Czekacie na kolejnego XCOM-a? Ojciec serii również
Minęło sporo lat od ostatniej części serii XCOM i Firaxis Games wciąż nie dało znać, czy zamierza zabrać się za kolejną.
Ostatnia gra z serii XCOM o podtytule XCOM: Chimera Squad ukazała się pięć lat temu i została całkiem dobrze przyjęta przez krytyków, którzy w większości oceniali ją na 7 lub 8, a steamowi gracze w 72% przypadkach wystawiali jej pozytywną opinię. Nie znamy oficjalnych danych sprzedażowych, więc trudno stwierdzić, czy tytuł był sukcesem komercyjnym (i spełnił oczekiwania 2K i Firaxis Games), niemniej brak informacji o planowanej kontynuacji może budzić w tym temacie pewne wątpliwości.
Z drugiej strony Firaxis Games od tamtego czasu wydało kiepsko sprzedające się Marvel’s Midnight Suns i niedawne Sid Meier's Civilization 7 (również mający swoje problemy), stąd zwyczajnie mogli nie mieć czasu na kolejnego XCOM-a. Wiemy na pewno tyle – Julian Gollop, ojciec serii, także nie posiada żadnych informacji na ten temat, co przyznał w niedawnym wywiadzie z Eurogamerem. Choć rozmowa dotyczyła głównie ogłoszonego parę dni temu Chip 'n Clawz vs. The Brainioids, nad którym pracuje, to zeszła także w stronę XCOM-a. Dziennikarz spytał się go o to, czy byłby chętny współtworzyć kolejną część serii, na co Gollop odpowiedział żartobliwie:
Tak, pewnie, nadal czekam na telefon od Sida [Meiera, założyciela Firaxis Games – dop. red.]. Zobaczymy, czy zadzwoni.
Gollop przyznał także w innym wywiadzie, że choć zaobserwował pewien powrót gier z gatunku RTS, to nie wie, co stało się z kolejną częścią serii XCOM. Podejrzewa jednak, co może być powodem braku informacji o planach na jej kolejną odsłonę:
Z pewnością jest grupa tym [kolejną częścią XCOM-a – dop. red.] zainteresowana, ale wiesz, musisz zaakceptować fakt, że gry strategiczne to nadal nisza.
Sam zaś upatruje innowacji w mniejszych grach studiów indie, podając przy tym przykłady gier takich jak Factorio, Tactical Breach Wizards i The Last Spell. Być może takim projektem będzie też wspomniane Chip 'n Clawz vs. The Brainioids, czyli „strategiczna gra akcji łącząca rozgrywkę wziętą z RTS-ów z trzecioosobowymi przygodówkami akcji”.
Innymi słowy, Gollop od 1994 roku nadal jest w taki czy inny sposób powiązany z formułą gameplayu, którą wówczas stworzył przy okazji UFO: Enemy Unknown (a.k.a. X-COM: UFO Defense). Przez to przylgnęła do niego łatka „człowieka od XCOM-a”, która, jak przyznał we wspomnianej rozmowie z Eurogamerem, zupełnie mu nie przeszkadza:
Jestem w pełni zadowolony z bycia „człowiekiem od XCOM-a”. W takim sensie, że było to dla mnie fundamentem kariery w grach i pewnie do pewnego stopnia punktem odniesienia innych gier strategicznych w tamtym czasie, nawet pomimo tego, że niedługo po wyjściu gry [UFO: Enemy Unknown – dop red.], scena RTS-ów naprawdę wystrzeliła.
Obecnie Firaxis Games skupia się na łataniu tego, co zepsuło na premierę Sid Meier's Civilization 7 i najwyraźniej daje to pewne efekty. Brakuje natomiast informacji, jaką następną grą zajmie się studio (nie licząc dalszego wsparcia wydanych produkcji i wersji VR najnowszej Cywilizacji).
Czytaj dalej
Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.