1
24.02.2025, 15:45Lektura na 3 minuty

Czekacie na kolejnego XCOM-a? Ojciec serii również

Minęło sporo lat od ostatniej części serii XCOM i Firaxis Games wciąż nie dało znać, czy zamierza zabrać się za kolejną.

Ostatnia gra z serii XCOM o podtytule XCOM: Chimera Squad ukazała się pięć lat temu i została całkiem dobrze przyjęta przez krytyków, którzy w większości oceniali ją na 7 lub 8, a steamowi gracze w 72% przypadkach wystawiali jej pozytywną opinię. Nie znamy oficjalnych danych sprzedażowych, więc trudno stwierdzić, czy tytuł był sukcesem komercyjnym (i spełnił oczekiwania 2K i Firaxis Games), niemniej brak informacji o planowanej kontynuacji może budzić w tym temacie pewne wątpliwości.

Z drugiej strony Firaxis Games od tamtego czasu wydało kiepsko sprzedające się Marvel’s Midnight Suns i niedawne Sid Meier's Civilization 7 (również mający swoje problemy), stąd zwyczajnie mogli nie mieć czasu na kolejnego XCOM-a. Wiemy na pewno tyle – Julian Gollop, ojciec serii, także nie posiada żadnych informacji na ten temat, co przyznał w niedawnym wywiadzie z Eurogamerem. Choć rozmowa dotyczyła głównie ogłoszonego parę dni temu Chip 'n Clawz vs. The Brainioids, nad którym pracuje, to zeszła także w stronę XCOM-a. Dziennikarz spytał się go o to, czy byłby chętny współtworzyć kolejną część serii, na co Gollop odpowiedział żartobliwie:


Tak, pewnie, nadal czekam na telefon od Sida [Meiera, założyciela Firaxis Games – dop. red.]. Zobaczymy, czy zadzwoni.


Gollop przyznał także w innym wywiadzie, że choć zaobserwował pewien powrót gier z gatunku RTS, to nie wie, co stało się z kolejną częścią serii XCOM. Podejrzewa jednak, co może być powodem braku informacji o planach na jej kolejną odsłonę:


Z pewnością jest grupa tym [kolejną częścią XCOM-a – dop. red.] zainteresowana, ale wiesz, musisz zaakceptować fakt, że gry strategiczne to nadal nisza.


Sam zaś upatruje innowacji w mniejszych grach studiów indie, podając przy tym przykłady gier takich jak Factorio, Tactical Breach Wizards i The Last Spell. Być może takim projektem będzie też wspomniane Chip 'n Clawz vs. The Brainioids, czyli „strategiczna gra akcji łącząca rozgrywkę wziętą z RTS-ów z trzecioosobowymi przygodówkami akcji”. 

Innymi słowy, Gollop od 1994 roku nadal jest w taki czy inny sposób powiązany z formułą gameplayu, którą wówczas stworzył przy okazji UFO: Enemy Unknown (a.k.a. X-COM: UFO Defense). Przez to przylgnęła do niego łatka „człowieka od XCOM-a”, która, jak przyznał we wspomnianej rozmowie z Eurogamerem, zupełnie mu nie przeszkadza:


Jestem w pełni zadowolony z bycia „człowiekiem od XCOM-a”. W takim sensie, że było to dla mnie fundamentem kariery w grach i pewnie do pewnego stopnia punktem odniesienia innych gier strategicznych w tamtym czasie, nawet pomimo tego, że niedługo po wyjściu gry [UFO: Enemy Unknown – dop red.], scena RTS-ów naprawdę wystrzeliła.


Obecnie Firaxis Games skupia się na łataniu tego, co zepsuło na premierę Sid Meier's Civilization 7 i najwyraźniej daje to pewne efekty. Brakuje natomiast informacji, jaką następną grą zajmie się studio (nie licząc dalszego wsparcia wydanych produkcji i wersji VR najnowszej Cywilizacji).


Czytaj dalej

Redaktor
Michał Gąsior

Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.

Profil
Wpisów358

Obserwujących1
Brak okładki
XCOM: Chimera Squad
Ocena redakcji
-
Ocena użytkowników
0
Platformy
PC
Gatunek
-
Producent
-
XCOM: Chimera Squad

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze