Digital Foundry chwali GTA 5 Enhanced. Odświeżona wersja może zdradzać technologię zastosowaną w GTA 6
Wydaje się, że Rockstar zostawia nam pewne poszlaki co do Grand Theft Auto 6.
Mamy już połowę marca 2025 roku, a drugiego trailera GTA 6 jak nie było, tak nie ma. Na szczęście dla umilenia czekania na kolejny zwiastun gry Rockstar zaoferował nam GTA 5 Enhanced. I choć odświeżenie oferuje m.in. ray tracing czy wsparcie DLSS 3, sporo graczy twierdzi, że różnica pomiędzy nową wersją a oryginałem jest stanowczo zbyt mała. Obecnie edycja enhanced ma na Steamie tylko 57% pozytywnych recenzji.
Zupełnie inne zdanie o odświeżonej wersji ma Alex Battaglia z Digital Foundry. W materiale poświęconym GTA 5 Enhanced zwrócił szczególną uwagę na to, jak wielkie ulepszenia wizualne oferuje grze funkcja RTGI, czyli Ray Tracing Global Illumination. Jak wyjaśnił i zaprezentował w swoim filmie, rozwiązanie to sprawia, że niemal wszystkie powierzchnie w grze wreszcie odbijają światło w bardziej naturalny sposób, co oczywiście znacznie polepsza wygląd wielu lokacji w grze.
Battaglia podkreślił też, że nowa edycja znacznie poprawia cienie, co sprawia z kolei, iż wreszcie nie będzie nas nawiedzać wrażenie, jakby niektóre elementy gry lewitowały w powietrzu. Istotne jest również to, że w oryginale ciemniejsze miejsca były jakby skąpane w szarawym filtrze, a krawędzie geometrii miały niepotrzebnie mocno podkręcone cienie, przez co mocno wybijały się z otoczenia. Teraz natomiast z włączonym ray tracingiem wszystkie te bolączki zostają prawie całkowicie wyeliminowane, a obiekty w grze rzucają o wiele bardziej realistyczne cienie. Problemem jest tu jednak fakt, że GTA 5 nie zostało stworzone z myślą o takich funkcjach i tylko część materiałów w grze ma ustawione odpowiednie parametry do tego, by odpowiednio odbijać światło, jak na przykład felgi samochodowe.
Co jednak istotne, rozwiązania zastosowane w GTA 5 Enhanced mogą nam co nieco powiedzieć o technologii, jaką znajdziemy w nadchodzącym GTA 6. Jak zauważył Battaglia, stworzenie takich systemów wymagałoby zbyt dużych nakładów pracy, by wykorzystywać je tylko do tytułu sprzed prawie 12 lat. Według niego rozwiązania te zostały stworzone na potrzeby GTA 6 i na pewnym etapie zdecydowano o przeportowaniu ich także do starszego tytułu. Jedną z sugerujących to poszlak jest wspomniane odbijanie promieni słonecznych przez różne obiekty. W GTA 5 Enhanced widzimy na przykład odbite od ubrania światło, co zauważyć można również na trailerze GTA 6. W jednym z ujęć widać, jak więzienne ubranie Lucii odbija promienie słońca na jej dolną część twarzy, rzucając na nią delikatną pomarańczową poświatę.
Digital Foundry pochwaliło GTA 5 Enhanced także za odpowiednią optymalizację gry i utrzymywanie stałych 60 fps-ów. Problem pojawia się jedynie w przypadku korzystania z procesorów o możliwościach podobnych do tych, które oferują konsole obecnej generacji. Według Battaglii może to oznaczać, że GTA 6 będzie działać na PlayStation 5 i Xboksach Series X/S jedynie w 30 klatkach na sekundę.
Czytaj dalej
Za dzieciaka miłość do świata gier zaszczepiły we mnie erpegi (głównie pierwsze Baldury, Fallouty i Gothiki). Dziś mogę śmiało powiedzieć, że choć wciąż jest to mój ulubiony gatunek, to potrafię znaleźć coś dla siebie w niemalże każdym typie rozgrywki. Poza tym uwielbiam wciągać w medium gier osoby, które zupełnie go nie znają.