24.01.2025, 17:00Lektura na 3 minuty

Czterech na pięciu twórców gier planuje wydać swoją produkcję na pecety

W ubiegłym roku jedynie 66% developerów nosiło się z takim zamiarem.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

W przygotowanym przez Informę badaniu State of the Game Industry, w ramach którego przebadano ponad 3000 osób związanych z gamedevem, zadano pytania m.in. odnośnie do sposobu fundowania powstających tytułów, wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie twórczym, wpływu niedawnej fali zwolnień na branżę oraz platform, które cieszą się największym powodzeniem wśród developerów.


State of the Game Industry

Jak już zostało wspomniane w tytule, przeszło 80% developerów pracuje nad grą przeznaczoną przynajmniej częściowo na komputery osobiste. Jest to znaczny wzrost względem ubiegłego roku, kiedy to współczynnik ten wynosił „zaledwie” 66%. Jaki może być powód stojący za tak znacznym wzrostem w zaledwie kilkanaście miesięcy? Badacze twierdzą, że z pewnością swój udział w takim obrocie spraw miał Steam Deck Valve i popularność, jaką się cieszy.

Rzeczony handheld w ankiecie został potraktowany jako część kategorii „PC”, jednakże 44% respondentów, którzy w pytaniu „na jaką platformę grę przygotowuję” zaznaczyła opcję „inne”, dodała dopisek, że chodzi właśnie o Steam Decka.

Ciekawostką jest także wzrost zainteresowania grami przeglądarkowymi, a 16% twórców stwierdziło, że pracuje nad jedną z nich. Dla porównania, w ubiegłym roku odpowiedź taką wybrało jedynie 10%. Niespodzianką za to nie jest, że 1/3 developerów działających w segmencie AAA pracuje nad grami-usługami, które mają przyciągnąć użytkowników na dłuższy okres i kusić ich regularnymi aktualizacjami oraz zrzutami nowej zawartości.

Na osobną wzmiankę zasługuje fakt, że ponad połowa ankietowanych, a dokładniej – 56% z nich, funduje swoje projekty z własnych kieszeni. Umowę z wydawcami ma podpisaną ok. 28% przebadanych pracowników gamedevu.

Co do generatywnej sztucznej inteligencji – ta pozostaje tematem tabu w branży, niemniej 52% respondentów zaznaczyło, że pracuje dla firmy, która wdrożyła bazujące na niej rozwiązania, a 36% badanych osobiście korzysta z narzędzi AI. Mimo to sztuczna inteligencja nie jest popularna na stanowiskach kreatywnych, a najczęściej sięgają po nią pracownicy działów marketingu, PR-u i zarządzania społecznością oraz menedżerowie. Ponad 30% respondentów jest zdania, że generatywna AI ma negatywny wpływ na gamedev.

W kontekście zwolnień, 11% developerów poproszonych o udział w ankiecie (gwoli przypomnienia, łącznie było ich nieco ponad 3000) stwierdziło, że w ubiegłym roku straciło pracę. Najczęściej z posadami żegnały się osoby zajmujące się zagadnieniami z obszaru narracji (19%), a najrzadziej – specjaliści ds. finansów i biznesu (6%).

Jeśli interesują was szczegółowe informacje zawarte w raporcie, możecie pobrać go ze strony GDC 2025, niemniej przed uzyskaniem stosownego łącza niezbędne jest wypełnienie krótkiego formularza.


Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów1454

Obserwujących3

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze