przeprosić i przeprojektować grę pod oczekiwania fanów. Gdzie w tym miejsce dla własnej ekspresji i kreatywnej wizji?

  38. EastClintwood 13 czerwca 2018 o 10:30

    Ja akurat bym się zawiódł gdyby się okazało że gra jest TPP.

  39. @BIsken|Fajnie by było jeśli to będzie jak w Fallout’cie lub Vampire The Masquerade w których można grać zarówno z pierwszej i trzeciej osoby.

  40. @Patroneq|Według mnie w RPG’u to FPP jest najlepszą perspektywą. To RPG, odgrywanie roli, FPP pozwala to zrobić najlepiej bo dzięki temu oglądasz ten świat z oczu swojej postaci, lepiej można się w nią wczuć.

  41. @kugron Już na wywiadach twórcy wypowiedzieli się, że będzie tylko FPP. Głównie ze względu na immersję i to jak wyglądają rozmowy w grze. Do tego cybernetyczne ulepszenia wpływają na to co widzimy, a podczas dema dla prasy była scena z montażem cybernetycznego oka, przedstawiona z perspektywy tego oka. Widok FPP jest jak najbardziej zamierzony i nieprzypadkowy. W Wiedźminie 3 widać było dużo na boki, tu mapa jest bardziej pionowa, wygodniej patrzeć w górę z perspektywy FPP.

  42. CzlowiekKukurydza 13 czerwca 2018 o 17:05

    @lastmanstanding W pierwszej osobie łatwiej patrzeć pionowo w dół chociażby. Do tego jak 'mało widzisz’ to możesz podbić sobie fov. Fallout, TES, VtM: Bloodlines – dla mnie pierwsza osoba zawsze wygrywa gdy mam możliwość wyboru. Oczywiście opcja wyboru widoku mogłaby być komuś by się pewnie przydała jeśli będzie możliwość rozbudowanej walki bronią białą albo bez broni.

  43. W tym miejscu wypadałoby przypomnieć, że reakcja pana Gibsona na łączenie cyberpunka z fantasy w wykonaniu Shadowruna (produktu roku 1989, kiedy to „sztampowy kostium retro-future w stylu lat 80.” był „tą przyszłością, która na 100% będzie”) była negatywna właśnie z racji „skażenia cyberpunku elfami,” więc niech przynajmniej teraz nie narzeka, że ktoś zrobił tzw. „czystego cyberpunka bez udziwnień.” Istnieje w końcu różnica pomiędzy krytyką a grymaszeniem.

  44. Na logikę weźcie to. Skoro ma być dużo ulepszeń do postaci i mają być widoczne na HUD, to widok TPP odpada, bo jak to miałoby wyglądać? Masz ulepszenia do cybernetycznego oka i pełno info niby wyświetla ci się w oku/okularach/whatever, a jednocześnie widzisz swoją postać przed sobą. To tak jakby chcieć TPP w Star Wars Republic Commando. Widzisz przez swój hełm a jednocześnie widzisz swoją postać…

  45. Gibsonowi nie pasuje, że Cyberpunk wygląda tak jak właśnie powinien wyglądać? Ja zrobić nie „generic” ewidentne retro future które jest tu konieczne? Nie robić nic retro, ale żeby jednak było wyraźnie retro? I wszystko co ma miasto i słońce to musi być GTA na to też wychodzi… Trailer ewidentnie nie musiał się podobać, ale ten komentarz nie za bardzo ma sens… Może jakieś głębsze wyjaśnienie by pomogło ale raczej się spodziewam że by jeszcze mocniej zaszkodziło xD

Dodaj komentarz